• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaną nowe przejścia przy Galerii Zaspa i GUMedzie

Michał Brancewicz
10 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przejścia naziemnego przez al. Rzeczypospolitej nie udało się zrealizować w ramach Budżetu Obywatelskiego, ale jest szansa, że powstanie ono w 2021 roku z miejskich pieniędzy. Przejścia naziemnego przez al. Rzeczypospolitej nie udało się zrealizować w ramach Budżetu Obywatelskiego, ale jest szansa, że powstanie ono w 2021 roku z miejskich pieniędzy.

W przyszłym roku gotowe będą projekty przejść naziemnych przez al. Rzeczypospolitej w rejonie skrzyżowania z al. Legionów i ul. Hynka oraz przez al. ZwycięstwaTrakt Konny na wysokości przystanku tramwajowego Uniwersytet Medyczny. Ich budowa planowana jest w latach 2020-2021.



Jesteś zwolennikiem budowy przejść naziemnych?

O powstaniu przejść przy Galerii Zaspa i GUMedzie mówiło się od dawna.

To pierwsze było w 2017 i 2018 roku zgłaszane jako projekt do Budżetu Obywatelskiego. Dwa lata temu nie został on wybrany, a rok później, według wyliczeń urzędników, jego koszty wzrosły niemal czterokrotnie, więc realizacja przekroczyłaby kwotę przeznaczoną na zadania dla dzielnicy.

Z kolei możliwość stworzenia przejścia przez al. Zwycięstwa i Trakt Konny do GUMedu pojawiła się podczas przygotowań do remontu Traktu na odcinku Smoluchowskiego - 3 Maja. Ostatecznie urzędnicy odstąpili od tego pomysłu tłumacząc się ograniczeniami czasowymi i finansowymi.

Teraz miasto podjęło jednak kroki, które pozwalają wierzyć, że w najbliższej przyszłości oba przejścia powstaną.

- Odpowiadając na oczekiwania mieszkańców, władze miasta zleciły stworzenie Gdańskiego Pakietu Dostępności, który zakłada budowę przejść naziemnych w kilku punktach miasta. Przejścia mają zwiększyć komfort pieszych i skrócić czas pokonania głównych arterii miasta. Oba przejścia zostały uwzględnione we wspomnianym pakiecie - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Czytaj też: Jakie prawa mają piesi w Europie

Na stronie DRMG znajdziemy zaproszenia do złożenia oferty na opracowanie projektu przejścia i przejazdu rowerowego w obrębie skrzyżowania Rzeczypospolitej - Legionów - Hynka oraz na projekt poprzedzony koncepcją budowy przejścia z przejazdem rowerowym na wysokości przystanków tramwajowych "Uniwersytet Medyczny".

Do pierwszego postępowania wpłynęły dwie oferty:

  • Pracownia projektowa Promar - 153,75 tys. zł
  • Maxprojekt - 173,43 tys. zł

Realizacja ma nastąpić w przeciągu 8 miesięcy od dnia podpisania umowy.

  • Jeden z wariantów przewiduje powstanie przejścia naziemnego przy GUMedzie zaraz przy zejściu do tunelu.
  • Według planów przejście przez obie jezdnie al. Zwycięstwa oraz Trakt Konny na wysokości GUMedu powstanie w 2021 roku.
W przypadku drugiego postępowania oferty złożyły te same dwie firmy:

  • Pracownia projektowa Promar - 149,445 tys. zł
  • Maxprojekt - 157,317 tys. zł

Koncepcja ma zostać opracowana do kwietnia, a projekt do końca listopada 2020.

Na kiedy planowana jest budowa obu przejść?

- Po otrzymaniu dokumentacji projektowej miasto zapozna się z kwotami szacunkowymi, będącymi elementem dokumentacji i na tej podstawie podejmie decyzję dot. realizacji inwestycji. Obecnie realizacja planowana jest w latach 2020-2021 - wyjaśnia Izabela Kozicka - Prus z referatu prasowego biura prezydenta Gdańska.

Opinie (287) ponad 10 zablokowanych

  • Cóż, konserwacja przejść naziemnych jest tańsza od konserwacji tuneli czy kładek a pieniądze na wywiady w Onecie czy kolejne rydwany same się nie znajdą? Zgodnie z tą zasadą prędzej doczekamy się przejść naziemnych na Armii Krajowej niż naprawy wind przy przystankach Pohulanka i Odrzańska.

    • 8 1

  • Uzupełnienie do ankiety- pytanie 3- tak, ale pod warunkiem że beż świateł. Jak ze światłami to wolę tunel.

    • 1 5

  • autkowe tumany (3)

    najlepsze test to, że nikt nic nie przeczytał, a wszyscy tylko toczą pianę:) tam i tak jest sygnalizacja świetlna, jedyne, co się zmieni, to domalują pasy, a wy płaczecie, jakby wam kazali na kolanach chodzić do pracy

    • 11 8

    • Ty geniuszu

      Zmieni się długość zielnego dla każdego kierunku.

      • 1 5

    • statystyka wypadków się zmieni (1)

      • 1 4

      • jak na Chmielnej?

        dobrze policzyłeś? Czy planujesz w kogoś wjechać, albo mniej uważać, bo się obraziłeś?

        • 5 0

  • dobre rozwiązanie

    Oby więcej takich!

    • 12 7

  • marnotrawstwo miejskich pieniędzy

    Pomysł stworzenia naziemnego przejścia przez Al. Zwycięstwa na wysokości GUM-edu stał się kompletnie bez sensu w sytuacji, gdy większość przychodni przyklinicznych przeniosła się do nowego obiektu UCK przy ul. Smoluchowskiego. Stąd też pacjenci (i pracownicy) mają bliżej z przystanku Traugutta i tamtędy kieruje się główny strumień ruchu. I tu właśnie przydałoby się dużo lepsze skomunikowanie tramwaju z komunikacją autobusową - wychodząc z tramwaju powinien być w pobliżu przystanek autobusowy, z którego by można było dojechać bezpośrednio pod drzwi UCK. W obecnej sytuacji dojście do szpitala i przychodni przez ul. M. Słodowskiej-Curie ma znaczenie drugorzędne (jak zauważam jeżdżąc często tamtędy tramwajem służy głównie studentom, którzy nie powinni mieć problemów z przejściem po schodach) - jeśli otworzymy tam przejście naziemne , to tunel stanie się praktycznie nieużyteczny , no chyba, ze dla bezdomnych...
    Konkludując, apeluję o przemyślenie sprawy i ułatwienie życia pieszym tam, gdzie to jest bardziej im potrzebne

    • 7 7

  • Zdecydowanie za! (1)

    ale nalezy doswietlac te przejscia, na Przymorzu to katastrofa, swiatla w ogole nie oswietlaja przechodzacych, a to przejscie oslupkowane przy Leclercu to calkowita porazka, slupki jeszcze bardziej podkrecaja d**ilnych kierowcow, zamiast zwalniac, ale najgorsze, ze tam jest ciemno jak w ...

    • 4 4

    • Zobacz na jagiellońską jak zrobili. W nocy jaśniej jak w dzień jest

      • 0 0

  • kiedy powstaną przejścia naziemne przy Bramie Wyzynnej i przy dworcu PKP Gdańsk Glówny? (2)

    Ten temat już dawno był omawiany na tym portalu. Jak zwykle znaczną część dyskusji zajęły dywagacje na temat potencjalnego wpływu tych rozwiązań na "zakorkowanie" ulic, które już dawno są zakorkowane przez nadmiar samochodów. Jeśli ktoś myśli, (jak autor jednej z wyróżnionych opinii) że te przejścia są potrzebne urzędnikom, którzy chcą skłonić niektórych kierowców do korzystania z komunikacji miejskiej, to warto zauważyć, że aby z niej korzystać, trzeba zadbać przede wszystkim o wygodę dostępu do jej przystanków oraz nie zapominać o potrzebach ludzi, którzy chcą się poruszać z wózkami, na hulajnogach i na rowerach - te ostatnie sposoby poruszania się bardzo dobrze służą do pokonywania odległości rzędu 3-7 km, a na takie właśnie odległości odbywa się większość przejazdów w środowisku miejskim.

    • 2 5

    • zakorkowania to nie zmieni

      tak samo jak niebudowanie dróg. Gorzej nie będzie ale dłużej. Godziny szczytu będą od 7 do 21 bez przerwy. Tu się żyje

      • 2 2

    • Niestety dodatkowe przejścia to też dodatkowa sygnalizacja. A ta wpływa nie tylko na samochody, ale również na autobusy i tramwaje - których pasażerowie w rejonie dworca głównego i śródmieścia skm odczuwają to dosyć mocno. Mój ulubiony element miejskiego krajobrazu to w szczególności wyjazd linii 118 z przystanku Śródmieście SKM w kierunku przystanku Pohulanka.

      • 1 2

  • Wybudowano Nową Słowackiego do Galerii Bałtyckiej, (3)

    a ludziom z Zaspy ta inwestycja, to zatrucie spalinami, szumem i hałasem oraz utrudnieniami dla mieszkańców. Tyle się mówiło o Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Gdańska na lata 2010-14 gł. projekt , a następnie wybudowanie części: Nowej Słowackiego. Z osobami z budynków, które kolidowały z przyszłym przebiegiem Nowej Słowackiego do Rzeczpospolitej wymuszono. Natomiast z Kolonii tzw. domków fińskich się dogadano i rzekomo na dalszą cześć budowy N.Słowackiego zabrakło pieniędzy. - A co tam zaspiaków można karmić spalinami, szumem, i innymi niedogodnościami.
    W ramach oszczędności i nowych inwestycji zaczniemy pewnie zasypywać przejścia podziemne, wiadukt, a tworzyć zebry na jezdniach, ponieważ jeszcze na nich ginie za mało Polaków. Wcześniej wycięto lub podcięto drzewa i krzewy, żeby same wyschły. Trzeba wynarodowić ten kraj w białych rękawiczkach przy pomocy mUndrych projektantów.

    • 3 4

    • Wszystko jasne! To była przecież PR inwestycja za Tuska, a na EURO 2012 i tak nie zdążyli hihi (2)

      • 0 0

      • a to co zbidowali na A2 i A1 (1)

        teraz zburzą

        • 0 0

        • W Polsce kierowcy coraz częściej potrącają pieszych na przejściach. Piesi to najsłabiej dziś chroniona grupa uczestników ruchu drogowego. Główną przyczyną takich wypadków jest nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przez kierowców. Trzeba zmienić przepisy tak, by piesi mieli pierwszeństwa zanim wejdą na pasy

          • 0 0

  • Powinno być jak najwięcej przejść dla pieszych

    Ruch pieszy bardzo rośnie. Dobudowano kierowcom pasów, zawracalni, skrętów. Czas zaczac robić ułatwienia dla pieszych, tym bardziej, że są 10x tańsze i są dla wszystkich mieszkańców, również dzieci, młodzieży i osób starszych, a nie dla samozwańczych wybrańców w dwudziestoletnią blachę odzianych.

    • 6 5

  • Zdecydowanie przeciw!!!

    Tunel w zupełności wystarczy!
    Korkowania miasta ciąg dalszy. Bezmyślnie wydają kasę a potem jej brak na nowe drogi.
    Kiedy dymisja Dulkiewicz i ludzi odpowiedzialnych za sytuację drogową w Gdańsku?

    • 9 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane