• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie metropolitalna sieć wypożyczalni rowerów?

Katarzyna Moritz
25 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miliony złotych na tysiące publicznych rowerów
Projekt STeR ma nie tylko połączyć trójmiejskie drogi rowerowe w jeden system, ale także umożliwić powstanie miejskich wypożyczalni rowerowych w Trójmieście i poza nim. Na zdjęciu droga rowerowa pomiędzy Wzgórzem Św. Maksymiliana a Pomorskim Parkiem Naukowo-Technologicznym w Gdyni. 
Projekt STeR ma nie tylko połączyć trójmiejskie drogi rowerowe w jeden system, ale także umożliwić powstanie miejskich wypożyczalni rowerowych w Trójmieście i poza nim. Na zdjęciu droga rowerowa pomiędzy Wzgórzem Św. Maksymiliana a Pomorskim Parkiem Naukowo-Technologicznym w Gdyni.

Czy na bazie sopockiej wypożyczalni rowerów miejskich i w oparciu o program STeR powstaną miejskie wypożyczalnie rowerów także w Gdyni, Gdańsku i sąsiednich gminach?



Czy korzystałbyś z metropolitalnej wypożyczalni rowerów?

Gdańsk starał się o uruchomienie podobnej wypożyczalni już w 2011 r.. Prywatna firma, która zgłosiła się z tym pomysłem do władz miasta, miała jednak problemy finansowe, bo wycofał się inwestor, który miał wykonać prototypy jednośladów.

Kilka dni temu prezydent Gdańska Paweł Adamowicz wrócił do dyskusji na ten temat na swoim blogu.

Z jednej strony wykazuje, że taki system byłby potrzebny, ale z drugiej wylicza liczne jego wady, jak m.in. wysoki koszt utrzymania czy spodziewane akty wandalizmu w pierwszych latach działania systemu. Obawia się też, że nie zmniejszy to ruchu samochodów, bo na rower nie przesiądą się kierowcy, a głównie piesi i pasażerowie komunikacji.

Tymczasem od zeszłego roku miejskie rowery działają w Sopocie. W ciągu trzech jesiennych miesięcy mieszkańcy kurortu odbyli dzięki temu ponad 3 tys. podróży, czyli ok. 30 dziennie. To dużo, czy mało? Na tyle dużo, że Gdański Obszar Metropolitalny postanowił przyjrzeć się sopockim doświadczeniom i na ich bazie (oby z pominięciem związanych z nim kontrowersji - czytaj Czuję się mieszkańcem Trójmiasta, a sopocki rower mnie ogranicza) stworzyć wypożyczalnie w całym Trójmieście.

Czytaj także: Sopot będzie miał swoje rowery miejskie

Tym bardziej, że w Trójmieście stworzono już program STeR, czyli "System Tras Rowerowych w Metropolii". To jeden z projektów, które walczą o pieniądze w ramach Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Czytaj także: Które drogi rowerowe są najważniejsze? Urzędnicy tworzą STer

Związek ZIT będzie miał w latach 2014-2020 do wydania ponad 1 mld zł na różnego rodzaju przedsięwzięcia, które w zamierzeniu mają integrować nasz obszar metropolitalny. Sam SteR ma kosztować ok. 170 mln zł, z czego 50 mln zł zostanie przeznaczone na rower metropolitalny.

Czytaj też: Porozumienie samorządów w sprawie ZIT jest warte 1 mld zł.

Gdańsk i Gdynia rozmawiają właśnie o wspólnym sfinansowaniu studium wykonalności tego elementu projektu. Ale program ma objąć w sumie około 19 samorządów, m.in. Tczew, Kartuzy, Wejherowo, Pruszcz Gdański, Redę, Rumię ale też Sopot.

Gdy powstanie studium, będzie można mówić o takich szczegółach, jak rozmieszczenie stacji rowerowych, liczba rowerów oraz zasady i koszty wypożyczeń. Celem jest uczynienie z roweru miejskiego alternatywy dla komunikacji samochodowej.

- Zależy nam, żeby mieszkańcy metropolii korzystali z nich np. w drodze do pracy, z domu do stacji kolejowej lub od stacji kolejowej do swojego biura. Dlatego wszystkie trasy są zintegrowane z węzłami komunikacyjnymi - mówi Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej i koordynator projektu STeR.

Z praktyki Sopotu wynika, że najwięcej wypożyczeń odnotowują stacje usytuowane właśnie przy przystankach SKM, a najpopularniejsze trasy to te, które łączą górny Sopot z dolną częścią miasta. Rekordzistą jeśli chodzi o liczbę wypożyczeń - 112 - jest sopocianin, który dojeżdża rowerem miejskim do pracy. Po zimowej przerwie system rowerów miejskich w Sopocie zostanie uruchomiony 1 kwietnia.

Tak wyglądają sopockie wypożyczalnie rowerów.

Miejsca

Opinie (114) 7 zablokowanych

  • Kierowcy przesiadający się na rower

    Jak chce się ograniczyć ruch samochodowy to się zamyka ulicę na ich ruch albo się im pas np. zabiera na poczet rowerzystów. Wtedy tacy kierowcy siedzą w korkach i widzą mijających ich rowerzystów albo pas obok, którym mogliby sobie jechać na rowerze. Pomysł zamykania ulic dla ruchu samochodowego nie jest głupi i był realizowany w niejednym europejskim mieście. W centrach miast życie wracało na ulicę.

    • 0 0

  • Jak cos urzedasy robią to zawsze trwa to latami jak budyń wymyslaja absurdalne problemy jak by mieszkali na prowincji (1)

    i niewiedzieli ze kilkadziesiat lat działaja zagranicą sie pytam poco na koszt podatnika lataja zagranice by potem greka udawac i mówią ze niewiedza coo i jak zrobic!!Jesli niewiedzą jak wykonywac swoją prace za która podatnik płaci to powinny zrezygnowac z pracy i stanowiska!Ale najbardziej śmieszne jest to ze od lat w Krakowie i Warszawie takie wypożyczalnie działają z powodzeniem!! A jeszcze niedawno Budyń jak każdy POlityk wciskał bajeczki ze Gdańsk jest już drugą Holandią I najbardziej rowerowym miastem w POlsce.Tylko ze pod tym względem od lat wyprzedza nas właśnie Warszawa i Kraków a także mniejsze miejscowości.Ale gdy sie zblizają eurowybory i popularnosci spada bo cochwile wychodzi nieudolność rządu i politycznych urzędasów w poszczególnych miastach to wtedy sie przygotowuje dla mieszkańców jakieś atrakcje by sie przed samymi wyborami pochwalić .Tak jak by nam robili prezent za naszą kasę za nasze podatki!!By przykryć to ze całe lata marnowali miliony!!

    • 2 1

    • kup sobie lepsze okulary i wybierz się na przejażdżkę

      jak na razie tylko smucisz. Nie obrażaj ludzi, nawet jak są urzędnikami. (dla pewności: nigdy nim nie byłem).

      • 2 1

  • a jak tam rowery urzędników Budynia? (2)

    Ilo to kosztowało razem z systemem komputerowym? 40000 zł za 12 rowerów?
    Czy jakiś urzędnik jeździ na tych rowerach?

    • 8 1

    • ale poco ma jechac jak ma słuzbowe auto :) (1)

      zapewne stoją i rdzewieją

      • 3 1

      • po to, żeby nie stać w korkach w centrum miasta

        na trasie Urząd MIasta - Urząd Wojewódzki /Marszałkowski rower jak znalazł.
        przestań smucić: wydatki na poprawę warunków korzystania z rowerów to najbardziej efektywne wydatki z kasy miejskiej

        • 2 1

  • Rower miejski to fajny bajer (1)

    Ale wydaje mi się, że nie rozwiąże naszych problemów komunikacyjnych. ZIT powinien się koncentrować raczej na rozwoju sieci kolei i tramwajów, a Rower Miejski traktować jako jej uzupełnienie...

    • 5 1

    • ZIT się na tym koncentruje od dawna

      ale komunikacja publiczna nigdy nie zapewni serwisu drzwi - drzwi. Taki serwis zapewnia tylko chodzenie pieszo lub jazda rowerem - niestety niektórzy kierowcy myślą że samochodem też.

      • 2 0

  • ale zainteresowanie (2)

    prezydent na blogu zajmuje się rowerami!!!! a po co? aby ruch zmniejszyć i ilość spalin czy co?? bo jeśli tak to niech jego podwładni światła lepiej ustawiają (nie robią czerwonej fali), połatają dziury w jezdniach, czy w końcu niech zrobią torowisko na 3 Maja i Armii krajowej tak by można było normalnie przejechać a nie stać w kilometrowym korku (to taka drobna podpowiedź do tematów na blogu)

    • 2 1

    • jak wybierasz się samochodem to znaczy że wybierasz stanie w korku.

      Poszerzanie ulic nie rozładowuje korków - Amerykanie to przećwiczyli już dawno temu, teraz zaczynają to rozumieć nawet Rosjanie i Ukraińcy. Łagodna mobilność (tempo 30) lepiej rozładowuje korki niż twoje propozycje "zielonej fali". Ale żeby to zrozumieć, trzeba wyłączyć silnik i trochę pomyśleć. Najlepiej się myśli spokojnie spacerując po mieście wzdłuż sznura samochodów. Można koło nich też przejechać rowerem.

      • 2 0

    • Kiedy na to prosze Państwa nie daje pieniędzy UE. No a my nie mamy na to w budżecie już kolejny rok. Przesiądźcie się do tramwajów, na rowery, wtedy wszystkim będzie się przyjemnie jeździło po mieście. My nie będziemy musieli wydawać pieniędzy, podglądniemy za to, co się dzieje w odległych zakątkach świata i do wyborów coś wymyślimy.
      Kiedyś byliśmy już w Dubaju, szukaliśmy tam inspiracji i sponsorów... jeszcze będzie lepiej.

      • 0 2

  • licznik rowerowy we wrzeszczu niedziała od tygodnia!! (11)

    a kase firma brała a serwisu niema!!

    • 43 4

    • (9)

      spokojnie, nie wyświetla, ale zlicza

      • 5 9

      • hahah a to dobre pocieszysłes (8)

        to to jak zegarek spokojnie nie pokazuje godziny ale działa:)
        nikogo nie obchodzi czy liczy jest po to by pokazywać licznik !!

        • 13 3

        • licznik jest do liczenia (7)

          Licznik ma umożliwiać analizy statystyczne natężenia ruchu rowerowego. W Gdańsku jest jeszcze kilka innych liczników, które nie mają w ogóle wyświetlaczy. Wyświetlacze są fajne, ale to tylko wisienka na torcie.
          Licznik działa, a wyświetlacz się naprawi i nie będzie tematu.

          • 6 8

          • A te analizy są tajne? (2)

            Dlaczego nie ma tych danych w necie?

            • 5 2

            • wartości z liczników są dostępne w sieci!

              czy moderatora powaliło?
              Podałem linka do strony urzędu miasta z danymi z liczników rowerowych online i zostało to skasowane jako reklama?!

              • 3 0

            • Opinia została zablokowana przez moderatora

          • doklanie liczniki postawione zostały nie poto by sobie urzedasy cos tam liczyły (2)

            tylko po to by ludzie widzieli codziennie ilu rowerzystów jest na drodze rowerowej po to by więcej żaden ciemniak nie pisał, że rowerzystów można na palcach policzyć.I ten licznik właśnie pokazuje , ponad tysiąc dziennie obecnie.Po to zostały kupione za gruba kasę a nie po to by tylko godzinę dla przechodniów pokazywać !!My podatnicy za to zapłaciliśmy grubą kasę i żądamy by zostało naprawione natychmiast!! A się naprawi to se możesz żonie pisać jak ci się pralka w domu zepsuje co za własną kasę kupiłeś ,a co ci zona odpowie to my już tez wiemy :)

            • 5 6

            • Tysiąc dziennie to ma być dużo? (1)

              Nie rozśmieszaj mnie. Tyle osób tamtędy samymi tramwajami przejeżdża w godzinę, a w szczycie w 15 minut.

              • 3 4

              • głupi jestes czy tylko takiego udajesz?

                • 2 5

          • Bzdura analityczna

            Nie naprawi się, bo psuje się co chwila. Przestań siać tą denną propagandę, bo podatnika pieniądze to są, a nie do wyrzucania w błoto na fanaberie. Jest to zbytek i złodziejstwo. Liczniki zaczęły się psuć od momentu ich instalacji, więc są g....o warte.
            Nie ściemniaj o analizach, wiadomo bez tego, gdzie ludzie jeżdżą, to nie jest trudne, ale nie dla urzędasów.

            Jak kupisz samochód, w którym nie działa prędkościomierz, też będziesz tak jeździł?

            • 6 7

    • Protokół zniszczenia już podpisany

      czeka na kontrasygnatę

      • 6 3

  • metro co? (2)

    ta wies nie ma nawet miliona mieszkanciw:-)

    • 1 2

    • (1)

      wieś... Oslo to wieś? Helsinki to wieś?

      • 3 0

      • wieś jest w buractwie takich jak dh a nie w liczbie lub dochodach mieszkańców
        czy dh jeździ kombajnem, czy beemwiczką, maniery drogowe pewnie podobne

        • 1 0

  • Fajnie ale czemu tak drogo (2)

    Bierzcie przykład z Warszawy
    Masa stacji a przejechać można pierwsze 20 minut za darmo
    następnie to też nie wychodzi tak drogo
    Tutaj tymi rowerami śmiga mase osób
    Stacji powstaje coraz więcej a i tak zdarza sie że stoi tylko jeden czy dwa rowery bo reszta jest w ruchu

    • 4 0

    • ponieważ... (1)

      Warszawa jest duuuużo większa i jest na czym zarobić. W Gdańsku większość przejazdów typu centrum-Wrzeszcz, Wrzeszcz-Morena, centrum-Orunia odbywa się rowerem w 20 min. Jak więc na tym wzorcu zarobić?
      W Wa-wie jeżdżę rowerem dziennie lekko 50 km, odległości większe i 20 min. to za mało. Moim zdaniem w Gdańsku inny model, a pewnie będzie za drogi.

      • 1 0

      • 20minut wystarczy "z palcem"

        tylko matoły i totalne tępaki
        dojeżdżali by 20 km przy pomocy Veturilo
        nie po to te rowery są
        Veturilo jedziesz spod domu do metra
        a potem z metra do pracy
        rower skraca fazę łażenia pieszo
        musisz dojść do stacji dokującej
        i mieć odrobinę szczęścia by znaleźć rower lub miejsce

        • 1 0

  • troche mandatów dla rowerzystów (1)

    by sie przydało dla przykładu wlepic ! sama jeżdże na rowerze ale to co niektórzy wyprawiają to w głowie sie nie mieści! pędzą nie zważając ani na przejścia dla pieszych ani na innych użytkowników dróg itp itd

    • 7 7

    • drogówka rowerowa
      gliny na rowerach a nie wozacy d*py furami
      i pieszo zatrzymujący rowerzystów na chodniku
      jak koło Kunia

      • 1 2

  • bilet metropolitalny najpierw w końcu zróbcie ! (5)

    • 50 8

    • ??? (2)

      Przecież jest bilet metropolitalny i to od dawna

      • 5 15

      • no nie do końca jest (1)

        kup np. 60 minutowy na SKM+ZTM. Ba, nawet jednorazowego metropolitarnego na SKM nie możesz kupić, tylko ZTM Gdańsk lub Gdynia lub Wejherowo i to jeszcze trzeba podawać nr linii jak się kupuje moBilet. A jedź np. do Warszawy. Tam jeszcze więcej przewoźników a jakoś można na bilecie 60min. ich SKM czy nawet koleją KM jechać - nie mówiąc o metrze, tramwaju czy autobusach.

        • 18 0

        • jest ściema, oszustwo i fasadowe wypełnianie wytycznych, byle trzepnąć kasę

          WSPÓLNY powinien być każdy bilet, jednorazowy, dobowy, miesięczny, każdy

          • 2 0

    • no przeciez jest jyz od dawna

      Są 24 h, 72h i miesięczne

      • 1 2

    • racja, ale co ma to wspolnego z artykulem?

      Publiczne rowery to tez wazna inicjatywa. Nad biletem niech pracuja rownolegle.

      • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane