- 1 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (160 opinii)
- 2 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (410 opinii)
- 3 Dwóch 29-latków z narkotykami (46 opinii)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (231 opinii)
- 5 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (107 opinii)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (172 opinie)
Będzie trzeci w historii wiadukt przy Biskupiej Górce
Ruszyła budowa trzeciego w historii Gdańska wiaduktu przy Biskupiej Górce . Przy tej okazji postanowiliśmy pokazać, jaki obiekt istniał, istnieje i powstanie w 2019 r.
Pierwszy wiadukt z lat 1901-1910
Przypomnijmy, że pod koniec XIX wieku w centrum Gdańska zlikwidowano wały miejskie po zachodniej stronie dzisiejszego śródmieścia. Usunięto tym samym, oprócz wałów, okalającą centrum fosę. To otworzyło nowe możliwości rozbudowy miasta, tworzenia nowych połączeń komunikacyjnych.
Tak też było w rejonie Biskupiej Górki. Jej mieszkańcy chcieli się przedostać na Stare Przedmieście. Było to możliwe tylko przez wiadukt w rejonie Węzła Unii Europejskiej Ruch kołowy od strony Oruni odbywał się głównie ul. Zaroślak. Przedostanie się z jednej na drugą część miasta wiązało się z przejściem po torach tramwajowych i kolejowych.
Stąd też zapadła decyzja o budowie wiaduktu drogowego. Obiekt został wzniesiony w latach 1901-1910. Był to kratowy obiekt łączony nitami, co dodawało mu sznytu. Ponadto na elementach konstrukcyjnych mostu zamontowano ozdobne latarnie.
Ówczesny obiekt posiadał także wydzielone chodniki dla pieszych. Przed upadkiem na tory dodatkowo chroniły ozdobne, ręcznie kute, balustrady. Elementy metalowe były wymalowane najprawdopodobniej na kolor zielony.
Ciekawostką jest to, że pod ówczesnym wiaduktem funkcjonował przystanek kolejowy Gdańsk Biskupia Górka.
Obiekt ucierpiał najprawdopodobniej pod koniec II wojny światowej w trakcie walk zbrojnych. Po 1945 r. odbudowano przejście nad koleją w postaci prowizorycznej kładki. Krótko po wojnie ulica prowadząca do dawnego obiektu była ul. Białowieską, a potem zyskała nazwę funkcjonującą do dzisiaj ul. Augustyńskiego.
Ponad 50 lat z obecnym wiaduktem
Pod koniec lat 50. ubiegłego wieku powstał pomysł usprawnienia ruchu kołowego w centrum Gdańska. Niezabudowane tereny po dawnych wałach okazały się najlepszym ówcześnie miejscem do tego celu. Wykorzystano je, by zbudować dwujezdniową arterię - tzw. trasę średnicową. Jej elementem był właśnie nowy wiadukt Biskupia Górka.
Wiadukt został wybudowany w latach 1961-1962, w miejscu wspomnianej prowizorycznej kładki dla pieszych.
- szerokość całkowita wiaduktu - 20,5m,
- rozpiętości - 28,0m+40,0m+28,0m,
- kąt skosu - 20 stopni,
- szerokość jezdni - 14 m,
- szerokość ciągów pieszych - 2x3,0m.
Obecny obiekt mostowy już dawno nie powinien istnieć. Jego poszczególne elementy są mocno zużyte technicznie. Na przykład łożyska wiaduktu, na których pracuje płyta. Nieszczelne dylatacje i cieknąca woda ze środkami do zwalczania gołoledzi spowodowały silną korozję poszczególnych elementów łożysk. W wyniku tego niektóre z nich są zablokowane.
Przez wiele lat balustrady były za niskie, nie spełniały norm bezpieczeństwa - miały 1,1 m. Wysokość balustrad przy chodnikach dla pieszych nad liniami kolejowymi powinna wynosić nie mniej niż 1,3 m. To na szczęście naprawiono.
Zgodnie z ekspertyzą ze stycznia 2009 roku stan techniczny obiektu był już wtedy zły. Eksperci wydali wtedy druzgocącą opinię.
Nieszczelna izolacja, niska klasa betonu oraz błędy wykonawcze, jak również znaczne koszty wzmocnienia wiaduktu (co nigdy nie zapewni jego żywotności, jak nowego) kwalifikują obiekt z ekonomicznego, technicznego i eksploatacyjnego punktu widzenia do wyburzenia i postawienia nowego o parametrach dla klasy obciążenia "A".
Trzeci - nowy wiadukt Biskupia Górka
20 marca miasto Gdańsk przekazało plac budowy nowego wiaduktu Biskupia Górka, który obejmuje także realizację parkingu kubaturowego i mostu w ciągu ul. Zaroślak, firmie Budimex. Całość prac pochłonie 143 mln zł.
W miejscu istniejącego wiaduktu nad torami kolejowymi, w ramach rozbudowy Traktu św. Wojciecha, przewidziano budowę nowego wiaduktu o trzech stalowych dźwigarach łukowych. Zostaną do nich podwieszone pomosty (osobne pod każdą z jezdni).
- rozpiętości - 20,91m + 14,18 m,
- długość całkowita płyty nośnej - 35,69m,
- grubość płyty nośnej - 1,1m ,
- szerokość całkowita zmienna - 18,79-17,44m
- szerokość jezdni - 3x3,25m+0,5m(opaska),
- szerokość ścieżki rowerowej - 2,5m,
- szerokość ciągu pieszego - 2,0m.
Charakterystyczne parametry wiaduktu (kierunek Centrum):
- rozpiętość teoretyczna - 18,04m,
- długość całkowita płyty nośnej - 18,28m,
- grubość płyty nośnej - 1,0m,
- szerokość całkowita zmienna - 15,19-15,53m,
- szerokość jezdni 3x3 - 25m+0,08 do 0,5m (opaska zmienna) + 0,5m (opaska),
- szerokość ciągu pieszo jezdnego - 3,0m.
Konstrukcja planowanego wiaduktu pozwala na etapowanie jego budowy. W pierwszej kolejności zostaną wybudowane dwa dźwigary łukowe od strony wschodniej i konstrukcja pomostu pomiędzy nimi, a ruch odbywał się będzie po istniejącym obiekcie.
Następnie ruch zostanie przeniesiony na nowy obiekt, a w miejscu istniejącego obiektu rozpocznie się budowa nowej jezdni.
Ciekawostką jest to, że pod nowym wiaduktem nie będzie już podpór. Dla kolejarzy oznacza to możliwość dołożenia kolejnych torów, czyli na przykład torów SKM w kierunku Oruni. Ponadto pod nowym wiaduktem będzie przebiegać przedłużenie ul. Nowe Podwale Grodzkie, która prowadzić będzie do ul. Augustyńskiego.
Co skrywa ziemia pod parkingiem przy Okopowej?
To, co może spędzać sen z powiek wykonawcy i urzędnikom miejskim zlecającym prace nad nowym mostem, jest teren parkingu przed Urzędem Wojewódzkim i Urzędem Marszałkowskim.
Dlaczego?
To dawny teren bastionu Wijbego, który istniał do czasu zasypania wałów. Był on dwa razy większy od niedawno odkrytego Bastionu Kot. Niemcy, gdy zasypywali ówczesne bastiony, nie robili tego dokładnie. Możliwe więc, że szykuje się tej wiosny kilka ciekawych odkryć w trakcie prac.
Miejsca
Opinie (164) 7 zablokowanych
-
2018-03-23 07:06
Ten chory (1)
pomysł na parking piętrowy
- 13 16
-
2018-03-23 07:09
skoro parking chory nie korzystaj z. niego bo się zarazisz
- 11 6
-
2018-03-23 07:23
lubiłam sobie przysiąść na ławeczce w tym parku i zjeść jajko z pazłotka (2)
popić herbatą z butelki po 3/4 i pokarmić czerstwym mewy co ósemki kręciły...a teraz jak żyć?
- 19 8
-
2018-03-23 07:26
jak żyć? Hm
napisz skargę na Nowogrodzką, zawiadom cba i tvKursk.
- 7 5
-
2018-03-23 09:34
Chyba ze sreberka...
a nie pazłotka... ;)
- 4 2
-
2018-03-23 07:26
Panie Macieju, przystanek kolejowy nazywał się Petershagen. (4)
- 23 1
-
2018-03-23 07:58
Przystanek Kolejowy po wojnie nazywał się Biskupia Góra i funkcjonował jeszcze w latach 60 ub. Wieku
Są dostępne w internecie rozkłady jazdy PKP np z 1946 roku i są w nich połączenia m.in Biskupia Góra - Troyl czyli Przeróbka.
"Dzięki" Galeria Radunia mamy ten przystanek odbudowany, ale pod nazwą Śródmieście.- 10 1
-
2018-03-23 08:28
Ja pamiętam nazwę Stare Szkoty. (2)
Drewniany wiadukt.
- 6 2
-
2018-03-23 09:15
Drewniany wiadukt biegł obok obecnego wiaduktu przy Forum Radunia - prowizorka na czas budowy w/w wiaduktu/ (1)
Zaczynał się przy wejściu na ul. Menonitów.
- 10 1
-
2018-03-24 08:19
A pod tym wiaduktem Kodżak obalał jabole
- 6 0
-
2018-03-23 07:30
Urzędnicza brać
Dla siebie urzędasy robią tak jak i przystanek śródmieście ale dla tego co ich utrzymuje czyli podatnika to jedynie kłody pod nogi swoimi postanowieniami.
- 8 10
-
2018-03-23 07:40
Fallen Angel
Powinno być " Kratownicowy " nie kratowy
- 12 0
-
2018-03-23 07:41
Jak trzeci ? a Wiadukty Biskupiej Góry przy Forum Raduni to co ? (1)
Tam gdzie zawracał tramwaj nr. 6
Plus jego poprzednicy.- 5 10
-
2018-03-23 09:38
Tramwaj 6 zawracał na Targu Węglowym.
.
- 5 1
-
2018-03-23 08:04
"...kratowy obiekt łączony nitami, co dodawało mu sznytu" (1)
Nity nie były dla sznytu, tylko dla połączenia elementów metalowych. W podobny sposób łączono blachy poszycia kadłubów statków. Wtedy jeszcze nie znano technologii spawalniczych.
- 17 0
-
2018-03-23 10:19
"Wtedy jeszcze nie znano technologii spawalniczych."
Technologie spawalnicze znano już w starożytności. W początkach XX w. technologie te były po prosu zbyt słabo rozwinięte, aby użyć ich do łączenia elementów konstrukcyjnych mostów.
- 4 0
-
2018-03-23 08:09
Tramwaj na Jedności Robotniczej z pętlą na Gościnnej
- 13 0
-
2018-03-23 08:17
Parking pod ziemię. Ziemia dla zieleni i ludzi (1)
- 23 5
-
2018-03-23 09:54
Ludzie kiedyś też pod ziemię. :)
- 3 0
-
2018-03-23 08:31
(1)
Dramat biednych drzew :(
- 14 8
-
2018-03-23 09:55
Ogłoś czarny piątek i strajk drzew.
- 1 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.