• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie specustawa dla przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
14 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Rada Ministrów zatwierdziła projekt specustawy o budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Niebawem prace legislacyjne nad aktem rozpoczną się w Sejmie. Projekt ustawy krytykują organizacje turystyczne, ekolodzy, a także lokalne władze samorządowe.



Czy turystyka rozwinie się po wybudowaniu przekopu Mierzei?

Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej budowy kanału żeglugowego, który połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli tzw. budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Dokument precyzuje zasady przygotowania, realizacji i finansowania przedsięwzięcia.

Specjalna ustawa zdaniem ministerialnych urzędników usprawni proces realizacji inwestycji. Zgodnie z planem, kanał ma być wybudowany do 2022 roku.

Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. O potrzebie realizacji przedsięwzięcia Jarosław Kaczyński mówił już latach 90., gdy zasiadał w Senacie I kadencji.

Zdaniem ministerialnych urzędników, kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy UE.

- Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej - czytamy w komunikacie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Projekt specustawy dot. przekopu Mierzei Wiślanej from Trojmiasto.pl

Projekt ustawy skraca przygotowanie do inwestycji

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy, jej celem jest wprowadzenie ułatwień proceduralnych, umożliwiających sprawną realizację przekopu z punktu widzenia interesów państwa, tym samym istotnych dla gospodarki morskiej.

Chodzi dokładnie o zasadnicze skrócenie ścieżki pozyskiwania niezbędnych pozwoleń. Rozwiązania specustawy opierają się w głównej mierze na sprawdzonych rozwiązaniach innych specustaw, w szczególności specustawy drogowej.

Ustawa uwzględnia jednocześnie specyfikę inwestycji w drogi wodne oraz specyfikę inwestorów, którymi będą wyłącznie jednostki Skarbu Państwa (Urzędy Morskie w Szczecinie i Gdyni), zapobiegając ponoszeniu zbędnych opłat i kosztów o charakterze administracyjnym.

Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu. Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu.
Krytyka z wielu stron

Rząd, przed zatwierdzeniem projektu uchwał, prowadził konsultacje w sprawie ustawy. Głos zabrały organizacje turystyczne, ekolodzy, a także władze samorządowe. Problem w tym, że tylko ci ostatni odnieśli się do regulacji ustawowych, pozostałe podmioty odniosły się wyłącznie do pomysłu budowy przekopu.

Zdaniem Fundacji Mierzeja 2200 budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną została opracowana w oparciu o założenie, iż przekop ten wpłynie na rozwój turystyki w regionie. W analizie środowiskowej wykazano duże prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania na środowisko, a w ślad za tym na pogorszenie naturalnych walorów turystycznych Mierzei Wiślanej oraz zagrożenie środowiskowe dla Zalewu Wiślanego.

W podobnym tonie co poprzednicy wypowiedziała się Lokalna Organizacja Turystyczna w Krynicy Morskiej.

Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, który zdołał się odnieść merytorycznie do nowego aktu prawnego, stwierdził, że jego projekt wykracza poza obecnie obowiązujący system planowania i rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Wiele wątpliwości budzi także podział kompetencyjny w zakresie przygotowywania zezwoleń na realizację wspomnianej inwestycji.

Natomiast gmina Krynica Morska zawnioskowała o zmiany w treści projektu ustawy, które zagwarantują im lepszą ochronę istniejącej infrastruktury drogowej, bowiem prace prowadzone na Mierzei Wiślanej mogą spowodować jej degradację.

Dokumentacja z przebiegu konsultacji społecznych.

Głos marszałka województwa pomorskiego ws. przekopu from Trojmiasto.pl

Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Cztery warianty przekopu. Cztery warianty przekopu.
Przetarg na projektanta czeka na rozstrzygnięcie

Urząd Morski w Gdyni już ponad dwa miesiące sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonanie projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Opinie (260) 5 zablokowanych

  • realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.dla przypomnienia dziurawy stadnion kosztował prawie miliard!

    dodatkowo co roku przynosi kilkadziesiąt milionów straty!!!!
    I spłacają go tylko mieszkańcy Gdańska a nie cały kraj!!

    • 3 4

  • Decyzja stricte polityczna

    Decyzja stricte polityczna i pod publiczkę gawiedzi z PISu i Radia Maryja, których łatwo zmanipulować wizją "utarcia nosa" Rosji i Putinowi.
    Ekonomicznie - to inwestycja kompletnie bez sensu i nigdy się nie zwróci, ba, będzie skarbonką bez dna, bo zamiast zysków będzie generować coraz większe koszty.
    Ale moherowe berety będą wniebowzięte. Wstajemy z kolan. A przyszłe pokolenia będą płacić.
    Brawo.

    • 6 1

  • ruskie trolle znowu aktywne.... (3)

    • 4 3

    • sam jesteś takim ruskim trollem... (2)

      PIS, Kaczyński i jego koledzy sprzyjają Putinowi, to żadna nowość dla każdego, kto trzeźwo patrzy na otaczającą rzeczywistość.
      Tylko oszołomy tego nie widzą.

      • 1 2

      • Ten KOD doprowadził niektórych do zwarcia mózgu. Na szczęście jest to zdecydowanie mniejszość społeczeństwa. Za dwa lata naród w samorządach w prowadzi hasło aby w następnym roku odKODować kraj.

        • 2 0

      • Puknij się w pustą głowę

        PIS, Kaczyński i jego koledzy sprzyjają Putinowi...
        budując Mu pod nosem przekop mierzei. A ZSRR blokowała praktycznie Elbląg, polską gospodarkę i turystykę morską przez 70 lat.

        • 1 0

  • Navigare necesse est (1)

    To jest bardzo dobry pomysł. Unia dołoży jeszcze kasy bo dla niej priorytetem jest rozwój żeglugi śródlądowej w niedoinwestowanej Europie Wschodniej. Jest to zła wiadomość dla Rosji. Że to jest dobry pomysł świadczy jazgot sympatyków Rosji.

    • 2 2

    • Nie ma co ogladac sie na Rosję, tylko trzeba patrzeć na Niemcy. A oni bardzo stawiają na żeglugę bliskiego zasięgu - w ciagu ostatnich 20 lat na samym Pomorzu przednim oddali do użytku 5 portów w rodzaju Portu Elblag

      • 1 0

  • same negatywy sie wypowiadaja ktorym generalnie nic nie pasuje

    Hehehe, to typowe podejscie myslicieli i protestantow z Partii Oszustow.

    • 1 2

  • Jeszcz więcej zainwestować na Mierzeji Wiślanej by się opłacało.

    Zamiast dwóch mostów zwodzonych ,jedn most wysoki z estakadą i platformami widokowymi na Zatokę i Zalew. Obok kanału wybudować port jachtowy , zaplecze turystyczne i hotelowe. Zimową porą można się ślizgać pod żaglami po zamrożonym zalewie. Niesamowity widok z takiego mostu i możliwość żeglugi od Helu po Ostrudę przyciągnie dodatkowo turystów. Skorzysta na tym także Krynica Morska. Wybudowanie trasy via Karpaty spowoduje że port w Elblągu stanie się atrakcyjny dla wymiany towarowej dla Białorusi,Ukrainy,Słowacji, Węgier, Krajów Bałkańskich ,Turcji i Grecji. Tak zwana Ściana Wschodnia stanie się motorem napędowym dla Gospodarki Polskiej. Jest to Wielka Idea o którą warto realizować. Obawy Ekologów są Banalne. Wystarczy popatrzeć na podobne regiony w Europie z wielką infrastrukturą komunikacyjną i turystyczną

    • 2 0

  • Do sceptyków

    Do sceptyków, którzy piszą, po co nam przekop, skoro mamy Gdańsk.
    W sumie...
    Po co nam małe sklepy lokalne, skoro mamy hipermarkety?
    Po co nam drogi lokalne skoro mamy autostrady?
    Po co nam wsie, skoro mamy miasta?
    Po co nam Warszawa, skoro jest Berlin?
    Po co zajmować się przyszłością ludzi mieszkajacych w okolicy, skoro możemy dbać tylko o Gdańsk.
    Po co nam życie skoro i tak umrzemy?

    • 0 0

  • Przejazd

    Lepiej most podwieszany lepsze rozwiązanie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane