• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaną nowe węzły przesiadkowe przy PKM

Maciej Naskręt
29 maja 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przystanek Rębiechowo funkcjonuje obecnie bez parkingów. Przystanek Rębiechowo funkcjonuje obecnie bez parkingów.

Gdańsk dostanie unijne dofinansowanie w wysokości 15,5 mln zł na budowę węzłów integracyjnych przy przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo zobacz na mapie Gdańskastacji Osowa zobacz na mapie Gdańska. Pieniądze popłyną też na budowę ścieżek rowerowych do kolejnych przystanków SKM i PKM.



Czy planowane inwestycje przyciągną pasażerów do komunikacji miejskiej?

W poniedziałek władze Gdańska podpiszą umowę na dofinansowanie przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Obejmuje ono dwa przedsięwzięcia - budowę węzłów integracyjnych przy przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo i stacji Osowa, a także rowerowych dróg do przystanków SKM i PKM na terenie Gdańska.

W ramach węzła przesiadkowego w Rębiechowie Gdańsk powstanie parking na 387 pojazdów oraz zainstalowany zostanie monitoring. Przez partnera projektu, gm. Żukowo, rozbudowane będą drogi dojazdowe (rowerowe oraz dla samochodów i transportu zbiorowego), ulice: Akacjowa (ok. 750 m), Słoneczna (ok. 2,4 km) oraz Czaple (ok. 800 m).

Ścieżki rowerowe powstaną na trasie z miejscowości Leźno, Lniska, Chwaszczyno, Banino, Pępowo do nowego węzła w Rębiechowie o łącznej długości prawie 26 km.

Natomiast utworzenie węzła w Osowej zostanie zrealizowane poprzez połączenie ul. Barniewickiej z ul. Letniskową, przebudowę układu pętli autobusowej i budowę parkingów przy przystanku PKM. Parkingi będą dysponować 40 miejscami dla samochodów osobowych i 100 dla rowerów.

Miejsca postojowe przy poszczególnych przystankach i stacjach PKM. Miejsca postojowe przy poszczególnych przystankach i stacjach PKM.
Drugi z dofinansowanych projektów dotyczy rozbudowy węzłów Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz budowy rowerowych tras dojazdowych do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie miasta. W ramach tego projektu, który wyceniany jest na kwotę 27,4 mln zł, powstaną trasy rowerowe usprawniające dojazd do węzłów.

Węzeł integracyjny Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska

  1. ul. Wały Jagiellońskie i Hucisko - od ul. Elżbietańskiej (0,7 km)
  2. ul. Podwale Przedmiejskie - od ul. Okopowej do ul. Elbląskiej (1,9 km)
  3. ul. Kartuska - odc. od ul. Łostowickiej do ul. Źródlanej (3,0 km) - odcinek dolny


Węzeł integracyjny Gdańsk Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska

  1. ul. Jaśkowa Dolina - od ul. Matejki do al. Grunwaldzkiej (0,2 km)
  2. ul. Jaśkowa Dolina - przystanek Na Wzgórzu (0,1 km)
  3. ul. Dmowskiego - od al. Grunwaldzkiej do PKP Wrzeszcz (0,3 km)
  4. al. Grunwaldzka - strona zachodnia od ul. Do Studzienki do ul. Szymanowskiego (1,8 km)
  5. al. Legionów po stronie północno-wschodniej na odcinku od ul. Kościuszki do placu Komorowskiego (0,6 km)
  6. al. Grunwaldzka - strona wschodnia od ul. Braci Lewoniewskich do ul. Kołobrzeskiej (1,5 km)
  7. ul. Kołobrzeska - odc. od al. Grunwaldzkiej do al. Rzeczpospolitej (1,1 km)
  8. al. Jana Pawła II - od ul. Czarny Dwór do al. Rzeczpospolitej (1,9 km)


Kolejny element to trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gdańska.

  1. ul. Potokowa - odc. od PKM Brętowo do ul. Słowackiego (0,8 km)
  2. ul. Budowlanych - odc. od ul. Nowatorów do PKM Matarnia (1,3 km)
  3. ul. Nowatorów od. ul. Kartuskiej do ul. Budowlanych (1,3 km)
  4. dojazd do PKM Kiełpinek od kładki nad obwodnicą do ul. Szczęśliwej (0,6 km)
  5. al. Grunwaldzka - strona wschodnia od ul. Pomorskiej do ul. Bitwy Oliwskiej (0,5 km)
  6. ul. Kartuska - odc. od ul. Łostowickiej do ul. Źródlanej (3,0 km) - odcinek górny


Projekt obejmuje też utworzenie na terenie Gdańska kubaturowych parkingów rowerowych na ok. 500 miejsc w pobliżu dworców Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz oraz budowę nowych wiat na przystankach autobusowych i tramwajowych na węźle integracyjnym Gdańsk Główny.

Ponadto inwestycja przewiduje powstanie naziemnego przejścia dla pieszych z dworca PKP w stronę City Forum na węźle integracyjnym Gdańsk Główny, budowę miejsc postojowych w systemie Kiss&Ride w lokalizacjach: Gdańsk Główny (10 miejsc postojowych) i Gdańsk Wrzeszcz (15 miejsc postojowych), a także zakup i montaż tablic systemu informacji pasażerskiej w obu lokalizacjach.

Oba dofinansowane projekty będą realizowane etapami, jednak całość prac musi zakończyć się najpóźniej do końca 2020 roku.

Opinie (184) 1 zablokowana

  • (1)

    a kiedy droga rowerowa wzdluz Spacerowej (odcinek Kielnienska - Lesniczowka) zeby umozliwic przejazd rowerem miedzy Osowa a Oliwa?

    • 8 1

    • Ekolodzy bojkotują każdy projekt, w którym będzie wycięte drzewo, ale jakoś nie przeszkadza im multi-hektarowa wycinka jaka ma miejsce obecnie :)

      • 0 0

  • Miejsca na rowery (30)

    Miejsc na rowery w nowych pociągach jest tylko 6 i więcej nie chcą wpuszczać. Skoro miasta dbają o infrastrukturę dla rowerzystów to warto aby też było więcej miejsca na nie w pociągach. Ciekawe ile będzie w nowych skm

    • 145 14

    • Mnie dzisiaj też szanowny pan kierownik nie wpuścił do PKM-ki z rowerem - nie ma miejsca. Codziennie jeżdżę o tej porze i nie było problemu. Chyba pan kierownik poczuł władzę. Dzięki temu spóźniłam się do pracy. Po prostu super. Z koleją trójmiejską można sobie bardzo zaplanować podróż- albo cię wpuszczą albo nie. Farsa. Po co trąbią że kolej trójmiejska jest taka przyjazna rowerzystom. Jak jezt znaczek na szybie że dla rowerów to powinny być tam miejsca przede wszystkim dla osób z rowerami.
      A kto się nie porusza rowerem to nie wie o co chodzi.

      • 1 0

    • Rower jest do jeżdżenia a nie do wożenia! (4)

      Na tym sie jeździ a nie to wozi pociągami!

      • 25 55

      • (2)

        samochodz jest do jezdzenia a nie do parkowania! czego nie rozumiesz?!

        • 21 7

        • Jak nie jest do parkowania, co ty bierzesz? (1)

          • 1 1

          • Jak rower nie do wożenia, co ty bierzesz?

            • 0 1

      • Miejsca na rowery

        Co nie znaczy że miesca na rowery powinny być redukowane. Już wolę jeździć starymi gruchotami SKM niż w tłoku i cieszyć się że jadę w czymś nowym i ciasnym. Na Hel też śmigają nowe pociągi i powstaje problem bo rodziny nie mogą wejść z rowerami po przejechaniu więcej niż 30km. Nikt tego nie uwzględnił i powstaje bezsensu problem

        • 10 2

    • Sytuacja z zycia (6)

      Jechałam do Kartuz aby pojeździć nad jeziorami w sobotę rano. Chciałam wsiąść do pkm i nie mogłam bo 6 rowerowych stojaków zajęte a pociąg pusty. I mnie konduktor nie wpuścił. W SKM będzie podobnie :\

      • 9 1

      • (5)

        Jechałem do Kartuz samochodem i tez mnie konduktor do SKM nie wpuścił z samochodem.

        Jak jedziesz rowerem, to jedź rowerem, a nie SKM. Jedynie w sytuacjach awaryjnych czy z małymi dziećmi powinno korzystać się z przewożenia rowerów.

        • 2 27

        • Idiota (3)

          w Karkonoszach to już od dawna Czesi mają autobusy z przyczepami dla rowerów, a w Polsce Januszom rower w pociągach przeszkadza.

          • 15 2

          • Ale po co komu rower w SKM.

            • 0 3

          • W Polsce Janusz wszędzie się pcha że swoim rowerkiem

            A masz zapinkę którą przyczepiasz rower do kaloryfera?

            • 1 4

          • W Polsce "Januszom" WSZYSTKO przeszkadza - samochody beee, parkingi beee, rowery beee, PKMka beeee, SKMka beeee, pielgrzymki beee, koncerty blackmetalowe beee, parady równości beee, demonstracje narodowców beeee, ciągle by tylko BEEEEczeli jak stado BAAAAranów.
            Zaczynam marzyć o powrocie CENZURY. Przynajmniej mniej kretynów by się produkowało.

            • 6 2

        • Sytuacja awaryjna

          To znaczy że w sytuacji awaryjnej ma ciebie wpuścić? Rower to rower jest 6 miejsc i nikt nie ma prawa wchodzić więcej. Jakim Trzeba być mało rozumny aby do SKM wyjeżdżać samochodem

          • 1 1

    • Do taksówki pewnie też byś chciał wpakować swój święty rower (5)

      • 18 30

      • (4)

        Jak byłem rok temu w Danii to taksówki, które widziałem miały wszystkie bagażniki rowerowe.
        I tam jest to coś normalnego.
        Popyt rodzi podaż.

        • 29 8

        • Pojedź do Indii, tam na rowerze nawet cegły na budowę się wozi

          Poczujesz się jak w raju. Dania to złe porównanie bo tam każdy rowerzysta ma też samochód, nówkę z salonu

          • 1 4

        • (1)

          chyba jednak nie byles w Danii

          • 4 4

          • google: "Bicycle Racks on Taxis in Denmark " - jak nie znasz angielskiego to zdjęcia też są.

            • 6 0

        • miały wszystkie bagażniki rowerowe powiadasz? Czyli każda taksówka miała wszystkie możliwe i wyprodukowane na świecie bagażniki rowerowe? No chyba jakiś dziwny sen to był :D

          • 3 14

    • (6)

      Rower jest po to, żeby na nim jeździć, a nie go przewozić. SKM-ka jest do przewozu ludzi, a nie towarów. Jak wpakuje się duża grupa rowerzystów do tego dojdzie kilka wózków dziecięcych to dla zwykłych pasażerów zabraknie miejsca.
      Również jestem rowerzystą, codziennie przejeżdżam ponad 30 km - rowerem nie SKM :-)

      • 27 48

      • (1)

        Gratuluję, ale jak jadę rowerem do pracy to szybciej mi wychodzi zjechać rowerem przez las z Osowej niż skorzystać z pkm, za to z powrotem już bardzo chętnie wpakuję rower do środka - z tego samego powodu.
        Jak się mieszka na górze to możliwość przewiezienia roweru w jedną stronę jest bardzo przydatna.

        • 14 1

        • Kładka do Osowej

          Bardziej niż miejsce na rower w PKM potrzebna jest ścieżka rowerowa i kładka nad obwodnicą w Osowej!

          • 4 0

      • Nie o to chodzi (1)

        Nie o to chodzi aby jeździć SKM na rowerze tylko w sytuacji jak chcesz jechać na jakiś dłuższy trip albo z niego wracasz lub pogoda nie pozwala na kontynuowanie jazdy to zawsze masz możliwość podjechać SKM lub pkm a te możliwości są ograniczane

        • 15 1

        • Ale co w tym złego?

          Przecież to normalne, że rano wsiadam z rodzinką z rowerami w pociąg na Kaszuby, pokręcę 30-40 km i wrócę pociągiem. Czy to moja wina, że stado baranów ze Świlskim na czele nie potrafiło zrozumieć tego na etapie planowania????

          • 18 1

      • skoro jest popyt i możliwość techniczna to nie rozumiem dlaczego tak się zapierasz.

        • 5 2

      • jesteś niesamowity

        • 12 1

    • Może składaki? (1)

      Wchodzisz na peron, składasz i zajmuje tyle o nic.

      • 15 1

      • Mój drugi pomysł to wyoirxualnia rowerów tak aby nie trzeba wozić ich w pociągu

        Wszytko można ogarnąć,

        • 5 3

    • Teoretycznie problem rozwiążę rower miejski.

      • 6 0

    • Masz specjalnie budowane miejsca parkingowe dla rowerów, aby nie wozić go przepełnioną ponad miarę SKMą.

      A jak ktoś nie lubi się rozstawać z rowerem, to może przecież na tym rowerze jechać bez SKM.

      • 16 7

  • Raport z porannej PKM (1)

    Wlasnie konduktor nie wpuscil kobity z rowerem na Kielpinku, mimo ze w srodku wisial tylko jeden rower. Bo niby pasazerow za duzo. Moze na kolejnym pasazerow nie wpusci??? I jak tu zaplanowac sobie podroz pkm skoro nie wiadomo czy wsiadziesz??? Babka nie wygladala jakby miala dac rade zrobic te 10 km do centrum, blagala ze na badania nie zdazy. Dajcie wiecej tych kolejek rano w koncu!!!!

    • 2 0

    • to po co brała rower?

      • 0 0

  • Zukowo śpi... (1)

    Ciekawe kiedy gmina Żukowo domyśli się, że może fajnie by było doprowadzić ścieżkę, chodnik lub chociaż jako takie pobocze do przystanku Pępowo....

    • 0 0

    • śpi

      niestety gmina śpi nie tylko jeżeli chodzi o Pępowo ogólnie wydaje mi się że jeszcze gorzej jest w innych miejscach, jakoś bez petycji mieszkańców nie można się niczego doprosić ), a najgorzej to mają te miejscowości z którym nie ma przedstawiciela w postaci radnego, bo tam to już mogiła totalna. Dziwi mnie to że gmina nie promuje transportu gminnego nie ma darmowych busów, podobno to jest bardziej opłacalne niż dopłacanie do komunikacji międzygminnej, może warto sprawdzić jak to działa np. w Ząbkach - same korzyści, mniejsze koszty, rozwój gminy i mniejsze korki...

      • 1 0

  • Przejście naziemne (6)

    Wreszcie będziemy mogli po ludzku wydostać się z Dworca Głównego.

    • 42 20

    • (1)

      Dlaczego na Zaspie remontują przejścia podziemne zamiast zrobić naziemne?

      • 0 0

      • Dobre pytanie

        • 0 0

    • powiedz to tym którzy muszą zejść z peronu pod ziemie zamiast normalnie przejść przez tory

      • 0 0

    • (2)

      Tak, teraz nie jest po ludzku, ale ściśnięte stado stojące na czerwonym świetle, a później rozpychające się łokciami to już jest po ludzku.

      • 1 0

      • Przeciez nikt nie mowi o likwidacji przejscia podziemnego (1)

        Jak ktos bedzie chcial isc dolem (bo niby szybciej, wygodniej i bezpieczniej - glownie w opinii tych, ktorzy nie uzywaja), a kto chce - pojdzie gora.

        Na ruch to nie bedzie mialo wplywu, bo po otwarciu tunelu (tzw. Nowe Podwale Grodzkie wzdluz torow) tu bedzie wyjazd z ulicy kierujacej do niego. Zatem - i tak beda tu swiatla. Dobrze, ze wykorzysta sie je dla wszystkich, a nie tylko dla samochodow

        • 0 0

        • a jeśli ktoś będzie chciał przejść przez tory kolejowe na peron bo nie chce wchodzić do tunelu też będzie mógł?

          • 0 0

  • (1)

    przecież na Jaśkowej Dolinie na całej jej długości jest już ścieżka rowerowa więc po co budować drugą po przeciwnej stronie jak i tak rowerzyści jeżdzą po ulicy, może częściej tam powinna stać policja żeby łapać takich delikwentów

    • 1 1

    • Właśnie po drugiej stronie jest potrzebniejsza bo tam jest główny ciąg.

      Po drugie dla twojej wiedzy. Rowerzysta ma prawo jechać po jezdni w dół

      • 0 0

  • Naziemne przejscie!? (18)

    Naziemne przejście przy dworcu głównym? Szoook. Kto na to pozwolił. Wracać do tunelu czym prędzej

    • 46 58

    • (10)

      Naziemne przejście w tym miejscu jest poronionym pomysłem wynikającym wyłącznie z ideologii, a nie rozsądku.

      • 19 35

      • ideologii powiadasz... (9)

        ... tysiące ludzi nie może sprawnie wejść na przystanek tramwajowy, bo te wejścia są za wąskie. Niepełnosprawni, matki z wózkami, osoby starsze - oni mają jeszcze większy problem niż ja sprawny. Tunel - brzydki jak noc, smród, gacie i menele. Wszystko po to, by śmignąć pod dworcem 70 km/h.

        Dwa pytania: 1) o jakiej ideologii mówisz? Chyba prymatu wygody kierowców...
        2) Byłeś w tym miejscu kiedykolwiek inaczej niż w samochodzie? Śmiem wątpić.

        • 36 13

        • Tysiące ludzi musi złazić pod ziemie bo zlikwidowano wjazd na perony SKM ułatwiające przesiadkę do tego nie mogą przejść przez tory jak cywilizowani ludzie - to jest dyskryminacja. Empatia dotyczy wszystkich a nie tylko pasażerów tramwajów lub autobusów

          • 1 0

        • To dlaczego na Zaspie remontują tunele zamiast zrobić przejścia naziemne?

          • 0 0

        • (6)

          Zauważ, iż przejście naziemne nie zablokuje już zablokowanego ruchu samochodów, lecz opóźni ruch tramwajów na głównej trasie łączącej Gdansk.

          Wystarczy popatrzeć ile ludzi porusza się tunelem, aby pojąć co będzie się działo na przejściu naziemnym.
          Ale czy ideologów zasypywania tuneli interesują fakty?

          • 10 13

          • nie zauwazylem, aby ktos pisal o LIKWIDACJI tunelu (1)

            A jedynie o utworzeniu przejscia naziemnego.

            Bardzo sluszna koncepcja.

            Problem dla tramwaju rozwiazuje sie banalnie - brak swiatel dla pieszych przez tory. Jesli tramwaj ma zamiar jechac, to pieszy ma obowiazek ustapic.

            • 3 0

            • Brak świateł przy torach tramwajowych w tym miejscu to raczej poroniony pomysł zważając na zachowanie pieszych.

              A tunelu i koszty jego utrzymania powodują iż powinien być zamknięty, bo przecież jest złem wcielonym

              • 0 0

          • zablokuje? akurat w Gdańsku... (3)

            ... nie zablokował w Warszawie pod Dworcem Centralnym, nie zablokował we Wrocławiu przy Świdnickiej, ani w Poznaniu koło chlebaka. Ale w Gdańsku zablokuje, bo to miasto solidarności.

            weź zejdź na ziemię. Pod Operą masz podobne ilości ludzi, przy Manhattanie, albo Gal Bałcie też. I co? Blokuje?

            • 7 3

            • Każde światła blokują tramwaj. A już tym bardziej, gdy jest ich więcej i musza czekać na zielone. W połączeniu z ruchem pieszych otrzymasz spore opóźnienia i brak płynności ruchu.

              Wiele razy czekałem w tramwaju aż poprzedni skład opuści przystanek, choć nikt nie wsiadał i nie wysiadał a paliło się czerwone światło.

              No i gdzie chcesz, aby piesi czekali na zmianę świateł?

              • 4 2

            • Oczywiście, że blokuje. przy Manhatanie na 1 cyklu przejedzie tylko 1 tramwaj.

              • 3 2

            • A ile masz tam tramwajów? Bo przy Dworcu PKP jedzie ich więcej no i ludzi jest zdecydowanie więcej niż przy Operze.

              Masz ruch pieszy do tramwajów, autobusów, PKP, SKM, PKS itd.

              A Warszawie naprawdę zasypali tunele koło Dworca Centralnego?

              • 6 3

    • (4)

      Przejście naziemne i przejazd rowerowy przy dworcu są potrzebne. To samochody powinny iść w Tunel pod Martwą Wisłą

      • 21 5

      • Tunel? I dalej gdzie? Gęsto zaludnione osiedla Przymorza, Zaspy i Żabianki?

        • 0 0

      • (2)

        Problem nie jest samochodów, ale autobusów i tramwajów. Każde kolizyjne skrzyżowanie dla tramwaju to realne wydłużenie jego czasu jazdy.
        Czy o to tutaj chodzi wszelkim ideologom zasypywania przejść podziemnych?

        • 9 6

        • (1)

          Przejście da się wytyczyć przy wylocie ,,małego,, Podwala Grodzkiego w Wały Jagiellońskie,tam gdzie i tak będą światła zatrzymujące tramwaje na 3-4 minuty,bo Janusze i Grażyny w swoich Passatach i Golfikach muszą mieć wygodny wjazd i wyjazd z galerii handlowej zwanej szumnie Forum Gdańsk

          • 9 8

          • Sens tej propozycji zerowy. Zresztą tak samo jak dodatkowe światła w tym miejscu i kolejne kolizyjne skrzyżowanie w Centrum.

            • 5 2

    • To jest skandal

      Tylko żeby tunelu nie zamknęli, gdzie ja skarpety kupię i szneka.

      • 1 2

    • No to wracaj...

      Najlepiej z golfem w tedeju

      • 24 6

  • ludzie po co budować drugą ścieżkę na Jaśkowej Dolinie skoro rowerzyści wolą jeździć ulicą i tamować ruch. Lepiej budować tam gdzie ludzie będą z tego korzystać

    • 1 1

  • HC

    NARESZCIE ktoś myśli o mieszkańcach Banina, Miszewa, Chwaszczyna i okolic BRAWOOOO!!!

    • 1 0

  • droga rowerowa i chodnik ul Budowlanych (3)

    Poprosimy o chodnik i drogę rowerowa wzdłuż ulicy Budowlanych do ronda turbinowego jest to niedługi odcinek ale bardzo niebezpieczny dla pieszych i rowerzystów tylko czekać na wypadki:((((

    • 7 1

    • (2)

      "Ul. Budowlanych będzie szersza za rok
      artykuł z 21 czerwca 2016"

      "Oprócz rozbudowy ulicy Budowlanych do szerokości dwóch jezdni, urzędnicy planują przebudowę zatok autobusowych, wykonanie miejsc postojowych, a także chodników. Droga ponadto zyska oświetlenie. Ucieszą się też rowerzyści, bowiem projekt będzie przewidywał budowę trasy rowerowej."

      źródło trojmiasto.pl

      Jeszcze nie zaczęli ale mają jeszcze miesiąc to dadzą rade :D

      • 4 0

      • No to czekamy z nadzieja

        • 0 0

      • Ha ha mam nadzieje ze dadzą rade

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane