• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaną wiadukty i tunele pod linią kolejową na Oruni i Lipcach

Maciej Naskręt
3 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Projektanci pokazali pomysły na bezkolizyjne pokonanie torów na Oruni. Projektanci pokazali pomysły na bezkolizyjne pokonanie torów na Oruni.

Projektanci przygotowali koncepcję przejazdów bezkolizyjnych nad linią kolejową łączącą Gdańsk z Tczewem w dzielnicach Orunia i Lipce. O propozycjach mieszkańcy będą mogli porozmawiać z ich autorami już 5 grudnia.



Które z proponowanych rozwiązań jest najważniejsze?

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska i Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego pokazały koncepcję budowy przejazdów bezkolizyjnych nad torami kolejowymi w dzielnicach Orunia i Lipce. Pojawiło się aż pięć propozycji, w tym mała obwodnica wspomnianych dzielnic.

Podkreślmy, że koncepcja to punkt wyjścia do późniejszego projektowania. Na tym etapie miasto nie jest w stanie podać więcej szczegółów. Jedno ma być jednak pewne - zostaną wybrane te propozycje, które najlepiej będą służyły poprawie komfortu poruszania się w tym miejscu.

O problemie z przejazdem przez torowisko na Oruni pisaliśmy wielokrotnie. Po raz pierwszy w lutym 2014 r., kiedy nasza czytelniczka nagrała, jak przez ponad dwie minuty na przejazd oczekuje karetka pogotowia.

W wyniku prac projektantów powstało aż pięć propozycji przejazdów bezkolizyjnych przez linię kolejową na Oruni i Lipcach. Znikną natomiast dotychczasowe przejazdy w poziomie torów.

Koncepcja połączenia Oruni z częścią miasta po zachodniej stronie linii kolejowej. Koncepcja połączenia Oruni z częścią miasta po zachodniej stronie linii kolejowej.

Przejazdy na Smętnej i Sandomierskiej do zamknięcia



Zacznijmy od tego, że jeśli miasto podejmie się budowy bezkolizyjnych przejazdów, to zniknie przejazd dla samochodów w poziomie torów na ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańskaul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska.

Co mieszkańcy dostaną w zamian? Projektanci w pierwszym etapie widzą realizację wiaduktu w ciągu ul. Serbskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Nakielskiej zobacz na mapie Gdańska. Umożliwiałby on przejazd między ul. Małomiejską zobacz na mapie Gdańskaul. Równą zobacz na mapie Gdańska. Droga miałaby przekrój jednej jezdni - po jednym pasie w każdą stronę - o szerokości 3,5 m. Swobodnie poruszałyby się tam m.in. pojazdy ciężarowe. Minusem tego rozwiązania jest brak możliwości zjazdu do Traktu św. Wojciecha. zobacz na mapie Gdańska

W miejsce dotychczasowego przejazdu na ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańska pojawi się dla pieszych przejście podziemne, którym będzie można poruszać się m.in. pomiędzy dwoma peronami przystanku Gdańsk Orunia. Natomiast na ul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska przejście podziemnie już nie powstanie. Będzie trzeba poruszać się nowym wiaduktem.

Dodatkowo projektanci proponują obiekt mostowy w miejsce przejazdu na ul. Równej. zobacz na mapie Gdańska. Jadąc od strony ul. Smętnej kierowcy wjeżdżaliby na rondo, a stamtąd pod nowy wiadukt kolejowy w kierunku centrum Gdańska. Zachowana byłaby ważna dla aut ciężarowych skrajnia - 4,5 m.

Do rozważenia w tej części projektu pozostaje także budowa przejazdu pod linią kolejową w rejonie ul. Ukośnej i połączenie ul. Żuławskiej z Traktem św. Wojciecha.

Film archiwalny z 2014 r.


Nowe połączenia ul. Żuławskiej z Traktem św. Wojciecha



Projektanci wskazują także, że problemy mieszkańców mogłyby rozwiązać dwa dodatkowe tunele na Lipcach. Pomysły jednak będą odłożone na później. Pierwszy z tuneli miałby powstać w rejonie ul. Niegowskiej. zobacz na mapie Gdańska Zastąpiłby przejazd w poziomie jezdni. Mogły by tam poruszać się pojazdy ciężarowe.

Drugi obiekt pod torami powstałby na wysokości ul. Bocznej. Tu jednak przejazd miałyby wyłącznie auta osobowe i dostawcze, których skrajnia nie przekraczałaby wysokości 3,5 m.

Obwodnica Oruni i Lipiec



W dalszej perspektywie rozważana może być także budowa małej obwodnicy Lipiec i Oruni. Budowa tej drogi miałaby sens tylko wtedy, gdyby się okazało, że ulice: Żuławska i Smętna nie byłyby w stanie obsłużyć ruchu po zakończeniu obu etapów.

Obwodnica pobiegłaby równolegle - ok. 300 m na wschód - do ul. Żuławskiej po terenach rolniczych od planowanego tunelu w rejonie ul. Niegowskiej do ul. Równej.

Spotkanie z mieszkańcami

W sprawie planowanych inwestycji przewidziano spotkanie z mieszkańcami. 5 grudnia o godz. 17 w Szkole Podstawowej nr 16, przy ul. Ubocze 3, odbędzie się spotkanie informacyjne w sprawie planowanej budowy bezkolizyjnych przekroczeń magistrali kolejowej.

Miejsca

Opinie (149) 4 zablokowane

  • szlabany (1)

    władze Gdyni chowają głowy w piasek (Pucka)

    • 18 4

    • tam wiadukt powinien być już od wielu , wielu lat.

      • 5 1

  • przejścia podziemne dla ludzi? (7)

    hipokryzja. Gdy jest ulica nie można go budować, jednak pod linią kolejową nikomu nie przeszkadza.

    • 5 15

    • (1)

      Hipokryzja Budynia, istniejące zasypuje - Podwale Przedmiejskie, a inne buduje.
      To chyba chodzi o kolejne inwestycje i przetargi, z których coś skapuje do kieszonki

      • 3 5

      • Jakie "zasypuje", z choinki się urwałaś?

        • 3 1

    • (4)

      a jak chcesz zrobić inaczej wejście na peron? z niektórych są takie taborety...

      • 6 1

      • (3)

        akurat na Oruni i Lipcach są na tym samym poziomie co ulica. Na Zaspie masz przejście przez jeden tor.

        • 5 2

        • (2)

          To przejście na Zaspie to jakiś relikt.

          • 4 1

          • (1)

            ale uwierz mi bardzo pomocne szczególnie dla niepełnosprawnych, osób starszych i kobiet z wózkiem - nie każdy jest w stanie wejść bez kłopotów kładką tylko po to aby znów z niej schodzić

            • 0 0

            • Chcesz żeby niepełnosprawni i starsi przechodzili przez tor gdzie pociągi jeżdżą 160 ?? Chyba w zusie pracujesz.

              • 0 0

  • Kiełbasa wyborcza... (4)

    Nie dajcie sie zwiesc. Wizualizacje i koncepcje to nie przetargi i budowanie. Dlaczego do tej pory nic nie robili i nagle rok przed wyborami zmienija zdanie. Chca kupic ciemny elektorat.

    • 10 15

    • Ciemny elektorat to słowa Kurskiego o pisowskich wyborcach!!!

      • 7 2

    • Dokładnie. Adamowicz olewal te przejścia (2)

      Wolał się bratac z Bolkiem. Teraz zamiast PKP zapłacimy my wszyscy i budyń twierdzi ze to sukces

      • 6 4

      • (1)

        PKP za nic by nie zapłaciło, bo to infrastruktura miejska.

        • 3 0

        • Litości, a wszystkie przejazdy przez wiochy typu Pcim Dolny i Swędziwory to też gminy finansowały?

          • 1 3

  • K ktos kypil te kilkanascie hektarów

    W gdansku nie ma przypadkow,jak w rasiji

    • 4 10

  • Wszędzie gdzie się da...

    powinny być tunele i wiadukty, żeby w miarę możliwości zminimalizować ryzyko wypadku. Na orunii to już wogole. A oni chcą robić przejście dla pieszych przez Wały Jagiellońskie.

    • 12 5

  • Brawo Gdańsk. Gdynia nawet w planach nie ma tylu tuneli, nie mówiąc o bardzo potrzebnym między Hutnicza a Morską

    • 14 2

  • (1)

    Byłoby dobrze, gdyby drozniczka otwierała przejazd zaraz po przejezdzie pociągu, a nie 2 minuty po przejezdzie oatatniego pociagu.

    • 9 4

    • Teraz często otwiera, ale to nie pomaga.

      Problem w tym, że czasem jest za dużo pociągów jeden po drugim i nie mogą w przerwie na tak krótko otworzyć szlabanów.

      • 2 0

  • tunel

    tunele znów się pojawiły znaczy się wybory w przyszłym roku ha ha ha

    • 5 3

  • Czyżby znów zapomnieli o rowerzystach?
    Po za tym:
    jest tam bardzo dużo zbieraczy złomu, opału czy innych śmieci,
    widok osoby ciągnącej wózek ze złomem, jest wpisany w tamten rejon,
    jest tam dużo ludzi na wózkach inwalidzkich, i dodatkowo zwykłe wózki z małymi dziećmi.
    Przejścia pieszo-rowerowe powinny pozostać

    • 5 8

  • eko jazda

    1.Zakładamy , że stoimy na czerwonym . Włącza się zielone , więc nie wykonujemy „wirażu” tylko łagodnie wchodzimy w zakręt . Bez niszczenia opon , hamulca ,sprzęgła , zawieszenia . Po łagodnym wykonaniu skrętu wrzucamy trójeczkę to takie małe „wykończenie „ manewru a potem prosto jak pociąg.
    2.Pedały gazu i hamulca łagodnie „popychamy „ a nie „ naciskamy „ .Co to daje ? Ograniczenie prędkości i to znaczne - zwiększa bezpieczeństwo .
    3.Na rondach omijamy wewnętrzne wysepki , jak również omijamy krawężniki . Sprawa całkowicie do wykonania. Efekt – czarne , nie zryte opony na baaardzo długo .
    4.Po zmianie oleju wyrabiamy sobie postanowienie , że tankujemy tylko i wyłącznie 98 . Efekt ? Jakoś tak bardziej komfortowo się jedzie z poczuciem że mam wpływ na samochód jak mechanik ; że się znam .
    5.Znacie przypadki mycia samochodu na osiedlu i kąśliwe uwagi sąsiada , że jak nie masz dychy na mycie to w ogóle nie powinieneś mieć samochodu ? Myjcie najwyższym programem , nic że drogo ale ma to powiązanie z punktem 4 , czyli z komfortem .
    6.N-I-E odrywamy stopy od gazu – N-I-G-D-Y - przylepmy ją sobie do gazu . Efekt ? Sprawdziłem , będziesz miał mniej nerwowych pasażerów . Przecież nie jedziesz sam !
    7.Przy prędkości 80/90 km spalanie jest takie jak podane u producenta , potrafi zejść nawet o 4 litry .
    8.Jeśli chodzi o tiry , to owszem należy je wyprzedzać , ale puszczajcie je na rondach czy w innych sytuacjach bo wy macie ładunek może 200 kg , a tir musi wyhamować 30 ton ładunku . Dajcie innym pojeździć silniejszym to może was nie zgniotą .
    9.Na autostradach płacimy zbliżeniowo kartą , szczególnie latem w sezonie .
    10.Te zasady można stosować na rowerze .

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane