• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaj największą nastawnię kolejową w Trójmieście

Maciej Naskręt
13 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę

Zobacz pracę dyżurnych ruchu w nastawni kolejowej na stacji Gdynia Główna.


Zwiedziliśmy największą i jedną z najnowocześniejszych w Trójmieście nastawni kolejowych, która znajduje się na stacji Gdynia Główna zobacz na mapie Gdańska. W sezonie letnim dyżurni ruchu odprawiają tam ok. 200 pociągów dziennie.



Komputerowa nastawnia na stacji Gdynia Główna. W przyszłości będzie tam też Lokalne Centrum Sterowania linii E-65. Komputerowa nastawnia na stacji Gdynia Główna. W przyszłości będzie tam też Lokalne Centrum Sterowania linii E-65.
Zanim jednak opiszemy pracę dyżurnych w Gdyni, warto przypomnieć czym w ogóle jest nastawnia. Znajdują się w niej urządzenia do zdalnego sterowania ruchem kolejowym, czyli urządzenia nastawcze, blokowe i łączności (radiotelefon). Z ich pomocą ustawia się drogi przebiegu pociągów, przestawia zwrotnice oraz nadaje sygnały. Jej pracą kieruje dyżurny ruchu.

- Nastawnię w Gdyni Głównej obsługuje trzech dyżurnych ruchu podczas 12-godzinnej zmiany. W sumie, by zapewnić obsługę ruchu we wszystkie dni tygodnia, zatrudnionych tu jest 15 osób. Musiały one przejść odpowiednie szkolenia, by móc zasiąść przed pulpitem nastawczym - mówi Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku.

Tak jeszcze w 2008 r. wyglądała nastawnia na stacji Gdynia Główna. Tak jeszcze w 2008 r. wyglądała nastawnia na stacji Gdynia Główna.
Pulpit sterowniczy w gdyńskiej nastawni to kilka monitorów, klawiatury i myszki komputerowe ustawione na biurkach na drugim piętrze budynku. Całość wygląda niepozornie. Serce nastawni jednak znajduje się piętro niżej - to cztery komputery o dużej mocy obliczeniowej, zarządzane przez specjalistyczny system sterowania ruchem kolejowym Bombardier.

Ale na co dzień pracują tylko dwa komputery, a pozostałe dwa czuwają i włączają się jedynie w razie awarii. Ze względów bezpieczeństwa nie można oglądać części nastawni wyposażonej w jednostki centralne.

Zobacz nieczynną nastawnię we Wrzeszczu.

- Wprowadzenie komputerów do nastawni w Gdyni całkowicie zmieniło pracę dyżurnych ruchu. Przede wszystkim mogą oni wreszcie usiąść. Nie muszą przerzucać potężnych dźwigni, które można napotkać w dawnych mechanicznych nastawniach. Nie muszą obserwować ruchu gołym okiem. Niezbędne informacje m.in. o położeniu pociągu są prezentowane na monitorach komputera. Stąd z łatwością możemy odprawiać ok. 200 pociągów na dobę w okresie lata - mówi Leszek Lewiński.

Jednak z uwagi na bezpieczeństwo podróżnych, pewne czynności i procedury wciąż się nie zmieniły. Każdy ze składów, który opuszcza stację w Gdyni Głównej, jest zapowiadany na dalszej stacji przez telefon. Ponadto w razie awarii rozjazdu np. braku informacji o jego położeniu, dyżurny ruchu musi udać się, często na drugi koniec stacji, by go skontrolować.

System sterowania ruchem Bombardier posiada wiele zabezpieczeń uniemożliwiających doprowadzenie do wjechania na ten sam tor dwóch pociągów. Do takiej sytuacji mogłoby doprowadzić wyłącznie działanie umyślne dyżurnego ruchu, który obchodziłby kolejne zabezpieczenia systemu.

Nastawnia w Gdyni podpięta jest do trzech źródeł zasilania. To na wypadek gdyby nastąpiła przerwa w dostawie prądu do stacji. Pierwsze źródło zasilania - tzw. kolejowe - to niezależna od miejskich linia energetyczna, zasilająca wyłącznie obiekty i urządzenia niezbędne do obsługi infrastruktury. Z niego kolejarze korzystają standardowo.

Drugie źródło zasilania nastawni to sieć energetyczna, do której podpięte są również domy mieszkalne w Gdyni. Wykorzystywana jest ona gdy zawiodą dostawy prądu z pierwszego źródła. Natomiast ostatnim - tzw. awaryjnym - źródłem zasilania są generatory prądotwórcze.

Czy kolej jest bezpiecznym środkiem lokomocji?

A co jeśli wszystkie źródła zasilania zawiodą? Wtedy ruch prowadzony jest ręcznie. Grupa kolejarzy zajmuje pozycje przy rozjazdach i przekłada zwrotnice na polecenie dyżurnego ruchu.

Jaki był koszt przebudowy nastawni w Gdyni Głównej? - Z uwagi na zaawansowaną technologię sterowaniem ruchu musieliśmy rozbudować nastawnię w Gdyni o dodatkowe pomieszczenia. Stąd przebudowa nastawni z mechanicznej na komputerową pochłonęła 3,5 mln euro - mówi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Oddział w Gdańsku.

W przyszłości w nastawni w Gdyni Głównej powstanie także Lokalne Centrum Sterowania dla linii dalekobieżnej, na odcinku od Żabianki do Gdyni Cisowej. W tym celu już wygospodarowano pomieszczenie dla kolejnych dyżurnych ruchu. Będą oni zarządzać ruchem między stacjami, a w przyszłości być może wspomnianym fragmentem linii.

Podobne Lokalne Centrum Sterowania zostanie uruchomione niebawem w Gdańsku na wysokości dawnej przychodni przy Dworcu Głównym PKP. - Aktualnie trwa jej wyposażanie. Niebawem ruszy montaż urządzeń sterowania - zapewnia Ewa Symonowicz-Ginter.

Opinie (64) 7 zablokowanych

  • 200 pociagów na dobę chyba SKM bo tych dalekobieżnych

    jest 10 razy mniej niż kiedyś. Wjeżdżasz do Gdyni Głównej Osobowej a tu puste perony i bełkot z megafonów. Kiedyś nie było miejsca gdzie przyjąć na wolne tory, teraz hula wiatr.

    • 5 2

  • Nastawnia (1)

    To ja poproszę artykuł o nastawni w Tczewie

    • 2 2

    • re

      tczew to nie trójmiasto

      • 2 0

  • poznaj nawiększą Dyrekcję Kolei bo niedługo budynek zabytkowy się rozsypie jak Baszta pod Zrębem

    • 2 0

  • hej kotek, podoba mi się twoja nastawnia!

    • 0 0

  • Panie redaktorze Macieju N.

    Jako wnikliwy badacz wszelakich nieścisłości, absurdów oraz zajadły wróg wszelkiej infrastruktury zapewne zauważył pan, że taki "gmach" do radiotelefonu to zbyt wielkie pomieszczenia. No chyba, że ten radiotelefon jest produkcji ZSRR i "jedzie" na lampach elektronowych, co tłumaczyło by tyle anten na dachu. No i pewnie zauważył pan, że trzy osoby nie przeciągną przez miesiąc bez nadgodzin w ruchu zmianowym ciągłym. I nie chodzi już tylko o nadgodziny, których PKP podobno nie płaci, ale o bezpieczeństwo. Po 24 godzinach należy się 72 wolnego, po 12, 36. Jeśli dobrze liczę, to dyżurnych powinno być co najmniej czterech (bo przecież pracującym należy się też urlop!!!).
    Proponuję panu, panie Macieju, żeby przy okazji odwiedzin w różnych dziwnych miejscach w które pan często się udaje, przestał się pan fascynować jak przedszkolak tylko i wyłącznie techniką (w tym wypadku PRZEDPOTOPOWĄ), ale żeby się pan rozejrzał dokoła. Naprzykład na przepracowanie dyżurnych, którzy mogą spowodować katastrofę kolejową!!!

    • 3 0

  • przebudowa nastawni z mechanicznej

    ja tam na fotce z 2008r. widzę przekaźniki

    • 1 0

  • Gdynia moje ukochane miasto.

    Chociaż urodziłem się w Warszawie i mieszkam w niej już 45 lat to uwielbiam też Gdynię. Jak jestem długo w Gdyni to tęsknie za Warszawą. Pozdrawiam Trójmiasto

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane