• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie trzeci w historii wiadukt przy Biskupiej Górce

Maciej Naskręt
23 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pierwszy wiadukt Biskupia Górka - dzisiaj łączyłby ul. Zaroślak z ul. Agustyńskiego. Pierwszy wiadukt Biskupia Górka - dzisiaj łączyłby ul. Zaroślak z ul. Agustyńskiego.

Ruszyła budowa trzeciego w historii Gdańska wiaduktu przy Biskupiej Górce zobacz na mapie Gdańska. Przy tej okazji postanowiliśmy pokazać, jaki obiekt istniał, istnieje i powstanie w 2019 r.



Czy interesuje cię historia infrastruktury w Trójmieście?

Rozpoczęły się prace przy budowie nowego wiaduktu Biskupia Górka . Co ciekawe, obecny obiekt, który przeznaczony jest do rozbiórki, nie był pierwszym obiektem w tym miejscu.

Pierwszy wiadukt z lat 1901-1910



Przypomnijmy, że pod koniec XIX wieku w centrum Gdańska zlikwidowano wały miejskie po zachodniej stronie dzisiejszego śródmieścia. Usunięto tym samym, oprócz wałów, okalającą centrum fosę. To otworzyło nowe możliwości rozbudowy miasta, tworzenia nowych połączeń komunikacyjnych.

Tak też było w rejonie Biskupiej Górki. Jej mieszkańcy chcieli się przedostać na Stare Przedmieście. Było to możliwe tylko przez wiadukt w rejonie Węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska Ruch kołowy od strony Oruni odbywał się głównie ul. Zaroślak. Przedostanie się z jednej na drugą część miasta wiązało się z przejściem po torach tramwajowych i kolejowych.

Stąd też zapadła decyzja o budowie wiaduktu drogowego. Obiekt został wzniesiony w latach 1901-1910. Był to kratowy obiekt łączony nitami, co dodawało mu sznytu. Ponadto na elementach konstrukcyjnych mostu zamontowano ozdobne latarnie.

Widok na Biskupią Górkę od strony Urzędu Wojewódzkiego. Z lewej strony widać pierwszy wiadukt Biskupia Górka. Widok na Biskupią Górkę od strony Urzędu Wojewódzkiego. Z lewej strony widać pierwszy wiadukt Biskupia Górka.
Ówczesny obiekt posiadał także wydzielone chodniki dla pieszych. Przed upadkiem na tory dodatkowo chroniły ozdobne, ręcznie kute, balustrady. Elementy metalowe były wymalowane najprawdopodobniej na kolor zielony.

Ciekawostką jest to, że pod ówczesnym wiaduktem funkcjonował przystanek kolejowy Gdańsk Biskupia Górka.

Obiekt ucierpiał najprawdopodobniej pod koniec II wojny światowej w trakcie walk zbrojnych. Po 1945 r. odbudowano przejście nad koleją w postaci prowizorycznej kładki. Krótko po wojnie ulica prowadząca do dawnego obiektu była ul. Białowieską, a potem zyskała nazwę funkcjonującą do dzisiaj ul. Augustyńskiego.

Linia tramwajowa pod wiaduktem Biskupia Górka. Zdjęcie z końca lat 60. Widać także pozostałości po dawnym przystanku Gdańsk Biskupia Górka. Linia tramwajowa pod wiaduktem Biskupia Górka. Zdjęcie z końca lat 60. Widać także pozostałości po dawnym przystanku Gdańsk Biskupia Górka.

Ponad 50 lat z obecnym wiaduktem



Pod koniec lat 50. ubiegłego wieku powstał pomysł usprawnienia ruchu kołowego w centrum Gdańska. Niezabudowane tereny po dawnych wałach okazały się najlepszym ówcześnie miejscem do tego celu. Wykorzystano je, by zbudować dwujezdniową arterię - tzw. trasę średnicową. Jej elementem był właśnie nowy wiadukt Biskupia Górka.

Wiadukt został wybudowany w latach 1961-1962, w miejscu wspomnianej prowizorycznej kładki dla pieszych.

Ogólne gabaryty wiaduktu:
  • szerokość całkowita wiaduktu - 20,5m,
  • rozpiętości - 28,0m+40,0m+28,0m,
  • kąt skosu - 20 stopni,
  • szerokość jezdni - 14 m,
  • szerokość ciągów pieszych - 2x3,0m.

Obecny obiekt mostowy już dawno nie powinien istnieć. Jego poszczególne elementy są mocno zużyte technicznie. Na przykład łożyska wiaduktu, na których pracuje płyta. Nieszczelne dylatacje i cieknąca woda ze środkami do zwalczania gołoledzi spowodowały silną korozję poszczególnych elementów łożysk. W wyniku tego niektóre z nich są zablokowane.

Przez wiele lat balustrady były za niskie, nie spełniały norm bezpieczeństwa - miały 1,1 m. Wysokość balustrad przy chodnikach dla pieszych nad liniami kolejowymi powinna wynosić nie mniej niż 1,3 m. To na szczęście naprawiono.

Po istniejącym obiekcie przez pewien czas nie mogły się poruszać samochody szybciej niż 30 km/h. Powód? Brakowało barier. Do teraz nie mogą poruszać się ciężarówki z prędkością wyższą niż 30 km/h i cięższe niż 30 ton.

Zgodnie z ekspertyzą ze stycznia 2009 roku stan techniczny obiektu był już wtedy zły. Eksperci wydali wtedy druzgocącą opinię.

Nieszczelna izolacja, niska klasa betonu oraz błędy wykonawcze, jak również znaczne koszty wzmocnienia wiaduktu (co nigdy nie zapewni jego żywotności, jak nowego) kwalifikują obiekt z ekonomicznego, technicznego i eksploatacyjnego punktu widzenia do wyburzenia i postawienia nowego o parametrach dla klasy obciążenia "A".
Planowany wiadukt Biskupia Górka - budowa ma się zakończyć latem 2019 r. Planowany wiadukt Biskupia Górka - budowa ma się zakończyć latem 2019 r.

Trzeci - nowy wiadukt Biskupia Górka



20 marca miasto Gdańsk przekazało plac budowy nowego wiaduktu Biskupia Górka, który obejmuje także realizację parkingu kubaturowego i mostu w ciągu ul. Zaroślak, firmie Budimex. Całość prac pochłonie 143 mln zł.

W miejscu istniejącego wiaduktu nad torami kolejowymi, w ramach rozbudowy Traktu św. Wojciecha, przewidziano budowę nowego wiaduktu o trzech stalowych dźwigarach łukowych. Zostaną do nich podwieszone pomosty (osobne pod każdą z jezdni).

Charakterystyczne parametry wiaduktów (kierunek Orunia):
  • rozpiętości - 20,91m + 14,18 m,
  • długość całkowita płyty nośnej - 35,69m,
  • grubość płyty nośnej - 1,1m ,
  • szerokość całkowita zmienna - 18,79-17,44m
  • szerokość jezdni - 3x3,25m+0,5m(opaska),
  • szerokość ścieżki rowerowej - 2,5m,
  • szerokość ciągu pieszego - 2,0m.

Charakterystyczne parametry wiaduktu (kierunek Centrum):
  • rozpiętość teoretyczna - 18,04m,
  • długość całkowita płyty nośnej - 18,28m,
  • grubość płyty nośnej - 1,0m,
  • szerokość całkowita zmienna - 15,19-15,53m,
  • szerokość jezdni 3x3 - 25m+0,08 do 0,5m (opaska zmienna) + 0,5m (opaska),
  • szerokość ciągu pieszo jezdnego - 3,0m.


Konstrukcja planowanego wiaduktu pozwala na etapowanie jego budowy. W pierwszej kolejności zostaną wybudowane dwa dźwigary łukowe od strony wschodniej i konstrukcja pomostu pomiędzy nimi, a ruch odbywał się będzie po istniejącym obiekcie.

Następnie ruch zostanie przeniesiony na nowy obiekt, a w miejscu istniejącego obiektu rozpocznie się budowa nowej jezdni.

Ciekawostką jest to, że pod nowym wiaduktem nie będzie już podpór. Dla kolejarzy oznacza to możliwość dołożenia kolejnych torów, czyli na przykład torów SKM w kierunku Oruni. Ponadto pod nowym wiaduktem będzie przebiegać przedłużenie ul. Nowe Podwale Grodzkie, która prowadzić będzie do ul. Augustyńskiego.


Co skrywa ziemia pod parkingiem przy Okopowej?



To, co może spędzać sen z powiek wykonawcy i urzędnikom miejskim zlecającym prace nad nowym mostem, jest teren parkingu przed Urzędem Wojewódzkim i Urzędem Marszałkowskim.

Dlaczego?

To dawny teren bastionu Wijbego, który istniał do czasu zasypania wałów. Był on dwa razy większy od niedawno odkrytego Bastionu Kot. Niemcy, gdy zasypywali ówczesne bastiony, nie robili tego dokładnie. Możliwe więc, że szykuje się tej wiosny kilka ciekawych odkryć w trakcie prac.

Lokalizacja Bastionu Wijbego - dawny obiekt znajdował się przed dzisiejszym Urzędem Wojewódzkim. Lokalizacja Bastionu Wijbego - dawny obiekt znajdował się przed dzisiejszym Urzędem Wojewódzkim.

Miejsca

Opinie (164) 7 zablokowanych

  • W Gdańsku baranie, nie w trojmiescie.!!!

    • 9 1

  • Szkoda zieleni

    A mi bardzo szkoda, że znowu wycieli tyle drzew. Zrobiło się pusto i brzydko.

    • 10 5

  • Z tymi drzewami (2)

    To powinni pociąć w kołki i położyć na boisku przy ul.Dolna Brama tam większość pali w piecach to do końca takiej pogody mieli by opał za darmo bo i tak to zmielą i pójdzie na wióry a tak ludzie by mieli porzytek co paą w piecach i zaoszczędzili by na tym

    • 7 4

    • Nigdy nie pal mokrym drewnem

      To drewno najpierw musi wyschnąć. Dopiero potem do pieca.

      • 4 1

    • Taaa...

      Drewno jest swieze. Sprobuj napalic w piecu mokrym drewnem. No chyba tylko brzoza.

      • 3 0

  • Ale tam znajdą rzeczy

    Z tego miejsca przemawiał Rudolf Hess tymi słowami ,,Treue Zwig Mein Fürher" są na to dowody zdjęcia i nagrania no i pare niewybuchów

    • 4 6

  • No to niech SKM już projektuje nowe przystanki

    w stronę Oruni i Pruszcza.
    Tylko niech zrobią przy nich też autobusy i duże parkingi Park&Ride.

    • 8 3

  • Las (5)

    Szkoda, że zniknął mostek w ciągu ul. Rogaczewskiego.

    • 11 1

    • Stare czasy. (4)

      Nie wrócą.

      • 6 0

      • (2)

        Pamiętacie ten bar na dworcu PKS? już nie pamiętam, czy sprzedawali tam piwo? kolega lubił tam jeść kotlety mielone.

        • 7 0

        • Sprzedawali i piwo, po drugiej stronie Raduni także - " u Brudasa " - Kuflowe, też piwo ciemne było, ale i kefiry stały w (1)

          w Barze PKS były też takie małe galaretki...Obok, przy samym mostku nad Radunią stała budka z biletami, miała drewniana podłogę pod którą znaleźliśmy warstwę monet, które tam wpadały przez szpary, jak już była opuszczona.

          Nas bardziej interesował kiosk z Klosem i Żbikiem oraz budka z lodami Calypso...

          Ciekawe co znajdą ludzie rozbierający kiedyś Forum Radunię :P

          • 6 0

          • Akcja znicz

            Znajdą to co zabetonowano w fundamentach: cmentarz.

            • 4 0

      • OZLP

        Nie takie znowu stare. Most zniknął wraz z rozpoczęciem budowy forum Radunia,

        • 4 0

  • Nie mogę z tych co piszczą, że kiedyś przed wojną przystanek nosił nazwę Petershagen i nawołują do tej nazwy. (7)

    Przed wojną to Gdańsk nazywał się Danzig a Długa Langasse, dworzec w Gdańsku nazywał się Haupt Banhoff a Wrzeszcz to Langfur i tak z każdą nazwą, co więc się sr-cie z tym Petershagen?

    Po wojnie nazwano przystanek PKP "Biskupia Góra" a dzisiaj jest "Śródmieście".

    Dotarło czy nadal nie ? Wczuwacie się jakby przynajmniej tata i mama Niemce byli. Metryki sobie przypomnijcie własne i przodków a nie pi---cie o Petershagenach jak potłuczeni.

    • 8 9

    • A niebawem nadbudują dach znad Forum Raduni nad przystanek Śódmieście (2)

      i będzie stacja się nazywała "Galeria Radunia".

      • 6 0

      • galeria budynia

        • 3 3

      • SKM Forum Gdańsk

        • 4 1

    • (1)

      Hauptbahnhof,Langfuhr !!!!!

      • 5 1

      • ja ja naturlich

        kamerad

        • 6 0

    • Bo Petershagen to nie Bischofsberg czyli przystanek przed wojną nie nazywal się Biskupia Górka (1)

      A obydwie widokówki przedstawione w artykule są właśnie opisane nazwą dzielnicy Petershagen, nie Bischofsberg "widok na Petershagen", nie widok na Biskupią Górkę która jest nieco na prawo i wyżej, oraz Petershagen z kościółem Zbawiciela ( St. Salvator Kirche ) widoczny za mostkiem stał na Zaroślaku, nie na Biskupiej Górce jakbyś nie wiedział.

      W raze wątpliwości możesz sprawdzić w Wikipedii gdzie znajduje się dzielnica Zaroślak i że nowy wiadukt nazywany Biskupia Górka leży na Zaroślaku nie na Biskupiej Góre :

      Przez Zaroślak przebiega droga krajowa nr 1 w postaci ulic: Trakt Św. Wojciecha i Okopowej. Na krajowej jedynce znajduje się tu ważny Wiadukt Zaroślak. Pod wiaduktem przebiegają wspominane wyżej tory linii kolejowej nr 9 (Gdańsk Główny - Warszawa Wschodnia). Niegdyś istniał tu przystanek kolejowy Danzig Petershagen. Na Zaroślaku zatrzymują się następujące autobusy miejskie: 108, 118, 151, 154, 189, 207, 209, 210, 232. Na północnej granicy osiedla znajduje się przystanek tramwajowy "Centrum".

      • 6 0

      • Dzielnica Zaroślak ( przed wojną Petershagen ) rozciąga się wzdłuż kanału Raduni aż do syfonu przy kościele Menonitów, wiadukt nad linią kolejową oddzielił Zaroślak Wewnętrzny od Zewnętrznego, budynek CKUMiE jest również na Zaroślaku

        • 5 0

  • Jeszcze jeden wiadukt był

    Na miejscu tego najstarszego powstał później inny, większy o konstrukcji podobnej do tych we Wrzeszczu. Z tego wiaduktu prowadziły schody na nieistniejący dziś przystanek Gdańsk Biskupia Górka. Obok zaś znajdowała się pętla autobusu linii 101 który jeździł do Gdyni. Niestety nie znalazłem w necie zdjęcia.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane