• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaną dodatkowe tory kolejowe do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa

Krzysztof Koprowski
22 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę
Obecnie odcinek między Gdańskiem a Tczewem jest "wąskim gardłem" kolejowym na Pomorzu. Nz. tylko dwa tory na wysokości Oruni, z których korzystają zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne. Obecnie odcinek między Gdańskiem a Tczewem jest "wąskim gardłem" kolejowym na Pomorzu. Nz. tylko dwa tory na wysokości Oruni, z których korzystają zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne.

Nie tylko samorząd województwa planuje poprawę dostępności kolejowej Pomorza w najbliższych latach. PKP PLK podpisały właśnie umowę na wykonanie dokumentacji dla budowy dodatkowych torów między Gdańskiem a Tczewem, dzięki czemu odcinek ten będzie mogło pokonywać więcej pociągów pasażerskich i towarowych.



W jaki sposób najczęściej pokonujesz odcinek między Gdańskiem Głównym a Tczewem?

W poniedziałek pisaliśmy o planach Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w zakresie rozwoju kolei do 2025 r. oraz planach rządowych realizacji w ciągu najbliższych dwóch dekad zupełnie nowej trasy do Elbląga.

Okazuje się, że także PKP Polskie Linie Kolejowe mają ambitne plany rozbudowy sieci kolejowej w naszym regionie, które po części pokrywają się z koncepcjami z 2014 oraz 2017 r. wydłużenia na południe trasy Szybkiej Kolei Miejskiej.

Zgodnie z zamierzeniami kolejarzy, w ciągu najbliższych kilku lat między Gdańskiem Głównym zobacz na mapie Gdańska a Tczewem mają powstać dodatkowe tory dla potrzeb ruchu towarowego i pasażerskiego. Ponadto przebudowie poddana będzie stacja towarowa Zajączkowo Tczewskie.

- Już teraz myślimy o przyszłości i przygotowujemy się do kolejnej perspektywy finansowej [w ramach Krajowego Programu Kolejowego - dop. red.]. Projekt dobudowy torów z Tczewa do Gdańska usprawni dojazdy w aglomeracji, a także poprawi dostępność portów morskich, do których dojedzie koleją jeszcze więcej towarów - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Dokumentacja przedprojektowa do III kw. 2019 r.



Do realizacji tego przedsięwzięcia zbliżyć ma podpisana w poniedziałek umowa na przygotowanie do III kw. 2019 r. dokumentacji przedprojektowej. Wskaże ona zakres prac budowlanych oraz harmonogram robót.

Prace przedprojektowe będą podzielone na dwa odcinki: Pszczółki - Pruszcz Gdański oraz Pruszcz Gdański - Gdańsk Główny. Ich opracowaniem zajmie się wyłoniona w przetargu firma WYG International, która otrzyma wynagrodzenie w wysokości ok. 3 mln zł.

Rezerwy pod rozbudowę układu torowego



Przypomnijmy, że rozbudowę układu torowego przewidziano w najnowszym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, zmieniając jednocześnie węzeł Most Czerwony w jeden z kilku przystanków osobowych. Rezerwę pod dodatkową parę torów pozostawiono także w tunelu pod centrum handlowym na Targu Siennym i Rakowym zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj również: Jest umowa na projekt wiaduktów kolejowych na Oruni

Materiał archiwalny

Przystanek Gdańsk Lipce na trasie z Gdańska do Tczewa

Opinie (115) 2 zablokowane

  • czy te tory będą nalezeć do SKM? (2)

    Jesli tak, to dziekuję.
    Lepiej z mądrym zgubić niż z głupim znaleźć...

    • 12 7

    • Dziękujesz: nie, czy dziękujesz: tak? (1)

      Tory należeć będą do PKP PLK, ale nie wiem, czy jest to ten mądry...

      • 8 2

      • To lepsze rozwiązanie

        PLK musi udostępnić tory każdemu a linia kolejowa 250 jest własnością SKM, które dzięki temu może pierdzieć w stołek i nie bać się żadnej konkurencji.

        • 8 2

  • Od lat manifestowałem, żeby rozbudować stację Zajączkowo Tczewskie !

    • 10 5

  • sugestywna opinia

    Do gdańskiego portu dodatkowe tory, także towarowe; a do gdyńskiego dojazd pod Forum Gdańsk i zelektryfikowana "201" za 3-4 lata. Tak to się tworzy ograniczenia...

    • 4 9

  • Po niemal 30 latach tzw. III RP, dynamicznego postpeerelu !
    Lepiej jednak późno niż wcale.

    • 11 1

  • Te obietnice

    są przed wyborami samorządowymi.

    • 9 5

  • przeciez liczby peronow nie zwieksza, to takie rozwiazanie z d*py,

    budowac nowe tory na 30 km, bylo myslec 30 lat temu

    • 5 12

  • Czas najwyższy !!!

    • 11 1

  • Nie ma co się za szybko cieszyć!

    Te tory to absolutne minimum dalszego rozwoju aglomeracji, ale mam jakieś przeczucie, że nie będzie to tym, o czym wszyscy myślimy. Nic bowiem nie gwarantuje, że teraz po tych torach pojadą sobie ekskluzywnie wagony SKM... To będą DODATKOWE tory, a nie tory dla SKM. Czyli po ich zbudowaniu nie ma gwarancji znacząco większej ilości kursów SKM, ponieważ PKP PLK uznać może, że bardziej lubi np. Koleje Regionalne (teraz : Interregio) i będzie je preferować, ograniczając dostęp SKM-ce. Zwłaszcza gdyby cudem jakimś została ona skomualizowana....
    Trzeba umieć czytać między wierszami...

    • 10 5

  • igrzyska wyborcze (1)

    A po wyborach to samo

    • 6 7

    • to zależy

      po wyborach sytuacja może się poprawić lub pogorszyć.

      Jeśli nie dostrzegasz zmian, to znaczy że masz problem ze wzrokiem.

      • 1 1

  • mało się nakradli?! ile lat powstaje trasa Gdańsk Warszawa ?

    teraz tory w poprzek będą układać

    • 4 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane