• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaliśmy projekt planu dla Międzytorza w Gdyni

Patryk Szczerba
27 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Plan miejscowy obejmujący okolice Międzytorza powinien być przyjęty w tym roku. Plan miejscowy obejmujący okolice Międzytorza powinien być przyjęty w tym roku.

Plan miejscowy dla Międzytorza zobacz na mapie Gdyni w Gdyni zakłada w okolicach dworca powstanie galerii handlowej, dwóch budynków o wysokości do 55 metrów oraz przebudowę ulicy Władysława IV, która będzie łącznikiem pomiędzy centrum i nową Węglową. Publiczną dyskusję nad koncepcją zaplanowano na czwartek.



Czy po uchwaleniu planu dla Międzytorza ruszą zapowiadane inwestycje?

O tym, co może zawierać nowy plan miejscowy dla Międzytorza w Gdyni pisaliśmy w listopadzie. Kilka dni temu światło dzienne ujrzał projekt planu opracowywanego przez urzędników od 2012 roku, na co czekał przede wszystkim inwestor - firma Semeko, która wraz z PKP planuje zabudować w najbliższych latach 14-hektarowy teren.

Czytaj o innych wyłożeniach planów miejscowych w Gdyni

Nie ma w nim wielu niespodzianek, jest za to wreszcie kilka konkretów, które pozwalają zobrazować, jak planiści zaplanowali przyszłość śródmieścia Gdyni.

Obok dworca galeria

Przede wszystkim znacznie ma zmienić się otoczenie dworca. Tereny po obydwu stronach ul. Janka Wiśniewskiego przeznaczono na funkcję usługową z dopuszczeniem handlu o powierzchni powyżej 2 tys. m kw. Oznacza to, że w niedalekiej przyszłości w tym miejscu będzie mogła powstać kolejna wielka galeria handlowa. Zgodnie z zapisami wysokość zabudowy będzie mogła wynosić do 19 metrów od poziomu ulicy i do 5 kondygnacji nadziemnych. Dopuszcza się podwyższenie zabudowy do 22 metrów w przypadku oddalenia od ciągów drogowych.

Koncepcja planu planu miejscowego dla Międzytorza. Koncepcja planu planu miejscowego dla Międzytorza.
Co istotne, będą mogły pojawić się tam dwie dominanty w postaci budynków o wysokości nawet do 55 metrów po każdej ze stron ul. Janka Wiśniewskiego. Są jednak warunki. Obiekty będą musiały być oddalone od ulic: Wiśniewskiego, projektowanej Nowej Węglowej oraz połączenia jej z placu Konstytucji o 10 metrów. W przypadku tego ostatniego, będzie on mógł być przebudowany w ramach stworzenia węzła przesiadkowego z podziemnym parkingiem i oddalony o 30 metrów.

Obydwie części zabudowy pomiędzy Janka Wiśniewskiego będą mogły być połączone kondygnacją nadziemną, by klienci mogli przemieszczać się z jednej części do drugiej. W planach jest także stworzenie miejsca dla komunikacji autobusowej. Teren może zostać wykorzystany jako pętla, ale także nowy dworzec autobusowy, o którym mówi się w Gdyni od dłuższego czasu.

Mieszkania wzdłuż Jana z Kolna i Nowej Węglowej


W dokumencie zaplanowano także zabudowę wielorodzinną, gdzie będzie mogło powstać nawet kilka tysięcy mieszkań z dopuszczeniem na parterze funkcji usługowej. Jeśli powstaną, to w oddaleniu od dworca pomiędzy połączeniem z Nową Węglową a Świętojańską przechodzącą w pl. Kaszubski i Portową.

Na końcu poszerzonej ul. Władysława IV będą mogły powstać budynki z dominantą do 55 metrów. Docelowo na park zostanie przeznaczony teren pomiędzy Jana z Kolna i Tadeusza Wendy.

  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
Aktywiści miejscy już teraz zapowiadają złożenie wielu uwag do projektu. Jak mówią, przede wszystkim po to, by zabezpieczyć interesy kupców ze śródmieścia Gdyni.

- Może okazać się, że nowa galeria będzie kolosem, zajmie większość miejsca, a zabraknie terenu np. na postój autobusów ZKM. Obecnie nie ma w zapisach określonej powierzchni przeznaczonej na ten cel w miejscu potencjalnej inwestycji. Jest miejsce dla autobusów turystycznych, ale też nie jest określone, ile dokładnie ma jej być - mówi Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Jak dodaje, dobrze, że miasto wskazało dominanty w postaci budynków z wysokością do 55 metrów.

Aktywiści: Trzeba uściślenia zapisów

- To nic złego, że na obrzeżach powstają wysokie budynki. Ważne jest co innego - kształt nowej galerii handlowej. O ile jest wysokość maksymalna, nie ma minimalnej, a warto, żeby całość odpowiednio komponowała się z pozostałymi częściami zabudowy miasta i nie była jednym zwartym "klockiem", jak to jest w przypadku innych galerii w Trójmieście. Sporo podobnych zapisów w planie wymaga doprecyzowania. Będziemy o nie wnioskowali - wyjaśnia.
Kontrowersyjne z różnych powodów już są propozycje drogowe. Dotyczą m.in. projektowanej Nowej Węglowej, dla której nie ma nawet projektu. Miasto pozostaje bowiem w sporze z jednym z właścicieli działek. Rozstrzygnie go Naczelny Sąd Administracyjny. Dopóki nie będzie wyroku, nie będzie mógł być ogłoszony przetarg na prace budowlane warte kilkadziesiąt milionów złotych.

W dokumencie zawarta jest również m.in. konieczność przebudowy ulic Janka Wiśniewskiego i 3 Maja, połączenie pl. Konstytucji z Nową Węglową oraz rozbudowa ul. Władysława od Jana z Kolna do Nowej Węglowej w postaci dwóch jezdni po dwa pasy. To już od dawna budzi kolejne obawy mieszkańców centrum.

Sytuacja właścicielska w śródmieściu Gdyni Sytuacja właścicielska w śródmieściu Gdyni
- Bardzo prawdopodobne, że podobnie w przyszłości będzie wyglądał odcinek ulicy pomiędzy 10 Lutego i Jana z Kolna. Poza tym widać w planie sporo niekonsekwencji jeśli chodzi o szerokość dróg planowanych w okolicy w przyszłości. Dwujezdniowe Władysława IV i Nowa Węglowa będą przecinane przez jednojezdniowe, jak chociażby planowany łącznik pomiędzy pl. Konstytucji i projektowaną Nową Węglową. Powinien być jasny sygnał od miasta, jaką przestrzeń chce tam stworzyć. Brakuje go - uzupełnia Piesiewicz.
Ingerencja w układ drogowy koniecznością

Urzędnicy odpowiadają, że dwujezdniowa ulica Władysława IV jest koniecznością, by doprowadzić ruch do Nowej Węglowej, na co wskazują analizy. Dalsze poszerzenie ulic na terenie, którego nie obejmuje plan, nie jest wykluczone.

- Przypominam, że ten zapis był tam od początku. Nie jestem w stanie powiedzieć, czy zaraz po jego uchwaleniu rozpocznie się w tym miejscu zapowiadana inwestycja. Jeśli tak się stanie, musimy być gotowi również na zmiany na ul. Władysława IV, stąd obecność tych zapisów w dokumencie - wyjaśniał kilka miesięcy temu Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Dyskusja nad projektem planu miejscowego odbędzie się w czwartek, o godz. 17 w Infoboksie. Swoje uwagi do dokumentu, który można znaleźć na stronie internetowej Gdyni można składać do 24 lutego.

Miejsca

Opinie (210) 1 zablokowana

  • (2)

    Zastanawia mnie pewna najwazniejsza sprawa....

    Czy Radni z Urzedu Miasta i Pan Szanowny Prezydent czytaja nasze powyzsze opinie?

    Chcialbym zeby jednak znalezli chwile I zobaczyli co o tym mysla mieszkancy!
    Bo jezeli miasto chce znowu przyciagnac tysiace turystow na sezon do tych mieszkan to pewnie sie uda. Ale dla nas mieszkancow to beda ciagle podwyzki cen, bark miejsc do parkowania, ciagle korki I przedewszystkim nasze drogi ktore I tak nie sa w najlepszej kondycji beda juz totalnie rozwalone!

    Radzil bym aby Decyzyjne osoby w miescie skupily uwage na infrastryktorze ktora mam I ktora od lat nie byla modernizowana!

    A galeri to nam juz wystarczy! Ludzie sztucznie chodza do nich pokazujac sie znajomym I oznbaczajac na FACEBOOK-u ze maja takie blogie zycie. A to jest ewidentne "granie pod publike"

    Ludzie pomyslcie o tym, ze na tych terenach mozna bylo by powtornie rozwinac przemysl stoczniowy! jak bylo wczesniej! ALe lepiej sprzedac lub oddac tereny za darmo (tak jak robi to Sopot) zaq wczosu poki Panstwo nie odkupi udzialow w Stoczni. A potem beda protest mieszkancow I brak zgody na rozszerxenie przemyslu stoczniowego I totalnie przemysl upadnie!

    Ale najwazniejsze ze rodzinki beda mogly chodzic na niedzielne spacery po Galerii I pokazywac Dzieciom od malego co jest najwazniejsze I jak trzeba sie ubrac zeby pokazac "sasiadom" ze jestem najwazniejdszy!

    Pozdrawiam

    • 4 3

    • Masz duzo racji

      Ale te opinie to zgraja platnych szmalcowników na uslugach warszawy, ten smród robi od 3-5 osób udają wielce zkłopotanych gdynian, nie utozsamiam sie z nimi jako z mieszkańcami. Bo jest to miernie mizerny, twradoglowy atak na obecnego prezydenta, chcą zamienić Dziadka Szcurka na Pacynke Jarkową. I to jest największy problem Gdyni, nie dziura w ulicy czy korek na esćie. Brak kontrkandytata dla Wojtka. Niestety ........

      • 0 2

    • Gdyby czytali komentarze nasze włodarze to Gdynia, a nawet trójmiasto byłoby potęgą przemysłowo-handlową. Oczywiście jakby brali pod uwagę tylko te sensowne :)
      a tak na poważnie, to powinni ten teraz zagospodarować pod port/stocznie tak jak piszesz. Nowe miejsca pracy, to więcej kasy dla miasta. A grunty nie sprzedawać lecz wynajmować. Długo terminowo miasto by miało dochód. No ale Szczurka już deweloperzy wytresowali, że to oni wydaje mi się rządzą a nie on. Mam nadzieje, że wejdzie w życie ustawa o 2 kadecjach samorządów by takie patologie nie powstawały

      • 0 0

  • To gdzie jeszcze galeria? Jest Riviera, Klif, Szperk, ma być na Chylońskiej, teraz tu. Jeszcze tak z 15 brakuję.

    • 0 0

  • PiS won z 3miasta (1)

    Obawiam się że jak pislamiści dojdą do władzy w Gdyni to powstanie tan pomnik kurdupla i nic więcej

    • 4 6

    • Widac ze totalnie nie wiesz nic o polityce!

      Po drugie nie obraza sie nikogo! Takie sa zasady dobrego wychowania, jezeli Cie ktos tego nauczyl I wiesz co to wogle jest!

      Kolejna rzecz... Kurdupla to masz w Swoich majtkach dziurawych!

      Pozdrawiam

      • 0 3

  • Lek wysokosci

    Po co te ograniczenia z wysokością?

    • 4 0

  • Śmierdzi warszafką, czyli kolejny bezpłciowy projekt.

    • 1 2

  • Gdynianka (1)

    Niech budują, ale prosze o pozostawienie wiekszej ilości terenu na rekreację. Kilka tysięcy mieszkań więcej a zieleni niewiele. Bedziemy życ jak w puszcze smrodu, nawet bliskośc zatoki nie pomoże. Zaorać Rivierę bo tam miały być tereny rekreacyjne Panie Szczurek!!!!!!!!

    • 0 2

    • gdynianin

      a na zakupy będziesz jeżdzić do gdńska i tam będziesz zostawiać pieniądze ciekawe ile razy w miesiącu korzystasz z rekreacji podejrzewam ani razu a udajesz wielką aktywistkę

      • 0 0

  • We Wrzeszczu mamy Metropolie i Galerie bałtycką, (1)

    która się prawie dwukrotnie rozbuduje i widzę na tym forum jak za wyżej wymienionych Centrów, płatni dyskutanci forum-internauci, próbują obśmiać i zniechęcać do powstania na terenie na gdyńskim PKP, a przecież galerie i parki ciągle jeszcze w Polsce rosną jak grzyby po deszczu, choć rynek się kurczy. Gdynia w stosunku do Gdańska na osobę ma połowę galerii mniej. Pamiętajmy, że tam powstanie całkiem duża dzielnica i ludzie muszą robić zakupy. Ciągle też dla wielu ludzi stanowią to dowód doganiania Zachodu, wygody w konsumpcyjnym stylu życia. przy dworcach galerie są wskazane, bo czekając na pociąg, autobus lub inny środek komunikacji chętnie zwiedzamy i kupujemy.

    Ważne, aby przy okazji teren ten w powiązaniu z Dworcami ulicami i nowymi budynkami uzbroić w nowoczesną sprawną infrastrukturę XXI wieku, także w zieleń. Lepiej pobudować wyższe budynki a za to zorganizować wiecej terenów zielonych przejazdy tunelami pod torami i połączyć z ul.Morską itd.

    • 1 0

    • senior

      wreszcie ktoś mądrze napisał podzielam twoją adnotacje

      • 0 0

  • Mało dziadostwa (1)

    Mało galerii handlowych!
    Jeszcze drobni przedsiębiorcy w mieście oddychają..
    Jeszcze trzeba zagranicznego kapitału niszczącego naszą gospodarkę..
    Gdzie ci ludzie mają na to zarabiać???
    Pracy nie ma..
    Bieda w Gdyni aż piszczy?

    • 0 0

    • pracodawca

      mam dużo pracy w belgi 20 euro na godziny napisz namiary będziesz miał szmal na wydawanie w galeriach

      • 0 0

  • A ulice gdzie rozbudujcie komunikacje

    Poj... Z Gdyni 100mln w lotnisko a teraz w coś takiego a gdzie ulice Gdyni w tym mieście jeździć się już nie da a wam głu.... Dubaj potrzebny w ZEA zaczynali od budowy drogi ale szerokiej nie takiej że autobusy zjeżdża kwota pasami aby przejechać

    • 0 0

  • Gdynianka

    Zabudują wszystkie wolne tereny, przy Teatrze Muzycznym Pl.Grunwaldzki też zabudują. No i spacerować bedziemy między blokowiskami, bo na pewno nie ma w planach nowych terenów rekreacyjnych dla mieszkańców. Pozostał betonowy bulwar i Skwer Kościuszki zastawiony samochodami. draństwo !!!!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane