- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (507 opinii)
- 2 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (78 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (287 opinii)
- 4 Mała uliczka, duży problem (231 opinii)
- 5 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (139 opinii)
- 6 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (137 opinii)
Poznaj historyczną flotę gdańskich autobusów
W połowie listopada zabytkowa flota Gdańskich Autobusów i Tramwajów wzbogaciła się o kolejny nabytek - Jelcz PR110. To jednak nie jedyny autobus, którym może pochwalić się miejski przewoźnik. Przedstawiamy w skrócie autobusy "retro", które można spotkać podczas różnego rodzaju wydarzeń i przejazdów specjalnych. Opisujemy także plany GAiT na najbliższe lata w tym zakresie.
Jelcz 043 z 1984 r.
Początkowo był wykorzystywany w swoim macierzystym zakładzie na Dolnym Śląsku jako tzw. pojazd socjalny.
Pod koniec lat 90. trafił do przewoźnika prywatnego z Jaworzna na Śląsku, a stamtąd w 2009 r. dzięki staraniom miasta i Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego udało się go sprowadzić do Gdańska.
W 2012 r. odbudowano do niego przyczepkę zwaną "Korniszonkiem". Wykorzystano przy tym części z dwóch pojazdów tego typu - z 1976 oraz 1974 r. Ponieważ współczesne przepisy zabraniają jazdy w przyczepce, więc pełni ona funkcję "ozdobną" oraz - w razie potrzeby - dodatkowej przestrzeni bagażowej.
Ikarus 260 z 1993 r.
Ikarus 260 od opuszczenia hal fabrycznych w 1993 r. był eksploatowany wyłącznie w Zakładzie Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, działającym obecnie pod szyldem Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Z ruchu liniowego Ikarusa wycofano wraz z innymi pojazdami tego producenta w styczniu 2009 r. Pojazd przeszedł gruntowny remont, choć jeszcze przed wycofaniem z ruchu liniowego był uznawany za jeden z bardziej udanych egzemplarzy.
W okresie jesienno-zimowym w 2017 oraz 2018 r. można go było spotkać wieczorami na ulicach Gdańska, gdzie kursował jako "autobus SOS", w którym udzielono doraźnej pomocy bezdomnym, rozdawano posiłki i pozwalano się ogrzać.
Warto dodać, że innym Ikarusem 260 z 1985 r., eksploatowanym również w Gdańsku (obecnie w prywatnych rękach) w 2013 r. udało się dotrzeć na norweski Przylądek Północny - Nordkapp.
Przejazd Ikarusów 260 z 1993 i 1985 r. Materiał archiwalny z 2019 r.
Materiał archiwalny z 2018 r.
Materiał archiwalny z 2013 r.
Mercedes-Benz O405N z 1994 r.
Były to pierwsze niskopodłogowe autobusy w Gdańsku i zarazem w całej Polsce. W 1994 r. zakupiono 15 pojazdów tego typu, które służyły mieszkańcom przy codziennych dojazdach przez kolejne 25 lat.
W latach 90., gdy na ulicach królowały Ikarusy i Jelcze, oferowały zupełnie nową jakość podróży, choć znaczną uciążliwością był brak drzwi w tylnej części pojazdu, co utrudniało wymianę pasażerską na przystankach.
Pierwszy z zamówionych pojazdów o numerze taborowym 2001 został odstawiony na terenie zajezdni do odrestaurowania jako pojazd historyczny. Pozostałe zezłomowano lub wystawiono na sprzedaż.
- Pojazd o numerze 2001 jest obecnie rekonstruowany. Prace te są prowadzone sukcesywnie przez naszą spółkę. Dokładny termin ich zakończenia nie został jeszcze wyznaczony - informuje Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Cztery zabytkowe trolejbusy z Gdyni
Być może pojawią się jeszcze trzy zabytkowe autobusy
Oprócz wspomnianego mercedesa z 1994 r. GAiT planuje zachować "na pamiątkę" dla przyszłych pokoleń jeszcze co najmniej trzy autobusy:
- Neoplan N4016 z 1997 r. (nr taborowy 2024)
- Neoplan N4020 z 1997 r. (nr taborowy 2605)
- Neoplan N4007 z 1998 r. (nr taborowy 2480)
Dwa pierwsze autobusy zostały wyprodukowane dla Gdańska przez Neoplan Polska, który w kolejnych latach został przekształcony w Solaris Bus and Coach i na bazie doświadczeń z budowy tych pojazdów skonstruował własną linię autobusów. Neoplan N4007 został natomiast odkupiony od szwedzkiego przewoźnika w 2008 r.
- To pojazdy, które stosunkowo niedawno wyłączone zostały z eksploatacji. Spółka GAiT chce docelowo włączyć je do taboru historycznego ze świadomością, że za kilka lat zyskają wartość historyczną i staną się atrakcją turystyczną - zapowiada Dobrowolska.
Obecnie nie są jednak znane żadne terminy rozpoczęcia prac przy tych autobusach.
Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku
Wiadomo już natomiast, że - wbrew pojawiającym się nieoficjalnie informacjom - do floty historycznej autobusów nie zostanie włączony MAN NM222 z 1998 r. (nr taborowy 2485), który ostatecznie został wykreślony ze stanu taborowego GAiT.
Miejsca
Opinie (126) 2 zablokowane
-
2019-11-30 23:17
(2)
Ostatnio będąc z córką w Warszawie, pod Pałacem Kultury i Nauki pokazywałam jej te autobusy i opowiadałam o charakterystycznych elementach.. żałowałam, że nie mamy czasu się przejechać. Kiedy u nas będą takie przejażdżki?
- 1 3
-
2019-12-01 01:23
Nie interesuje nas twoja córka
- 1 1
-
2019-12-01 10:32
całe lato jeździł Ogórek i Ikarus
- 2 0
-
2019-11-30 23:51
Opinia wyróżniona
Kiedyś jechałem
Jelczem Jelcz PR110 takim jak z pierwszego zdjęcia. Był generalnie fajny ale okrutnie zamulony. Ale co ciekawe raz jechałem na ostatnim fotelu i jak autobus wjechał w dziurę nagły uskok, wierzcie lub nie moje cztery litery na moment podskoczyły z siedzenia! Znalazłem się po prostu przez moment w powietrzu. Dziwne uczucie w końcu to nie samolot akrobacyjny a autobus, pewnie winnym temu była duża prędkość, dziura, twarde zawieszenie i to że tył autobusu inaczej amortyzuje dziury.
- 9 0
-
2019-12-01 01:42
No cóż trochę to dziwne hobby
dla spółki miejskiej? Stare śmieciarki ktoś kolekcjonuje może UM?
- 6 2
-
2019-12-01 08:05
Autobus S Sopot-Gdynia (1)
Ma ktoś zdjęcie albo pamięta jakiej marki one były? Chyba Scania. Zdecydowanie wyróżniały się na drodze.
Jakieś 20 lat temu- 2 0
-
2019-12-02 06:27
Wydaje mi sie
Ze to byl MAN
I to chyba byla firma podwykonawcza.- 0 0
-
2019-12-01 08:25
Ogórek
Wymiata !!!
- 5 0
-
2019-12-01 08:28
Na Jelcza PR110 mówi się (2)
Mig . Jak się rozpędzał to odgłos silnika przypominał gwizd Miga 21
- 4 1
-
2019-12-01 08:33
Mig to był Jelcz M11 (1)
Na podwoziu Ikarusa 260
- 4 0
-
2019-12-01 11:50
hehe
ten był chyba szybszy duzo i taki bardziej przyjazny od pr, tak mnie sie wydaje sie ;) jako pasazer ;)
- 1 0
-
2019-12-01 09:19
ogórki (1)
w wpk gg jeździły "ogórki": krótkie w wersji miejskiej i międzymiastowej (mało) oraz przegubowce początkowo długie skonstruowane w Warszawie i produkowane w Jelczu a potem zmodernizowane tzn .ze skróconym drugimi członem. Autobusy z przyczepami były użytkowane prze PKS.
Ten" historyczny" zestaw lepiej przemalować na niebiesko i oznaczyć znakami PKS Gdańsk.
Po fałszować historię ??- 3 3
-
2019-12-01 09:34
Nie, ogórki z przyczepą jeździły też czerwone w komunikacji miejskiej. Np. na linii 106.
- 3 0
-
2019-12-01 09:20
A w Gdyni nie dbają o historię komunikacji
Niestety obie spółki komunalne PKA i PKM nie zachowały dla przyszłych gdynian i turystów żadnych historycznych pojazdów. Wiele osób apelowało aby zachować w Gdyni Jelcza, Ikarusa itd ale...
- 4 1
-
2019-12-01 09:51
Coś nie tak z tą datą (1)
Jelcz 043, popularnie zwany "Ogórkiem", to obecnie najcenniejszy autobusowy nabytek GAiT-u. Został wyprodukowany w 1984 r. - w roku 1984 w Gdańsku jeździły już nowsze Jelcze i Ikarusy przegubowce chyba chodzi o datę produkcji 1974 co może być prawdą,autobusy ogórki jeździły z przyczepkami gdzieś do roku 1978 a więc przy końcu eppoki "gierkowskiej".
- 2 4
-
2019-12-01 16:07
Przeczytaj ze zrozumieniem.
Ten egzemplarz nie jeździł w Gdańsku, tylko został odkupiony i odrestaurowany na wzór gdańskiego autobusu. A produkowane były do 1986r.
- 2 0
-
2019-12-01 10:07
148 jezdzil ogorek z przyczepa do Nowego Portu
ale mama nigdy nie chciala wsiadac ze mna do przyczepy
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.