Fakty i opinie

stat

Powstaną wiadukty i tunele pod linią kolejową na Oruni i Lipcach

Projektanci pokazali pomysły na bezkolizyjne pokonanie torów na Oruni.
Projektanci pokazali pomysły na bezkolizyjne pokonanie torów na Oruni. fot. Dominik Staniszewski/Trojmiasto.pl

Projektanci przygotowali koncepcję przejazdów bezkolizyjnych nad linią kolejową łączącą Gdańsk z Tczewem w dzielnicach Orunia i Lipce. O propozycjach mieszkańcy będą mogli porozmawiać z ich autorami już 5 grudnia.



Które z proponowanych rozwiązań jest najważniejsze?

budowa wiaduktu łączącego ul. Równą z ul. Małomiejską 41%
budowa tunelu pod torami na ul. Równej 16%
budowa tunelu pod torami obok ul. Niegowskiej 7%
budowa tunelu pod torami przy ul. Bocznej 3%
budowa tunelu pod torami obok ul. Ukośnej 4%
obwodnica Oruni i Lipiec 29%
zakończona Łącznie głosów: 580
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska i Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego pokazały koncepcję budowy przejazdów bezkolizyjnych nad torami kolejowymi w dzielnicach Orunia i Lipce. Pojawiło się aż pięć propozycji, w tym mała obwodnica wspomnianych dzielnic.

Podkreślmy, że koncepcja to punkt wyjścia do późniejszego projektowania. Na tym etapie miasto nie jest w stanie podać więcej szczegółów. Jedno ma być jednak pewne - zostaną wybrane te propozycje, które najlepiej będą służyły poprawie komfortu poruszania się w tym miejscu.

O problemie z przejazdem przez torowisko na Oruni pisaliśmy wielokrotnie. Po raz pierwszy w lutym 2014 r., kiedy nasza czytelniczka nagrała, jak przez ponad dwie minuty na przejazd oczekuje karetka pogotowia.

W wyniku prac projektantów powstało aż pięć propozycji przejazdów bezkolizyjnych przez linię kolejową na Oruni i Lipcach. Znikną natomiast dotychczasowe przejazdy w poziomie torów.

Koncepcja połączenia Oruni z częścią miasta po zachodniej stronie linii kolejowej.
Koncepcja połączenia Oruni z częścią miasta po zachodniej stronie linii kolejowej. graf. Trojmiasto.pl

Przejazdy na Smętnej i Sandomierskiej do zamknięcia



Zacznijmy od tego, że jeśli miasto podejmie się budowy bezkolizyjnych przejazdów, to zniknie przejazd dla samochodów w poziomie torów na ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańskaul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska.

Co mieszkańcy dostaną w zamian? Projektanci w pierwszym etapie widzą realizację wiaduktu w ciągu ul. Serbskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Nakielskiej zobacz na mapie Gdańska. Umożliwiałby on przejazd między ul. Małomiejską zobacz na mapie Gdańskaul. Równą zobacz na mapie Gdańska. Droga miałaby przekrój jednej jezdni - po jednym pasie w każdą stronę - o szerokości 3,5 m. Swobodnie poruszałyby się tam m.in. pojazdy ciężarowe. Minusem tego rozwiązania jest brak możliwości zjazdu do Traktu św. Wojciecha. zobacz na mapie Gdańska

W miejsce dotychczasowego przejazdu na ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańska pojawi się dla pieszych przejście podziemne, którym będzie można poruszać się m.in. pomiędzy dwoma peronami przystanku Gdańsk Orunia. Natomiast na ul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska przejście podziemnie już nie powstanie. Będzie trzeba poruszać się nowym wiaduktem.

Dodatkowo projektanci proponują obiekt mostowy w miejsce przejazdu na ul. Równej. zobacz na mapie Gdańska. Jadąc od strony ul. Smętnej kierowcy wjeżdżaliby na rondo, a stamtąd pod nowy wiadukt kolejowy w kierunku centrum Gdańska. Zachowana byłaby ważna dla aut ciężarowych skrajnia - 4,5 m.

Do rozważenia w tej części projektu pozostaje także budowa przejazdu pod linią kolejową w rejonie ul. Ukośnej i połączenie ul. Żuławskiej z Traktem św. Wojciecha.

Film archiwalny z 2014 r.


Nowe połączenia ul. Żuławskiej z Traktem św. Wojciecha



Projektanci wskazują także, że problemy mieszkańców mogłyby rozwiązać dwa dodatkowe tunele na Lipcach. Pomysły jednak będą odłożone na później. Pierwszy z tuneli miałby powstać w rejonie ul. Niegowskiej. zobacz na mapie Gdańska Zastąpiłby przejazd w poziomie jezdni. Mogły by tam poruszać się pojazdy ciężarowe.

Drugi obiekt pod torami powstałby na wysokości ul. Bocznej. Tu jednak przejazd miałyby wyłącznie auta osobowe i dostawcze, których skrajnia nie przekraczałaby wysokości 3,5 m.

Obwodnica Oruni i Lipiec



W dalszej perspektywie rozważana może być także budowa małej obwodnicy Lipiec i Oruni. Budowa tej drogi miałaby sens tylko wtedy, gdyby się okazało, że ulice: Żuławska i Smętna nie byłyby w stanie obsłużyć ruchu po zakończeniu obu etapów.

Obwodnica pobiegłaby równolegle - ok. 300 m na wschód - do ul. Żuławskiej po terenach rolniczych od planowanego tunelu w rejonie ul. Niegowskiej do ul. Równej.

Spotkanie z mieszkańcami

W sprawie planowanych inwestycji przewidziano spotkanie z mieszkańcami. 5 grudnia o godz. 17 w Szkole Podstawowej nr 16, przy ul. Ubocze 3, odbędzie się spotkanie informacyjne w sprawie planowanej budowy bezkolizyjnych przekroczeń magistrali kolejowej.

Opinie (149) 4 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.