• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaj historyczną flotę gdańskich autobusów

Krzysztof Koprowski
30 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jelcz PR110 z 1991 r. to najnowszy zabytek we flocie GAiT. Pisaliśmy o nim szerzej w połowie listopada. Jelcz PR110 z 1991 r. to najnowszy zabytek we flocie GAiT. Pisaliśmy o nim szerzej w połowie listopada.

W połowie listopada zabytkowa flota Gdańskich Autobusów i Tramwajów wzbogaciła się o kolejny nabytek - Jelcz PR110. To jednak nie jedyny autobus, którym może pochwalić się miejski przewoźnik. Przedstawiamy w skrócie autobusy "retro", które można spotkać podczas różnego rodzaju wydarzeń i przejazdów specjalnych. Opisujemy także plany GAiT na najbliższe lata w tym zakresie.



Jelcz 043 z 1984 r.



  • Jelcz 043 zwany potocznie Ogórkiem.
  • Jelcz 043 zwany potocznie Ogórkiem.
  • Wnętrze Ogórka.
  • Wnętrze Ogórka.
  • Wnętrze przyczepki do Ogórka.

Czy w Trójmieście potrzebne jest muzeum komunikacji miejskiej?

Jelcz 043, popularnie zwany "Ogórkiem", to obecnie najcenniejszy autobusowy nabytek GAiT-u. Został wyprodukowany w 1984 r.

Początkowo był wykorzystywany w swoim macierzystym zakładzie na Dolnym Śląsku jako tzw. pojazd socjalny.

Pod koniec lat 90. trafił do przewoźnika prywatnego z Jaworzna na Śląsku, a stamtąd w 2009 r. dzięki staraniom miasta i Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego udało się go sprowadzić do Gdańska.

W 2012 r. odbudowano do niego przyczepkę zwaną "Korniszonkiem". Wykorzystano przy tym części z dwóch pojazdów tego typu - z 1976 oraz 1974 r. Ponieważ współczesne przepisy zabraniają jazdy w przyczepce, więc pełni ona funkcję "ozdobną" oraz - w razie potrzeby - dodatkowej przestrzeni bagażowej.

Ikarus 260 z 1993 r.



  • Ikarus 260 na Targu Węglowym przy dawnym znaku oznaczającym przystanek autobusowy.
  • Ikarus 260 podczas festynu komunikacyjnego przy stadionie w Letnicy.
  • Ikarus 260 oraz Jelcz 043.
Ikarus 260 od opuszczenia hal fabrycznych w 1993 r. był eksploatowany wyłącznie w Zakładzie Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, działającym obecnie pod szyldem Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

Z ruchu liniowego Ikarusa wycofano wraz z innymi pojazdami tego producenta w styczniu 2009 r. Pojazd przeszedł gruntowny remont, choć jeszcze przed wycofaniem z ruchu liniowego był uznawany za jeden z bardziej udanych egzemplarzy.

W okresie jesienno-zimowym w 2017 oraz 2018 r. można go było spotkać wieczorami na ulicach Gdańska, gdzie kursował jako "autobus SOS", w którym udzielono doraźnej pomocy bezdomnym, rozdawano posiłki i pozwalano się ogrzać.

Warto dodać, że innym Ikarusem 260 z 1985 r., eksploatowanym również w Gdańsku (obecnie w prywatnych rękach) w 2013 r. udało się dotrzeć na norweski Przylądek Północny - Nordkapp.

Przejazd Ikarusów 260 z 1993 i 1985 r. Materiał archiwalny z 2019 r.

Materiał archiwalny z 2018 r.

Materiał archiwalny z 2013 r.



Mercedes-Benz O405N z 1994 r.



Mercedes-Benz O405N z 1994 r. Do odrestaurowania jako zabytek przeznaczono pojazd o numerze taborowym 2001. Mercedes-Benz O405N z 1994 r. Do odrestaurowania jako zabytek przeznaczono pojazd o numerze taborowym 2001.
Były to pierwsze niskopodłogowe autobusy w Gdańsku i zarazem w całej Polsce. W 1994 r. zakupiono 15 pojazdów tego typu, które służyły mieszkańcom przy codziennych dojazdach przez kolejne 25 lat.

W latach 90., gdy na ulicach królowały Ikarusy i Jelcze, oferowały zupełnie nową jakość podróży, choć znaczną uciążliwością był brak drzwi w tylnej części pojazdu, co utrudniało wymianę pasażerską na przystankach.

Pierwszy z zamówionych pojazdów o numerze taborowym 2001 został odstawiony na terenie zajezdni do odrestaurowania jako pojazd historyczny. Pozostałe zezłomowano lub wystawiono na sprzedaż.

- Pojazd o numerze 2001 jest obecnie rekonstruowany. Prace te są prowadzone sukcesywnie przez naszą spółkę. Dokładny termin ich zakończenia nie został jeszcze wyznaczony - informuje Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.

Cztery zabytkowe trolejbusy z Gdyni


Być może pojawią się jeszcze trzy zabytkowe autobusy



  • Neoplan N4016 z 1997 r.
  • Neoplan N4020 z 1997 r.
  • Neoplan N4007 z 1998 r.
  • MAN NM222 z 1998 r., który ostatecznie nie będzie zachowany jako pojazd zabytkowy.
Oprócz wspomnianego mercedesa z 1994 r. GAiT planuje zachować "na pamiątkę" dla przyszłych pokoleń jeszcze co najmniej trzy autobusy:
  • Neoplan N4016 z 1997 r. (nr taborowy 2024)
  • Neoplan N4020 z 1997 r. (nr taborowy 2605)
  • Neoplan N4007 z 1998 r. (nr taborowy 2480)

Dwa pierwsze autobusy zostały wyprodukowane dla Gdańska przez Neoplan Polska, który w kolejnych latach został przekształcony w Solaris Bus and Coach i na bazie doświadczeń z budowy tych pojazdów skonstruował własną linię autobusów. Neoplan N4007 został natomiast odkupiony od szwedzkiego przewoźnika w 2008 r.

- To pojazdy, które stosunkowo niedawno wyłączone zostały z eksploatacji. Spółka GAiT chce docelowo włączyć je do taboru historycznego ze świadomością, że za kilka lat zyskają wartość historyczną i staną się atrakcją turystyczną - zapowiada Dobrowolska.
Obecnie nie są jednak znane żadne terminy rozpoczęcia prac przy tych autobusach.

Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku


Wiadomo już natomiast, że - wbrew pojawiającym się nieoficjalnie informacjom - do floty historycznej autobusów nie zostanie włączony MAN NM222 z 1998 r. (nr taborowy 2485), który ostatecznie został wykreślony ze stanu taborowego GAiT.

Miejsca

Opinie (126) 2 zablokowane

  • (2)

    Ostatnio będąc z córką w Warszawie, pod Pałacem Kultury i Nauki pokazywałam jej te autobusy i opowiadałam o charakterystycznych elementach.. żałowałam, że nie mamy czasu się przejechać. Kiedy u nas będą takie przejażdżki?

    • 1 3

    • Nie interesuje nas twoja córka

      • 1 1

    • całe lato jeździł Ogórek i Ikarus

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Kiedyś jechałem

    Jelczem Jelcz PR110 takim jak z pierwszego zdjęcia. Był generalnie fajny ale okrutnie zamulony. Ale co ciekawe raz jechałem na ostatnim fotelu i jak autobus wjechał w dziurę nagły uskok, wierzcie lub nie moje cztery litery na moment podskoczyły z siedzenia! Znalazłem się po prostu przez moment w powietrzu. Dziwne uczucie w końcu to nie samolot akrobacyjny a autobus, pewnie winnym temu była duża prędkość, dziura, twarde zawieszenie i to że tył autobusu inaczej amortyzuje dziury.

    • 9 0

  • No cóż trochę to dziwne hobby

    dla spółki miejskiej? Stare śmieciarki ktoś kolekcjonuje może UM?

    • 6 2

  • Autobus S Sopot-Gdynia (1)

    Ma ktoś zdjęcie albo pamięta jakiej marki one były? Chyba Scania. Zdecydowanie wyróżniały się na drodze.
    Jakieś 20 lat temu

    • 2 0

    • Wydaje mi sie

      Ze to byl MAN
      I to chyba byla firma podwykonawcza.

      • 0 0

  • Ogórek

    Wymiata !!!

    • 5 0

  • Na Jelcza PR110 mówi się (2)

    Mig . Jak się rozpędzał to odgłos silnika przypominał gwizd Miga 21

    • 4 1

    • Mig to był Jelcz M11 (1)

      Na podwoziu Ikarusa 260

      • 4 0

      • hehe

        ten był chyba szybszy duzo i taki bardziej przyjazny od pr, tak mnie sie wydaje sie ;) jako pasazer ;)

        • 1 0

  • ogórki (1)

    w wpk gg jeździły "ogórki": krótkie w wersji miejskiej i międzymiastowej (mało) oraz przegubowce początkowo długie skonstruowane w Warszawie i produkowane w Jelczu a potem zmodernizowane tzn .ze skróconym drugimi członem. Autobusy z przyczepami były użytkowane prze PKS.
    Ten" historyczny" zestaw lepiej przemalować na niebiesko i oznaczyć znakami PKS Gdańsk.
    Po fałszować historię ??

    • 3 3

    • Nie, ogórki z przyczepą jeździły też czerwone w komunikacji miejskiej. Np. na linii 106.

      • 3 0

  • A w Gdyni nie dbają o historię komunikacji

    Niestety obie spółki komunalne PKA i PKM nie zachowały dla przyszłych gdynian i turystów żadnych historycznych pojazdów. Wiele osób apelowało aby zachować w Gdyni Jelcza, Ikarusa itd ale...

    • 4 1

  • Coś nie tak z tą datą (1)

    Jelcz 043, popularnie zwany "Ogórkiem", to obecnie najcenniejszy autobusowy nabytek GAiT-u. Został wyprodukowany w 1984 r. - w roku 1984 w Gdańsku jeździły już nowsze Jelcze i Ikarusy przegubowce chyba chodzi o datę produkcji 1974 co może być prawdą,autobusy ogórki jeździły z przyczepkami gdzieś do roku 1978 a więc przy końcu eppoki "gierkowskiej".

    • 2 4

    • Przeczytaj ze zrozumieniem.

      Ten egzemplarz nie jeździł w Gdańsku, tylko został odkupiony i odrestaurowany na wzór gdańskiego autobusu. A produkowane były do 1986r.

      • 2 0

  • 148 jezdzil ogorek z przyczepa do Nowego Portu

    ale mama nigdy nie chciala wsiadac ze mna do przyczepy

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane