• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pożegnanie pracownika - warto zrobić to dobrze

Agnieszka Śladkowska
6 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Odpowiednie zakończenie współpracy wpływa zarówno na rotację pracowników, jak i wizerunek pracodawcy, zwłaszcza w internecie. Odpowiednie zakończenie współpracy wpływa zarówno na rotację pracowników, jak i wizerunek pracodawcy, zwłaszcza w internecie.

Tak jak nie dziwi już huczne witanie nowych pracowników w organizacji, tak standard żegnania odchodzących zaczyna dopiero raczkować. Są przynajmniej trzy powody, dla których dobre rozstanie się z pracownikiem powinno być priorytetem pracodawcy.



Jak wspominasz swoje ostatnie pożegnanie z pracodawcą?

Po cichu, z niewypłaconą premią, "na obrażonego", z wyrzutami i na szybko odbieranymi dostępami do biura. Większość historii opowiadanych przez byłych pracowników pozbawionych jest pozytywnego akcentu. Choć coraz więcej firm angażuje się w przywitanie swoich nowych pracowników, dostrzegając w tym wiele korzyści, tak na polu żegnania się jest jeszcze sporo do zrobienia. Z perspektywy wizerunku pracodawcy różnica między dbaniem o dobre rozpoczęcie współpracy a jej odpowiednim zakończeniem jest w zasadzie niewielka. W obu wypadkach nieprzemyślanym działaniem możemy doprowadzić do obniżenia morale i gorszej atmosfery w zespole, niższej satysfakcji z pracy pozostałych pracowników a finalnie do mniejszej efektywności i większej rotacji, czyli największej bolączki każdego dzisiejszego pracodawcy.

Oferty pracy w Trójmieście



Dodatkowym argumentem za dobrym pożegnaniem pracownika jest sama mechanika działania ludzkiej pamięci. Ogólne wrażenie ze współpracy z danym pracodawcą to nie suma wspomnień. Ostatecznie o ocenie pracodawcy decydują te przeżycia, które wyjątkowo nas poruszyły lub po prostu były ostatnie. Co to oznacza dla pracodawcy? Sama forma pożegnania może mieć znaczący wpływ na informację, jaką pracownicy będą przekazywać swoim znajomym, rozpowszechniać na forach internetowych czy opowiadać podczas rozmów rekrutacyjnych.

- Zmiany na rynku pracy sprawiają, że firmy prześcigają się w oferowanych benefitach i budowaniu wizerunku pracodawcy. Jednak warto pamiętać, że firma jest jak produkt - nieważne jak dobrze wypromowana, jeśli nie ma wewnątrz prawdziwej wartości, to żadne działania marketingowe nie pomogą. To, co oferujemy naszym obecnym, ale i jak podchodzimy do naszych byłych pracowników, mówi samo za siebie. Nie ma lepszej formy dla działań wizerunkowych niż zadowolony obecny czy były pracownik, który sam z siebie wypromuje firmę jako idealnego pracodawcę - zauważa Emilia Kacprzyk, HR manager VTS.

Utrzymanie relacji i możliwość powrotu



Zdarza się, że mimo zadowolenia z organizacji chęć rozwoju wpływa u pracownika na decyzję o zmianie pracy. Nie zawsze firma, mimo dobrych chęci, jest w stanie sprostać ambitnym planom awansu lub potrzebie realizowania nowych projektów. W takiej sytuacji drogi są dwie: albo całkowite zamknięcie się na możliwy powrót, albo pokazanie, że organizacja jest gotowa przyjąć swojego sprawdzonego pracownika, jeśli będzie ku temu okazja. Jest to tym istotniejsze, im mniej jest ekspertów na rynku w branży, w której firma działa.

- W VTS kończąc współpracę z pracownikami, nie żegnamy się z nimi. To, że dzisiaj ktoś odchodzi z firmy wcale nie oznacza, że nie będziemy z daną osobą kontynuować współpracy czy za jakiś czas nie zatrudnimy tej osoby ponownie. Często pracownicy, nawet po odejściu, wspierają nas swoją wiedzą i umiejętnościami, a my dbamy o utrzymanie jak najlepszych relacji - opowiada Emilia Kacprzyk.
- Branża IT chyba jako pierwsza otworzyła się na powroty pracowników. Bardzo często zdarza się, że pracownicy wracają po kilku latach do swojego byłego pracodawcy, bogatsi o wiedzę, której w swojej pierwszej firmie nie byliby w stanie zdobyć. Czy wrócą, to zależy od tego, jak wspominają swojego pracodawcę - zauważa Lena Łukaszek, koordynator biura Bluestone.

Prezent i pożegnanie



Jednym z elementów, który wpływa na postrzeganie przez pracownika swojego byłego pracodawcy jest podziękowanie za wykonaną pracę i wkład w rozwój organizacji. Czy to w formie ustnego, mailowego "dziękuję", prezentu kupionego specjalnie dla pracownika czy spotkania, na którym wspólnie z pracownikami pożegnamy odchodzącą osobę. Takie działania pomagają w stworzeniu pozytywnej atmosfery i dobrych skojarzeń z byłym pracodawcą.

Pracodawcy w Trójmieście



- Moment odejścia jest trudnym i często emocjonującym przeżyciem, nie tylko dla pracownika, ale i dla samego pracodawcy. Zależy nam, żeby odbywało się to w jak najbardziej komfortowej dla obu stron atmosferze. Dlatego nasi pracownicy mają możliwość chociażby odkupienia sprzętu po okazyjnej cenie czy pracy na swoim stanowisku do końca okresu wypowiedzenia, zamiast blokowania dostępu do maila czy pakowania kartonu z rzeczami zaraz po rozmowie o zakończeniu współpracy. Od kilku lat tradycją w portalu jest też wręczanie prezentu, na który wcześniej składali się pracownicy, a od niedawna najbliżsi współpracownicy wybierają, a finansuje go firma. Budżet zależy oczywiście od stażu i okoliczności odejścia pracownika - opowiada Agnieszka Bomba, wiceprezes Trojmiasto.pl.
- Pożegnanie pracownika to u nas taka sama uroczystość, jak jego powitanie. Podczas tzw. cake celebrations, czyli uroczystości z ciastem, pracownicy spotykają się wspólnie w kuchni. Podczas takiego spotkania wręczamy dwa prezenty, jeden od firmy i drugi od pracowników. Pomysł na taki prezent jest zależny od osoby, która będzie obdarowana. Kupowaliśmy już degustacje whiskey, koszulkę piłkarskiego klubu, szachy z piersiówką. Zawsze też dodajemy kartkę, na której podpisują się pracownicy, życząc dużo dobrego na nowej drodze zawodowej - opowiada Lena Łukaszek.

Exit interview - szansa na zmniejszenie rotacji



Przy każdym rozstaniu z pracownikiem warto poznać jego opinię na temat organizacji. Używany przez działy personalne termin exit interview to nic innego jak rozmowa kończąca współpracę, której celem jest otrzymanie informacji dotyczących powodów złożenia wypowiedzenia - jeśli była to decyzja pracownika - i obszarów, które jego zdaniem wymagają w organizacji poprawy. Pracownik, który rozstaje się z firmą jest z reguły bardziej szczery w swojej ocenie organizacji, nie mając już poczucia zależności i obaw związanych z mówieniem o trudnych aspektach współpracy. Dla samego działu personalnego największą korzyścią z exit interview jest możliwość wprowadzenia do organizacji odpowiednich zmian, które ograniczą kolejne zwolnienia i dadzą ujście możliwej frustracji pracownika, która choć w części zamiast na fora internetowe trafi do pracownika przeprowadzającego exit interview.

- Nasz dział personalny zaprasza odchodzącego pracownika na rozmowę, podczas której wspólnie z nim wypełnia ankietę "exit interview". Pytania ankiety pozwalają nam poznać główne powody decyzji o odejściu, opinię na temat pracy i naszej organizacji. Dowiadujemy się m.in., co najbardziej odpowiadało pracownikowi, a co najmniej, jak ocenia relację z zespołem oraz przełożonym, a także działania personalne i to, co zaoferował mu nowy pracodawca. Rozmowa z odchodzącym pracownikiem jest dla nas, obok ankiety adaptacji i ankiety zadowolenia z pracy, źródłem pozyskania informacji, co w ocenie pracowników nie działa właściwie oraz co warto zmienić. Poznajemy również wrażenie, z jakim osoba opuszcza naszą firmę i na ile będzie chciała polecić to miejsce pracy innemu kandydatowi lub znajomemu. Pracownicy bardzo chętnie dzielą się swoimi przemyśleniami z okresu współpracy, to od nich zależy, które z informacji i w jaki sposób dział personalny będzie mógł wykorzystać w organizacji - opowiada Monika Klimza, kierownik ds. personalnych Trefl SA.
Jak ograniczyć rotację pracowników?

Jak pokazuje najnowszy raport Randstad, badający działania w obszarze Employer Branding, trzy główne argumenty za pozostaniem w obecnej pracy to dobre wynagrodzenie i benefity, dbanie o miłą atmosfera i stabilność zatrudnienia. Jeśli pracodawcy zależy na mniejszej rotacji, lepszym wizerunku i większej efektywności swojego zespołu to warto zastanowić się, czy pożegnania w naszej firmie wyglądają tak, jak powinny.

Miejsca

Opinie (120) 4 zablokowane

  • Pracownik

    Pożegnanie w dzisiejszych czasach czegoś takiego nie ma. Przykładem jest praca w Pepco gdzie wyrzucają Cię po długim czasie pracy nawet bez żadnego dziękuję. Jeśli nie jesteś przydu*asem kierownika niestety Twoja praca się kończy.

    • 10 0

  • (1)

    ja żegnam smsem

    • 7 0

    • Ja L4.

      • 1 0

  • A u mnie w budżetówce (3)

    jak ktoś odchodzi z pracy to tylko na emeryturę. Z takiej okazji przyszły emeryt robi bibe w knajpie i zaprasza wszystkich.

    • 4 4

    • Przez armie niepotrzebnych urzednikow sa marnowane publiczne pieniadze

      • 2 1

    • Odeszłam z budżetówki nie na emeryturę. Pracowałam 5 lat, byłam dobrym pracownikiem, dałam z siebie w tej pracy dużo dobrego, nikogo to nie obchodziło, tzn. nie pracodawcę bo dla niego jestem nikim :) W jednostce miesiąc po mnie wypowiedzenie złożyła kierowniczka. I dział zostanie sam sobie...... niech płynie. Się pracodawca zdziwił. Oczywiście zero dziękuję, zero premii za kawał dobrej roboty nic zero, w d******

      • 2 0

    • I jak tu nie lubić osób pracujących w budżetówce. Sam tu pracuję prawie 20 lat, myślałem że będę teraz odporny na takie "krawaty" ale niestety, po 20 latach jak idę do urzędu, to tym bardziej mi niedobrze, odchoruję to kilka dni jak z takimi "landrynkami" mam do czynienia.

      • 0 0

  • Mnie ostatniego dnia pracy

    zaszczuto tajemniczym klientem. Bo miałem czelność znaleźć odrobinę lepszą pracę niż w handlu za ówczesną minimalną 1400 netto. Obcięto mi kilka stówek z pensji i obgadano. Ładnie się zabawiono moim kosztem. Miałem załamanie nerwowe kilka miesięcy.
    Nigdy więcej pracy z małymi ludźmi.

    • 11 0

  • Zapytajcie w MTG (4)

    tam "prezes" pożegnał ostatnio 14 pracowników, ma doświadczenie, wie jak to się robi:(

    • 5 0

    • A którego (3)

      z kolesi tam teraz zrobii "prezesem"?

      • 3 0

      • No jak kto? (2)

        najmądrzejszy z najmądrzejszych, najinteligentniejszy z najinteligentniejszych, najpiękniejszy z najpiękniejszych, najwybitniejszy z najwybitniejszych ... czyli burak Bo.....ki

        • 7 0

        • Bardzo obrazowe przedstawienie

          od razu wiadomo o kogo chodzi

          • 2 0

        • Targi MTG

          Jeszcze zapomniałeś dodać najzgrabniejszy . Ostatnio w takim kondomie biegał po Jasieniu myśląc że jest FIT. Wyglądał jak ludzik Michelin. Z niego bekę ma całe MTG , tylko Maciuś włazi mu w tyłek jak Toudi i gada tak szefie tak szefie .

          • 0 0

  • Exit interview u polskiego Janusza biznesu...

    Padłem ze śmiechu. Przecież w 85% firm w tym kraju działa tylko jeden kodeks, składa się 2 punktów:

    1. Szef ma zawsze rację
    2. jeśli szef nie ma racji, patrz punkt 1

    Oni są najmądrzejsi - nie potrzebują żadnych rad od jakiegoś pracownika najemnego za 14,50 za 1h. Ciekawe, ilu z nich kiedykolwiek przeczytało "10 grzechów głównych polskich szefów"?

    • 9 0

  • Można sobie co nieco o "niesfornych" szefach poczytać

    Prawy górny róg - Forum,
    Co?Gdzie?Kiedy?, zakładka - Praca,
    temat postu " Słów kilka o tym jak NIE należy prowadzić firmy i zespołu "
    czyli antyporadnik dla szefa/kierownika

    • 2 0

  • (1)

    A jak pracownik przychodzi na bani to dostaje wypowiedzenie w trybie nagłym i mam mu robić bal pożegnalny?

    • 1 2

    • A czemu wypowiedzenie, taki skarb? Trzeźwego pracownika można mieć zewsząd, a na bani to w dzisiejszych czasach rarytas.

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Pożegnanie (1)

    Ja po pół roku w pierwszej pracy kiedy znalazłam kolejną, lepszą - poszłam do przełożonej z kwiatkami podziękować za to, czego się nauczyłam. Kobieta miała już wtedy ponad dwudziestoletni staż na kierowniczych stanowiskach i była totalnie poruszona bo pierwszy raz jej się to zdarzyło. Była konkretna jędzą - ale właśnie to dało mi dobrą lekcję, w jakim kierunku nie chcę iść. Od 10 lat jestem dyrektorem w sporej, bo stuosobowej spółce. Wprawdzie nikt nie przyszedł pożegnać się z kwiatami, ale za to staram się każdego wartościowego pracownika pożegnać osobiście i życzyć mu rozwoju w innej organizacji. Nie oczekuję lojalności przez kilkadziesiąt lat, sama uważam, że idealnie mieć w życiu zawodowym przynajmniej trzech, czterech pracodawców.

    • 1 2

    • Dyrektor od pięciu boleści .zwijaj się żmijo !

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Praca pracownicy i pracodawcy

    Wszystko zależy od stosunków panujących w zakładzie pracy, ale po mimo wszystkiego nie starajmy się palić mostów za sobą chyba że sprawy są na ostrzu noża ! Ja z mojego doświadczenia miałem sytuację gdzie na koniec pracodawca powiedział że mu szkoda że odchodzę i że dla mnie będą zawsze otwarte drzwi w tej firmie więc miło ! A z koleji w innej firmie pracodawca nie wiele rozmawiał na temat mojego zwolnienia ale zachował się uczciwie i wypłacił należną odprawę na koniec współpracy za moją uczciwość jak to określił bo do tej pory miał raczej niefajne wspomnienia z takich sytuacji pracownicy po prostu wiedząc o wymówieniu pracy olewali pracodawcę, uciekali na zwolnienia lekarskie czy w inny sposób kombinowali ! Więc szanujmy się to dla wszystkich będzie lepsze Pozdrawiam !

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane