Fakty i opinie

Poznaj historyczną flotę gdańskich autobusów

Najnowszy artukuł na ten temat

Skąd się wzięły tramwaje w zajezdni autobusowej?

Jelcz PR110 z 1991 r. to najnowszy zabytek we flocie GAiT. Pisaliśmy o nim szerzej w połowie listopada.
Jelcz PR110 z 1991 r. to najnowszy zabytek we flocie GAiT. Pisaliśmy o nim szerzej w połowie listopada. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

W połowie listopada zabytkowa flota Gdańskich Autobusów i Tramwajów wzbogaciła się o kolejny nabytek - Jelcz PR110. To jednak nie jedyny autobus, którym może pochwalić się miejski przewoźnik. Przedstawiamy w skrócie autobusy "retro", które można spotkać podczas różnego rodzaju wydarzeń i przejazdów specjalnych. Opisujemy także plany GAiT na najbliższe lata w tym zakresie.



Jelcz 043 z 1984 r.



Czy w Trójmieście potrzebne jest muzeum komunikacji miejskiej?

tak, powinno powstać jak najszybciej 69%
tak, ale należy poczekać z tą inwestycją jeszcze kilka lat 17%
nie, to całkowicie zbędny wydatek 14%
zakończona Łącznie głosów: 920
Jelcz 043, popularnie zwany "Ogórkiem", to obecnie najcenniejszy autobusowy nabytek GAiT-u. Został wyprodukowany w 1984 r.

Początkowo był wykorzystywany w swoim macierzystym zakładzie na Dolnym Śląsku jako tzw. pojazd socjalny.

Pod koniec lat 90. trafił do przewoźnika prywatnego z Jaworzna na Śląsku, a stamtąd w 2009 r. dzięki staraniom miasta i Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego udało się go sprowadzić do Gdańska.

W 2012 r. odbudowano do niego przyczepkę zwaną "Korniszonkiem". Wykorzystano przy tym części z dwóch pojazdów tego typu - z 1976 oraz 1974 r. Ponieważ współczesne przepisy zabraniają jazdy w przyczepce, więc pełni ona funkcję "ozdobną" oraz - w razie potrzeby - dodatkowej przestrzeni bagażowej.

Ikarus 260 z 1993 r.



Ikarus 260 od opuszczenia hal fabrycznych w 1993 r. był eksploatowany wyłącznie w Zakładzie Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, działającym obecnie pod szyldem Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

Z ruchu liniowego Ikarusa wycofano wraz z innymi pojazdami tego producenta w styczniu 2009 r. Pojazd przeszedł gruntowny remont, choć jeszcze przed wycofaniem z ruchu liniowego był uznawany za jeden z bardziej udanych egzemplarzy.

W okresie jesienno-zimowym w 2017 oraz 2018 r. można go było spotkać wieczorami na ulicach Gdańska, gdzie kursował jako "autobus SOS", w którym udzielono doraźnej pomocy bezdomnym, rozdawano posiłki i pozwalano się ogrzać.

Warto dodać, że innym Ikarusem 260 z 1985 r., eksploatowanym również w Gdańsku (obecnie w prywatnych rękach) w 2013 r. udało się dotrzeć na norweski Przylądek Północny - Nordkapp.

Przejazd Ikarusów 260 z 1993 i 1985 r. Materiał archiwalny z 2019 r.

Materiał archiwalny z 2018 r.

Materiał archiwalny z 2013 r.



Mercedes-Benz O405N z 1994 r.



Mercedes-Benz O405N z 1994 r. Do odrestaurowania jako zabytek przeznaczono pojazd o numerze taborowym 2001.
Mercedes-Benz O405N z 1994 r. Do odrestaurowania jako zabytek przeznaczono pojazd o numerze taborowym 2001. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Były to pierwsze niskopodłogowe autobusy w Gdańsku i zarazem w całej Polsce. W 1994 r. zakupiono 15 pojazdów tego typu, które służyły mieszkańcom przy codziennych dojazdach przez kolejne 25 lat.

W latach 90., gdy na ulicach królowały Ikarusy i Jelcze, oferowały zupełnie nową jakość podróży, choć znaczną uciążliwością był brak drzwi w tylnej części pojazdu, co utrudniało wymianę pasażerską na przystankach.

Pierwszy z zamówionych pojazdów o numerze taborowym 2001 został odstawiony na terenie zajezdni do odrestaurowania jako pojazd historyczny. Pozostałe zezłomowano lub wystawiono na sprzedaż.

- Pojazd o numerze 2001 jest obecnie rekonstruowany. Prace te są prowadzone sukcesywnie przez naszą spółkę. Dokładny termin ich zakończenia nie został jeszcze wyznaczony - informuje Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.

Cztery zabytkowe trolejbusy z Gdyni


Być może pojawią się jeszcze trzy zabytkowe autobusy



Oprócz wspomnianego mercedesa z 1994 r. GAiT planuje zachować "na pamiątkę" dla przyszłych pokoleń jeszcze co najmniej trzy autobusy:
  • Neoplan N4016 z 1997 r. (nr taborowy 2024)
  • Neoplan N4020 z 1997 r. (nr taborowy 2605)
  • Neoplan N4007 z 1998 r. (nr taborowy 2480)

Dwa pierwsze autobusy zostały wyprodukowane dla Gdańska przez Neoplan Polska, który w kolejnych latach został przekształcony w Solaris Bus and Coach i na bazie doświadczeń z budowy tych pojazdów skonstruował własną linię autobusów. Neoplan N4007 został natomiast odkupiony od szwedzkiego przewoźnika w 2008 r.

- To pojazdy, które stosunkowo niedawno wyłączone zostały z eksploatacji. Spółka GAiT chce docelowo włączyć je do taboru historycznego ze świadomością, że za kilka lat zyskają wartość historyczną i staną się atrakcją turystyczną - zapowiada Dobrowolska.
Obecnie nie są jednak znane żadne terminy rozpoczęcia prac przy tych autobusach.

Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku


Wiadomo już natomiast, że - wbrew pojawiającym się nieoficjalnie informacjom - do floty historycznej autobusów nie zostanie włączony MAN NM222 z 1998 r. (nr taborowy 2485), który ostatecznie został wykreślony ze stanu taborowego GAiT.

Opinie (126) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • historia

    chcial bym poznaci cala historie a nie noweczosnosci

    • 1 0

  • a tabor od 45

    widzxe ze tylko macie takie slabe zdjeci a cos starszego jak autobus siodlowy

    • 1 0

  • (6)

    A używane Dortmundy to nie zabytki?

    • 66 3

    • (2)

      Nie bo lepsze od 105Na :D

      • 10 5

      • (1)

        nie sa lepsze!

        • 4 1

        • Nie cierpię 105!

          • 0 1

    • Niemiec jak oddawał to płakał. (1)

      • 9 2

      • ze szczęścia

        • 1 0

    • Zabytki

      • 10 0

  • Mam dwa wspomnienia z lat 70-tych związane z ogórkami.

    1. Zawsze jeżdżąc do przedszkola walczyłem o miejsce przy masce silnika. Taki wielki jakby kopiec przy kierowcy obity pomarszczoną brązową sztuczną skórą. Jak di Caprio w Titanicu.
    2. Totalny zakaz (od rodziców) jeżdżenia w przyczepce ogórka. Ponoć to się nazywało korniszon, ale o tym dowiedziałem się niedawno; w latach 70-tych nigdy takiego określenia nie słyszałem. Podobno kiedyś jakaś przyczepka się urwała, stąd zakaz. A tak chciałem się nią przejechać. Frajdę zawsze miałem jak podjeżdżał taki z przyczepką, ale to nie był częsty widok.

    • 1 0

  • Autobus S Sopot-Gdynia (1)

    Ma ktoś zdjęcie albo pamięta jakiej marki one były? Chyba Scania. Zdecydowanie wyróżniały się na drodze.
    Jakieś 20 lat temu

    • 2 0

    • Wydaje mi sie

      Ze to byl MAN
      I to chyba byla firma podwykonawcza.

      • 0 0

  • Czy takie Jelcze PR110 jeździły w Gdańsku ? (1)

    Nie kojarzę takich autobusów . M11 pamiętam ale takim jak ten z Ostrowca Świętokrzyskiego którego kupiły GAiT nigdy nie jechałem .

    • 7 8

    • PR110

      Taki to 115 na Suchanino jezdził

      • 0 0

  • A przegubowiec ikarusa ? (1)

    Pamiętam jakie modły się odprawialo by taki przyjechał, ratując tym samym przed strasznym ściskiem heheh

    • 15 1

    • Przegubowiec Ikarusa

      Linia C Cienista-Jelitkowo.super sprawa.lato na plaże,okna pootwierane wiaterek chlodny wiał.klima byla zbędna.
      Linia 111 na Gorki zachodnie podobna przejażdżka.to byly czasy.

      • 1 0

  • Najdalej z lat 80'tych?

    To nie zadna historia. Gdybyscie przedstawili gdynskie pietrowe z lat 40/50'te, kilka starych Dodge'ow, amerykanska dluga i przegubowa Rebecca oraz francuskiego Chaussona z lat 50'tych to rozumial bym ze wertowaliscie w historie.

    • 0 0

  • Powinny jeździć

    wszystkie na codzień jako pojazdy zabytkowe. Co z tego że będą stały pod dachem...

    • 2 0

  • Panie Krzysztofie (1)

    Art. bardzo fajny, ale wydaje mi się że wprowadza Pan w błąd czytelników. Przepisy nie zabraniają jazdy przyczepą autobusową. Nie wolno nią jechać gdy ciągnie ją autobus. Nie ma jednak przeszkód w jeździe przyczepą podczepioną np. do ciągnika rolniczego.

    • 1 5

    • Art. 63 prawo o ruchu drogowym

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.