Fakty i opinie

stat

Powstaną dodatkowe tory kolejowe do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa

Obecnie odcinek między Gdańskiem a Tczewem jest "wąskim gardłem" kolejowym na Pomorzu. Nz. tylko dwa tory na wysokości Oruni, z których korzystają zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne.
Obecnie odcinek między Gdańskiem a Tczewem jest "wąskim gardłem" kolejowym na Pomorzu. Nz. tylko dwa tory na wysokości Oruni, z których korzystają zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Nie tylko samorząd województwa planuje poprawę dostępności kolejowej Pomorza w najbliższych latach. PKP PLK podpisały właśnie umowę na wykonanie dokumentacji dla budowy dodatkowych torów między Gdańskiem a Tczewem, dzięki czemu odcinek ten będzie mogło pokonywać więcej pociągów pasażerskich i towarowych.



W jaki sposób najczęściej pokonujesz odcinek między Gdańskiem Głównym a Tczewem?

pociągiem podmiejskim (regionalnym)

34%

pociągiem dalekobieżnym

15%

samochodem lub motocyklem

36%

autobusem

7%

rowerem

8%
W poniedziałek pisaliśmy o planach Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w zakresie rozwoju kolei do 2025 r. oraz planach rządowych realizacji w ciągu najbliższych dwóch dekad zupełnie nowej trasy do Elbląga.

Okazuje się, że także PKP Polskie Linie Kolejowe mają ambitne plany rozbudowy sieci kolejowej w naszym regionie, które po części pokrywają się z koncepcjami z 2014 oraz 2017 r. wydłużenia na południe trasy Szybkiej Kolei Miejskiej.

Zgodnie z zamierzeniami kolejarzy, w ciągu najbliższych kilku lat między Gdańskiem Głównym zobacz na mapie Gdańska a Tczewem mają powstać dodatkowe tory dla potrzeb ruchu towarowego i pasażerskiego. Ponadto przebudowie poddana będzie stacja towarowa Zajączkowo Tczewskie.

- Już teraz myślimy o przyszłości i przygotowujemy się do kolejnej perspektywy finansowej [w ramach Krajowego Programu Kolejowego - dop. red.]. Projekt dobudowy torów z Tczewa do Gdańska usprawni dojazdy w aglomeracji, a także poprawi dostępność portów morskich, do których dojedzie koleją jeszcze więcej towarów - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Dokumentacja przedprojektowa do III kw. 2019 r.



Do realizacji tego przedsięwzięcia zbliżyć ma podpisana w poniedziałek umowa na przygotowanie do III kw. 2019 r. dokumentacji przedprojektowej. Wskaże ona zakres prac budowlanych oraz harmonogram robót.

Prace przedprojektowe będą podzielone na dwa odcinki: Pszczółki - Pruszcz Gdański oraz Pruszcz Gdański - Gdańsk Główny. Ich opracowaniem zajmie się wyłoniona w przetargu firma WYG International, która otrzyma wynagrodzenie w wysokości ok. 3 mln zł.

Rezerwy pod rozbudowę układu torowego



Przypomnijmy, że rozbudowę układu torowego przewidziano w najnowszym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, zmieniając jednocześnie węzeł Most Czerwony w jeden z kilku przystanków osobowych. Rezerwę pod dodatkową parę torów pozostawiono także w tunelu pod centrum handlowym na Targu Siennym i Rakowym zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj również: Jest umowa na projekt wiaduktów kolejowych na Oruni

Materiał archiwalny

Przystanek Gdańsk Lipce na trasie z Gdańska do Tczewa

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (114)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.