• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie specustawa dla przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
14 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Rada Ministrów zatwierdziła projekt specustawy o budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Niebawem prace legislacyjne nad aktem rozpoczną się w Sejmie. Projekt ustawy krytykują organizacje turystyczne, ekolodzy, a także lokalne władze samorządowe.



Czy turystyka rozwinie się po wybudowaniu przekopu Mierzei?

Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej budowy kanału żeglugowego, który połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli tzw. budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Dokument precyzuje zasady przygotowania, realizacji i finansowania przedsięwzięcia.

Specjalna ustawa zdaniem ministerialnych urzędników usprawni proces realizacji inwestycji. Zgodnie z planem, kanał ma być wybudowany do 2022 roku.

Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. O potrzebie realizacji przedsięwzięcia Jarosław Kaczyński mówił już latach 90., gdy zasiadał w Senacie I kadencji.

Zdaniem ministerialnych urzędników, kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy UE.

- Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej - czytamy w komunikacie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Projekt specustawy dot. przekopu Mierzei Wiślanej from Trojmiasto.pl

Projekt ustawy skraca przygotowanie do inwestycji

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy, jej celem jest wprowadzenie ułatwień proceduralnych, umożliwiających sprawną realizację przekopu z punktu widzenia interesów państwa, tym samym istotnych dla gospodarki morskiej.

Chodzi dokładnie o zasadnicze skrócenie ścieżki pozyskiwania niezbędnych pozwoleń. Rozwiązania specustawy opierają się w głównej mierze na sprawdzonych rozwiązaniach innych specustaw, w szczególności specustawy drogowej.

Ustawa uwzględnia jednocześnie specyfikę inwestycji w drogi wodne oraz specyfikę inwestorów, którymi będą wyłącznie jednostki Skarbu Państwa (Urzędy Morskie w Szczecinie i Gdyni), zapobiegając ponoszeniu zbędnych opłat i kosztów o charakterze administracyjnym.

Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu. Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu.
Krytyka z wielu stron

Rząd, przed zatwierdzeniem projektu uchwał, prowadził konsultacje w sprawie ustawy. Głos zabrały organizacje turystyczne, ekolodzy, a także władze samorządowe. Problem w tym, że tylko ci ostatni odnieśli się do regulacji ustawowych, pozostałe podmioty odniosły się wyłącznie do pomysłu budowy przekopu.

Zdaniem Fundacji Mierzeja 2200 budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną została opracowana w oparciu o założenie, iż przekop ten wpłynie na rozwój turystyki w regionie. W analizie środowiskowej wykazano duże prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania na środowisko, a w ślad za tym na pogorszenie naturalnych walorów turystycznych Mierzei Wiślanej oraz zagrożenie środowiskowe dla Zalewu Wiślanego.

W podobnym tonie co poprzednicy wypowiedziała się Lokalna Organizacja Turystyczna w Krynicy Morskiej.

Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, który zdołał się odnieść merytorycznie do nowego aktu prawnego, stwierdził, że jego projekt wykracza poza obecnie obowiązujący system planowania i rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Wiele wątpliwości budzi także podział kompetencyjny w zakresie przygotowywania zezwoleń na realizację wspomnianej inwestycji.

Natomiast gmina Krynica Morska zawnioskowała o zmiany w treści projektu ustawy, które zagwarantują im lepszą ochronę istniejącej infrastruktury drogowej, bowiem prace prowadzone na Mierzei Wiślanej mogą spowodować jej degradację.

Dokumentacja z przebiegu konsultacji społecznych.

Głos marszałka województwa pomorskiego ws. przekopu from Trojmiasto.pl

Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Cztery warianty przekopu. Cztery warianty przekopu.
Przetarg na projektanta czeka na rozstrzygnięcie

Urząd Morski w Gdyni już ponad dwa miesiące sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonanie projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Opinie (260) 5 zablokowanych

  • Jechac z tematem

    Co to za glupie gadki róbta i tyle to tak samo jak by sie zastanawiac nad zasadnocia tunelu w Gdansku czy kopac czy nie ktory powinien powstac dekade temu jak i ten przekop i wiele innych tylko za kazdym razem sie glowia co na to ruski powiedzą zaraz co unia powie i jeszcze jacyś zieloni w w dosłownym znaczeniu albo wielcy konserwatorzy tzw zabytków które straszą i nikt ich nie remontuje powstrzymujący postęp gdy sie ktos zainteresuje parcela

    • 5 9

  • Trudna sprawa

    Czekam co na temat powie mądrala Petru

    • 2 11

  • No i pięknie!!! (1)

    Peron we Włoszczowej też medialnie został okrzyknięty klapą, a z perspektywy lat okazał się największym hiciorem PKP na tej trasie.
    Do dzisiaj jest podawany przez pokemony jako przykład niegospodarności, a jest inaczej, wystarczy poczytać zrozumieć, ale to przecież boli.
    Jestem przekonany, że to nowy etap dla miejscowości wokół Zalewu Wiślanego i inwestycja zwróci się po wielokroć!
    Te protesty są czysto polityczne, nie ma w tym żadnej ekonomii, a głoszą je obrońcy takich inwestycji jak ECSy i Stadiony bursztynowe.

    • 7 12

    • a kiedy ty byłeś w tej Włoszczowej, że PiSzesz jako o hicie ?

      Przecież tam wsiada lub wysiada po parę osób, a często nikt.

      • 1 0

  • Głupcy jesteście jak mówił szwagier Dyzmy

    Przeczytajcie sobie art 21 pkt 2 na stronie 18, zastanówcie się kto teraz czyli którzy znajomi królika będą dzierżawić nieruchomości SP, no i kiedy nagle wzrośnie liczba dzierżaw i wypłat odszkodowań. Dostaliście durnie 500 + to przypomnijcie sobie ile mogliście kupić franków, euro, dolarów dwa lata temu za 500 PLN, za PO a ile durnie możecie kupić teraz za PiS, za 500 PLN, które sami im w zębach zaniesiecie w opłatach za OC, wodę, prąd. Teraz dopiero was strzygą a wy im klaskacie. Polak to zawsze głupi, nawet jak go robią w wała oficjalnie i publicznie. Dobrze wam tak

    • 13 4

  • Standard Europy Zachodniej (2)

    Jak na "polnische wirtschaft" całkiem sensowne.
    Jak zawsze pytam, czy pojawiły się w końcu jakieś analizy podważające sens budowy przekopu?
    Pytam o analizę taką jak np wykonał Urząd Morski, a nie wynaturzenia różnych Januszków z portali internetowych, komentarzy na onecie, autorskich przemyśleń spod sklepu i podrzędnych blogów.
    Czy wszelkie bajdurzenia, że się "nie opłaca" to jedynie wytwór zdegenerowanych najtańszym alkoholem z Biedronki umysłów przemądrzałych polaków-mitomanów, światłych ekspertów od wszystkiego?

    • 11 4

    • Nareszcie coś drgnęło w tej sprawie

      • 0 1

    • Niemcom sie opłaca

      • 0 1

  • Co za debile się tu wypofajdają ?? (3)

    Chyba cały kod, ubecja, partia okupacyjna i russka agentura . Czy wy macie dobrze we łbach ?? Taki chlew , jad i bezmóżdże mogą toczyć z nosa tylko wrogowie . Zamiast cieszyć się , że coś się buduje, aktywuje się region, to wylewają swoje frustracje.
    Trzeba budować. Jakie znaczenie mają drogi wodne , wiedzą wszyscy w Europie, oprócz zakutych łbów "opozycji" w POlsce. POpatrzcie na Holandię, Belgię Francję, Niemcy .
    Wie także soviecka agentura , dlatego tyle łajdackiej propagandy.

    • 8 17

    • Jełopku - drogi wodne w Europie zach. powstały 200 lat temu (2)

      i odbywało się to na przestrzeni wieków,
      a ty jełopku myślisz że ruskim zrobisz na złość jak przekopiesz Mierzeję
      na złość mamie - odmroź sobie uszy kaczy jełopku

      • 6 4

      • Kajaczku

        to znaczy skoro budowano 200 lat temu to teraz nie jest to potrzebne?
        Jelopku, przejrzyj na oczy i zejdz na ziemie. Jak Ci cos nie pasuje to mozesz przeniesc sie do ruskich i tam palic glupka.

        • 3 0

      • Tylko duren

        Albo wrog może dochodzić do takich wniosków.

        • 0 0

  • Kto odpowie za zalane Żuławy!

    Przy wzrastającym poziomie wody spowodowanym globalnym ociepleniem, planowanie takiej inwestycji nie jest zbyt roztropne. Wierzę, że panom "inżynierom" wyliczenia i słupki z liczbami się zgadzają ( w końcu dostaną duże pieniądze), przecież ich już nie będzie, gdy następne pokolenie będzie ponosiło konsekwencje ich radosnej twórczości.

    • 6 6

  • Mierzeja w zasięgu

    Budować i to szybko i bardzo dobrze, że mamy taki rząd który działa a dla mieszkańców Gdańska to prawdziwa gratka - pół godziny i będę za Krynicą Morską a tam są plaże jak marzenie.

    • 5 11

  • Węgiel

    No w końcu jeden z posłów będzie mógł swoimi barkami bezproblemowo sprowadzać węgiel do porty w Elblągu! Haha

    • 3 1

  • Zdecydowanie warto budować (1)

    same plusy.
    rozwój turystyki
    rozwój handlu
    ekologia
    uniezależnienie od ruskich

    Malkontenci Gdyni też nie chcieli budować. przecież taniej było dogadać się z Gdańskiem

    • 4 13

    • A specjaliści od biologii morza sa przeciwni budowie i wskazuja na mankamenty. I ja im wierzę, a nie temu "Krótkiemu"

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane