• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie specustawa dla przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
14 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Rada Ministrów zatwierdziła projekt specustawy o budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Niebawem prace legislacyjne nad aktem rozpoczną się w Sejmie. Projekt ustawy krytykują organizacje turystyczne, ekolodzy, a także lokalne władze samorządowe.



Czy turystyka rozwinie się po wybudowaniu przekopu Mierzei?

Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej budowy kanału żeglugowego, który połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli tzw. budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Dokument precyzuje zasady przygotowania, realizacji i finansowania przedsięwzięcia.

Specjalna ustawa zdaniem ministerialnych urzędników usprawni proces realizacji inwestycji. Zgodnie z planem, kanał ma być wybudowany do 2022 roku.

Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. O potrzebie realizacji przedsięwzięcia Jarosław Kaczyński mówił już latach 90., gdy zasiadał w Senacie I kadencji.

Zdaniem ministerialnych urzędników, kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy UE.

- Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej - czytamy w komunikacie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Projekt specustawy dot. przekopu Mierzei Wiślanej from Trojmiasto.pl

Projekt ustawy skraca przygotowanie do inwestycji

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy, jej celem jest wprowadzenie ułatwień proceduralnych, umożliwiających sprawną realizację przekopu z punktu widzenia interesów państwa, tym samym istotnych dla gospodarki morskiej.

Chodzi dokładnie o zasadnicze skrócenie ścieżki pozyskiwania niezbędnych pozwoleń. Rozwiązania specustawy opierają się w głównej mierze na sprawdzonych rozwiązaniach innych specustaw, w szczególności specustawy drogowej.

Ustawa uwzględnia jednocześnie specyfikę inwestycji w drogi wodne oraz specyfikę inwestorów, którymi będą wyłącznie jednostki Skarbu Państwa (Urzędy Morskie w Szczecinie i Gdyni), zapobiegając ponoszeniu zbędnych opłat i kosztów o charakterze administracyjnym.

Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu. Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu.
Krytyka z wielu stron

Rząd, przed zatwierdzeniem projektu uchwał, prowadził konsultacje w sprawie ustawy. Głos zabrały organizacje turystyczne, ekolodzy, a także władze samorządowe. Problem w tym, że tylko ci ostatni odnieśli się do regulacji ustawowych, pozostałe podmioty odniosły się wyłącznie do pomysłu budowy przekopu.

Zdaniem Fundacji Mierzeja 2200 budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną została opracowana w oparciu o założenie, iż przekop ten wpłynie na rozwój turystyki w regionie. W analizie środowiskowej wykazano duże prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania na środowisko, a w ślad za tym na pogorszenie naturalnych walorów turystycznych Mierzei Wiślanej oraz zagrożenie środowiskowe dla Zalewu Wiślanego.

W podobnym tonie co poprzednicy wypowiedziała się Lokalna Organizacja Turystyczna w Krynicy Morskiej.

Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, który zdołał się odnieść merytorycznie do nowego aktu prawnego, stwierdził, że jego projekt wykracza poza obecnie obowiązujący system planowania i rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Wiele wątpliwości budzi także podział kompetencyjny w zakresie przygotowywania zezwoleń na realizację wspomnianej inwestycji.

Natomiast gmina Krynica Morska zawnioskowała o zmiany w treści projektu ustawy, które zagwarantują im lepszą ochronę istniejącej infrastruktury drogowej, bowiem prace prowadzone na Mierzei Wiślanej mogą spowodować jej degradację.

Dokumentacja z przebiegu konsultacji społecznych.

Głos marszałka województwa pomorskiego ws. przekopu from Trojmiasto.pl

Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Cztery warianty przekopu. Cztery warianty przekopu.
Przetarg na projektanta czeka na rozstrzygnięcie

Urząd Morski w Gdyni już ponad dwa miesiące sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonanie projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Opinie (260) 5 zablokowanych

  • Przejazd

    Lepiej most podwieszany lepsze rozwiązanie

    • 0 0

  • Do sceptyków

    Do sceptyków, którzy piszą, po co nam przekop, skoro mamy Gdańsk.
    W sumie...
    Po co nam małe sklepy lokalne, skoro mamy hipermarkety?
    Po co nam drogi lokalne skoro mamy autostrady?
    Po co nam wsie, skoro mamy miasta?
    Po co nam Warszawa, skoro jest Berlin?
    Po co zajmować się przyszłością ludzi mieszkajacych w okolicy, skoro możemy dbać tylko o Gdańsk.
    Po co nam życie skoro i tak umrzemy?

    • 0 0

  • Ten (nie)rząd bije rekordy idiotyzmów (1)

    A durna Becia i bankster Morawiecki wykonują pomysły żoliborskiego szaleńca.
    Port a właściwie przystań dla kajaków i żaglowek - no może barka z mułem się trafi.
    Ale województwo szuwarowo-bagienne cierpi na megalomanię.
    Najpierw lądowisko dla kukuruźników koło Klewek.
    Teraz ma powstać Rotterdam wschodu.
    Ja PiStolę.

    • 22 7

    • Wypowiedź dla czytelników o umysłowości podobnej do umysłowości autora tego wpisu

      Na szczęście ludzi o tak słabej umysłowości i posługujących się tak wulgarnym językiem w praktyce nie ma. To autor tylko sobie wyobraża, że dociera do masowego odbiorcy. W praktyce pozostaje samotny na placu boju wraz ze swoim wulgarnym językiem, małym rozumkiem i myśleniem źle o ludziach. Pamiętaj - nigdy nie myśl i nie mów źle o ludziach; bo to świadczy o braku szacunku do nich. A jak nie szanujesz innych, to znaczy, że nie masz szacunku do samego siebie. Godność ludzka - mówi ci to słowo coś?

      • 0 0

  • to jest cały PIS i jego PISnięta "władzia".Prezes coś wymyśli lub mu podpowiedzą (2)

    potem pomysł wraca jako obsesja realizowana na przekór faktom. Wszystko zgodnie z zasadą ,jeśli fakty są przeciw decyzji to tym gorzej dla faktów .Co tam samorządy ,co tam naukowcy,co tam ekonomiści MY WIEMY LEPIEJ

    • 18 7

    • Coś o tzw zdrowym rozumie

      Olek, ty nie wierzysz w siebie, we własne władze umysłowe, wierzysz , że samorządy, naukowcy, ekonomiści, ( zapomniałeś o ekologach) wiedzą lepiej. Podsumowując - nic nie robić, tkwić w gnoju i czekać na koniec świata?, Nie bracie, tu trzeba działać, tu trzeba czynu!. Polsce dwudziestolecia międzywojennego chciało się i opłacało zbudować port i miasto Gdynię od zera, zbudować Centralny Okręg Przemysłowy w widłach Wisły i Sanu, zreformować złotówkę, świetnie kształcić i wychowywać patriotycznie młodzież, a ty się boisz przekopać Mierzeję Wiślaną i pogłębić Zalew Wiślany, by z zapyziałego Elbląga uczynić tętniące życim miast potrowe - okno na świat? Wstydź się

      • 0 0

    • olus, ty juz wylacz myslenie i sie nie wychylaj bo widac nie jest to Twoja mocna strona

      • 0 0

  • Nikt jeszcze nie wspomnial o jeszcze jednym negatywnym elemencie (1)

    Zalew ulega zapiaszczeniu i trzeba bedzie go regularnie poglebiac, zeby mogl byc uzywany

    • 12 5

    • Aciało ulega zabrudzeniu i trzeba je myć, działka zachwaszczeniu, trzeba ją plewić lub kosić

      Kopać , kopać! Nie bać się. Tchórze precz. A jak już dyskutujemy, to dopracowujmy szczegóły - zaplanujmy - jak wielkie statki mają wchodzić do portu, by miało to sens ekonomiczny. I nie mówmy, że małe stateczki tylko; bo to my budujemy ! I wpłyną takie jakie jakie zechcemy. I cóż to jest za problem, wykopać, przekopać, pogłębić, utrzymać, usuwać piasek itp, przy współczesnej technice. Będze praca, będzie chleb dla ludzi. Przecież tu chodzi o rzeczy wielkie, - port morski, początek trasy północ - południe. Nie bać się, nie tchórzyć. Oddychać głęboko, poczuć wiatr wolności we włosach.

      • 0 0

  • Co za debile się tu wypofajdają ?? (3)

    Chyba cały kod, ubecja, partia okupacyjna i russka agentura . Czy wy macie dobrze we łbach ?? Taki chlew , jad i bezmóżdże mogą toczyć z nosa tylko wrogowie . Zamiast cieszyć się , że coś się buduje, aktywuje się region, to wylewają swoje frustracje.
    Trzeba budować. Jakie znaczenie mają drogi wodne , wiedzą wszyscy w Europie, oprócz zakutych łbów "opozycji" w POlsce. POpatrzcie na Holandię, Belgię Francję, Niemcy .
    Wie także soviecka agentura , dlatego tyle łajdackiej propagandy.

    • 8 17

    • Jełopku - drogi wodne w Europie zach. powstały 200 lat temu (2)

      i odbywało się to na przestrzeni wieków,
      a ty jełopku myślisz że ruskim zrobisz na złość jak przekopiesz Mierzeję
      na złość mamie - odmroź sobie uszy kaczy jełopku

      • 6 4

      • Tylko duren

        Albo wrog może dochodzić do takich wniosków.

        • 0 0

      • Kajaczku

        to znaczy skoro budowano 200 lat temu to teraz nie jest to potrzebne?
        Jelopku, przejrzyj na oczy i zejdz na ziemie. Jak Ci cos nie pasuje to mozesz przeniesc sie do ruskich i tam palic glupka.

        • 3 0

  • Jeszcz więcej zainwestować na Mierzeji Wiślanej by się opłacało.

    Zamiast dwóch mostów zwodzonych ,jedn most wysoki z estakadą i platformami widokowymi na Zatokę i Zalew. Obok kanału wybudować port jachtowy , zaplecze turystyczne i hotelowe. Zimową porą można się ślizgać pod żaglami po zamrożonym zalewie. Niesamowity widok z takiego mostu i możliwość żeglugi od Helu po Ostrudę przyciągnie dodatkowo turystów. Skorzysta na tym także Krynica Morska. Wybudowanie trasy via Karpaty spowoduje że port w Elblągu stanie się atrakcyjny dla wymiany towarowej dla Białorusi,Ukrainy,Słowacji, Węgier, Krajów Bałkańskich ,Turcji i Grecji. Tak zwana Ściana Wschodnia stanie się motorem napędowym dla Gospodarki Polskiej. Jest to Wielka Idea o którą warto realizować. Obawy Ekologów są Banalne. Wystarczy popatrzeć na podobne regiony w Europie z wielką infrastrukturą komunikacyjną i turystyczną

    • 2 0

  • Boże wybacz im: nie wiedzą, co czynią (5)

    Wybacz im, bo ja im tej zbrodni i głupoty w życiu nie wybaczę... a w ogóle: to nie taniej byłoby wybudować port na mierzei i most do Elbląga?

    • 51 33

    • przekop mierzei

      Jeśli w rosji zrobili sobie prywatną drogę z moskwy do sant petesburga przez tereny chronione to ruscy mieli to gdzieć,łapuwki mieli na uwadze a nie dobro przyrody z resztą łapówkarstwo tam się plemi a wysokich szczeblach ,a to że polska  chce się uniezaleźnić od rosji i chce być suwerennym pańwem państwem to powinno nam na tym zależeć a nie się sprzeciwiać się

      • 1 0

    • (3)

      Taniej byłoby gruntownie wyremontować połączenie kolejowe i dołożyć do budowy S7. W projekcie S7 jest opcja dobudowania po jednym pasie w każdym kierunku na odcinku Gdańsk - Elbląg. Trójpasmowa jezdnia dwukierunkowa to lepiej niż przeciętna polska "autostrada".
      Przekop to wydmuszka, bo jeśli coś miało powstać w Elblągu, to już by powstało. A tak, Elbląg pozostaje jedynym 100 tys miastem na zachód od Buga, w którym dosłownie nic nie ma.

      • 13 6

      • (2)

        A dlaczego w Elblągu "nic nie ma"?

        • 2 0

        • Zgadzam się z twoją diagnozą, ale nie z wnioskami. Trzeba przerwać to błędne koło.

          • 1 0

        • Bo Zamech wykupiło ABB, teraz Alstom i powoli wygaszają tam zakłady przenosząc produkcję do Chin. Bliskość Trójmiasta też robi swoje. Wiem do czego dążysz: "Jak będzie kanał to wszystko rozkwitnie". Nie rozkwitnie. Elbląg wpadł w błędne koło. Młodzi wyjeżdżają, bo nie ma pracy, nie ma pracy (usług, przemysłu, infrastruktury), bo młodzi wyjeżdżają. Miasto jest biedne, bo nie ma firm, nie firm, bo miasto jest biedne (mentalnie).
          Żaden przekop tego nie zmieni. Jeżeli coś w tym wypadku powstanie to dzięki transportowi lądowemu, ale nie nastawiałbym się na wielkie inwestycje.

          • 5 1

  • Wątpię czy to dobry pomysł (47)

    Duże statki i tak wpłyną do Gdyni lub Gdańska a przekop będzie tylko dla małych stateczków które też wybiorą bliższe porty w Gdańsku, Gdyni lub nawet w Szczecinie. W tych portach jest pełna infrastruktura, zaplecze itp. Mam wrażenie że ten mały porcik to tylko na złość, żadnego ekonomicznego uzasadnienia nie ma a kasę wydadzą,
    Dzieciaki w piaskownicy są mądrzejsze! niż nasza władzunia

    • 211 105

    • pitolisz

      • 0 0

    • Parę łódek rocznie wpłynie do Elbląga więcej... (19)

      Szkoda kasy wg. mnie.
      To tak jak strzelać do muchy z armaty....

      • 55 14

      • Turyści ze Skandynawii tylko czekają na przekop! (16)

        Tutaj nie chodzi o parę łódek, czy statki. Przekop umożliwi ruch jachtów w kierunku Mazur. Wraz z nimi napływ bogatych turystów ze Skandynawii. Jeśli ktoś rozsądnie to wszystko zorganizuje to zarobi ogromne pieniądze. Oby jednak nie skończyło się na planowaniu made in Poland. Tego się obawiam.

        • 19 20

        • (7)

          Dla Szwedów wystarczy odpowiednia inwestycja w:
          1/Przekop Wisły do Drewnicy
          2/ Remont śluzy w Gdańskiej Głowie
          3/ Oczyszczenie Szkarpawy i Ka. Jagiellońskiego
          dalej masz już Kan. Elbląski i Mazury. Całość o wiele tańsza, oczekiwana przez turystów z Polski i innych krajów zlewiska Bałtyku. Dodatkowo nie ingeruje w środowisko. Praktycznie same plusy.

          • 4 4

          • Ale, że jak? (5)

            1) Chcecie płynąć przez Bałtyk łódeczką która przejdzie po Kanale Elbląskim?! Po tym płytkim kanale, gdzie po ostatnim remoncie pochylni brakuje wody i płaskodenna biała flota nie jest w stanie dobimbać się nawet do Małdyt?
            2) Kanałem Elbląskim na Mazury?! Do Mikołajek? Może na kajaku? Tylko za Ostródą to gdzie trzeba skręcić?

            • 4 1

            • Szanowny Misu (2)

              Rzeka Szkarpawa na całej długości jest obwałowana i żeglowna do końca lat 70 - tych a zaniedbana przez 8 lat rządów PO. Stanowi część drogi wodnej Gdańsk - Elbląg, głębokość toru wodnego wynosi ok. 2,5 m, na niektórych odcinkach jest oznakowana. Na początku lat 60 - tych pływałem z Gdańska białą flotą stateczkiem "Karol Wójcik" Szkarpawą na Zalew. Jeżeli jest żeglowna to i jachty kilowe mogą przepływać. Jeden szkopuł w tym, że trzeba w kilku miejscach kłaść maszty.

              • 2 0

              • Proszę Pana Wodniaka (1)

                Ja całym szlakiem Gdańsk- Ostróda/Iława pływałem jachtem prywatnym na początku lat 90. Ale także w ostatnich latach jeździłem w te wszystkie rejony bo mam sentyment. Np. Most w Drewnicy jest nowy. I to miało miejsce dość niedawno. Nie wiem czy nie i za rządów PO. Składać maszty to była przygoda. Jeśli chodzi o jachty kilowe czy mogą tam pływać? Nie wiem. Ale Szkarpawa to jedno. A Kanał Elbląski do drugie. Jeśli ktoś chce płynąć np. kanałem w stronę Iławy to kanał tam jest wąski a ostatnimi laty suchy (widziałem w 2015 - wyglądał jak kałuża). Brak wody w ostatnich latach to fakt. Tam już utkną jednostki o zanurzeniu 60-80 cm. Piszę więc, że Szkarpawa to jest autostrada w porównaniu z Kanałem Elbląskim. Chodzi o to że jednostki na Kanał Elbląski (hauseboaty czy małe żaglówki) średnio nadają się do pływania po jakimkolwiek morzu. A pomysł, że dziura w Mierzei Wiślanej otwiera drogę z Bałtyku na Mazury jest totalnie absurdalny. Kanałem Elbląskim dopłyniemy do Ostródy najdalej. To nie są jeszcze Mazury. I z pewnością nie dopłyniemy z Elbląga do Ostródy jachtem kilowym a jedynie czymś płaskodennym. To coś musi jeszcze stanąć na wózkach pochylni (swoją drogą bardzo ciekawej infrastruktury wodnej, wartej zwiedzania i podziwiania).

                • 0 0

              • sprostowanie

                Przepraszam, ten komentarz powinien być skierowany do oczko, który proponował przekop do Drewnicy. Chodziło mi jednak o rzekę Elbląg a nie o Kanał Elbląski ponieważ wygląda jak kanały portowe w Gdańsku. Zasugerowałem się faktem, że przekop Mierzei ma na celu najkrótsze połączenie Elbląga z Bałtykiem.

                • 0 0

            • Misiu masz w pełni rację (1)

              żadna bałtycka kilowa krypka tamtędy nie przejdzie. Tam mogą chodzić jedynie max. średnie mieczówki. Pytam tylko czy Szwed mieczówką do Polski przez Bałtyk przypłynie, jak to sugerują niektórzy forumowicze.

              • 4 1

              • Oczku też masz rację

                Wszak człowiek da radę wszystko, więc i na takie spektakularne wyczyny jak przepływanie Bałtyku średnią mieczówką znajdą się amatorzy. Ale jak się rozważy z użyciem mapy taką heroiczną wyprawę przez Bałtyk to przekop przez mierzeję jest bardzo symbolicznym skrótem w porównaniu z trasą do Elbląga którą przedstawiłeś. Dalej: Szkarpawa i Kanał Jagieloński w porównaniu do Kanału Elbląskiego za Buczyńcem są jak autostrady w porównaniu do leśnych duktów. Więc co Skandynawów powstrzymywało przed szturmem "Mazur" (poprawniej to będzie Pojezierza Ostródzko-Iławskiego bo do Mazur jeszcze daleko)?

                • 1 0

          • piszesz głupoty

            1/Przekop Wisły do Drewnicy???

            Śluza Gdańska Głowa łączy Wisłę ze Szkarpawą a tym samym z Drewnicą i z Zalewem Wiślanym. I tacy ignoranci mają czelność fabrykować dobre rady.

            • 0 1

        • Turyści?

          Skandynawia to podobno jest już muslimska. A imigrantów nie przyjmujemy?

          • 1 0

        • Skandynawskich jachtów w kierunku Mazur?

          W kierunku Mazur to trzeba będzie przekopać i pogłębiać jeszcze ze 150 kilometrów. Autor komentarza był kiedyś poza Trójmiastem? Jak nie to można jeszcze google mapę sprawdzić.

          • 2 0

        • opinia z kanapy

          Na czym przypłyną?
          Co ty pitolisz....
          Łódki na Bałtyk w 99% maja stały kil o zanurzeniu co najmniej 1,5-1,7 metra i stały maszt. Jak ty to chcesz wpakować na Mazury? Jak będa kłaść maszty, które są stałe?
          Pływa się do Szwecji bo ich linia brzegowa oferuje właśnie mnóstwo atrakcji a nie na monotonne wybrzeże. Wszystkie mariny zatoki można w jeden weekend opłynąć.
          Rusz tyłek z kanapy i pojedź na Górki do jakiejś mariny to może zrozumiesz o co chodzi...

          • 9 2

        • i tego ruskie nie chca (1)

          ...swine kwicza. ..

          • 5 7

          • zabeczał baran

            • 6 3

        • Szwedzi znudzeni swoją monotonną linią brzegową, brakiem wysp i zatoczek już teraz planują inwazję na mazurskie szkiery. W zależności od bogactwa jeden żeglarz przypłynie jednym albo nawet pięcioma jachtami, zmieniając je co jakiś czas aby dać wytchnienie tym najbardziej zdrożonym.

          • 18 2

        • Tak..juz tlumy Szwedow halsuja przed Elblagiem....Nie moga sie doczekac wprost.

          • 18 6

        • kto i na czym?

          • 9 0

      • z obwodu?

        • 0 0

      • napisz jeszcze cwoku ze to spisek masonski

        • 0 1

    • To może być dobry pomysł... (3)

      ... bo niewielkie statki dowiozą towary do Elbląga (żadna różnica w cenie jeżeli chodzi o odległość od Trójmiasta), a stamtąd bliżej jest bliżej do Warszawy transportem kołowym, co ma już jakieś znaczenie ekonomiczne. Poza tym zwiększy to konkurencję między portami przez co spadną opłaty portowe i zapłacisz mniej w sklepie. Szkoda tylko że to inwestycja za nasze pieniądze a nie z pieniędzy prywatnych. Drugą sprawą jest to, że zamknięcie przez Rosję granicy morskiej (które już jakiś czas temu było, o czym nikt nie pamięta) da możliwość działania portu w Elblągu bez oglądania się na nich.

      • 3 7

      • Port w Elblągu ma dostępne zanurzenie rzędu kilku metrów. Tak małymi statkami nikomu się nie opłaca niczego transportować, jeśli ma wybór. A te drobne różnice w odległości do Warszawy praktycznie nie mają znaczenia - zwłaszcza że jest też dobre połączenie kolejowe z Gdańska.

        • 1 0

      • i dla każdego większego TIR-a będziesz pogębiał tor wodny

        a odkorkowany obwodnicą Elbląg znów się zatka.
        Pomyśl domorosły ekonomisto zanim coś napiszesz.

        • 1 0

      • To dobry pomysł na słaby kryminał. Przypomina mi to czasy Gierka. Brano kredyty, budowano fabryki, kupowano surowce i tylko potem ten wredny "zachód" nie chciał kupować naszych "glinianych kogutków" lecz złośliwie oczekiwał spłaty kolejnych rat. Obawiam się, że nastąpił wysyp ekonomistów z tamtej epoki.

        • 4 1

    • Taaaa (2)

      ot cymbał brzmiący i rozum niepełny chciałoby się powiedzieć ale po co?
      Niech w końcu go zaczną budować. Będzie pływał prom samochodowy Elbląg - Hel, który chcą uruchomić inwestorzy. Ale ci wszyscy krytykanci o tym nie wiedzą bo są tylko zaślepini nienawiścią do Pisu,.he,he...

      • 5 7

      • Taniej będzie helikopterem :-)

        • 1 0

      • Napisz coś więcej o tych inwestorach, aby zaślepieni przejrzeli na oczy. Może kolejni inwestorzy uruchomią prom z Torunia, Warszawy lub nawet Krakowa. Mam tylko jedną obawę. Czy nie są to czasami inwestorzy zarządzający naszymi funduszami emerytalnymi ?

        • 5 1

    • Gdyby to był projekt PO to by lemingi skakały z radosci i tylko oto chodzi!! (3)

      Typowy leming mózgu niema ,i czeka zawsze tylko na wytyczne od POlityków !!
      Widac to wyraznie własnie po postach Lemingów!!

      • 3 10

      • (2)

        słabe

        • 3 1

        • istotne. gdyby "kopała PO" a nie pis to oczywiscie w mediach byloby miliony pozytywnych artykulów (1)

          • 1 2

          • jeszcze słabsze bo skopiowane

            • 1 1

    • duży port = duże opłaty portowe (1)

      czyli czy warto płynąć "małym stateczkiem" do DUŻEGO portu ? poza tym, by teraz wpłynąć "do Polski" trzeba pytać wielkiego brata ?!!

      • 10 18

      • Elbląg jest małym portem bez znaczenia gospodarczego

        a turyści mogą płynąć via Wisła - Szkarpawa - Kan Jagielloński

        • 6 0

    • ... swinie kwicza...

      • 1 5

    • Nie będzie śmigłowców (4)

      ale obroni nas przekop mierzei ;)

      • 27 6

      • (2)

        A żebyś się nie zdziwił... dziś toczy się głównie wojny gospodarcze.

        • 7 16

        • No tę przegramy (1)

          skoro wydamy miliard + utrzymanie na coś nikomu niepotrzebnego.

          • 19 5

          • Taki przekop jest dużo bardziej sensowny niż stadion w Gdańsku który kosztował więcej.

            • 4 7

      • Nic nas nie zaskoczy. Kierunek na Rumunię przez Zaleszczyki już spalony, ale rząd opracowuje alternatywę. Jachtami, przekopem przez mierzeję do Szwecji.

        • 7 2

    • Gdynia pada. w ostatnim czasie wszyscy uciekają, ostatnio zyskaliśmy tylko przeładunki siarki. (2)

      • 16 9

      • (1)

        Na pewno przeniosą się na Elbląg

        • 11 0

        • Oj, Elbląg siarki nie odpuści. Obawiam się, że jeszcze żołędzie i kasztany też nam zgarnie.

          • 6 2

    • ale Misiewicze zarobią na samej budowie

      ale Misiewicze zarobią na samej budowie

      • 22 5

    • Stać mnie jestem kawalerem i mam na utrzymaniu kota

      • 18 7

    • Chodzi o to, aby możliwości było wiele, a nie kilka portów na krzyż a reszta dzicz.

      • 4 24

    • Prezes obiecal i ma byc

      A Wy pyszczek zamknąć bo Was zamkna

      • 28 10

  • Po tym artykule i komentarzach widać, że Pomorze było, jest i będzie bastionem PO. (9)

    -Kto powował w 2007 r. Ministerstwo Gospodarki Morskiej? PiS
    -Kto zlikwidował chwilę później Ministerstwo Gospodarki Morskiej? PO
    -Kto przywrócił Ministerstwo Gospodarki Morskiej? PiS
    -Kto dorzucił do nazwy '''i Żeglugi Śródlądowej"? PiS
    -Kto rozwalił stocznie? Może Godzilla?
    -Kto dał wiarygodne ustawy przywracające stocznie? Może Czarodziejka z Księżyca?

    Mnożenie etatów dla swoich? Może. Proponujecie jedno Ministerstwo Spraw Wszelakich? Kompetencje Ministerstwa Gospodarki Morskiej za PO były rozwalone nie wiadomo gdzie.

    • 17 36

    • (4)

      bo oni na polecenie rządu brukselskiego chcieli zniszczyć wszelakie kontakty Polski z morzem, nie po to moi przodkowie walczyli o dostęp Polski do morza

      • 7 11

      • patrzac na ciebie (3)

        twoi przodkowie to musialy byc niezle przyglupy

        • 4 4

        • (2)

          podglądasz mnie chłopski potomku? moja rodzina żyje w Rzeczpospolitej od XII wieku, założyli kilka miejscowości, budowali kościoły a Twoja ? robiła u moich przodków na pańszczyźnie

          • 1 3

          • Jakbyś rzeczywiście z takiej rodziny pochodził, (1)

            zachował jej tradycję i kulturę, nigdy byś takiego komentarza nie napisał.
            Zachowałbyś godność i nie wyzywał nikogo. Ale zapewne nosisz tylko przypadkowo jakieś nazwisko, jeżeli w ogóle..

            • 2 0

            • to jego od przygłupów wyzywają

              • 0 0

    • Kto rozwalił stocznie? Może Godzilla?

      O ile Godzilla ma na nazwisko Jaworski, to tak

      • 10 4

    • stoczniowy specjalista od motyli ..

      ... niejaki jaworski + tzw. "solidarność" z guzikiewiczem i innymi pijusami rozpie....ła wszystko i sprzedała ruskom z Donbasu! (choć oficjalnie Ukraińcom, kochanym przez pis i prawicę braciom ze wschodu!). Tyle faktow w temacie "stocznia" .. niedouczony pisowski trollu! "Wiarygodne ustawy", tak jak wiarygodne komuchy z pisuarowa, jak piotrowicz i ok 30% p_osłów pisu! .... wam to już w bani tylko zdechłe robale zostały!

      • 9 4

    • samo powoływanie ministerstwa nic nie daje nieuku (1)

      jedynie stołki dla swoich...........wiarygodne ustawy przywracające stocznie, dzieciaczku o czym ty piszesz???? Stocznie jakoś dają radę bez tępaków z rządu, a jeśli myślisz że będziemy budować znów wielkie statki jak za komuny to jesteś albo tępakiem, albo wyznawcą smoleńska, co oznacza IQ 57.

      • 12 7

      • Typowy po

        Bluzgi i oszczerstwa

        • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane