• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk

Katarzyna Moritz
21 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych. Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych.

W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.



Czy podoba ci się pomysł przejścia naziemnego do Forum Gdańsk?

Przejścia naziemne zamiast tuneli mają tyle samo zwolenników (piesi) co przeciwników (kierowcy). Do grona tych pierwszych w lipcu dołączyła grupa gdańskich radnych PO. Zaapelowali oni o utworzenie przejścia naziemnego przy Forum Gdańsk, co - ich zdaniem, wraz z planowanym przejściem przy dworcu PKP i kolejnymi na Podwalu Przedmiejskim - wpisze się w europejskie standardy i politykę przestrzenną otwartą na pieszych w dużych miastach.

Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.

W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.

Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową. Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).

Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.

W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji. W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.

Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?

- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.

Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.

Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca. Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.

Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.

- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP. Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP.
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.

W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.

Opinie (676) ponad 20 zablokowanych

  • Totalny debilizm...
    Ładnie ktoś ma dostac za to do kieszieni..
    zamiast jak naj bardziej zmniejszac korki to jeszcze je zwieksza. kretyni

    • 38 7

  • (2)

    Zamknijcie się w tych puszkach blachosmrodziarze i milczcie. Tak się teraz martwicie ile to pieszych zginie, a nikt nie jeździ przepisowe 50km/h na wielu drogach w mieście.
    Jak się tak martwicie o pieszych jeździjcie przepisowo, parkujcie tylko w wyznaczonych miejscach i bądźcie bardziej życzliwi dla innych.
    Hipokryci
    Jeśli będzie tam przejście to z pewnością będę jeździł tam z większą uwagą i szacunkiem dla pieszych

    • 21 37

    • Brawo, zdejmijcie oge z gazu wiecznie spieszący sie kierowcy. Więcej życzliwości i poszanowania przepisów i nikt nie zginie.

      • 9 3

    • tak. 100 lat cywilizacji miejskiej a idziemy w kierunku dluzszych powrotow z pracy

      • 0 2

  • TUNEL na Żabim Kruku zasypać i wreszcie naziemne przjście zrobić!!!!!!!!!! (2)

    • 15 23

    • oddychasz jeszcze?

      • 1 1

    • ty ale ty kopać NIE UMIESZ

      Bo smartfone można?

      • 0 0

  • Porąbało ich? (3)

    Teraz narzekacie na korki. Poczekajcie jak zrobią to przejście co się będzie działo.

    Raport drogowy będzie co minutę mieć aktualizację.

    Brawo.

    • 31 7

    • Swoją drogą

      Ładnie ktoś musiał w łapę dostać, skoro pod budowę kolejnego molocha-galerianki podporządkowuje się cały układ drogowy (i nie tylko!) całego ścisłego centrum miasta.

      A sklepy i tak będą świecić pustkami, bo wszędzie jest to samo.

      • 10 2

    • (1)

      Nie będzie trzeba aktualizować co minutę, komunikat będzie brzmiał mniej więcej tak: "Jak co dzień, korki w centrum Gdańska zaczęły się tuż przed godziną siódmą i jak zazwyczaj odpuszczą tuż przed dziewiętnastą."

      • 4 0

      • Optymista

        dorzucam co najmniej po pół godziny z każdej strony

        • 2 0

  • Niby na jakiej podstawie, autor narzuca tezę: (1)

    "Przejścia naziemne zamiast tuneli mają tyle samo zwolenników (piesi) co przeciwników (kierowcy)"

    Ja jestem pieszym i prześcia podziemne mi odpowiadają. To że jakaś ideologia zapanowałą w urzędzie miasta, to nei znaczy zę normalni ludzie też sa pod jej wpływem.

    • 37 11

    • Ankieta dobitnie pokazuje, że teza z artykułu jest nieprawdziwa. Ponad połowa głosujących jest przeciwna przejściu naziemnemu.

      • 4 0

  • Super nareszcie nie będę musiał chodzić tunelami jak jakiś szczur.

    Dodatkowo jezdnia na ul. Wały Jagiellońskie powinna być zwężona jak na ul Kartuskiej.

    • 8 30

  • Hahaha (2)

    Mówiąc o europejskich standardach, nie zapomnijcie o betonowych barierach :ddddd

    • 21 2

    • (1)

      Szczególnie na Krakowskim Przedmieściu i na Wiejskiej w Warszawie. Pisokomuna boi się ludzi!

      • 3 6

      • Jakich ludzi? Ciężarówek xD

        • 1 2

  • (2)

    Proponuję policzyć ilość przejść naziemnych od Gdańska do Gdyni. Rekord świata jak w banku. A durnie dziwią się że są korki.

    • 24 5

    • To jeździj obwodnicą bo po to ona jest. (1)

      • 3 6

      • Też pajacu stoi w korku a pis dzielce nie chcą budować nowych dróg na Pomorzu!!!

        • 4 2

  • Jeszcze niedawno

    Były artykuły na trojmiasto.pl, że kilka dziur przy torach tramwajowych na skrzyżowaniu huciska opóźnia i potęguje korki.

    Teraz to się będzie działo jak następne przejścia dla pieszych zrobią. Przecież przy skrzyżowaniu wspomnianego wyżej huciska jest przejście dla pieszych. Mało im?

    • 27 4

  • po co? (1)

    tylko korki będą większe, ale jak już, to koniecznie tam kaplice i plac do palenia zniczy postawcie

    • 17 5

    • POczytaj w Dzienniku Bandyckim, czyj to POmysł

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane