- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (133 opinie)
- 2 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (104 opinie)
- 3 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (65 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (106 opinii)
- 5 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (144 opinie)
- 6 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (234 opinie)
Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk
W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk . Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.
Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?
Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.
W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).
Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?
- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.
Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.
Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.
- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.
W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.
Opinie (676) ponad 20 zablokowanych
-
2017-09-24 10:25
Do cywilizacji a nie na Wschod
Wzorem innych miast hmmm...jakich??? Zadbanie o prawdziwa komunikację i urbanistykę miejską bo inaczej Trm będzie dalej jak wiocha, czyli wszędzie samochodem!!
- 2 0
-
2017-09-24 16:09
Tak to jest gdy dorosłe dzieci zaczynają realizować swoje wizje.
- 2 1
-
2017-09-25 18:53
Samochody - pod ziemią, ludzie - nad. (1)
- 2 0
-
2018-02-09 11:30
było naodwrot i bylo bardzo dobrze!
- 0 0
-
2017-09-28 08:32
Piesi na powierzchnię - nie ma sprawy - samochody pod ziemie - jeszcze lepiej
Proponuję zobaczyć jak to zrobiono w Bostonie
https://en.wikipedia.org/wiki/Big_Dig
Tylko, to wymaga ogromnych pieniędzy a nie puszki z farbą i heja mamy przejście naziemne...
Czy ktoś ma wizję zintegrowanej komunikacji w trójmieście - taką na 20 lat w przód?
Wygląda mi to jak kolejny kwiatek do korzucha żeby zająć czymś ludzi...- 1 0
-
2017-09-28 09:12
Przecież jest gotowe przejście podziemne!?
Wystarczy je dobrze dostosować, wyrónać poziomy takżeby można było pozbyć się schodów na wejście i wyjście z tunelu i swobodnie przechodzić po lekkim wzgórku na którym każdy niepełnosprawny sobie poradzi. Schody mogłyby być tylko o wejścia na przystanki, co świetnie rodzieliłoby ruch turystyczny od codziennego, nie wspominając już o ruchu pieszym kontra ruch samochodowy.
Gdy powstanie tam przejście multum wypadków z udziałem turystów gwarantowane!- 3 2
-
2017-09-28 09:26
i dobrze!
Wreszcie trochę normalności po latach terroru samochodziarzy.
Wielki paniska w niemieckich szrotach jak poczekają 1 minutę to im korona z głowy nie spadnie.
Teraz jeszcze przejście naziemne przy dworcu głównym pkp, oraz w tym miejscu likwidacja po jednym pasie przylegającym do przystanku tramwajowego. -- Poszerzenie przystanku.
---___ MIASTO DLA LUDZI ___---- 1 5
-
2017-10-15 19:15
to po co remontować przejście podziemne?
- 0 0
-
2018-01-02 00:55
Skandal!!
Korki będą takie, że w szczytowych godzinach będzie paraliż miasta! A wy macie to w d*p** bo wozicie swoje tylki tylko do domu z pracy i naodwrot!!! A o mieszkańców to już nie dbacie, skandal!!!!
- 1 0
-
2018-02-09 11:29
tunel kolo lotu sprawdzal sie genialnie!!!
Ludzie mogli bez problemu i czekania przejsc na druga strone, samochody mogly swobodnie przejechac ... o ile nie bylo korku- teraz przez ten durny pomysl beda jeszcze wieksze, nie mowiac o nowej sygnalizacji ktora juz zawisla- a jeszcze nie dziala, miedzy lotem a dworcem. W godzinach szczytu przez ten maly kawalek przez ilosc swiatel i przejsc dla pieszych bedzie niemozliwe do pokonania!
Po co zmieniac cos , co dobrze dzialało???- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.