• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaliśmy projekt planu dla Międzytorza w Gdyni

Patryk Szczerba
27 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Plan miejscowy obejmujący okolice Międzytorza powinien być przyjęty w tym roku. Plan miejscowy obejmujący okolice Międzytorza powinien być przyjęty w tym roku.

Plan miejscowy dla Międzytorza zobacz na mapie Gdyni w Gdyni zakłada w okolicach dworca powstanie galerii handlowej, dwóch budynków o wysokości do 55 metrów oraz przebudowę ulicy Władysława IV, która będzie łącznikiem pomiędzy centrum i nową Węglową. Publiczną dyskusję nad koncepcją zaplanowano na czwartek.



Czy po uchwaleniu planu dla Międzytorza ruszą zapowiadane inwestycje?

O tym, co może zawierać nowy plan miejscowy dla Międzytorza w Gdyni pisaliśmy w listopadzie. Kilka dni temu światło dzienne ujrzał projekt planu opracowywanego przez urzędników od 2012 roku, na co czekał przede wszystkim inwestor - firma Semeko, która wraz z PKP planuje zabudować w najbliższych latach 14-hektarowy teren.

Czytaj o innych wyłożeniach planów miejscowych w Gdyni

Nie ma w nim wielu niespodzianek, jest za to wreszcie kilka konkretów, które pozwalają zobrazować, jak planiści zaplanowali przyszłość śródmieścia Gdyni.

Obok dworca galeria

Przede wszystkim znacznie ma zmienić się otoczenie dworca. Tereny po obydwu stronach ul. Janka Wiśniewskiego przeznaczono na funkcję usługową z dopuszczeniem handlu o powierzchni powyżej 2 tys. m kw. Oznacza to, że w niedalekiej przyszłości w tym miejscu będzie mogła powstać kolejna wielka galeria handlowa. Zgodnie z zapisami wysokość zabudowy będzie mogła wynosić do 19 metrów od poziomu ulicy i do 5 kondygnacji nadziemnych. Dopuszcza się podwyższenie zabudowy do 22 metrów w przypadku oddalenia od ciągów drogowych.

Koncepcja planu planu miejscowego dla Międzytorza. Koncepcja planu planu miejscowego dla Międzytorza.
Co istotne, będą mogły pojawić się tam dwie dominanty w postaci budynków o wysokości nawet do 55 metrów po każdej ze stron ul. Janka Wiśniewskiego. Są jednak warunki. Obiekty będą musiały być oddalone od ulic: Wiśniewskiego, projektowanej Nowej Węglowej oraz połączenia jej z placu Konstytucji o 10 metrów. W przypadku tego ostatniego, będzie on mógł być przebudowany w ramach stworzenia węzła przesiadkowego z podziemnym parkingiem i oddalony o 30 metrów.

Obydwie części zabudowy pomiędzy Janka Wiśniewskiego będą mogły być połączone kondygnacją nadziemną, by klienci mogli przemieszczać się z jednej części do drugiej. W planach jest także stworzenie miejsca dla komunikacji autobusowej. Teren może zostać wykorzystany jako pętla, ale także nowy dworzec autobusowy, o którym mówi się w Gdyni od dłuższego czasu.

Mieszkania wzdłuż Jana z Kolna i Nowej Węglowej


W dokumencie zaplanowano także zabudowę wielorodzinną, gdzie będzie mogło powstać nawet kilka tysięcy mieszkań z dopuszczeniem na parterze funkcji usługowej. Jeśli powstaną, to w oddaleniu od dworca pomiędzy połączeniem z Nową Węglową a Świętojańską przechodzącą w pl. Kaszubski i Portową.

Na końcu poszerzonej ul. Władysława IV będą mogły powstać budynki z dominantą do 55 metrów. Docelowo na park zostanie przeznaczony teren pomiędzy Jana z Kolna i Tadeusza Wendy.

  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
Aktywiści miejscy już teraz zapowiadają złożenie wielu uwag do projektu. Jak mówią, przede wszystkim po to, by zabezpieczyć interesy kupców ze śródmieścia Gdyni.

- Może okazać się, że nowa galeria będzie kolosem, zajmie większość miejsca, a zabraknie terenu np. na postój autobusów ZKM. Obecnie nie ma w zapisach określonej powierzchni przeznaczonej na ten cel w miejscu potencjalnej inwestycji. Jest miejsce dla autobusów turystycznych, ale też nie jest określone, ile dokładnie ma jej być - mówi Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Jak dodaje, dobrze, że miasto wskazało dominanty w postaci budynków z wysokością do 55 metrów.

Aktywiści: Trzeba uściślenia zapisów

- To nic złego, że na obrzeżach powstają wysokie budynki. Ważne jest co innego - kształt nowej galerii handlowej. O ile jest wysokość maksymalna, nie ma minimalnej, a warto, żeby całość odpowiednio komponowała się z pozostałymi częściami zabudowy miasta i nie była jednym zwartym "klockiem", jak to jest w przypadku innych galerii w Trójmieście. Sporo podobnych zapisów w planie wymaga doprecyzowania. Będziemy o nie wnioskowali - wyjaśnia.
Kontrowersyjne z różnych powodów już są propozycje drogowe. Dotyczą m.in. projektowanej Nowej Węglowej, dla której nie ma nawet projektu. Miasto pozostaje bowiem w sporze z jednym z właścicieli działek. Rozstrzygnie go Naczelny Sąd Administracyjny. Dopóki nie będzie wyroku, nie będzie mógł być ogłoszony przetarg na prace budowlane warte kilkadziesiąt milionów złotych.

W dokumencie zawarta jest również m.in. konieczność przebudowy ulic Janka Wiśniewskiego i 3 Maja, połączenie pl. Konstytucji z Nową Węglową oraz rozbudowa ul. Władysława od Jana z Kolna do Nowej Węglowej w postaci dwóch jezdni po dwa pasy. To już od dawna budzi kolejne obawy mieszkańców centrum.

Sytuacja właścicielska w śródmieściu Gdyni Sytuacja właścicielska w śródmieściu Gdyni
- Bardzo prawdopodobne, że podobnie w przyszłości będzie wyglądał odcinek ulicy pomiędzy 10 Lutego i Jana z Kolna. Poza tym widać w planie sporo niekonsekwencji jeśli chodzi o szerokość dróg planowanych w okolicy w przyszłości. Dwujezdniowe Władysława IV i Nowa Węglowa będą przecinane przez jednojezdniowe, jak chociażby planowany łącznik pomiędzy pl. Konstytucji i projektowaną Nową Węglową. Powinien być jasny sygnał od miasta, jaką przestrzeń chce tam stworzyć. Brakuje go - uzupełnia Piesiewicz.
Ingerencja w układ drogowy koniecznością

Urzędnicy odpowiadają, że dwujezdniowa ulica Władysława IV jest koniecznością, by doprowadzić ruch do Nowej Węglowej, na co wskazują analizy. Dalsze poszerzenie ulic na terenie, którego nie obejmuje plan, nie jest wykluczone.

- Przypominam, że ten zapis był tam od początku. Nie jestem w stanie powiedzieć, czy zaraz po jego uchwaleniu rozpocznie się w tym miejscu zapowiadana inwestycja. Jeśli tak się stanie, musimy być gotowi również na zmiany na ul. Władysława IV, stąd obecność tych zapisów w dokumencie - wyjaśniał kilka miesięcy temu Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Dyskusja nad projektem planu miejscowego odbędzie się w czwartek, o godz. 17 w Infoboksie. Swoje uwagi do dokumentu, który można znaleźć na stronie internetowej Gdyni można składać do 24 lutego.

Miejsca

Opinie (210) 1 zablokowana

  • Śledziowo (4)

    Prawda jest taka że Śledziowo coraz bardziej wioszeje. Tym samym nie dziwią mnie obawy tubylców odnośnie budowy wysokich budynków.
    Gdyńskie śledzie muszą przyjąć do wiadomości ze powoli stają się prowincją Wielkiego Gdańska.
    Czekam na wasze komentarze...

    • 11 6

    • gdynianin

      spadaj ćmoku z gdańska zazdrościsz że gdynia jest coraz ładniejsza

      • 0 0

    • Ale o co chodzi.....?

      Gdynia - tak właściwie co to jest?
      Miks przedwojennej kaszubskiej wsi i modernistycznych klocków.
      Fuj. Nieład chaos i niewiadomo co. Nowa dyskotekowa zabudowa pasuje do tego bigosu jak ulał

      • 3 1

    • Niestety tym razem polegne ;)

      Ale nie liczył bym na wiele komentarzy :) z tego poziomu który reprezentujesz Wolnomieszczaninu sie po prostu nie dyskutuje. Bo to jak grać w Siatkowke z Szympansem

      • 3 0

    • nie wiem po co ta nienawiść do 'dzielnicy' aglomeracji?

      to że wsiowieje, to niestety się zgodzę

      bo co z tego, że coś się robi, gdy jest to zbyt mało...

      • 4 1

  • Galeria. . Galeria... galeria.. (1)

    Czy to miasto może przestać budować te molochy handlowe? Opamietajxie się! ! Najpierw ten paskudny bunkier nazwany Riviera (chichot losu) w pięknym miejscu pod samym lasem a teraz kolejny?po co? Może w końcu coś dla ludzi? Coś ambitniejszego?

    • 10 0

    • senior

      a co byś wolał żeby budowali kościoły i pomniki galeria podnosi status dużego miasta w każdym dużym mieście przy dworcach są galerie bo tak teraz się buduje a galerie dają miejsca do pracy

      • 0 0

  • Mało dziadostwa (1)

    Mało galerii handlowych!
    Jeszcze drobni przedsiębiorcy w mieście oddychają..
    Jeszcze trzeba zagranicznego kapitału niszczącego naszą gospodarkę..
    Gdzie ci ludzie mają na to zarabiać???
    Pracy nie ma..
    Bieda w Gdyni aż piszczy?

    • 0 0

    • pracodawca

      mam dużo pracy w belgi 20 euro na godziny napisz namiary będziesz miał szmal na wydawanie w galeriach

      • 0 0

  • We Wrzeszczu mamy Metropolie i Galerie bałtycką, (1)

    która się prawie dwukrotnie rozbuduje i widzę na tym forum jak za wyżej wymienionych Centrów, płatni dyskutanci forum-internauci, próbują obśmiać i zniechęcać do powstania na terenie na gdyńskim PKP, a przecież galerie i parki ciągle jeszcze w Polsce rosną jak grzyby po deszczu, choć rynek się kurczy. Gdynia w stosunku do Gdańska na osobę ma połowę galerii mniej. Pamiętajmy, że tam powstanie całkiem duża dzielnica i ludzie muszą robić zakupy. Ciągle też dla wielu ludzi stanowią to dowód doganiania Zachodu, wygody w konsumpcyjnym stylu życia. przy dworcach galerie są wskazane, bo czekając na pociąg, autobus lub inny środek komunikacji chętnie zwiedzamy i kupujemy.

    Ważne, aby przy okazji teren ten w powiązaniu z Dworcami ulicami i nowymi budynkami uzbroić w nowoczesną sprawną infrastrukturę XXI wieku, także w zieleń. Lepiej pobudować wyższe budynki a za to zorganizować wiecej terenów zielonych przejazdy tunelami pod torami i połączyć z ul.Morską itd.

    • 1 0

    • senior

      wreszcie ktoś mądrze napisał podzielam twoją adnotacje

      • 0 0

  • Gdynianka (1)

    Niech budują, ale prosze o pozostawienie wiekszej ilości terenu na rekreację. Kilka tysięcy mieszkań więcej a zieleni niewiele. Bedziemy życ jak w puszcze smrodu, nawet bliskośc zatoki nie pomoże. Zaorać Rivierę bo tam miały być tereny rekreacyjne Panie Szczurek!!!!!!!!

    • 0 2

    • gdynianin

      a na zakupy będziesz jeżdzić do gdńska i tam będziesz zostawiać pieniądze ciekawe ile razy w miesiącu korzystasz z rekreacji podejrzewam ani razu a udajesz wielką aktywistkę

      • 0 0

  • Międzytorze (4)

    Galeria z pewnością spowoduje pozamykanie okolicznych sklepów. Przy dworcu kolejowym powinien powstać prawdziwy dworzec autobusowy

    • 40 1

    • senior

      w każdym dużym mieście przy dworcach pkp są galerie więc i w gdyni też tak musi być bo tak się rozwijają miasta i basta

      • 0 0

    • i parking wielopoziomowy (1)

      • 9 0

      • i parkowanie oczywiscie za darmo ;)

        • 3 0

    • i normalna infrastruktura drogowa, z dobra droga rowerowa przez cale centrum

      • 8 0

  • Gdzie będziem wino pić? (2)

    jeste przeciw

    • 8 7

    • stary gdynanin

      pięknie to ująłeś gdzie pijusy będą mieli szczać i chlać jabole i denaturat niektórym się to podoba

      • 0 0

    • Będzie lokal pod Wiatą!!!

      • 2 1

  • A port pewnie Szczurek przeniesie do Chwaszczyna (5)

    Kwiatkowski się w grobie przewraca jak widzi jak rujnuje się dzieło jego życia

    • 121 45

    • stary gdynanin

      człowieku o czym ty piszesz przecież port w gdyni jest cały czas rozbudowywany kwiatkowski byłby dumny zatorze nie ma nic wspólnego z portem miasto musi się rozwijać a co teraz jest ładnie z rurami i badziewnym komisem samochodowym a lewa strona przy dworcu ci się tak podoba więc daj se na luz

      • 0 0

    • port

      port do torunia :)

      • 6 0

    • Mapa planistyczna Gdyni z lat Kwiatkowskiego

      pokazuje, że tam właśnie miała się znaleźć prestiżowa zabudowa mieszkalna Gdyni, potem eksport węgla w latach 30tych spowodował, że zbudowali tam torowiska, które teraz są niepotrzebne, bo wagony nie czekają już na przeładunek po kilka dni..

      • 14 5

    • Szczurek - do dymisji!

      • 9 2

    • Na pewno nie do Radomia tak jak Pisiory Stocznię.

      • 10 7

  • senior

    mam 65 lat szkoda że nie zobacze jak powstanie międzytorze bo musiał bym żyć ze 110 lat szkoda bo gdynia będzie najpiękniejsza pod warunkiem ze powstanie nowy nowoczesny dworzec pkp i plac autobusowy

    • 0 0

  • 3 lata minęło i nic :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane