- 1 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (93 opinie)
- 2 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (65 opinii)
- 3 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (100 opinii)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (60 opinii)
- 5 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (234 opinie)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (122 opinie)
Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk
W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk . Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.
Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?
Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.
W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).
Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?
- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.
Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.
Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.
- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.
W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.
Opinie (676) ponad 20 zablokowanych
-
2017-09-21 16:06
Koncepcja bez sensu... (1)
Naziemne przejście w tym miejscu spowoduje spiętrzenie korków, bo obecnie pierwszy 'filtr' (światła) na Wałach Jagiellońskich jest przy Hucisku, a tak przesunąłby się już na przeciw NBP - skrócone zostałyby dojazdy do świateł i korki się 'zazębią = powstanie jeden wielki. Bo na Okopowej w stronę Wrzeszcza ruch samochodów jest cały czas - na przemian z AK i Podwala, oraz non stop z Traktu.
"Myśl", żeby nie robić tam świateł na przejściu jest karkołomna, a tłumaczenie (że zostanie oparte na sygnalizacji przy Bogusławskiego) pokrętne - ta sygnalizacja jest tylko na jezdni w kierunku estakady i obsługuje jedynie 'nawrotkę'. Jeśli nie będzie świateł na tym przejściu, to będą korki i wypadki, a potem postawą światła (tak tymczasowe, jak tymczasowa nawrotka).
Ale ja wiem, czemu tak to wymyślili: ma być TANIO. Położą trochę kostki, wymalują pasy i dadzą głośnik - voila!
Posłuchajcie głosu mieszkańców - ja nie widzę ani jednego za przejściem naziemnym!- 44 17
-
2017-09-22 17:45
Szczegolnie ten głośnik
Zawsze mnie wkurza maksymalnie. Czuję się jak w sowieckim łagrze.....
- 0 0
-
2017-09-21 16:08
Cała Правда całą dobę. (1)
"Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe."
Czyli analiza nie zrobiona ale wiadomo że przejście będzie. Hahaha. To po co płacić za nikomu niepotrzebną robotę??? PO to spadkobierca komunizmu?- 42 9
-
2017-09-21 16:10
"Macie towarzyszu wykonać analizę ruchu, ale tak wiecie by wyszło dla dobra ludu i partii"
- 4 2
-
2017-09-21 16:08
Bezczelne chamstwo! (3)
Najpierw sygnały, że "byc może, planujemy, pomyślimy, konsultujemy" żeby społeczeństwo zmiękczyć, to teraz z grubej rury bach i przejście będzie. Co za bezczelne ingerowanie w ruch drogowy! Przeciez to spowoduje kosmiczne korki!
W takim razie ja proszę o tunel dla samochodów od Placu Zebrań do Traktu św Wojciecha i odnogę w lewo do Podwala. Wtedy na górze w okolicach Dworca i tego potwora Centrum Gdańsk, można by zrobic jeden wielki park tylko z tramwajami.- 58 18
-
2017-09-21 17:04
Typowe totalitarne zagranie partii euronazistów z KODu? Tak cała UE funkcjonuje obecnie? To były konsultacje a fakt że 90% mieszkańców Gdańska jest przeciwna to nie ma znaczenia?
- 4 2
-
2017-09-22 16:22
(1)
Nauczyli się od pisowców
- 0 0
-
2017-09-22 17:48
Popis
Jedni warci drugich, ta sama socjotechnika
- 0 0
-
2017-09-21 16:10
Brakuje nam spalin w centrum więc... (2)
auta naprodukują ich stojąc na światłach. Życzymy udanej inhalacji..
- 50 12
-
2017-09-22 17:49
Szczegolnie na tym nowym placu w Forum Gdansk
- 0 0
-
2017-09-22 19:12
Jeszcze niech wysepkę na środku wcisną
Wreszcie będzie gdzie legalnie przyćpać spalinki z tonącego w korkach centrum...
- 0 0
-
2017-09-21 16:10
Brawo Adamowicz, Grzelak, radni (3)
W końcu robicie porządną robotę :) My piesi się cieszymy! A każdy jest pieszym, kierowcą sie bywa
- 32 51
-
2017-09-21 18:04
witamy w klubie żywych trupów!
- 6 5
-
2017-09-22 08:29
rąb..... się w łeb imbecylu
- 2 1
-
2017-09-22 19:14
To jakiś żart?!
To jakiś żart?!
Chodźmy wszyscy wszędzie piechotą... może nawet wrócimy średniowiecze.- 0 0
-
2017-09-21 16:15
Armagedon
Otworzą to wielkie straszydło i będą korki do pruszcza a w drugą do sopotu.Myslałem ze tylko PIS oszalał ale PO w gdańsku też.
- 35 10
-
2017-09-21 16:16
lepiej pozno niz wcale (2)
tylko pogratulowac urzedasom za zgode na przejscie. jest wiele miejsc do zarzynania rzechow tym co sie zawsze bardzo spieszy nie wiadomo do czego i po co. ludzie to nie szczury zeby ich spychac do kanalow, tunelow o watpliwej estetyce czy innych czelusci jeszcze niedawno pozastawianych straganami z chinskimi gaciami. Gdansk lezy w europie a nie w wolsce.
- 32 38
-
2017-09-21 19:21
napisz to pasażerom tramwajów
Godzina jazdy z Oliwa na Łostowice mało.
Ano - widać za mało. Będzie jeszcze dłużej.- 6 0
-
2017-09-22 08:10
zaproponuj jeszcze strefę Tempo 30
to popularne ostatnio u ludzi mających problemy z logicznym mysleniem
- 0 1
-
2017-09-21 16:20
Chore
- 35 8
-
2017-09-21 16:23
katastrofa (1)
urzędnicy na pasku anarchistów-rowerzystów
- 34 11
-
2017-09-22 19:16
PO generalnie lubi być lizusem...
Różnych grup wpływu.
- 0 0
-
2017-09-21 16:25
(1)
Przejście na środku przystanku autobusowego przy takim obciążeniu autobusami????? To jakaś kpina znowu architekt z głową w chmurach zabiera się za projektowanie układu drogowego
- 49 10
-
2017-09-22 16:25
W Gdańsku nie ma dobrych, samodzielnych komunikantów (projektantów)
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.