• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaną nowe przejścia przy Galerii Zaspa i GUMedzie

Michał Brancewicz
10 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przejścia naziemnego przez al. Rzeczypospolitej nie udało się zrealizować w ramach Budżetu Obywatelskiego, ale jest szansa, że powstanie ono w 2021 roku z miejskich pieniędzy. Przejścia naziemnego przez al. Rzeczypospolitej nie udało się zrealizować w ramach Budżetu Obywatelskiego, ale jest szansa, że powstanie ono w 2021 roku z miejskich pieniędzy.

W przyszłym roku gotowe będą projekty przejść naziemnych przez al. Rzeczypospolitej w rejonie skrzyżowania z al. Legionów i ul. Hynka oraz przez al. ZwycięstwaTrakt Konny na wysokości przystanku tramwajowego Uniwersytet Medyczny. Ich budowa planowana jest w latach 2020-2021.



Jesteś zwolennikiem budowy przejść naziemnych?

O powstaniu przejść przy Galerii Zaspa i GUMedzie mówiło się od dawna.

To pierwsze było w 2017 i 2018 roku zgłaszane jako projekt do Budżetu Obywatelskiego. Dwa lata temu nie został on wybrany, a rok później, według wyliczeń urzędników, jego koszty wzrosły niemal czterokrotnie, więc realizacja przekroczyłaby kwotę przeznaczoną na zadania dla dzielnicy.

Z kolei możliwość stworzenia przejścia przez al. Zwycięstwa i Trakt Konny do GUMedu pojawiła się podczas przygotowań do remontu Traktu na odcinku Smoluchowskiego - 3 Maja. Ostatecznie urzędnicy odstąpili od tego pomysłu tłumacząc się ograniczeniami czasowymi i finansowymi.

Teraz miasto podjęło jednak kroki, które pozwalają wierzyć, że w najbliższej przyszłości oba przejścia powstaną.

- Odpowiadając na oczekiwania mieszkańców, władze miasta zleciły stworzenie Gdańskiego Pakietu Dostępności, który zakłada budowę przejść naziemnych w kilku punktach miasta. Przejścia mają zwiększyć komfort pieszych i skrócić czas pokonania głównych arterii miasta. Oba przejścia zostały uwzględnione we wspomnianym pakiecie - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Czytaj też: Jakie prawa mają piesi w Europie

Na stronie DRMG znajdziemy zaproszenia do złożenia oferty na opracowanie projektu przejścia i przejazdu rowerowego w obrębie skrzyżowania Rzeczypospolitej - Legionów - Hynka oraz na projekt poprzedzony koncepcją budowy przejścia z przejazdem rowerowym na wysokości przystanków tramwajowych "Uniwersytet Medyczny".

Do pierwszego postępowania wpłynęły dwie oferty:

  • Pracownia projektowa Promar - 153,75 tys. zł
  • Maxprojekt - 173,43 tys. zł

Realizacja ma nastąpić w przeciągu 8 miesięcy od dnia podpisania umowy.

  • Jeden z wariantów przewiduje powstanie przejścia naziemnego przy GUMedzie zaraz przy zejściu do tunelu.
  • Według planów przejście przez obie jezdnie al. Zwycięstwa oraz Trakt Konny na wysokości GUMedu powstanie w 2021 roku.
W przypadku drugiego postępowania oferty złożyły te same dwie firmy:

  • Pracownia projektowa Promar - 149,445 tys. zł
  • Maxprojekt - 157,317 tys. zł

Koncepcja ma zostać opracowana do kwietnia, a projekt do końca listopada 2020.

Na kiedy planowana jest budowa obu przejść?

- Po otrzymaniu dokumentacji projektowej miasto zapozna się z kwotami szacunkowymi, będącymi elementem dokumentacji i na tej podstawie podejmie decyzję dot. realizacji inwestycji. Obecnie realizacja planowana jest w latach 2020-2021 - wyjaśnia Izabela Kozicka - Prus z referatu prasowego biura prezydenta Gdańska.

Opinie (287) ponad 10 zablokowanych

  • Oświetlenie przejścia

    Jak tak patrzę na to zdjęcie z Zaspy to widać na nim, że w okolicy słabo z oświetleniem. Mam nadzieję, że kreatywny urzędnik, który wpadł na ten genialny pomysł żeby zapatrzonych w smartfony i ubranych na czarno (koniecznie) zombie-pieszych przechodzących na czerwonym oświetlić nadjeżdżającym kierowcom...
    Podstawowym problem wpływającym na bezpieczeństwo (a w zasadzie jego brak) na gdańskich przejściach jest niedostateczne ich oświetlenie po zmroku (jesień - zima szczególnie widoczny problem). Polecam przejazd jesiennym deszczowym wieczorem po drodze prezydenckiej na Przymorzu. Oznakowanie poziome zatarte, znaki niewidoczne i ciemno jak w przysłowiowej d.... u murzyna (tak się kiedyś mówiło - przypis dla młodszych :) ). W zasadzie jest tam tak słabo z widocznością że jak wolno by się nie jechało można na kogoś przechodzącego wjechać tym bardziej że przechodzień może pojawić się wprost przed maską wychodząc zza samochodów które stoją na przeciwnym pasie w korku zderzak w zderzak (również na przejściach).
    Więcej wyobraźni u wszystkich i będzie bezpieczniej (nie tylko u uczestników ruchu ale też u tych co ten ruch organizują)...

    • 7 4

  • Chciałbym móc przejść przez obwodnicę przejściem naziemnym. I tak proponuję żeby przejścia powstały w tych miejscach:
    1. Węzeł Rusocin
    2. Węzeł Straszyn/Rotmanka
    3. Węzeł Kowale
    4. Węzeł Karczemki
    5. Węzeł Matarnia/Złota Karczma
    6. Węzeł Osowa
    7. Etc aż do samej Gdyni.

    Ponadto:
    Przejścia naziemne przez tory SKM przy każdej stacji SKM

    O ile przejście przy Galerii Zaspa jest spoko bo są tam już i tak światła o tyle tworzenie nowego przy gumedzie czy Dworcu głównym i Bramie wyżynnej uważam za atak skierowany wprost w kierowców.
    4. Węzeł

    • 11 8

  • (3)

    Za te pieniadze można by zrobić zejścia lagodne zamiast schodow do tunelu i np. dobre oświetlenie, zachowujac bezkolizyjnosc.

    • 12 11

    • Farba jest tańsza. To jest skandal co się dzieje. Skandal!

      • 4 4

    • (1)

      W krajach zachodnich nie ma tuneli

      • 6 2

      • W wschodnich nie ma wypadków i trawa jest zawsze zielona ... od farby.
        Wcale nie trzeba jak termit pod ziemią cisnąc żeby 7 poziomów metra w takim Berlinie ogarnąć.

        • 1 0

  • w końcu, cywilizacja!

    a coś dla zwolenników tuneli wrzucam właśnie do raportu

    • 9 4

  • Paranoja (3)

    Na zachodzie już dawno wyliczyli że zatrzymanie się kilku tysięcy samochodów dziennie, ewentualne potrącenia pieszego na tak ruchliwej trasie to gigantyczne koszty dla gospodarki. Ponadto i tak mamy na tej trasie dużo korków codziennie. Widać to po zwierzeniu prawej strony jezdni do jednego pasa. Z roku na rok korki w gdańsku w newralgicznych punktach się wydłużają.

    • 13 14

    • gdzie to przeczytałeś?

      policzyłeś na palcach u rąk i nóg i przestałeś, bo dalej nie potrafisz bez liczydła lub patyczków?

      • 3 3

    • Ty chyba nie byłeś na zachodzie :)

      • 6 2

    • I wiesz jak Zachód sobie z tym radzi? Ograniczając

      liczbę aut w mieście.

      • 5 5

  • autkowa rasa panów toczy pianę i węszy teorie spiskowe

    układy z deweloperami i inne atrakcje. A ja się tylko śmieję i odliczam dni, bo będę korzystał z tych przejść i wiele osób też je doceni, tak samo, jak przejście na Chmielnej.

    Oczywiście zbudowane tylko i wyłącznie dla hotelarzy i deweloperów i mormonów i kosmitów, bo prawdziwi mieszkańcy chętnie pójdą zaszczanym tunelem, żeby tylko ulżyć tym uciemiężonym kierowcom :((((

    Wiele matek i inwalidów mówi mi, że woli nosić wózek po schodach, żeby dostać się do tramwaju, albo w ogóle nie wychodzić z domu, bo nie mogą patrzeć, jak Ci biedni kierowcy tkwią w korka. Szczególnie, że większość jeździ samotnie i na pewno bardzo im smutno:((((

    • 17 13

  • Przejścia dla pieszych to udogodnienie dla kierowcow, nie dla pieszych (4)

    Należy zawsze o tym pamiętać, dla wygody samochodowej dziczy jesteśmy kanalizowani w wąskie przepusty. Miasto jest pocięte autostradami a samochodowa dzicz domaga się wpychania ludzi w mokre i śmierdzące tunele dla swojej wygody. Jedyne co powinno mieć w mieście priorytet przed ruchem pieszym to komunikacja miejska .

    • 15 10

    • amen

      dobrze gada!

      kierowcy nie rozumieją, że ich przemieszczanie się po mieście jest jedną z najbardziej obciążających społecznie i finansowo aktywności w mieście. Nic nie czytali, nic się nie dowiadywali, coś im się tam wydaje, oni "puaacem podateg dogofffy" i "nie ma daruuumouwwyhhh miejszzc parkingowych" (gdzie jedno kosztuje kilkadziesiąt, jak nie kilkaset tyś zł), ale to "rovvverzysty roszczeniowe", bo zbudować dla nich kilometr DDR, to mniej kasy, niż odśnieżanie jednej dzielnicy w zimie:) już nie mówiąc o tym, że rowerzyści zabijają 0,5 osoby na rok, w przypadku aut, to są tysiące.

      • 7 3

    • Dzięki tym przejściom kilka osób przeżyło (2)

      a to jest bezcenne.

      • 6 3

      • poruszanie się po mieście, to nie sztuka przetrwania (1)

        piesi nie mają jakimś tam cudem przeżyć, to kierowcy mają przestrzegać przepisów, a nie jechać 65 km/h na 50 z ryjem w telefonie, albo myśleć za kierownicą o niebieskich migdałach

        • 5 4

        • Poruszanie się po mieście jest niestety sztuką przetrwania

          I przejścia podziemne ułatwiają przetrwanie. Zaklinanie rzeczywistości nic tu nie da

          • 3 3

  • oczekiwania mieszkańców????

    jaki mieszkaniec o to prosi nasze władze? mamy w tych miejscach bezpieczne i spokojne przejścia, dla seniorów wystarczyłoby domontować windy ( tak jest na Hynka) Cel tego przedsięwzięcia nietrudno więc odgadnąć. Wstęgi do przecięcia już czekają, odpowiednie konta bankowe już otwarte.

    • 14 8

  • będzie wiecej smrodu ekologicznego. (2)

    na trasie 7 l w mieście 11 litrów.

    • 8 7

    • Jak ci ekologia leży na sercu to się na rower przesiądź (1)

      • 6 0

      • za chwilę zima

        sam sobie jeździj rowerem

        • 1 4

  • Nie rozumiem tych decyzji (1)

    Bezkolizyjnosc przejść polega na tym że ludzie są chronieni a i udrozniony jest ruch samochodów. Ile ludzi będzie potrąconych lub zabitych na tych nowych przejściach to już trzeba pomyśleć. Ciemne wieczory, deszcze, przebiegnie przez jezdnię, dzieci, pijani lub nacpani kierowcy, większy smrud i smog. Ofiary będą tylko dlatego że z bezkolizyjnosci rezygnujemy. W imię czego? Gdzie zalety i plusy??

    • 14 11

    • poczytaj to i owo

      coś tam może kiedyś zrozumiesz

      • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane