• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaj plany budowy nowego przystanku Gdynia - Karwiny

Maciej Naskręt
17 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Estakada w ciągu ul. Wielkopolskiej nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Estakada w ciągu ul. Wielkopolskiej nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

Przebudowa splotu ul. Wielkopolskiej i Sopockiej zobacz na mapie Gdańska, budowa pętli autobusowej i podziemnego parkingu park&ride - takie plany stworzenia węzła przesiadkowego przy stacji PKM Karwiny do połowy 2015 r. ma Gdynia.



W miniony piątek przyjrzeliśmy się planom budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni. Na linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna zaplanowano budowę trzech dworców. Jako pierwszy obsługę pasażerów ma rozpocząć stacja Gdynia - Karwiny. Postanowiliśmy zatem przyjrzeć się bliżej wstępnym planom jej budowy, choć ich autorzy zastrzegają, że wciąż są to tylko wstępne założenia.

Przypomnijmy: stacja Karwiny ma powstać pod ul. Wielkopolską i być gotowa w chwili, gdy zaczną kursować pierwsze pociągi PKM z Gdańska przez Osowę do Gdyni, czyli w połowie 2015 r.

Zacznijmy od układu drogowego. Największą zmianę przejdzie splot ul. Wielkopolskiej i Sopockiej. Obie jezdnie relacji obwodnica - centrum mają zostać do siebie zbliżone. W tym celu konieczne jest wyburzenie dwóch istniejących wiaduktów znajdujących się w świetle ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni i odbudowanie ich w nieco bliższym sobie położeniu. Gdynianie nie powinni żałować likwidacji tych obiektów, bowiem ich stopień zużycia jest bardzo duży, a kosztowny remont lada dzień będzie niezbędny.

Zwężenie skrzyżowania i rozebranie istniejących wiaduktów jest niezbędne, by zbudować zejścia do południowej części planowanych peronów kolejowych stacji PKM. Dodatkowo powstanie przy nich winda dla pasażerów o ograniczonej mobilności.

Kolejną poważną zmianą będzie wykonanie pętli trolejbusowej i autobusowej na zachód od stacji PKM - przy ul. Buraczanej zobacz na mapie Gdyni. Pod pętlą ma znajdować się bezpłatny, trzykondygnacyjny parking dla samochodów osobowych typu Park&Ride na ok. 150-200 pojazdów. Wjazd do niego będzie możliwy od strony kościoła pod wezwaniem św. Jadwigi.

Jak ocenisz plany budowy stacji Gdynia - Karwiny?

Aby jednak Gdynia mogła zbudować w tym miejscu pętlę wraz z parkingiem, musi wcześniej wynegocjować z lokalną spółdzielnią przeniesienie własności terenu. Obecnie w miejscu planowanej pętli funkcjonuje parking strzeżony.

W jaki sposób autobusy i trolejbusy dojadą do stacji Karwiny? - Część pojazdów ma wjeżdżać właśnie na pętlę, będą to głównie linie z górnego tarasu. Pozostałe pojazdy z pasażerami zatrzymają się przy ul. Strzelców zobacz na mapie Gdyni i ul. Chwaszczyńskiej. Planistom z Gdyni zależy na ograniczeniu ruchu kołowego na ul. Wielkopolskiej do centrum - mówi Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowuje koncepcje dla Gdyni.

Ciekawym rozwiązaniem ma być ponadto planowana przy peronach antresola, która będzie również pełnić funkcję chodnika. To tamtędy piesi będą mogli przejść pod ul. Wielkopolską i dotrzeć m.in. do pętli autobusowej.

Na północnym końcu stacji PKM Karwiny ma powstać kładka dla pieszych, z której będzie można zejść bądź zjechać jedną z pięciu wind do peronów, przystanków przy ul. Strzelców, a także antresoli. W przyszłości kładka ma umożliwiać wejście do planowanego centrum handlowego między ul. Chwaszczyńską a ul. Strzelców.

Nie są na razie znane koszty budowy stacji PKM Karwiny. Wstępnie wiadomo, że cześć związaną z budową infrastruktury kolejowej - perony i dojścia do nich ma sfinansować PKM. Natomiast przebudowę infrastruktury drogowej przeprowadzi ze swoich środków miasto Gdynia. Niewykluczone, że część prac dofinansuje samorząd województwa.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (154) 4 zablokowane

  • Topografia miasta

    Szkoda,że projektant nie zna topografii miasta ,twierdząc,że dworzec powstanie u zbiegu ulic Sopockiej Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej. Jakie plany taka realizacja.
    .

    • 7 1

  • Żeby tylko był odpowiedniej długości lewoskręt na Wielkopolskiej (3)

    żeby samochody nie blokowały ruchu rano. Widać to ładnie na przykładzie ul. Wiśniewskiego gdzie jest za krótki a można go spokojnie powiększyć dwa razy kosztem bezużytecznego trawnika. Na Wielkopolskiej powinien być w zasadzie quasi 3 pas.
    Druga sprawa to odpowiedniej wielkości bufor wyjazdowy i bezkolizyjny wyjazd. Mam nadzieję, że będzie tak jak na rysunku lub lepiej. Ostatnie sprawa to jakie kroki będą podejmowane jeśli mieszkańcy lub właściciele busów zrobią sobie całodobowy darmowy parking np: podczas opadów śniegu? Czy postój będzie ograniczony do np: 10 godz.? (oczywiście jako bat na wyżej wymienionych niż tych kt. pracują po 12 godzin...)

    • 3 2

    • (2)

      W sumie wystarczy jakby parking był przewrotnie płatny od 19 wieczorem do 5 rano...

      • 3 1

      • no, to niezły pomysł (1)

        • 2 1

        • Beznadziejny pomysł

          Niektórzy pracują na zmiany!

          • 1 0

  • (1)

    myslę że na Karwinach będzie duży ruch, gdyż duża część mieszkańców tej części Gdyni jadąca w strone Gdańska będzie tam wsiadać.

    • 3 1

    • Generalnie temat "wożenia powietrza" jest przewrotny. Na początku zawsze są głosy na co to i po co. Jak w Warszawie budowano metro to kończyło się w polu... a zobaczcie dzisiaj Kabaty. Druga linia metra na projekcie kończy się w szczerym polu... ale poczekajcie 5 lat. I tak samo będzie u nas. Taka Osowa nagle stanie się dobrze skomunikowana a miejsca tam jeszcze sporo. Tego typu inwestycja bardzo dużo zmienia a za 10 lat nie będziemy sobie wyobrażać życia bez tej kolejki.

      • 8 0

  • ciekawe

    Jak często ta metrobana będzie jeździć. Jak rzadziej niż SKM to cały pomysł do d....

    • 4 1

  • kultura mobilności Gdynia - Karwiny (2)

    Miasto Gdynia, musi jak najszybciej przystąpić do projektu budowy pętli autobusowych i podziemnych/ew.wielopietrowych parkingów park&ride - tworząc na początek węzły przesiadkowe może w formie pilotażowym ze trzy za unijne pieniądze celem wdrożenia ekologicznych i środowiskowo-transportowych działań z zakresu testowania nowych rozwiązań komunikacyjnych w dziedzinie zrównoważonego rozwoju w transporcie miejskim.

    Taka zintegrowana strategia w koordynacji i kontroli dostępu z TRISTAR-em, za swoim głównym celem rozszerzanie obszarów o ograniczonej dostępności dla samochodów oraz uporządkowania kwestii parkowania w ścisłym centrum miasta zwłaszcza w sezonie letnim. Co będzie miało widoczne warunki dla rozwoju zrównoważonego i jeszcze bardziej przyjaznego transportu miejskiego jak transport zbiorowy, rowerowy i pieszy. Przeciwdziałania tak częstego obecnie zjawisku kongestii i degradacji i zawłaszczania przestrzeni publicznej. Eliminacja przejazdów tranzytowych samochodem przez obszar Centrum, Śródmieścia i Prestiżu oraz zwiększenie jego atrakcyjności dla niezmotoryzowanych uczestników ruchu turystów i mieszkańców.

    W ramach projektu CARAVEL, w październiku 2008 roku, zostaną wprowadzone pierwsze zmiany w organizacji ruchu w Śródmieściu (rozszerzenie strefy "B"). Szczegóły tego etapu przedstawiono poniżej.

    Tu nie chodzi tylko jak wskazałem wyżej, ale oczekujemy poprawy klimatu akustycznego oraz zmniejszenie emisji szkodliwych zanieczyszczeń w Białym Mieście. Budowa parkingów podziemnych powinna umożliwić uporządkowanie parkowania w całym obszarze, w szczególności uwolnić nasze śródmiejskie chodniki i skwerków ich blokowania parkującymi pojazdami.

    • 0 7

    • macie rację Towarzyszu

      "w październiku 2008 roku, zostaną wprowadzone pierwsze zmiany"

      • 4 0

    • uwolnienie chodników i skwerków w centrum miasta zależy nie tylko od budowy parkingów

      ale og egzekwowania prawa i jakości wspierania innych sposobów poruszania się po mieście niż samochodem. Dlaczego osoby chcące korzystać z samochodów mają być dofinansowane z moich podatków? Samochód nie jest efektywnym pojazdem do poruszania się po mieście.

      • 1 1

  • Za mało modernistyczna i designerska. Brakuje też emanacji polskości i tablicy, że to dzięki Wojtkowi powstała PKM.

    • 5 1

  • Macieju to tylko na papierze , poco tyle pisania

    projekty maja to do siebie ze się zmieniają !!!
    co klepiemy kolejny artykuł bo płacą za literówkę ???? i to ma usprawiedliwić pisanie o wietrze w polu

    • 3 1

  • winda o ograniczonej mobilności czy pasażer ? ;)

    "Dodatkowo powstanie przy nich winda dla pasażerów o ograniczonej mobilności."

    • 0 2

  • Ale będą korki potworne

    • 2 0

  • dlaczego parkingi dla samochodów mają być darmowe? (1)

    wydawanie publicznych pieniędzy na darmowe udogodnienia parkingowe w pobliżu stacji kolei lokalnej jest formą wspierania finansowego osób decydujących się do mieszkania poza miastem i zwiększa koszty funkcjonowania miasta.

    • 1 9

    • dlatego, żeby zachęcać mieszkańców mieszkających poza miastem oraz poza centrum miasta do korzystania z komunikacji zbiorowej, co wpływa na zmniejszenie liczby samochodów w centrum i poprzez to w jakimś stopniu na poprawę funkcjonowania centrum miasta. Z pewnością tańszym rozwiązaniem byłoby ogrodzenie centrum drutem kolczastym, tylko nie wiem, czy tańsze zawsze znaczy lepsze.

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane