• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie specustawa dla przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
14 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Rada Ministrów zatwierdziła projekt specustawy o budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Niebawem prace legislacyjne nad aktem rozpoczną się w Sejmie. Projekt ustawy krytykują organizacje turystyczne, ekolodzy, a także lokalne władze samorządowe.



Czy turystyka rozwinie się po wybudowaniu przekopu Mierzei?

Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej budowy kanału żeglugowego, który połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli tzw. budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Dokument precyzuje zasady przygotowania, realizacji i finansowania przedsięwzięcia.

Specjalna ustawa zdaniem ministerialnych urzędników usprawni proces realizacji inwestycji. Zgodnie z planem, kanał ma być wybudowany do 2022 roku.

Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. O potrzebie realizacji przedsięwzięcia Jarosław Kaczyński mówił już latach 90., gdy zasiadał w Senacie I kadencji.

Zdaniem ministerialnych urzędników, kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy UE.

- Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej - czytamy w komunikacie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Projekt specustawy dot. przekopu Mierzei Wiślanej from Trojmiasto.pl

Projekt ustawy skraca przygotowanie do inwestycji

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy, jej celem jest wprowadzenie ułatwień proceduralnych, umożliwiających sprawną realizację przekopu z punktu widzenia interesów państwa, tym samym istotnych dla gospodarki morskiej.

Chodzi dokładnie o zasadnicze skrócenie ścieżki pozyskiwania niezbędnych pozwoleń. Rozwiązania specustawy opierają się w głównej mierze na sprawdzonych rozwiązaniach innych specustaw, w szczególności specustawy drogowej.

Ustawa uwzględnia jednocześnie specyfikę inwestycji w drogi wodne oraz specyfikę inwestorów, którymi będą wyłącznie jednostki Skarbu Państwa (Urzędy Morskie w Szczecinie i Gdyni), zapobiegając ponoszeniu zbędnych opłat i kosztów o charakterze administracyjnym.

Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu. Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu.
Krytyka z wielu stron

Rząd, przed zatwierdzeniem projektu uchwał, prowadził konsultacje w sprawie ustawy. Głos zabrały organizacje turystyczne, ekolodzy, a także władze samorządowe. Problem w tym, że tylko ci ostatni odnieśli się do regulacji ustawowych, pozostałe podmioty odniosły się wyłącznie do pomysłu budowy przekopu.

Zdaniem Fundacji Mierzeja 2200 budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną została opracowana w oparciu o założenie, iż przekop ten wpłynie na rozwój turystyki w regionie. W analizie środowiskowej wykazano duże prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania na środowisko, a w ślad za tym na pogorszenie naturalnych walorów turystycznych Mierzei Wiślanej oraz zagrożenie środowiskowe dla Zalewu Wiślanego.

W podobnym tonie co poprzednicy wypowiedziała się Lokalna Organizacja Turystyczna w Krynicy Morskiej.

Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, który zdołał się odnieść merytorycznie do nowego aktu prawnego, stwierdził, że jego projekt wykracza poza obecnie obowiązujący system planowania i rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Wiele wątpliwości budzi także podział kompetencyjny w zakresie przygotowywania zezwoleń na realizację wspomnianej inwestycji.

Natomiast gmina Krynica Morska zawnioskowała o zmiany w treści projektu ustawy, które zagwarantują im lepszą ochronę istniejącej infrastruktury drogowej, bowiem prace prowadzone na Mierzei Wiślanej mogą spowodować jej degradację.

Dokumentacja z przebiegu konsultacji społecznych.

Głos marszałka województwa pomorskiego ws. przekopu from Trojmiasto.pl

Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Cztery warianty przekopu. Cztery warianty przekopu.
Przetarg na projektanta czeka na rozstrzygnięcie

Urząd Morski w Gdyni już ponad dwa miesiące sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonanie projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Opinie (260) 5 zablokowanych

  • Inwestycja o znaczeniu w sferze emocjonalnej

    Jeśli ktoś z Państwa pływał po Zalewie Elbląskim, to już wie, że średnia głębokość na szlaku wynosi niewiele poda 2 m, a poza szlak lepiej nie wypływać nie tylko ze względu na płycizny, ale i liczne sieci rybackie. Czy tam jest jakikolwiek potencjał na coś więcej - wątpię.
    Przekop ma nam dać poczucie, że daliśmy "Ruskowi" pstryczka w nos, ale to działanie na podobnym poziomie jak oni dziś nam robią.
    Znaczenie przekopu w praktyce, to raczej turystyka, ale tak naprawdę to nie przekop decyduje o atrakcyjności tego rejonu, a infrastruktura i zalety akwenu - tych jednak ten projekt nie zmieni.
    Koszty utrzymania okolicy akwenu, pogłębiania torów wodnych od strony zalewu i morza oraz dodatkowo wynikające z tego zaburzenie transportu piasku, powodować będą na pewno oddziaływanie na okoliczne tereny i zmniejszać uzasadnienie ekonomiczne tej inwestycji.

    • 25 7

  • (2)

    Wycieczka statkiem Gdansk Elblag, lubie to!:)

    • 7 9

    • (1)

      No. np. szlakiem Wisla - Szkarpawa - Zalew - Elbląg :)

      • 4 0

      • Tez dobrze ale dluzej:)

        • 2 0

  • Za ten Przekop mogliśmy sami postawić Forum Radunię.... (2)

    i ciągnąć zyski zamiast dopłacać do biznesu - pogłębiać w kółko Zalew...
    Paranoja....

    • 12 6

    • po co nam Forum Radunia (1)

      Zamiast przekopu kolejna galeria handlowa - super.
      Dodam, ze nie opowiadam sie ani za ani przeciw samemu przekopowi. Opowiadam sie raczej przeciw kolejnej galerii handlowej.

      • 2 2

      • i tak będzie

        i będzie kolejnym sączkiem w ciele naszego kraju - wyprowadzającym Cash na zewnątrz.//

        • 1 0

  • Kopać i jeszcze raz kopać tylko troche szybciej!

    • 14 9

  • Konieczność ...

    Ta inwestycja jest konieczna dla rozwoju regionu ! Dla rządu to żaden problem , jedna nasiadowka w sejmie w nocy i ustawa gotowa ! Bez aluzji lecz to dobre posunięcie !!!

    • 10 17

  • Uffff...nareszcie...może ceny wreszcie spadną w tym gdańsku

    ...a nie jak w Stolycy prawie...

    • 3 10

  • Oj paliaki paliaki..

    • 7 1

  • Lepsze to niż stadiony za 800 baniek

    Btw czemu nikt nie poprawił prawa i dla każdej większej inwestycji jest potrzebna specustawa?

    • 6 14

  • Ta choroba nazywa się rusofobia

    lub inaczej syndrom Piotrusia Pana-sprzedamy wszystko i wszystkich aby tylko pokazać ruskowi jacy my wielcy,prawda panie generale Maciurewicz?Trzy rozbiory Polski jeszcze nie nauczyły?

    • 18 9

  • Jedyny naprawdę DOBRY projekt tego rządu (2)

    Choć jestem zdeklarowanym przeciwnikiem PiS, to w tej jednej sprawie życzę im, aby im się udało. Zbyt długo już trwa gadanie na temat przekopu - przez te dwadzieścia kilka lat można było go już dawno wykonać.

    • 10 24

    • Możesz mi wytłumaczyć

      merytorycznie dlaczego to jest dobry projekt rządu?Czy wpłynie to jakoś na jakość naszego życia?Czy tym przekopem w imię tych chorych pomysłów przepłynie kiedykolwiek jakiś statek?Może poprawi to naszą pozycję z punktu militarnego lub transportowego?Czy ty naprawdę nie widzisz co obecna władza z chorymi ambicjami Antka usiłuje zrobić?To się nazywa rusofobia owładnęła cały kraj i europę.

      • 10 4

    • Napij się wody z Zalewu - otrzeźwiejesz

      • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane