• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaną wiadukty i tunele pod linią kolejową na Oruni i Lipcach

Maciej Naskręt
3 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Projektanci pokazali pomysły na bezkolizyjne pokonanie torów na Oruni. Projektanci pokazali pomysły na bezkolizyjne pokonanie torów na Oruni.

Projektanci przygotowali koncepcję przejazdów bezkolizyjnych nad linią kolejową łączącą Gdańsk z Tczewem w dzielnicach Orunia i Lipce. O propozycjach mieszkańcy będą mogli porozmawiać z ich autorami już 5 grudnia.



Które z proponowanych rozwiązań jest najważniejsze?

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska i Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego pokazały koncepcję budowy przejazdów bezkolizyjnych nad torami kolejowymi w dzielnicach Orunia i Lipce. Pojawiło się aż pięć propozycji, w tym mała obwodnica wspomnianych dzielnic.

Podkreślmy, że koncepcja to punkt wyjścia do późniejszego projektowania. Na tym etapie miasto nie jest w stanie podać więcej szczegółów. Jedno ma być jednak pewne - zostaną wybrane te propozycje, które najlepiej będą służyły poprawie komfortu poruszania się w tym miejscu.

O problemie z przejazdem przez torowisko na Oruni pisaliśmy wielokrotnie. Po raz pierwszy w lutym 2014 r., kiedy nasza czytelniczka nagrała, jak przez ponad dwie minuty na przejazd oczekuje karetka pogotowia.

W wyniku prac projektantów powstało aż pięć propozycji przejazdów bezkolizyjnych przez linię kolejową na Oruni i Lipcach. Znikną natomiast dotychczasowe przejazdy w poziomie torów.

Koncepcja połączenia Oruni z częścią miasta po zachodniej stronie linii kolejowej. Koncepcja połączenia Oruni z częścią miasta po zachodniej stronie linii kolejowej.

Przejazdy na Smętnej i Sandomierskiej do zamknięcia



Zacznijmy od tego, że jeśli miasto podejmie się budowy bezkolizyjnych przejazdów, to zniknie przejazd dla samochodów w poziomie torów na ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańskaul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska.

Co mieszkańcy dostaną w zamian? Projektanci w pierwszym etapie widzą realizację wiaduktu w ciągu ul. Serbskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Nakielskiej zobacz na mapie Gdańska. Umożliwiałby on przejazd między ul. Małomiejską zobacz na mapie Gdańskaul. Równą zobacz na mapie Gdańska. Droga miałaby przekrój jednej jezdni - po jednym pasie w każdą stronę - o szerokości 3,5 m. Swobodnie poruszałyby się tam m.in. pojazdy ciężarowe. Minusem tego rozwiązania jest brak możliwości zjazdu do Traktu św. Wojciecha. zobacz na mapie Gdańska

W miejsce dotychczasowego przejazdu na ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańska pojawi się dla pieszych przejście podziemne, którym będzie można poruszać się m.in. pomiędzy dwoma peronami przystanku Gdańsk Orunia. Natomiast na ul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska przejście podziemnie już nie powstanie. Będzie trzeba poruszać się nowym wiaduktem.

Dodatkowo projektanci proponują obiekt mostowy w miejsce przejazdu na ul. Równej. zobacz na mapie Gdańska. Jadąc od strony ul. Smętnej kierowcy wjeżdżaliby na rondo, a stamtąd pod nowy wiadukt kolejowy w kierunku centrum Gdańska. Zachowana byłaby ważna dla aut ciężarowych skrajnia - 4,5 m.

Do rozważenia w tej części projektu pozostaje także budowa przejazdu pod linią kolejową w rejonie ul. Ukośnej i połączenie ul. Żuławskiej z Traktem św. Wojciecha.

Film archiwalny z 2014 r.


Nowe połączenia ul. Żuławskiej z Traktem św. Wojciecha



Projektanci wskazują także, że problemy mieszkańców mogłyby rozwiązać dwa dodatkowe tunele na Lipcach. Pomysły jednak będą odłożone na później. Pierwszy z tuneli miałby powstać w rejonie ul. Niegowskiej. zobacz na mapie Gdańska Zastąpiłby przejazd w poziomie jezdni. Mogły by tam poruszać się pojazdy ciężarowe.

Drugi obiekt pod torami powstałby na wysokości ul. Bocznej. Tu jednak przejazd miałyby wyłącznie auta osobowe i dostawcze, których skrajnia nie przekraczałaby wysokości 3,5 m.

Obwodnica Oruni i Lipiec



W dalszej perspektywie rozważana może być także budowa małej obwodnicy Lipiec i Oruni. Budowa tej drogi miałaby sens tylko wtedy, gdyby się okazało, że ulice: Żuławska i Smętna nie byłyby w stanie obsłużyć ruchu po zakończeniu obu etapów.

Obwodnica pobiegłaby równolegle - ok. 300 m na wschód - do ul. Żuławskiej po terenach rolniczych od planowanego tunelu w rejonie ul. Niegowskiej do ul. Równej.

Spotkanie z mieszkańcami

W sprawie planowanych inwestycji przewidziano spotkanie z mieszkańcami. 5 grudnia o godz. 17 w Szkole Podstawowej nr 16, przy ul. Ubocze 3, odbędzie się spotkanie informacyjne w sprawie planowanej budowy bezkolizyjnych przekroczeń magistrali kolejowej.

Miejsca

Opinie (149) 4 zablokowane

  • Brak połaczenia Równej z Traktem to jakiś absurd.

    Chcą cały ruch z przejazdów na Gościnnej i Sandomierskiej przepuścić przez Małomiejską?

    • 24 7

  • (2)

    Jeżeli coś w tym temacie rusza, to znaczy, że chyba Budyń mieszkanie na Oruni chce kupi... znaczy się dostać.

    • 20 12

    • Zgrana płyta. Wciąż cię to bawi? (1)

      Nauczyli kiedyś na odprawie PiSlamskiej co pisać na forach, a nowe wytyczne przespałeś?

      • 7 4

      • Nic mi na ten temat nie wiadomo, ale dobrze wiedzieć, że macie takie odprawy w platformie.

        • 3 5

  • Nareszcie . Chociaż mieszkam w Gdańsku to współczuję Gdynianom którzy stoją w korkach bo pociąg jedzie .(pół miasta stoi bo pociąg jedzie)

    • 19 5

  • Największe północne dzielnice Gdyni odcięte od świata (1)

    U Szczurka w Gdyni "się nie da" mimo że z tunelu korzystało by 10x więcej ludzi niż na Oruni.

    • 29 3

    • To odcięcie jest planowe. Dzięki temu żadne gady i płazy nie nalezą na Obłuże.

      • 2 4

  • ok, tylko likwidacja Sandomierskiej to kolejny absurd (2)

    tam przejazd musi być, można poczekać, ale to żadna łaska Miasta zrobić przeprawę

    • 9 9

    • (1)

      Zamiast przejazdu w Sandomierskiej ma być wiadukt na wysokości Nakielskiej.

      • 4 1

      • jest naturalny ciąg

        jeżeli go zlikwidujemy, stworzymy ghetto i problemy obecnym i przyszłym mieszkańcom

        • 0 5

  • Rzadko tam bywam ale popieram goraco. Widuje z pociagu rzedy oczekujacych aut i zniecierpliwionych pieszych i rowerzystow

    • 16 3

  • szczur czyli tylko na puckiej się nie da?!? (2)

    • 24 4

    • Da się , jest w planie ;)

      • 4 7

    • Na wszystko nie wystarczy. W tej dekadzie bijemy rekord Guinnessa w ilości zużytej farby.

      • 8 1

  • A w Osowie dalej jak w lesie (2)

    Więcej pociągów będzie tam niedlugo z i do Gdyni (m.in) PKM i będzie trzeba stać i stać na przejeździe

    • 7 9

    • Na jakim przejeździe? Tym na wioske?

      • 9 0

    • Wpadnij na Orunię, to zobaczysz co to znaczy stać i stać.

      • 3 1

  • 30 lat temu powinno to byc zrobione a nie na etapie projektow wielkie larum szkoda ze tak pozno

    • 16 5

  • a w Gdyni na Puckiej się NIE DA!!! (2)

    My już się postaramy aby się dało was wymienić przy najbliższej okazji !!!

    • 26 2

    • Tylko inwestycje farą i pędzlem (1)

      Nie da się zbudować tunelu lub wiaduktu bo tylko szlabany można pomalować

      • 11 2

      • Dulux- oficjalny sponsor wydziału infrastruktury urzędu miasta.

        • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane