• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie linia tramwajowa z Brętowa na Stogi

Maciej Korolczuk
28 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza

Po wybudowaniu Nowej BulońskiejNowej Warszawskiej powstanie nowa linia tramwajowa nr 13, która będzie kursowała z Brętowa do pętli Stogi Pasanil przez Chełm. Pierwsza trasa ma być gotowa wiosną przyszłego roku, a druga w 2021 roku. Wówczas pojawi się więcej zmian w rozkładach jazdy tramwajów.



Tramwaj na Nowej Bulońskiej i Nowej Warszawskiej:

Przypomnijmy, że według najnowszych informacji przekazywanych przez urzędników Nowa Bulońska, w ramach której powstaje trasa tramwajowa, ma zostać oddana do użytku wiosną 2020 roku.

Sprawdziliśmy więc, jakie tramwaje obsłużą nową trasę, która docelowo połączy się z torowiskiem wzdłuż Nowej Warszawskiej. Ta ostatnia - według prognoz magistratu - ma być gotowa w 2021 roku.

Do tego czasu trasę z Brętowa na Jasień i Ujeścisko obsłuży linia nr 12, która obecnie kursuje między Migowem a Oliwą. Na końcu nowej trasy nie będzie możliwości zawracania, dlatego powstanie tam specjalny rozjazd, który pozwoli tramwajom dwukierunkowym powrót w kierunku Oliwy.

Linia skomunikuje nie tylko nowe osiedla, ale też umożliwi dojazd do pobliskiej szkoły i przedszkola. Co istotne, nie jest to rozwiązanie docelowe.

Przebieg planowanej linii nr 13 między Brętowem a Stogami Pasanil. Przebieg planowanej linii nr 13 między Brętowem a Stogami Pasanil.

Nowa linia nr 13



Dopiero po wybudowaniu odcinka Nowej Warszawskiej Zarząd Transportu Miejskiego uruchomi nową linię tramwajową. Prawdopodobnie będzie to linia nr 13, jeszcze kilka lat temu kursująca między Brzeźnem a Stogami.

Tramwaje nowej linii będą kursować z Brętowa przez Nową Warszawską i al. Havla do Śródmieścia, a następnie przez Podwale Przedmiejskie do pętli Stogi Pasanil. Wówczas modernizowana pętla obsługiwać będzie trzy linie: dotychczasowe nr 8 i 9 oraz nową 13.

- M.in. dlatego teraz w trakcie modernizacji pętla Stogi Pasanil zyska trzeci tor. Również po wybudowaniu Nowej Warszawskiej część linii funkcjonujących w ciągu al. Havla zostanie skierowanych z większą częstotliwością do Szkoły Podstawowej nr 6 [na końcu Nowej Bulońskiej - dop. red.]. Z kolei tramwaje linii nr 12 skończą bieg na nowym węźle przesiadkowym - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM w Gdańsku.
Jak dodaje, wytyczenie nowej linii między Brętowem a Stogami zostało wypracowane po licznych sygnałach od mieszkańców dopominających się o połączenie południa Gdańska ze Śródmieściem, Przeróbką i Stogami.

Jak przekonuje ZTM, przy pętli brakuje fragmentu torowiska nie bez przyczyny. Docelowo i tak nie obsługiwałoby ono żadnej linii. Jak przekonuje ZTM, przy pętli brakuje fragmentu torowiska nie bez przyczyny. Docelowo i tak nie obsługiwałoby ono żadnej linii.

Toru nie ma, bo byłby niepotrzebny



Choć do otwarcia nowego torowiska pozostało jeszcze pół roku, już teraz widać, że na skrzyżowaniu Warszawskiej i Jabłoniowej brakuje fragmentu torowiska do jazdy na wprost w kierunku Brętowa. To sprawi, że tramwaje za każdym razem będą zmuszone do wjazdu na nową pętlę.

- To nie jest żaden błąd w projekcie, lecz celowy zabieg - tłumaczy Zomkowski. - Tramwaj ma korzystać z pętli, która integrować będzie ruch autobusowy i tramwajowy i umożliwiać pasażerom wygodne przesiadanie z autobusu na tramwaj i odwrotnie. Tor do jazdy na wprost nie był tam przewidziany, bo po pierwsze, ten fragment byłby liniowo nieużywany, a po drugie - tramwaj ma wozić pasażerów, a nie powietrze. Przejazd przez pętlę zajmie maksymalnie 1,5 minuty, bo nie będzie kolidował z żadnym układem jezdnym - poza autobusami - i nie spowolni go żadna sygnalizacja świetlna. Tak jak ma to już obecnie miejsce na pętli Siedlce. Gdybyśmy umiejscowili te przystanki w innym miejscu, cały układ byłby rozrzucony i idea integracji ruchu tramwajowo-autobusowego straciłaby sens.

Miejsca

Opinie (357) ponad 10 zablokowanych

  • 12 przestanie jeździć z Oliwy? (3)

    Dobrze zrozumiałem, że 12 przestanie jeździć z Oliwy przez Wrzeszcz i Śródmieście na Morenę, tylko będzie jeździła między PKM Brętowo a Jasieniem?

    • 10 7

    • Tak. Jej zadaniem będzie zwożenie ludzi z Jasienia na PKM Brętowo

      • 3 6

    • (1)

      źle - przeczytaj jeszcze raz

      • 5 0

      • ale ja nie czytałem, bo za długi tekst. Napisałem jak ma być

        • 3 0

  • Tylko nie 13, (4)

    czemu nie 14 czy 15

    • 6 8

    • bo 13 jest kolejnym numerem do istniejących już linii? (1)

      • 6 3

      • to rozumiem, ale jest pechowy

        • 4 0

    • brakuje jeszcze

      tramwaju lini numer 1

      • 7 0

    • a czemu nie 1 ?

      • 2 0

  • a kiedy tramwaj z Moreny do Wrzeszcza (5)

    jakieś może info?

    • 20 8

    • Jest. Ma numer 12 (3)

      • 7 7

      • aha? Naokoło, 1,5 godziny? Zamiast prosto w dół 10 minut? (2)

        • 12 4

        • prostu w dół masz kilka autobusów

          • 5 6

        • W dół tramwaj zejdzie, ale pod górę to już pchać trzeba będzie...

          • 0 1

    • stado autobusów tam jeżdzi albo i dwa

      dwonki lubisz pod oknami?

      • 2 4

  • W Gdańsku jak zwykle

    Tylko plany plany plany

    • 6 7

  • Bardziej się nie dało tych torów powyginać?

    • 13 4

  • Myślenie ma kolosalną przyszłość

    Planowanie i budowa linii tramwajowych na tak długie trasy to nieporozumienie. Oznacza to wielogodzinną podróż w warunkach co najmniej niesprzyjających pasażerom. Przykład Pesy to ilustruje. A budowa i utrzymanie linii jest kosztowne. Na długie trasy szynobusy z nielicznymi przystankami.
    Obecnie są znacznie lepsze rozwiązania autobusy elektryczne i szybkie i ekologiczne i nie trzeba budowy linii tramwajowych. Byle awaria sieci i tramwaje STOJĄ!!!
    Poza tym tramwaje stoją też w korkach.

    • 11 11

  • Wiecej tramwajów nie będzie

    Jak rozumiem trzeba zamieszać istniejącym taborem bo nowego nie będzie?

    • 10 3

  • A dlaczego nie przydziela sie numeru 1 ?? czyzby juz tez jest zaklepana jakas inna nowa linia ? (4)

    • 15 3

    • 1

      To będzie linia im. św Pawła

      • 4 4

    • linia 1 pojawia się i znika

      • 0 0

    • (1)

      Bo 13 na Stogi a zwłaszcza Przeróbkę to kawał historii.

      • 2 0

      • Linia 1 Stogi-Siedlce też

        • 0 0

  • O tak. Miś średniookresowy. (1)

    Mevo się jeszcze kilka lat nie podniesie, więc trzeba dać w przestrzeń publiczna środniookresowego misia aspiracyjnego. Można jeszcze podbić emocje estakadą ponad dolina ulicy kartusiej

    • 11 3

    • średnio okresowy miś aspiracyjny

      Dobre, he

      • 2 2

  • Linia turystyczna (1)

    bo na pewno nie na codzienne dojazdy. Chyba, ze ktos lubi siedziec 2 godziny w tramwaju.

    • 11 5

    • Siedzieć?

      Marzyciel...

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane