• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk

Katarzyna Moritz
21 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych. Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych.

W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.



Czy podoba ci się pomysł przejścia naziemnego do Forum Gdańsk?

Przejścia naziemne zamiast tuneli mają tyle samo zwolenników (piesi) co przeciwników (kierowcy). Do grona tych pierwszych w lipcu dołączyła grupa gdańskich radnych PO. Zaapelowali oni o utworzenie przejścia naziemnego przy Forum Gdańsk, co - ich zdaniem, wraz z planowanym przejściem przy dworcu PKP i kolejnymi na Podwalu Przedmiejskim - wpisze się w europejskie standardy i politykę przestrzenną otwartą na pieszych w dużych miastach.

Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.

W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.

Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową. Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).

Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.

W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji. W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.

Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?

- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.

Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.

Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca. Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.

Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.

- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP. Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP.
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.

W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.

Opinie (676) ponad 20 zablokowanych

  • Gdansk jak zwykle po swojemu (3)

    W Warszawie, Krakowie takie miejsca laczy się przejściami podziemnymi, tu też powinni zostawić tak, jak jest w projekcie.

    • 48 33

    • (1)

      W Warszawie niedawno otwarto kolejne przejście naziemne obok tunelu. Zgadnij gdzie!!

      • 14 3

      • I już planowane są kolejne przejścia naziemne w samym sercu Warszawy, czyli rondzie Dmowskiego. A kolega @ddd Warszawę to chyba pamięta z lat 70', wtedy faktycznie podziemia były w modzie i je budowano.

        • 8 1

    • TO miejsce jest stworzone do przejść pod ziemią które de facto już tam są więc po co kombinować?

      • 6 8

  • wyprowadzić ruch samochodowy z centrum. (7)

    bramki i opłaty za wjazd.

    • 41 45

    • dla idiotów tez ale w tedy wątpliwe abyś mógł wejść do miasta

      • 13 4

    • Gdański od prabaki (3)

      Ty bossy Antek zza Buga to dzięki takim przyjezdnym z Zaspy jak ty ja stary Gdańszczanin wyemigrowalem na południe Gdańska nie będziesz mi regulować wyjazdem i wjazdem

      • 3 12

      • Do budy potomku dziadka z wermahtu

        • 2 6

      • Marna prowokacja... (1)

        Zza Buga napływali głównie zamożni ludzie (np. mój dziadek, który po sprzedaży części majątku w Warszawie kupił sporą kamienicę w Wilnie, którą w 1941 r. zamienił na folwark kilkanaście km pod Wilnem). Zostali zmuszeni do nieodpłatnego pozostawienia swoich dóbr na wschodzie. Byli majętni i wykształceni - raczej w przeciwieństwie do twoich protoplastów. Choć wychowywałam się niemal w środku Trójmiasta (Żabianka), to również wybrałam południowy Gdańsk na swoje miejsce do życia. Mam tu spory dom z ogrodem, czego pewnie o sobie nie możesz napisać? Jestem przeciwna mytom, ale jeszcze bardziej nie cierpię takich psów ogrodnika jak "precz z bossymi Antkami".

        • 1 4

        • Ja, ja, naturlich

          takie Kresy były bogate, że cały kraj powtarzał "niech Polska A Polskę B pocałuje w d".

          • 2 0

    • Nie bedzie niczego

      • 2 1

    • najlepiej to puścić pieszych obecnymi ulicami a auta tunelem ;)

      • 1 1

  • Gratuluję...

    Szybciej będziecie te pasy likwidować niż myśleliście nad ich powstaniem.
    Przy okazji zlikwidujcie ten cały śmieszny frag czy jak im tam co tak usilnie zabiega o naziemne przejścia co 100m w centrum i nie tylko Gdańska

    • 70 30

  • Lenistwo i tyle (2)

    Niechce sie po schodach chodzic to trzeba przejscie naziemne zrobic.Jak dla mnie pomysł bez sensu :)

    • 66 34

    • powiedział ten co pewnie autem d*pę wozi... (1)

      hipokryzja 100%

      • 11 9

      • i tu sie mylisz

        Jezdze skm lub rowerem do pracy i niechodzi tu wcale o auta.Po co dublowac cos co juz jest?

        • 7 4

  • Dramat

    To chyba jakiś debil wymyślił...

    • 73 26

  • Za mało alternatywnych dróg przez centrum. Gdyby były, byłbym za a tak nowe przejścia spowodują większe korki!

    • 43 14

  • Ile osób zginie rocznie?!!!! Cofamy się o tysiące lat. (3)

    Chora tendencja. Z trudem daje się to zaakceptować na Wita Stwosza przy UG.
    Proponuję zamknąć całkowicie miasto dla ruchu pojazdów. Niech wszyscy chodzą a nie mogący chodzić niech są noszeni w lektykach.

    • 54 29

    • słusznie ,Budyń chce ,aby w Gdańsku transport był taczkami

      • 7 6

    • Czy Twoje słowa mają w ogóle jakieś znaczenie? (1)

      Jake tysiące lat?
      Jeśli kierowcy zatrzymają się na czerwonym, a piesi poczekają do zielonego, to nie zginie nikt.

      • 2 0

      • i zapewne nikt na szybkiego nie przebiegnie

        miejsca takie daja swobode/przyzwolenie pieszym do rajcowania po ulicy
        tylko skuteczne ograniczenie predkosci zapobiegnie tragicznym niespodziankom
        konsekwencja beda korki do placu zebran w standardzie

        • 0 0

  • przejście podziemne POtem zasypią, bo będzie niepotrzebne

    a następnie zlikwidują (jak to zrobili we Wrzeszczu przy Miniaturze) naziemne i będziecie dygać do Huciska

    • 35 12

  • (4)

    Teraz dzięki tej zagrywce nie będę głosował na PO właśnie stracili wyborcę z PRUSZCZA

    • 48 22

    • zajmij się słoju swoim miasteczkiem (1)

      Gdańsk zostaw dla Nas - Mieszkańców

      • 14 17

      • prawdziwy Danziger

        Ty i tu się pomyliłeś ćwoku z Zaspy bo mówisz do dolnego miasta a twoja babka przyszła na świat w polu ziemniaków gdy boso je zbierała twoja prababcia ruska wszędzie wyczuje

        • 4 12

    • tym przejsciem odcinamy Pryszcz i warszawkę od Trójmiasta (1)

      • 11 4

      • A widziales

        Rozwoj Pruszcza gdansk wielokrotnie chcial go wchlonac ale my sie nie damy wlasnie zeby na takie glupoty budyniowi nie starczyło a duzo gdanszczan wjeżdża po za obszar centrum zeby mieszkać taniej spokojniej bardziej kolorowo niedlugo w centrum bedzie mueszkac warsz a fka

        • 1 1

  • Słaby pomysł w tym miejscu (1)

    dokładać przejście obok podziemnego lepsze chyba by było jeśli oczywiście niezbyt kosztowne zamontowanie eskalatorów czy wind to się przecież robi nawet na wygwizdowach a tu byłoby tylko problem dz przystankami tramw , ale to "górne" rozwiązanie to wywalone pieniądze w błoto !!!!

    • 44 16

    • lekarze nie mają pracy ???

      więcej wypadków , więcej korków ,więcej spalin .................
      teraz do pracy o 0,5 h dłużej !!

      • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane