• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk

Katarzyna Moritz
21 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych. Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych.

W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.



Czy podoba ci się pomysł przejścia naziemnego do Forum Gdańsk?

Przejścia naziemne zamiast tuneli mają tyle samo zwolenników (piesi) co przeciwników (kierowcy). Do grona tych pierwszych w lipcu dołączyła grupa gdańskich radnych PO. Zaapelowali oni o utworzenie przejścia naziemnego przy Forum Gdańsk, co - ich zdaniem, wraz z planowanym przejściem przy dworcu PKP i kolejnymi na Podwalu Przedmiejskim - wpisze się w europejskie standardy i politykę przestrzenną otwartą na pieszych w dużych miastach.

Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.

W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.

Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową. Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).

Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.

W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji. W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.

Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?

- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.

Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.

Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca. Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.

Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.

- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP. Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP.
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.

W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.

Opinie (676) ponad 20 zablokowanych

  • Koncepcja bez sensu... (1)

    Naziemne przejście w tym miejscu spowoduje spiętrzenie korków, bo obecnie pierwszy 'filtr' (światła) na Wałach Jagiellońskich jest przy Hucisku, a tak przesunąłby się już na przeciw NBP - skrócone zostałyby dojazdy do świateł i korki się 'zazębią = powstanie jeden wielki. Bo na Okopowej w stronę Wrzeszcza ruch samochodów jest cały czas - na przemian z AK i Podwala, oraz non stop z Traktu.
    "Myśl", żeby nie robić tam świateł na przejściu jest karkołomna, a tłumaczenie (że zostanie oparte na sygnalizacji przy Bogusławskiego) pokrętne - ta sygnalizacja jest tylko na jezdni w kierunku estakady i obsługuje jedynie 'nawrotkę'. Jeśli nie będzie świateł na tym przejściu, to będą korki i wypadki, a potem postawą światła (tak tymczasowe, jak tymczasowa nawrotka).
    Ale ja wiem, czemu tak to wymyślili: ma być TANIO. Położą trochę kostki, wymalują pasy i dadzą głośnik - voila!
    Posłuchajcie głosu mieszkańców - ja nie widzę ani jednego za przejściem naziemnym!

    • 44 17

    • Szczegolnie ten głośnik

      Zawsze mnie wkurza maksymalnie. Czuję się jak w sowieckim łagrze.....

      • 0 0

  • Cała Правда całą dobę. (1)

    "Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe."
    Czyli analiza nie zrobiona ale wiadomo że przejście będzie. Hahaha. To po co płacić za nikomu niepotrzebną robotę??? PO to spadkobierca komunizmu?

    • 42 9

    • "Macie towarzyszu wykonać analizę ruchu, ale tak wiecie by wyszło dla dobra ludu i partii"

      • 4 2

  • Bezczelne chamstwo! (3)

    Najpierw sygnały, że "byc może, planujemy, pomyślimy, konsultujemy" żeby społeczeństwo zmiękczyć, to teraz z grubej rury bach i przejście będzie. Co za bezczelne ingerowanie w ruch drogowy! Przeciez to spowoduje kosmiczne korki!
    W takim razie ja proszę o tunel dla samochodów od Placu Zebrań do Traktu św Wojciecha i odnogę w lewo do Podwala. Wtedy na górze w okolicach Dworca i tego potwora Centrum Gdańsk, można by zrobic jeden wielki park tylko z tramwajami.

    • 58 18

    • Typowe totalitarne zagranie partii euronazistów z KODu? Tak cała UE funkcjonuje obecnie? To były konsultacje a fakt że 90% mieszkańców Gdańska jest przeciwna to nie ma znaczenia?

      • 4 2

    • (1)

      Nauczyli się od pisowców

      • 0 0

      • Popis

        Jedni warci drugich, ta sama socjotechnika

        • 0 0

  • Brakuje nam spalin w centrum więc... (2)

    auta naprodukują ich stojąc na światłach. Życzymy udanej inhalacji..

    • 50 12

    • Szczegolnie na tym nowym placu w Forum Gdansk

      • 0 0

    • Jeszcze niech wysepkę na środku wcisną

      Wreszcie będzie gdzie legalnie przyćpać spalinki z tonącego w korkach centrum...

      • 0 0

  • Brawo Adamowicz, Grzelak, radni (3)

    W końcu robicie porządną robotę :) My piesi się cieszymy! A każdy jest pieszym, kierowcą sie bywa

    • 32 51

    • witamy w klubie żywych trupów!

      • 6 5

    • rąb..... się w łeb imbecylu

      • 2 1

    • To jakiś żart?!

      To jakiś żart?!

      Chodźmy wszyscy wszędzie piechotą... może nawet wrócimy średniowiecze.

      • 0 0

  • Armagedon

    Otworzą to wielkie straszydło i będą korki do pruszcza a w drugą do sopotu.Myslałem ze tylko PIS oszalał ale PO w gdańsku też.

    • 35 10

  • lepiej pozno niz wcale (2)

    tylko pogratulowac urzedasom za zgode na przejscie. jest wiele miejsc do zarzynania rzechow tym co sie zawsze bardzo spieszy nie wiadomo do czego i po co. ludzie to nie szczury zeby ich spychac do kanalow, tunelow o watpliwej estetyce czy innych czelusci jeszcze niedawno pozastawianych straganami z chinskimi gaciami. Gdansk lezy w europie a nie w wolsce.

    • 32 38

    • napisz to pasażerom tramwajów

      Godzina jazdy z Oliwa na Łostowice mało.

      Ano - widać za mało. Będzie jeszcze dłużej.

      • 6 0

    • zaproponuj jeszcze strefę Tempo 30

      to popularne ostatnio u ludzi mających problemy z logicznym mysleniem

      • 0 1

  • Chore

    • 35 8

  • katastrofa (1)

    urzędnicy na pasku anarchistów-rowerzystów

    • 34 11

    • PO generalnie lubi być lizusem...

      Różnych grup wpływu.

      • 0 0

  • (1)

    Przejście na środku przystanku autobusowego przy takim obciążeniu autobusami????? To jakaś kpina znowu architekt z głową w chmurach zabiera się za projektowanie układu drogowego

    • 49 10

    • W Gdańsku nie ma dobrych, samodzielnych komunikantów (projektantów)

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane