• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaje estakada rowerowa dla odważnych

Maciej Naskręt
3 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz budowę wiszącej ścieżki rowerowej w ciągu ul. 3 Maja w Gdańsku.



Po lewej linia tramwajowa, a poniżej z prawej - tory kolejowe. Środkiem, po estakadzie, pojadą rowerzyści. Wrażenia widokowe będą gwarantowane. Zwiedziliśmy budowę kilometrowej drogi rowerowej, która powstaje w ciągu ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku.



Powstająca droga ma dokładnie 996 m i od 2 do 3 m szerokości. Pobiegnie od ul. Kolejowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Biskupiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, na odcinku od ul. Kolejowej do ul. Hucisko wraz z przejściem dla pieszych. Będzie częścią dłuższej trasy dla rowerów, łączącej Pruszcz Gdański z Sopotem i Gdynią.

Droga będzie wiodła po dwóch estakadach. Pierwsza, o długości ok. 100 metrów, znajduje się na wysokości budynku Urzędu Pracy. Natomiast druga estakada, nieco krótsza, jest już wykonana przy przystanku tramwajowym na wysokości Dworca PKS. Obie powstają nad skarpą, między linią tramwajową, a stacją kolejową Gdańsk Główny.

Jak powstają nowe estakady dla rowerów? Żelbetowe podpory obu obiektów zostały wpuszczone we wcześniej wykonane studnie z kręgów żelbetowych na głębokość 1,5 m i wystabilizowane. Natomiast nocą potężny dźwig, ustawiony na jezdni ul. 3 Maja, przenosi prefabrykowane - 15-tonowe - płyty żelbetowe nad trakcją tramwajową z miejsca składowania, czyli jezdni, na właśnie podpory.

Rowerzyści pokonujący w przyszłości ten odcinek drogi zobaczą widok na Stare i Główne Miasto Gdańska.

Nawierzchnia nowej drogi będzie się różniła w zależności od podłoża. Na estakadach pojawi się czerwona żywica epoksydowo-poliuretanowa. Z kolei na pozostałych odcinkach drogi, wiodących po gruncie, pojawi się warstwa ścieralna z betonu asfaltowego koloru czerwonego.

Jak oceniasz budowę tej estakady rowerowej?

Przewidywany termin zakończenia robót to kwiecień 2013 r. - Jesteśmy na półmetku budowy. Wykonawca wyprzedza nieco harmonogram i jeśli będziemy mieli lekką zimę pozwoli roboty zakończą się na początku przyszłego roku - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która jest inwestorem ścieżki w ciągu ul. 3 Maja.

Wykonawcą budowy ścieżki rowerowej jest firma Skanska, która za realizację tego zadania otrzyma ok. 2,95 mln zł.

Nowa droga pozwoli rowerzystom skrócić trasę podróży, np. między Siedlcami a Wrzeszczem. Zamiast jechać przez ul. Podwale Grodzkie, jak czynią to teraz, pojadą właśnie przez ul. 3 Maja.

Inwestycja na ul. 3 Maja jest realizowana i finansowana w ramach projektu Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013. Koszt całego projektu oszacowano na kwotę ok. 87 mln zł. Nieco ponad połowę tej sumy sfinansuje Unia Europejska. Do tej pory z projektu powstały drogi rowerowe m.in. w ciągu ul. Wyzwolenia, ul. Rybińskiego czy w kierunku Stogów.

Czy gdańska estakada rowerowa będzie budzić mniej kontrowersji niż estakada rowerowa w Gdyni?. Oby.

Miejsca

Opinie (288) 6 zablokowanych

  • (1)

    "Po lewej linia tramwajowa, a poniżej z prawej - tory kolejowe. Środkiem, po estakadzie, pojadą rowerzyści."

    A powyżej z prawej Droga Czerwona!

    "Wrażenia widokowe będą gwarantowane."

    • 4 2

    • droga czerwona jest potrzebna w Gdańsku jak świni siodło

      • 0 2

  • Jaka firma to zaprojektowała?! (2)

    Pomysłowe, naprawdę fajny projekt.

    • 11 2

    • BPK w Gdańsku

      Robili też stacje Malbork (cudo!), SKM Sopot, SKM Wyścigi, trochę dróg i wiaduktów.

      • 5 0

    • Pewnie ta sama

      co pochyłe ściany w ECS.

      • 0 0

  • tylko nie zapomnijcie wpuścić tam pieszych i ograniczyć prędkości do 5 km/h (1)

    porządek musi być

    • 10 7

    • już wpuścili

      dając zgodę na poruszanie się rolkarzom po ścieżkach rowerowych, niestety.

      • 0 5

  • jak sama nazwa wskazuje to ma byc estakada ROWEROWA!!! a nie rolkowa wiec rolkarze wypad znalezc msc dla siebie

    • 4 8

  • dobra inwestycja (1)

    Jak tu czytam te komentarze to słabo mi się robi od tych bzdur, ciągle im się coś nie podoba......opanujcie się!!!. Należy się cieszyć, że budują się u nas ciągle nowe ścieżki. Maruderzy na rower głowę dotlenić:)

    • 14 6

    • Ciągle nowe i ciągle donikąd, równoległe do już istniejących. Jak dobrze, że już nie mieszkam w Gdańsku... Mieciu, czy nie lepiej do lasu pojechać?

      • 1 1

  • całe szczęście, że w Gdańsku nie ma tylu przeciwników estakad co w Gdyni (2)

    tam najchętniej rowerzyści ze stowarzyszenia wjeżdżaliby pod TIR-y.

    Sami desperaci!

    • 10 11

    • To może zrobisz porównanie obu estakad, zamiast jątrzyć.

      To co jest zaletą w estakadzie Gdańskiej jest wadą w Gdyńskiej, na przykład Gdańska pomoże przejechać w centrum miasta, Gdyńska budowana jest poza centrum i prowadzi od nikąd do nikąd, za równie duże pieniądze.

      • 13 2

    • Po prostu gdyńska estakada została zbudowana bez sensu i nie wiadomo po co. A ta Gdańska będzie bardzo przydatna, dlatego nikt (prawie) na nią nie narzeka.

      • 11 2

  • no to będziemy kręcić

    • 4 2

  • Brawo Gdańsk

    tak trzymać

    • 17 3

  • moment (1)

    Dla jakiego maksymalnego, przęsłowego momentu zginającego została zaprojektowana ta estakada?

    • 3 7

    • gdzieś tak będzie

      • 2 0

  • Ja tak trochę z innej strony: (1)

    foto nr 2: Czym są kryte zadaszenia nad peronami na dworcu głównym? Eternitem???

    No jesli tak, to przejażdżka tą estakadą wzdłuż dworca tak do końca zdrowa nie będzie...

    • 6 5

    • Taa bo ten neicały kilometr, który pokonasz w pare minut doprowadzi na pewno do przedwczesnej smierci...

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane