- 1 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (159 opinii)
- 2 Co z pociągami SKM do Pruszcza i Tczewa? (168 opinii)
- 3 Przestępca seksualny wpadł w porcie (86 opinii)
- 4 Rozdadzą "kwietne bomby" i zasieją łąkę (51 opinii)
- 5 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (319 opinii)
- 6 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (88 opinii)
Poznaj historyczną flotę gdańskich autobusów
W połowie listopada zabytkowa flota Gdańskich Autobusów i Tramwajów wzbogaciła się o kolejny nabytek - Jelcz PR110. To jednak nie jedyny autobus, którym może pochwalić się miejski przewoźnik. Przedstawiamy w skrócie autobusy "retro", które można spotkać podczas różnego rodzaju wydarzeń i przejazdów specjalnych. Opisujemy także plany GAiT na najbliższe lata w tym zakresie.
Jelcz 043 z 1984 r.
Początkowo był wykorzystywany w swoim macierzystym zakładzie na Dolnym Śląsku jako tzw. pojazd socjalny.
Pod koniec lat 90. trafił do przewoźnika prywatnego z Jaworzna na Śląsku, a stamtąd w 2009 r. dzięki staraniom miasta i Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego udało się go sprowadzić do Gdańska.
W 2012 r. odbudowano do niego przyczepkę zwaną "Korniszonkiem". Wykorzystano przy tym części z dwóch pojazdów tego typu - z 1976 oraz 1974 r. Ponieważ współczesne przepisy zabraniają jazdy w przyczepce, więc pełni ona funkcję "ozdobną" oraz - w razie potrzeby - dodatkowej przestrzeni bagażowej.
Ikarus 260 z 1993 r.
Ikarus 260 od opuszczenia hal fabrycznych w 1993 r. był eksploatowany wyłącznie w Zakładzie Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, działającym obecnie pod szyldem Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Z ruchu liniowego Ikarusa wycofano wraz z innymi pojazdami tego producenta w styczniu 2009 r. Pojazd przeszedł gruntowny remont, choć jeszcze przed wycofaniem z ruchu liniowego był uznawany za jeden z bardziej udanych egzemplarzy.
W okresie jesienno-zimowym w 2017 oraz 2018 r. można go było spotkać wieczorami na ulicach Gdańska, gdzie kursował jako "autobus SOS", w którym udzielono doraźnej pomocy bezdomnym, rozdawano posiłki i pozwalano się ogrzać.
Warto dodać, że innym Ikarusem 260 z 1985 r., eksploatowanym również w Gdańsku (obecnie w prywatnych rękach) w 2013 r. udało się dotrzeć na norweski Przylądek Północny - Nordkapp.
Przejazd Ikarusów 260 z 1993 i 1985 r. Materiał archiwalny z 2019 r.
Materiał archiwalny z 2018 r.
Materiał archiwalny z 2013 r.
Mercedes-Benz O405N z 1994 r.
Były to pierwsze niskopodłogowe autobusy w Gdańsku i zarazem w całej Polsce. W 1994 r. zakupiono 15 pojazdów tego typu, które służyły mieszkańcom przy codziennych dojazdach przez kolejne 25 lat.
W latach 90., gdy na ulicach królowały Ikarusy i Jelcze, oferowały zupełnie nową jakość podróży, choć znaczną uciążliwością był brak drzwi w tylnej części pojazdu, co utrudniało wymianę pasażerską na przystankach.
Pierwszy z zamówionych pojazdów o numerze taborowym 2001 został odstawiony na terenie zajezdni do odrestaurowania jako pojazd historyczny. Pozostałe zezłomowano lub wystawiono na sprzedaż.
- Pojazd o numerze 2001 jest obecnie rekonstruowany. Prace te są prowadzone sukcesywnie przez naszą spółkę. Dokładny termin ich zakończenia nie został jeszcze wyznaczony - informuje Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Cztery zabytkowe trolejbusy z Gdyni
Być może pojawią się jeszcze trzy zabytkowe autobusy
Oprócz wspomnianego mercedesa z 1994 r. GAiT planuje zachować "na pamiątkę" dla przyszłych pokoleń jeszcze co najmniej trzy autobusy:
- Neoplan N4016 z 1997 r. (nr taborowy 2024)
- Neoplan N4020 z 1997 r. (nr taborowy 2605)
- Neoplan N4007 z 1998 r. (nr taborowy 2480)
Dwa pierwsze autobusy zostały wyprodukowane dla Gdańska przez Neoplan Polska, który w kolejnych latach został przekształcony w Solaris Bus and Coach i na bazie doświadczeń z budowy tych pojazdów skonstruował własną linię autobusów. Neoplan N4007 został natomiast odkupiony od szwedzkiego przewoźnika w 2008 r.
- To pojazdy, które stosunkowo niedawno wyłączone zostały z eksploatacji. Spółka GAiT chce docelowo włączyć je do taboru historycznego ze świadomością, że za kilka lat zyskają wartość historyczną i staną się atrakcją turystyczną - zapowiada Dobrowolska.
Obecnie nie są jednak znane żadne terminy rozpoczęcia prac przy tych autobusach.
Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku
Wiadomo już natomiast, że - wbrew pojawiającym się nieoficjalnie informacjom - do floty historycznej autobusów nie zostanie włączony MAN NM222 z 1998 r. (nr taborowy 2485), który ostatecznie został wykreślony ze stanu taborowego GAiT.
Miejsca
Opinie (126) 2 zablokowane
-
2019-11-30 20:44
Tylko jak pisałem już ostatnio, dalej brak myślenia przyszłościowego, żeby zachowywać pojazdy faktycznie jeżdżące (1)
po gdańskich drogach w flocie gdańskiego przewoźnik, a nie Jelcz PR110 ściągnięty z Ostrowca Świętokrzyskiego, Ogórek odkupiony od prywatnej firmy z Jaworzna, a z tramwajów Konstal 102Na z Wrocławia.
Tymczasem ostatnio sprzedano do PKSu i Gryfa 3 z 4 Solarisów z pierwszej serii, jaka trafiła do Gdańska, ten jedyny, który nie został sprzedany zezłomowano po pożarze silnika.- 15 1
-
2019-12-01 10:28
Zgoda
Podobne mam przemyślenia, w Gdańsku tych Jelczy było mnóstwo, a do odnowienia pójdzie buz z Ostrowca.
- 1 0
-
2019-11-30 20:52
Szkoda że żaden autobus na czarnych rejestracjach się nie ostał mimo że większość była eksploatowana w Gdańsku od nowości, to by dopiero klimatyczne było...
- 7 0
-
2019-11-30 20:59
Odpowiedż na zadane pytanie.
Jelcze tzw.ogórki" jeżdziły w Gdańsku i Gdyni (WPKG)- do połowy roku 1982 kiedy to sukcesywnie dostarczano autobusy Ikarus Z 260 i Z 280 z Węgierskiej Republiki Ludowej ( b.duże ilości) oraz uzupełniano tabor autobusami Jelcz Berliet PR 110 produkowanymi w Jelczu pod Wrocławiem.. Wtedy też sukcesywnie wycofywano Jelcze.
- 4 4
-
2019-11-30 21:21
Pancerne Ikarusy. Wspaniale.
- 8 1
-
2019-11-30 21:21
.
Czy oni nie maja na co pieniedzy wydawac? Ile jeszcze tych zabytkow? A potem artykuly ze problem bo nikt tego nie chce kupic chyba ze ukraincy..
- 5 10
-
2019-11-30 21:22
A czy ktoś pamięta Mercedesa 0305 z lat 70-tych? (6)
Ok. 1994/95r. w ZKM Gdańsk napewno taki był. Ile ZKM ich miało - jeden czy więcej, niestety nie wiem.
- 10 1
-
2019-11-30 21:37
Chyba było ich co najmniej z 10 (5)
Jeździły głównie na mniej obłożonych liniach - ja pamietam je na 188 z Zaspy do Nowego Portu i na 139 krążącej po przymorzu. Były bardzo przestronne i dobrze przeszklone ;)
- 7 0
-
2019-11-30 21:42
154 na Orunię też jeździł.
Taki autobus robił by dzisiaj spore wrażenie na ulicy.
- 7 0
-
2019-11-30 21:57
(1)
Było parę mercedesów i jeden MAN, bardzo podobny, chyba ta sama buda. Prawie wszystkie były pomarańczowe, z jednym wyątkiem, który był granatowy. Często na 183 z Gdańska na Niedźwiednik.
- 6 0
-
2019-11-30 22:02
Zgadza się, MAN też był.
- 4 1
-
2019-11-30 23:35
Było ich 6 (1)
Numery taborowe 2700, 2704, 2706, 2707, 2708, 2709
Ostatni o numerze 2700 jeździł gdzieś do Maja 2007 roku- 6 0
-
2019-12-01 00:06
A w 2007r. poszedł na złom.
Czy musiał?
- 1 1
-
2019-11-30 21:31
W ZKM były też ok. 97r. małe Iveco Otoyol.
- 4 1
-
2019-11-30 22:08
To nie są stare modele! (1)
A czy ktoś pamięta, jak na trasie Gdańsk-Gdynia (nr 101) jeździł autobus piętrowy oraz taki, w którym część pasażerską ciągnął "moduł" z wydzieloną kabiną kierowcy?
- 3 0
-
2019-11-30 22:10
101 pamiętam, ale też ogórkiem tyle, że przegubowym.
- 3 0
-
2019-11-30 22:52
Brakuje przegubowego ikarusa z charakterystycznymi drzwiami w stylu harmonijki.
- 10 0
-
2019-11-30 22:55
Boże, jeśli autobusy z 1994 roku są zabytkami, to ileż zabytkowych aut jeździ po naszych ulicach!!! (1)
- 9 1
-
2019-12-01 00:41
A jacy my rocznik 94 jestesmy starzy!
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.