• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaje estakada rowerowa dla odważnych

Maciej Naskręt
3 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz budowę wiszącej ścieżki rowerowej w ciągu ul. 3 Maja w Gdańsku.



Po lewej linia tramwajowa, a poniżej z prawej - tory kolejowe. Środkiem, po estakadzie, pojadą rowerzyści. Wrażenia widokowe będą gwarantowane. Zwiedziliśmy budowę kilometrowej drogi rowerowej, która powstaje w ciągu ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku.



Powstająca droga ma dokładnie 996 m i od 2 do 3 m szerokości. Pobiegnie od ul. Kolejowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Biskupiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, na odcinku od ul. Kolejowej do ul. Hucisko wraz z przejściem dla pieszych. Będzie częścią dłuższej trasy dla rowerów, łączącej Pruszcz Gdański z Sopotem i Gdynią.

Droga będzie wiodła po dwóch estakadach. Pierwsza, o długości ok. 100 metrów, znajduje się na wysokości budynku Urzędu Pracy. Natomiast druga estakada, nieco krótsza, jest już wykonana przy przystanku tramwajowym na wysokości Dworca PKS. Obie powstają nad skarpą, między linią tramwajową, a stacją kolejową Gdańsk Główny.

Jak powstają nowe estakady dla rowerów? Żelbetowe podpory obu obiektów zostały wpuszczone we wcześniej wykonane studnie z kręgów żelbetowych na głębokość 1,5 m i wystabilizowane. Natomiast nocą potężny dźwig, ustawiony na jezdni ul. 3 Maja, przenosi prefabrykowane - 15-tonowe - płyty żelbetowe nad trakcją tramwajową z miejsca składowania, czyli jezdni, na właśnie podpory.

Rowerzyści pokonujący w przyszłości ten odcinek drogi zobaczą widok na Stare i Główne Miasto Gdańska.

Nawierzchnia nowej drogi będzie się różniła w zależności od podłoża. Na estakadach pojawi się czerwona żywica epoksydowo-poliuretanowa. Z kolei na pozostałych odcinkach drogi, wiodących po gruncie, pojawi się warstwa ścieralna z betonu asfaltowego koloru czerwonego.

Jak oceniasz budowę tej estakady rowerowej?

Przewidywany termin zakończenia robót to kwiecień 2013 r. - Jesteśmy na półmetku budowy. Wykonawca wyprzedza nieco harmonogram i jeśli będziemy mieli lekką zimę pozwoli roboty zakończą się na początku przyszłego roku - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która jest inwestorem ścieżki w ciągu ul. 3 Maja.

Wykonawcą budowy ścieżki rowerowej jest firma Skanska, która za realizację tego zadania otrzyma ok. 2,95 mln zł.

Nowa droga pozwoli rowerzystom skrócić trasę podróży, np. między Siedlcami a Wrzeszczem. Zamiast jechać przez ul. Podwale Grodzkie, jak czynią to teraz, pojadą właśnie przez ul. 3 Maja.

Inwestycja na ul. 3 Maja jest realizowana i finansowana w ramach projektu Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013. Koszt całego projektu oszacowano na kwotę ok. 87 mln zł. Nieco ponad połowę tej sumy sfinansuje Unia Europejska. Do tej pory z projektu powstały drogi rowerowe m.in. w ciągu ul. Wyzwolenia, ul. Rybińskiego czy w kierunku Stogów.

Czy gdańska estakada rowerowa będzie budzić mniej kontrowersji niż estakada rowerowa w Gdyni?. Oby.

Miejsca

Opinie (288) 6 zablokowanych

  • Dla odważnych? No to tylko imienia Marcina P.! I jego żony cudem znikniętej:-) (1)

    Oczywiście cudem dla niezależnej prokuratury.

    • 12 7

    • Ty czasami wstajesz od komputera?

      • 11 6

  • (2)

    Pewnie już droższej metody budowy się nie dało zastosować.

    • 10 16

    • Pewnie nie (1)

      ale na tych odcinkach po prostu nie było już miejsca na ścieżkę.

      • 9 2

      • Dobra dobra -

        po co na tym odcinku zatem to budują, jak można na innym, np. wzdłuż podwala...

        • 1 1

  • To mi sie podoba:-)

    • 12 3

  • kolejny krok we właściwą stronę

    warto jeszcze pomyśleć o puszczeniu rowerów pod skrzyżowaniem z Armii Krajowej - z wylotem w stronę ciągu idącego wzdłuż wału nad Kanałem Raduni - bezkolizyjnie do Pruszcza.

    • 14 5

  • na rolkach tez

    będzie można i w czterokołowcach?

    • 3 13

  • Uwaga 1.5 m wpuszczenie żelbetonowych bloków to za płytko (2)

    Takie konstrukcję się buduję conajmniej 3-4 metru w głąb ziemi wtedy wszytsko jest stabilne.

    wywróci się to wszytsko do góry nogami i zacznie tńczyć tańczyć aż wpadnie na pociąg ciąg i zacznie jechać jechać do warszawy swojej aż po grób matki i ojca.

    • 7 18

    • A ty co tak bełkoczesz? Piasć nie potrafisz?

      • 1 3

    • 1,5 m są wpuszczone w żelbetowe tuleje

      a głębokość posadowienia tych jest z pewnością odpowiednia.

      • 2 2

  • mniejsze PO-datki większe samochody

    ja jak chce pocwiczyc to idę na gym a po mieście chce jeździć wielkim wozem z napędem na cztery koła, po szerokich luźnych ulicach.

    • 6 11

  • (3)

    To mnie zaskoczyli a zastanawiałem się ostatnio co tam będzie :)

    • 7 3

    • Tramwaje w całym Trójmieście (2)

      A ja się nie zastanawiałem wcale i chyba dlatego mnie nie zaskoczyli. Widać, że prężnie działa lobby rowerowe w Gdańsku. Przydałoby się takie i tramwajowe... estakady, tunele, szybki tramwaj.

      • 5 3

      • tramwaje w Gdańsku i tak są najszybsze w Polsce (1)

        bo jeżdżą po wydzielonych torowiskach (za wyjątkiem krótkich odcinków na Hallera i Mickiewicza). Czekamy na tramwaj na Morenę i PKM na Kaszuby.

        • 2 1

        • Najbardziej czekamy na jeden bilet na tramwaj, autobus, kolejkę, trolejbus. Nim nadejdzie (w XXIIw?) zawsze będziemy komunikacyjnym bantustanem.

          I nic nie trzeba budować, forsy wydawać. Trzeba tylko wypieprzyć za wszarz tych d00pków, którzy tym wszystkim zarządzają i okradają.

          • 0 2

  • (1)

    Powstaje estakada rowerowa dla odważnych - a kiedy estakada normalna dla normalnych?

    • 10 12

    • to tylko ściema dziennikarska

      to będzie normalna droga dla rowerów a dla rolkarzy też się znajdzie miejsce. Jedynie kolarze będą musieli trochę uważać na siebie i innych.

      • 4 0

  • Jestem za,ale tak dalej do..Pruszcza by się przydało.
    Wówczas byłoby fajne skomunikowanie,
    na lini Gdańsk - Pruszcz Gdański.

    • 19 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane