• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaj historyczną flotę gdańskich autobusów

Krzysztof Koprowski
30 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jelcz PR110 z 1991 r. to najnowszy zabytek we flocie GAiT. Pisaliśmy o nim szerzej w połowie listopada. Jelcz PR110 z 1991 r. to najnowszy zabytek we flocie GAiT. Pisaliśmy o nim szerzej w połowie listopada.

W połowie listopada zabytkowa flota Gdańskich Autobusów i Tramwajów wzbogaciła się o kolejny nabytek - Jelcz PR110. To jednak nie jedyny autobus, którym może pochwalić się miejski przewoźnik. Przedstawiamy w skrócie autobusy "retro", które można spotkać podczas różnego rodzaju wydarzeń i przejazdów specjalnych. Opisujemy także plany GAiT na najbliższe lata w tym zakresie.



Jelcz 043 z 1984 r.



  • Jelcz 043 zwany potocznie Ogórkiem.
  • Jelcz 043 zwany potocznie Ogórkiem.
  • Wnętrze Ogórka.
  • Wnętrze Ogórka.
  • Wnętrze przyczepki do Ogórka.

Czy w Trójmieście potrzebne jest muzeum komunikacji miejskiej?

Jelcz 043, popularnie zwany "Ogórkiem", to obecnie najcenniejszy autobusowy nabytek GAiT-u. Został wyprodukowany w 1984 r.

Początkowo był wykorzystywany w swoim macierzystym zakładzie na Dolnym Śląsku jako tzw. pojazd socjalny.

Pod koniec lat 90. trafił do przewoźnika prywatnego z Jaworzna na Śląsku, a stamtąd w 2009 r. dzięki staraniom miasta i Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego udało się go sprowadzić do Gdańska.

W 2012 r. odbudowano do niego przyczepkę zwaną "Korniszonkiem". Wykorzystano przy tym części z dwóch pojazdów tego typu - z 1976 oraz 1974 r. Ponieważ współczesne przepisy zabraniają jazdy w przyczepce, więc pełni ona funkcję "ozdobną" oraz - w razie potrzeby - dodatkowej przestrzeni bagażowej.

Ikarus 260 z 1993 r.



  • Ikarus 260 na Targu Węglowym przy dawnym znaku oznaczającym przystanek autobusowy.
  • Ikarus 260 podczas festynu komunikacyjnego przy stadionie w Letnicy.
  • Ikarus 260 oraz Jelcz 043.
Ikarus 260 od opuszczenia hal fabrycznych w 1993 r. był eksploatowany wyłącznie w Zakładzie Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, działającym obecnie pod szyldem Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

Z ruchu liniowego Ikarusa wycofano wraz z innymi pojazdami tego producenta w styczniu 2009 r. Pojazd przeszedł gruntowny remont, choć jeszcze przed wycofaniem z ruchu liniowego był uznawany za jeden z bardziej udanych egzemplarzy.

W okresie jesienno-zimowym w 2017 oraz 2018 r. można go było spotkać wieczorami na ulicach Gdańska, gdzie kursował jako "autobus SOS", w którym udzielono doraźnej pomocy bezdomnym, rozdawano posiłki i pozwalano się ogrzać.

Warto dodać, że innym Ikarusem 260 z 1985 r., eksploatowanym również w Gdańsku (obecnie w prywatnych rękach) w 2013 r. udało się dotrzeć na norweski Przylądek Północny - Nordkapp.

Przejazd Ikarusów 260 z 1993 i 1985 r. Materiał archiwalny z 2019 r.

Materiał archiwalny z 2018 r.

Materiał archiwalny z 2013 r.



Mercedes-Benz O405N z 1994 r.



Mercedes-Benz O405N z 1994 r. Do odrestaurowania jako zabytek przeznaczono pojazd o numerze taborowym 2001. Mercedes-Benz O405N z 1994 r. Do odrestaurowania jako zabytek przeznaczono pojazd o numerze taborowym 2001.
Były to pierwsze niskopodłogowe autobusy w Gdańsku i zarazem w całej Polsce. W 1994 r. zakupiono 15 pojazdów tego typu, które służyły mieszkańcom przy codziennych dojazdach przez kolejne 25 lat.

W latach 90., gdy na ulicach królowały Ikarusy i Jelcze, oferowały zupełnie nową jakość podróży, choć znaczną uciążliwością był brak drzwi w tylnej części pojazdu, co utrudniało wymianę pasażerską na przystankach.

Pierwszy z zamówionych pojazdów o numerze taborowym 2001 został odstawiony na terenie zajezdni do odrestaurowania jako pojazd historyczny. Pozostałe zezłomowano lub wystawiono na sprzedaż.

- Pojazd o numerze 2001 jest obecnie rekonstruowany. Prace te są prowadzone sukcesywnie przez naszą spółkę. Dokładny termin ich zakończenia nie został jeszcze wyznaczony - informuje Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.

Cztery zabytkowe trolejbusy z Gdyni


Być może pojawią się jeszcze trzy zabytkowe autobusy



  • Neoplan N4016 z 1997 r.
  • Neoplan N4020 z 1997 r.
  • Neoplan N4007 z 1998 r.
  • MAN NM222 z 1998 r., który ostatecznie nie będzie zachowany jako pojazd zabytkowy.
Oprócz wspomnianego mercedesa z 1994 r. GAiT planuje zachować "na pamiątkę" dla przyszłych pokoleń jeszcze co najmniej trzy autobusy:
  • Neoplan N4016 z 1997 r. (nr taborowy 2024)
  • Neoplan N4020 z 1997 r. (nr taborowy 2605)
  • Neoplan N4007 z 1998 r. (nr taborowy 2480)

Dwa pierwsze autobusy zostały wyprodukowane dla Gdańska przez Neoplan Polska, który w kolejnych latach został przekształcony w Solaris Bus and Coach i na bazie doświadczeń z budowy tych pojazdów skonstruował własną linię autobusów. Neoplan N4007 został natomiast odkupiony od szwedzkiego przewoźnika w 2008 r.

- To pojazdy, które stosunkowo niedawno wyłączone zostały z eksploatacji. Spółka GAiT chce docelowo włączyć je do taboru historycznego ze świadomością, że za kilka lat zyskają wartość historyczną i staną się atrakcją turystyczną - zapowiada Dobrowolska.
Obecnie nie są jednak znane żadne terminy rozpoczęcia prac przy tych autobusach.

Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku


Wiadomo już natomiast, że - wbrew pojawiającym się nieoficjalnie informacjom - do floty historycznej autobusów nie zostanie włączony MAN NM222 z 1998 r. (nr taborowy 2485), który ostatecznie został wykreślony ze stanu taborowego GAiT.

Miejsca

Opinie (126) 2 zablokowane

  • (5)

    Szkoda ze zadnego banana nie zostawili.

    • 8 3

    • (3)

      póki co jeszcze jeżdżą w normalnym ruchu

      • 7 0

      • (2)

        Banany? Gdzie? Wszystkie wycofano w maju!

        • 0 4

        • (1)

          Widzę trzy jełopy "wiedzą lepiej"?

          • 1 0

          • Jeżdżą jeszcze dwie albo trzy sztuki to wiem na pewno

            • 1 0

    • Banasia za to zostawili :-)

      • 5 3

  • W tych zabytkowych pojazdach linie przy kabinie kierowcy

    też wymalowali żeby poprawiło się bezpieczeństwo i była lepsza widoczność?

    Czy pasażerowie mogą w tych pojazdach stać przy przednich drzwiach?

    • 3 9

  • Podoba mi się taki retro klimat

    Kiedyś przy dworcu Chylonia na taxi stała Warszawa. Pan kierowca nawet zegarek miał z 50tych lat.

    • 11 0

  • A przegubowiec ikarusa ? (1)

    Pamiętam jakie modły się odprawialo by taki przyjechał, ratując tym samym przed strasznym ściskiem heheh

    • 16 1

    • Przegubowiec Ikarusa

      Linia C Cienista-Jelitkowo.super sprawa.lato na plaże,okna pootwierane wiaterek chlodny wiał.klima byla zbędna.
      Linia 111 na Gorki zachodnie podobna przejażdżka.to byly czasy.

      • 1 0

  • Kiedy inwestycje w gdańską komunikację? (2)

    • 9 5

    • W tym roku kupili 50 autobusow, za miesiac przyjdzie kolejne 50

      • 6 1

    • Na razie majo plany na pojazdy zabytkowe

      Reszta ich nie obchodzi!

      • 4 1

  • Czy takie Jelcze PR110 jeździły w Gdańsku ? (1)

    Nie kojarzę takich autobusów . M11 pamiętam ale takim jak ten z Ostrowca Świętokrzyskiego którego kupiły GAiT nigdy nie jechałem .

    • 7 8

    • PR110

      Taki to 115 na Suchanino jezdził

      • 0 0

  • ja nie muszę poznawać tej floty.... (1)

    ..smigałem tymi gruzami od małolata ...rano w południę , wieczorem iiiiii nocnymi co tam się nie działo.... ale teraz jestem zawiedziony bo przez uberi i pochodne nocne autobusy są puste w weekendy ..ludzie się wygodni zrobili ....

    • 11 2

    • Twój ton wypowiedzi przypomina mi jak powiedziałem ojcu w latach

      90, że chcę sobie kupić samochód. Miałem 18 lat. Ojciec powiedział, ze w tym wieku on miał rower.
      Czasy się zmieniają i musisz się z tym pogodzić.

      • 2 0

  • Przydał by się jeszcze (3)

    zabytkowy Jelcz 272 mex -czyli przegubowy. Brakuje też Ikarusa Z 280-również przegubowca-to początek lat 1983-84 kiedy wyruszyły na trasy (wtedy jeszcze WPKG). Panowie kierowcy (ci starej daty) mieli często na sobie firmowe umundurowanie. Takie autobusy zanim było widać to było za to słychać, a po odjeżdzie nawet 2-3 minuty czuć...zapach (diesel bez thurbo). Pamiętam końówkę lat 1978-79 kiedy i w Gdańsku i w Gdyni na testach były oryginalne autobusy berliet 100-...na bazie którego produkowano wydłużonyą wersję do 11 m pod nazwą Jelcz Berliet PR 110

    • 16 2

    • 272 MEX nie był przegubowy.

      • 2 0

    • PR110 miał 12 metrow

      M11 miał 11m. Ikarus 280, a nie Z 280.

      • 1 0

    • ty sam chyba jestes taki thurbo.

      • 0 0

  • Nie jestem przekonany, czy miejska spółka za pieniadze podatników powinna prowadzić muzeum motoryzacji (2)

    Uważam, że powinna się skupić na swoim podstawowym zadaniu czyli zapewnieniu jak najlepszej jakości przewozów a ni trwonić kasę na cele, które sobie sama wymyśla.

    • 7 23

    • Coś w tym jest?

      • 3 2

    • może jeszcze zapytaj, czy miasto powinno dbać o zabytki ?

      bo przecież parki powinni budować,
      a nie trwonić kasę na cele które sobie wymyśla

      Szkoda mi takich ludków

      • 2 1

  • (1)

    Czy ktoś się orientuje do którego roku jeździły po Gdańsku "ogórki"?

    • 2 0

    • W stanie wojennym to był jeszcze podstawowy autobus. Jeśli cokolwiek jechało to właśnie ogórek.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane