- 1 Zakłócenia GPS w Trójmieście przybierają na sile (193 opinie)
- 2 Ile wypadków spowodowali obcokrajowcy? (73 opinie)
- 3 Pijany wymusił pierwszeństwo na radiowozie (50 opinii)
- 4 Reżyser proponuje kolejną kolejkę w Gdyni (129 opinii)
- 5 55 lat temu przyszły na świat gdańskie pięcioraczki (24 opinie)
- 6 Kto ma pierwszeństwo w autobusie? (74 opinie)
Powstanie lokalny poradnik bezpieczeństwa dla Gdańska?
Rządowy Poradnik Bezpieczeństwa trafia do skrzynek mieszkańców Trójmiasta, a w Gdańsku pojawił się pomysł, by stworzyć jego lokalną wersję. Miałyby się w niej znaleźć m.in. informacje o tym, gdzie jest najbliższy schron. Władze miasta wstępnie są na tak.
- Pojawił się pomysł stworzenia lokalnego poradnika
- Mieszkańcy chcą wiedzieć, gdzie mają najbliższy schron
- Co powinno znaleźć się w lokalnym poradniku?
- Miasto jest w trakcie planowania działań
Spora część mieszkańców Trójmiasta już ją otrzymała do swoich skrzynek pocztowych.
Rządowy Poradnik Bezpieczeństwa trafia do skrzynek mieszkańców Trójmiasta
Pojawił się pomysł stworzenia lokalnego poradnika
Bartosz Stefański, radny dzielnicy Osowa, proponuje, by stworzyć lokalną wersję poradnika z informacjami dotyczącymi Gdańska. Zgłosił już to miejskim urzędnikom i jak informuje, pomysł spotkał się z ich strony ze "wstępną akceptacją". Temat ma być omawiany m.in. na kolegium z radami dzielnic w lutym.
- Lokalny poradnik bezpieczeństwa dla Gdańska to niezwykle ważna sprawa - przekonuje w rozmowie z Trojmiasto.pl Stefański. - Zawartość rządowego poradnika nie odpowiedziała na moje pytania dotyczące tego, gdzie szukać pomocy i jak odnaleźć schronienie w najbliższym otoczeniu. Rządowy poradnik bezpieczeństwa zawiera informacje ogólne, które służą wszystkim obywatelom i obywatelkom, jednak nie zawiera treści potrzebnych w pierwszych chwilach, gdy niebezpieczeństwo zapuka do naszych drzwi - tłumaczy swoją inicjatywę.
Mieszkańcy chcą wiedzieć, gdzie mają najbliższy schron
Stefański podkreśla, że podobne spostrzeżenia w tej sprawie trafiły do Rady Dzielnicy Osowa od mieszkańców.
- Mieszkańcy mówili wprost: poradnik ogólny poradnikiem ogólnym, ale co robić, gdy zagrożenie będzie dotyczyło nas bezpośrednio? Gdzie się udać? Gdzie szukać pomocy? Do kogo zadzwonić lub gdzie się udać w celu zdobycia pewnych informacji? Gdzie znajdziemy listę najbliższych schronów? Jak będzie wyglądała sytuacja z prądem lub wodą? Jak wyglądają drogi ewakuacyjne z Gdańska? Takich informacji nie otrzymaliśmy w rządowym poradniku - wskazuje Stefański.
Miliony na schrony, magazyny i miejsca ukrycia w Trójmieście
W wyniku tych zapytań radny zgłosił do Biura ds. Rad Dzielnic i Współpracy z Mieszkańcami prośbę o wspólne opracowanie lokalnego poradnika bezpieczeństwa dla Gdańska, który zawierałby podstawowe informacje o bezpieczeństwie dotyczące bezpośrednio mieszkańców miasta.
- Powinien on być dostępny zarówno w wersji elektronicznej, jak i papierowej, wydawanej i aktualizowanej zgodnie z potrzebami, np. raz do roku - mówi Stefański. - Im więcej informacji w jednym, dostępnym miejscu, tym lepiej. Każdy z pewnością będzie mógł w takim lokalnym poradniku odnaleźć odpowiedzi na swoje pytania w razie wystąpienia zagrożenia.
Co powinno znaleźć się w lokalnym poradniku?
Radny przygotował nawet listę zagadnień, które według niego powinny się znaleźć w lokalnym poradniku.
Są to m.in.:
- informacje o tym, które jednostki i wydziały są odpowiedzialne za zarządzanie w czasie kryzysu oraz alarmowe numery kontaktowe do takich jednostek, w tym także podstawowe numery do służb,
- informacje o dostępnych schronach oraz możliwej liczbie użytkowników schronów,
- informacja o szpitalach i punktach medycznych, które będą działały i które będą świadczyły pomoc,
- informacja o miejscu, gdzie będzie tzw. "sztab" - czyli miejsce, gdzie będzie można uzyskać pomoc, pewne informacje, żywność itp.,
- miejsca poboru wody w mieście,
- wskazanie dostępnych dróg ewakuacji z Gdańska,
- informacje o tym, jakie sygnały alarmowe będą ogłaszane w wybranych sytuacjach wystąpienia zagrożenia.
Miasto jest w trakcie planowania działań
Urząd Miejski w Gdańsku informuje, że bierze pod uwagę stworzenie lokalnego poradnika bezpieczeństwa, ale szczegółów jeszcze nie ma.
- Jesteśmy w trakcie planowania działań w tym zakresie na ten rok. Będziemy składać wnioski o dofinansowanie i równolegle pracować nad programem szkoleniowym i edukacyjnym - mówi Paulina Chełmińska z gdańskiego magistratu.
Raport: Gdansk chce stworzyć poradnik ...
Raport czytelnika (7 opinii)
Ale wiaodmo my możemy oni nie ....
Ale wiaodmo my możemy oni nie ....
Miejsca
Opinie wybrane
-
2026-01-26 07:32
Pomysł częściowo dobry ale (26)
Po co tworzyć kolejny poradnik którego pewno połowa ludzi i tak z lenistwa nie przeczyta i wyrzuci. Lepiej po prostu zrobić i rozdystrybuować mapę z oznaczonymi schronami, punktami pomocy medycznej itp a z drugiej strony mapy listę adresów tych punktów. To pozwoli ograniczyć niepotrzebne koszty. Swoją drogą jestem zawiedziony że ten rządowy
Po co tworzyć kolejny poradnik którego pewno połowa ludzi i tak z lenistwa nie przeczyta i wyrzuci. Lepiej po prostu zrobić i rozdystrybuować mapę z oznaczonymi schronami, punktami pomocy medycznej itp a z drugiej strony mapy listę adresów tych punktów. To pozwoli ograniczyć niepotrzebne koszty. Swoją drogą jestem zawiedziony że ten rządowy poradnik tego nie zawiera, o ile dobrze pamiętam obiecywano nam że właśnie znajdą się w nim lokalizacje schronów. Taka ogólnokrajowa mapa schronów byłaby lepsza bo przecież ludzie podróżują po kraju a sytuacja kryzysowa może nas dopaść również w trakcie podróży czy wakacji, taka ogólnokrajowa mapka byłaby świetnym niezbędnikiem.
- 151 21
-
2026-01-27 08:12
Taki dokładny jaki masz na myśli był by gruby jak dawna książka telefoniczna.
Nikt wtedy by w ogóle jej nie czytał. Po co Tobie informacje gdzie są schrony gdzieś tam w Małopolsce czy Bieszczadach?
- 0 0
-
2026-01-27 07:24
najpierw trzeba mieć o czym pisać!
Poradników preperskich jest milion. a co miasto zaoferuje w razie kryzysu? Schrony? gdzie? neich lepiej chodniki ogarną! tyle w temacie. kurtyna!
- 2 0
-
2026-01-26 22:34
Ile mln będzie kosztował? Nast. fala czy mevo? Lista schronów, ktorych nie ma? (1)
- 0 0
-
2026-01-27 07:24
bezobjawowe schrony w ilościach homeopatycznych
- 1 0
-
2026-01-26 13:10
lepiej zbudować prawdziwe schrony i centrum deystrybucji sprzętu takiego jka maski p.gaz itd itp...albo wydać na ulotki , broszury , książeczki ...pod wspólnym tyttułem: "Radź se sam ale nas masz słuchać"
- 6 0
-
2026-01-26 11:06
A maski p.gaz. mają jeszcze trąby słonia, bez pochłaniaczy więc są bez sensu.
Po co Ci mapka i wiedza gdzie jest schron skoro klucze do niego zaginęły lub ma je ktoś w komórce dawnego OC w urzędzie miasta? Tyle tylko, że poszedł na emeryturę 30 lat temu lub dawno umarł.
- 6 0
-
2026-01-26 11:00
Pierwsza zasada RZadzacy POlitycy beda mówic jestesmy bezpieczni znaczy ze jest odwrotnie!Tus chciał bronic Polski od Wisły!!
A poradnik jest własnie dlatego ze jak sie okazuje sa nieudolni ruskie robia co chca .drony wlatuja w Polske jak masło takze te przemytnicze .co chwile naruszaja przestrzen nie tylko w powietrzu ale i na morzu .Nieudolne totalniaki dlatego wydały poradnik .Który mozna jednym słowem skwitowac wrazie zagozenia Uciekac!!
POlska jak i miastaA poradnik jest własnie dlatego ze jak sie okazuje sa nieudolni ruskie robia co chca .drony wlatuja w Polske jak masło takze te przemytnicze .co chwile naruszaja przestrzen nie tylko w powietrzu ale i na morzu .Nieudolne totalniaki dlatego wydały poradnik .Który mozna jednym słowem skwitowac wrazie zagozenia Uciekac!!
POlska jak i miasta nie sa przygotowane a w szczególności Gdańsk na zadne zagrozenie! Zima i zlodowaciałe zasysane chodniki idealnie to udowodniły. A te poradniki przed niczym cie nie uratuja. Dlaczego Ukraincy nie marnowali milionów na poradniki? Bo oni to maja wszystko co dziennie nikt tam tez nie marnował by czasu na czytanie bezwartosciowych poradników.- 7 1
-
2026-01-26 10:14
Po to ze znajomy ma drukarnie (1)
- 15 1
-
2026-01-26 22:36
Nast. utopione miliony?
- 0 0
-
2026-01-26 09:45
poradnik mial tylko jedno zadanie propagandowe i nic wiece jest bezwartosciowy i chodziło by zmarnowac miliony (1)
do prywatnej kieszeni
- 13 5
-
2026-01-26 22:38
Mamy zaopatrzyć się w alternatywne żródła energii.
- 0 0
-
2026-01-26 09:29
Mapę z czym? Po co dystrybuować pustą mapę? To strata pieniędzy.
- 17 0
-
2026-01-26 09:27
(5)
Po to aby ktoś mógł kaskę przytulić, jak przeczytałem w rządowym poradniku że mam walczyć torebką albo krzesłem ,poradnik wylądował w koszu na śmieci.
- 7 1
-
2026-01-26 13:12
Pappet Circus called sejm (2)
nie napisali podtawowej zasady honoru i godności ...kto kozaczy ten się bije ! ja mam ginąć za te marionetki w rękach pejsów ? to oni mają interes w wojnie i wizje zysków jak oligarchy na ukrainie a nie ja
- 2 0
-
2026-01-26 14:15
Puppet (1)
- 0 0
-
2026-01-26 22:39
Słownik pol-ang?
- 0 0
-
2026-01-26 11:12
(1)
Potrzebna jest powszechna świadomość, że sytuacja każdego z nas z osobna jest efektem współzależności.Tymczasem jesteśmy zaszczuci przez ideologię przemocy, nienawiści, ideologię oszustw, kłamstw.Każe nam się uciekać od miejsc zamieszkania aby tym sposobem zrobić miejsca do zamieszkania obcym i oddać cały dorobek własnego kraju za darmo, na cudzy użytek.Większość myślących Polaków jest zszokowana niekompetencją rządzących oraz samobójczy kierunek rozwoju sytuacji Polski.
- 3 0
-
2026-01-26 22:44
Pracują nad deklaracją ws. mieszkań i domów. Jaki mają status (zamieszkałe, wynajęte, pustostan)?
- 0 0
-
2026-01-26 08:29
ale to już problem tych ludzi, że nie chcą czytać (1)
i nie zależy im na własnym bezpieczeństwie, ja bym chętnie poczytała taki gdański poradnik bezpieczeństwa
- 7 9
-
2026-01-26 22:46
To wszystko mogłaś już dawno przeczytać. Ogłaszały inne kraje europ.
- 0 0
-
2026-01-26 08:21
(3)
Bo za wiele ich nie ma (tych schronów) i puste mapki by głupio w takim poważnym poradniku wyglądały.
- 22 0
-
2026-01-26 11:08
(2)
W centrum Gdyni są poniemieckie i późniejsze i jest ich dość dużo wzdłuż Świętojańskiej, ale zamkniętych.
- 2 0
-
2026-01-26 22:47
Nic nie jest przygotowane i nie ma ma pieniędzy. Agregaty i nagrzewnice? Um na koniec roku nic nie wiedział.
- 0 0
-
2026-01-26 15:48
...dla urzędników tych wybrańców i ulubieńców aktualnych władz ....to samo w Gdańsku
- 2 0
-
2026-01-26 07:45
Przecież już jest mapa schronów w internecie (1)
Ale Gdańsk musi być lepszy i zrobić swój poradnik. Szkoda że zamiast śmiesznego poradnika nie budują na nowo obrony cywilnej. Taniej wydrukować książeczkę
- 21 0
-
2026-01-28 10:20
ksiązeczka nas ocali , wszystkich !!!! no i mamy szwadrony różańcowców więc luz , śpię spokojnie
- 0 0
-
2026-01-26 07:06
Wspaniała inicjatywa! (30)
Sama przeczytałam ten rządowy poradnik i zaczęłam się zastanawiać gdzie szukać pomocy czy gdzie się ukryć w razie niebezpieczeństwa. Człowiek o tym nie myśli dopóki nie musi.
- 35 161
-
2026-01-27 08:36
(1)
To może zamiast się ukrywać warto zgłosić się do wojska i iść walczyć o swój kraj... A nie sry zapomniałem, że siła i niezależność kobiet znika gdy jest to zbyt ryzykowne.
- 4 1
-
2026-01-27 09:44
niech walczą ci co kozaczą ...ja w moje konflikty nie angażuje osób bogu ducha winnych...a jak się angażuje naród to wypadało by zapytać o zdanie w referendum skoro jest demokracja a nie wmawaić nam że wojna nacjo nalistów jednych i drugich to też nasz konflikt
- 2 2
-
2026-01-26 14:10
ta świtnie (1)
to ja chce go wydrukować i zarobić kilkaset tysięcy
- 12 0
-
2026-01-27 07:36
Super, póki co siedzisz w sekcji komentarze i marnujesz swój i innych czasz. Przypadek? Nie sądzę :)
- 1 2
-
2026-01-26 11:02
Proponuje zebrac te wszystkie poradniki i wysłac je do Ukrainy oni je spożytkują jako material do ogrzewania piecyków w zimie:)
Umnie one juz ludzie przy wyjmowaniu ze skrzynek od razu wywajaja do smietnika przy skrzynkach.Sasiedzi co przezyli wojne tez je wywalili .Nie maja zadnej wartosci merytorycznej .
- 16 2
-
2026-01-26 10:21
czyli do tej pory nie musialas a szkoda
- 3 0
-
2026-01-26 09:46
Ty POkemon przedewszystkim nawet go nie zrozumiałes wiec nie czytałes nawet do konca bo wyzstarczy ci tylko propaganda partyjna
- 12 5
-
2026-01-26 08:03
Zgadzam się, człowiek nie myśli.
Dlatego potrzebuje "porad" w oczywistych sytuacjach.
- 16 8
-
2026-01-26 07:15
Wiesz już, gdzie robić kupę w takim przypadku? (12)
- 30 6
-
2026-01-26 08:32
Tak, do wiadra z przykrywką (2)
- 12 0
-
2026-01-26 22:50
A gdzie worek?
- 1 0
-
2026-01-26 17:34
Ja nie wiem bo kupe karzą zawinąć w worek i wyrzucić do odpowiedniego pojemnika. Więc po co ta przykrywka? Nie było odpowiedzi w poradniku.
- 3 0
-
2026-01-26 07:43
Tak. Rządowy poradnik też to uwzględnił. (8)
"W przypadku braku bieżącej wody, może stworzyć prowizoryczną toaletę, nakładając na wiadro plastikową torbę. Po użyciu wyrzuć torbę z zawartością do osobnego pojemnika. Nieprzyjemne zapachy zneutralizujesz za pomocą ziemi, trocin i żwirku".
- 14 4
-
2026-01-26 11:47
A skąd (5)
wziąć trociny i żwirek?
- 7 0
-
2026-01-26 19:34
Od chomika i kota
- 4 0
-
2026-01-26 17:35
A skąd wziąć miejsce (1)
na 4 gaśnice, agregat prądotwórczy, plecak ewakuacyjny, wiadro z przykrywką itd
- 0 0
-
2026-01-26 22:51
A skąd wziąć agregat?
- 0 0
-
2026-01-26 15:48
pożycz z kociej kuwety albo wal obok
- 1 0
-
2026-01-26 12:31
Trzeba ściąć drzewo.
- 5 0
-
2026-01-26 08:27
Tylko, że plastikowe torby są nieekoogiczne (1)
I zostały zakazane przez łunie, więc gdzie ta kupę będziesz robić? Do papierowej?
- 19 4
-
2026-01-26 11:47
Zapytaj Tuska.
To cytat/wytyczne z rządowego poradnika.
- 9 1
-
2026-01-26 07:11
I co? Dowiedziałaś się? (8)
- 12 1
-
2026-01-26 07:12
Jak stworzą to się dowiem (7)
Teraz nie mogłam znaleźć wszystkich odpowiedzi
- 3 5
-
2026-01-26 07:33
Spytaj pana googla, AI albo po prostu zadzwoń do UM Gdańsk (5)
Z tymi swoimi pytaniami. Albo wypisz tu wszystkie anonimowo... Nie powinnaś czekać aż wydrukują, bo mogą nie zdążyć gdy będziesz w potrzebie...
- 9 7
-
2026-01-26 08:15
I tak właśnie pojawiają się geniusze którzy łykają ruską propagandę. (4)
AI im każe wiać na wschód, to pobiegną jak owieczki.
Podobny efekt było widać z wysypem antyszczepionkowców, a nawet dziecko wie że to był element wojny hybrydowej.- 4 9
-
2026-01-26 09:17
Linia obrony za Tuska to była linia Wisły, połowy Polski nie zamierzał bronić (3)
on i jego kumple. I to on odwiedzał Putina w Moskwie oraz gościł na molo w Sopocie, miał pilnować aby nikt (prawica!) nie sypał piachu w tryby tej współpracy. Stąd nie odwracaj kota ogonem.
- 13 5
-
2026-01-26 09:59
a poza tobą wszyscy zdrowi?
- 2 5
-
2026-01-26 09:18
Przecież to był plan za Błaszczaka... (1)
A kto odwiedzał Putina i Trumpa w zeszłym tygodniu?
- 2 9
-
2026-01-27 09:33
Od Pana Prezydenta Trumpa
Tusk nie ma i nie będzie miał zaproszenia
- 0 0
-
2026-01-26 07:13
Żebyś się nie zdziwiła
- 5 1
-
2026-01-26 07:18
Szkoda kasy. Niech to zrobią w formie (24)
elektronicznej. Kto będzie chciał wersje papierową to sobie wydrukuje
- 214 21
-
2026-01-26 22:54
Wystarczy sobie wyguglać. Nie potrzeba tracić milionów.
- 2 0
-
2026-01-26 17:34
45 milionów PLN poszło na to )
- 4 0
-
2026-01-26 11:48
kluczowe słowo "kasa"
Skoro wyda się publiczną kasę to ktoś prywatnie na tym zarobi. Oczywiście nie wiem czy to będą krewni i znajomi pomysłodawców, może być tak że pomysłodawcy chcą po prostu zabłysnąć a z braku mądrych pomysłów proponują nieco mniej mądre. Ale sami sobie radnych wybraliście. Patrząc na jakosc pomysłu to jakaś lewizna, kało lub wał dla Gdańska
- 9 1
-
2026-01-26 11:05
Władze w Gdansku nie ustannie mysla razemz urzednikami jak by tu zmarnowac kolejne miliony z kasy miasta bez pozytku dla
Lód na chodnikach posypac solą nie bo to by mieszkancy skorzystali trzeba zrobyc cos co zyskaja tylko kolesie polityczni i miliony trafia do prywatnych kieszeni w utawionych przetargach
- 11 0
-
2026-01-26 10:34
O ile ten rządowy poradnik w formie papierowej jest sensowny
O tyle lokalny powinien być elektroniczny. Przede wszystkim po to by nie utrwalać informacji o miejscach ukrycia.
- 1 1
-
2026-01-26 09:53
Kasy na odsnierzaniechodników i odkucia z lodu to niemaja ale na bzdety partyjne to sa i miliony!!
Władze gdanska sa znane z tego ze potrafia trwonic najwiecej pieniedzy mieszkanców na swoje kaprysy i propagandowe glupoty
- 10 1
-
2026-01-26 09:50
Dokladnie oto chodzi by zmarnowac naj najwiecej milionów z kasy panstwa mi astado prywatnej kieszeni.
poradnik mimo ze jest bezwartosciowy to mozesz miec na telefonie ofline!
- 8 0
-
2026-01-26 08:32
Wybory kopertowe bis (2)
Tylko tuskie onuce są na tyle bezczelne, że otwarcie rozwalają pieniądze państwowe.
- 11 5
-
2026-01-26 22:56
Wybory 2050?
- 0 0
-
2026-01-26 15:46
kłamiesz jak ten tusk ...nie widzę róznicy
- 1 2
-
2026-01-26 07:32
Wlasnie o to chodzi zeby bylo drogo ktos z wladz na tym sporo zarobi
- 28 2
-
2026-01-26 07:22
(12)
Tak w momencie zagrożenia nie będzie prądu i sobie wydrukujesz albo odczytasz na komputerze.
- 7 17
-
2026-01-26 09:39
(2)
W momencie zagrożenia to masz działać a nie drukować i czytać poradniki.
- 5 1
-
2026-01-26 09:50
Dzbanku nikt z polityków obecnej władzy nawet niewie co jest wtym poradniku (1)
- 9 0
-
2026-01-26 23:01
Nawet minister rolnictwa nie wie, co jest w umowie mercosur. Nikt nie wie prócz jednej poseł z konfederacji.
- 0 0
-
2026-01-26 09:21
Tak, w momencie jak nie będzie prądu, mój telefon natychmiast przestanie działać. (2)
Powerbanki też w tej samej chwili się rozładują.
Ale na pewno będę miał przy sobie w takiej chwili stos makulatury, a nie naładowany telefon...- 6 0
-
2026-01-26 10:08
(1)
Telefon zasilisz powerbankiem, drukarkę już niekoniecznie. Myślę, że lepiej mieć już wydrukowany poradnik niż w sytuacji zagrożenia (na przykład bombardowanie) tracić czas na drukowanie.
- 3 2
-
2026-01-26 10:56
by myslec musiał bys miec czym nie bede nic drukował bo przeczytam sobie w telefonie.Ale niebede z niego korzystał bo jest
- 2 0
-
2026-01-26 07:40
Drukowane powinny być płatne (4)
Albo sam sobie drukujesz TERAZ albo zamawiasz i płacisz z dostawą do paczkomatu. Nie mów, że nie masz drukarki XD
- 8 6
-
2026-01-26 10:31
(3)
Otóż nie każdy ma drukarkę, bo naprawdę nie każdy jej potrzebuje! Do tego są jeszcze starsi ludzie, którzy o wiele chętniej zapoznają się z wersją papierową niż będą tego szukać gdzieś w internecie, zwłaszcza jak z internetu w ogóle nie korzystają!
- 5 2
-
2026-01-26 23:06
I starsi ludzie wezmą na plecy ten plecek za parę tys i będą uciekali w nieświadomym kierunku? Wcześniej zrobią skany z dokument
- 1 0
-
2026-01-26 10:54
Ile można mówić o "starszych ludziach"? (1)
Ci o których mówisz mają po 100 lat, albo już dawno nie żyją.
Aktualnie ci którzy nie ogarniają telefonów i internetu, robią to na własne życzenie. I gwarantuję Ci że nie przeczytają na papierze niczego co nie jest Super Expressem.- 3 6
-
2026-01-26 23:09
Niektórzy starsi ludzie jeszcze żyją. Czasem leczą się, jeżeli mogą pozwolić sobie na dojazd taksówką do szpitala.
- 0 0
-
2026-01-26 07:37
to nie bedzie problemu z czytaniem tego co i tak pomoglo tylko doic podatnika
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
