• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaniacy zmodernizują gdańskie tramwaje

Krzysztof Koprowski
14 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 16:24 (14 maja 2008)
Obecnie jeden skład Duewag N8C obsługuje trasę na Chełm, drugi został wypożyczony do Krakowa. Docelowo  po Gdańsku będzie jeździć 46 zmodernizowanych Dortmundów. Obecnie jeden skład Duewag N8C obsługuje trasę na Chełm, drugi został wypożyczony do Krakowa. Docelowo  po Gdańsku będzie jeździć 46 zmodernizowanych Dortmundów.

ZKM Gdańsk wybrał firmę, która zmodernizuje 46 tramwajów typu N8C, zwanych Dortmundami. Zajmie się tym poznański Modertrans.



Prace obejmą m.in. wstawienie niskopodłogowego członu, instalacje monitoringu oraz wymianę obu czół składów.

- Być może jesienią tego roku ujrzymy na naszych torowiskach zmodernizowane składy N8C - informuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk. Wszystko będzie zależeć od tego czy wynik przetargu nie zostanie oprotestowany przez oferentów oraz czy Modertrans wykona zlecone prace zgodnie z harmonogramem.

Oprócz Modertransu, w przetargu stanęli: H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych (również z Poznania) oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacje z Łodzi. Najsłabiej została oceniona oferta "Ceglorza", który wcześniej oprotestował poprzedni przetarg na modernizację składów.

Zmodernizowane tramwaje N8C posłużą w pierwszej kolejności do obsługi trasy tramwajowej na Chełm, która przypuszczalnie zostanie przedłużona. Dortmundy zastąpią także najbardziej wysłużone składy Konstal 105N.

Opinie (96) 1 zablokowana

  • Wszyscy tylko potrafia krytykowac ,pojezdzijcie po innych miastach gdzie poruszja sie sklady ktore u nas zostaly wycofane 20 lat temu np poznan ,warszwa,wroclaw tam to dopieri tragedia jest .Nikt nie zauwaza ze mamy najnowszy tabor w polsce,ikarusy zostaly wycofane przyjdzie i kolej na tramwaje CIERPLIEOSCI

    • 0 0

  • Ludzie...

    ...zakup dortmundów to bardzo dobry interes. Te tramwaje są w świetnym stanie. Dobra konstrukcja i wykonanie. Chciałbym odnieść się do kilku opinii:
    1) Nowe tramwaje jeżdżą narazie tylko na Chełm gdyż na tą linię mają zakaz wjazdu 105N z powodu wzniesień na trasie oraz złych właściwości hamowania "stopiatek"
    2) Ludzie myślicie że nowe tramwaje to lepszy zakup?! Gdańskie Citadisy też były nowe a jednak nawalają...
    3)...i nie ma co obwiniać o wszystko niemców. Citadisy to tramwaje polskiej konstrukcji (ktoś napisał że trzeba wspierać polską produkcję no nie?!) A mianowicie te tramwaje nawalają i sa naprawiane u prosucenta. Skoki napięcia w obwodach to tylko jedna z wad.
    Wniosek końcowy: Zakup Deuwagów to dobry interes, a ludzi którzy się nie znają proszę o nie wypowiadanie się!

    • 1 0

  • A gdzie te 46 (6)

    Dortmundów jeździ? Codziennie jeżdżę 8 lub 13 i jeszcze nigdy nie widziałem na tej trasie żadnego Dortmunda.

    • 0 4

    • na stogi to powinni stare n puszczac a nie nowe tramwaje nie zaslugujecie na to

      • 1 0

    • (2)

      Większość z tych 46 tramwajów jeździ w Dortmundzie. Poważnie.

      • 1 0

      • i jeden w Krakowie

        • 0 0

      • mają do Gdańska dopiero przyjechać

        przez Poznań najprawdopodobniej

        • 0 0

    • Na trasie 8 i 13 nowych tramwajów nigdy nie zobaczysz - na Stogi takowe nie jeżdżą i zapewne nie będą jeździć ;)

      • 0 0

    • czytaj dokładnie !

      • 0 0

  • Dlaczego wszystkie nowe tramwaje jezdza trasa na Chelm? (7)

    Denerwuje mnie to, ze jezdzac codziennie z Wrzeszcza na Uniwerek na Przymorzu musze sie telepac rozklekotanymi gruchotami. Raz na 2 miesiace trafi mi sie jakis, w ktorym zamykajace sie drzwi nie ogluszaja a przez szpary nie wieje wiatr. Czy tylko ta jedna trasa sie liczy?

    • 0 0

    • Ciesz się, że wiatr wieje

      Jak chcesz zobaczyć, co to znaczy brak przewiewu, przejedź się solarisem w środku lata (wiadomo) lub w środku zimy (gdy człowiek wchodzi do autobusu z -10 stopniowego mrozu, ubrany w kurtkę zimową itp, a w autobusie 25 i zero przewiewu). Odkąd zaczęłam jeździć "super hiper wypasionymi" solarisami, zaczęłam doceniać pogruchotane tramwaje.

      • 0 0

    • Po pierwsze... (2)

      Dortmundy to nie sa nowe tramwaje, tylko jakis odzysk od sasiadow z zachodu. Te tramwaje sa wiekowe chyba jakos 1983 czy cos takiego ! Sami zobaczcie jak bedziecie jechac tam jest tabliczka znamionowa kiedy zostal wyprodukowany. Po drugie, gdyby one byly nowe to kto by nowy tramwaj modernizowal, chyba sa takie czasy ze juz produkuja tylko i wlacznie tramwaje niskopodlogowe, a gdyby nie to chyba zakupowane tramwaje byly juz tylko niskopodlogowe, czyz nie tak??

      • 1 0

      • Z tego co pamiętam ostatnio Warszawa ogłosiła przetarg na tramwaje wysoko podłogowe :P

        • 0 0

      • Maly,

        dzieki za wytlumaczenie, ze 25 letni tramwaj musial byc wyprodukowany w 1983 roku.
        Sam bym na to nie wpadl.

        • 0 0

    • Nie chodzi o to ze tramwaje stare podjada na Chelm czy nie.Bo kazdy tramwaj tam podjedzie.Tylko chodzi oto ze tam musza jezdzic tramwaje ktore podczas hamowania sypia w razie poslizgu piaskiem.Te stare tramwaje nie maja w sobie piaskarki.I po prostu dla bezpieczenstwa tylko jezdza te nowe tramwaje bo tylko one taka funkcje maja.Podczas hamowania z gory w razie sliskiej szyny nie ma zadnych szans zatrzymania tego starego tramwaju.Wiem cos o tym bo pracuje jako motorniczy.

      • 1 0

    • bo na chelm jest pod gorke i te stare tramwaje nie dadza rady tam podjechac, a nowe tak.

      • 0 1

    • bo te gruchoty pod górkę nie wjadą :)

      • 0 1

  • do malkontentów i miłośników 105Na (1)

    1) Jeśli komunikacja tramwajowa chce kiedyś w jakikolwiek sposób konkurować z prywatnymi samochodami, to musi zapewnić komfort podróżowania ( np. miejsca siedzące. Tych akurat w N8C jest o wiele, wiele więcej niż w 105Na
    2) O nowych tramwajach zapomnijcie, bo nawet bogate zachodnie miasta wymieniają rocznie po kilka wozów. A u nas w tej chwili 90% taboru tramwajowego nadaje się do natychmiastowej wymiany, i to nie ze względu na wiek, tylko stan techniczny i żenujące standardy które były za komuny. Gdyby więc wymieniać tabor na nowe tramy, to taka operacja potrwałaby ze 30 lat
    3) obecnie we wszystkich miastach polski jeżdżą niemieckie szroty z lat 1950-1970, więc Gdańsk chyba i tak nieźle się ustawił organizując szroty z lat 1975-1985, które jednak łapią się choć trochę pod współczesne standardy.

    • 1 0

    • jak w karkowie jezdza niemieckie szroty to raczej nie masz pojecia o transporcie miejskim ;/

      • 0 0

  • a te ropnia ki autobusy!!Chmura smrodu jak przejerzdża!!

    wszystkie zagraniczne miasta kupuja nowe autobusy ekologiczne autobusy na CNG,LPG ,wodór czy rzepak.Tylko ta ciemnota z Gdańska kupuje nowe ropniaki za gruba kase od mercedesa!! Nwet gdynia kupuje zamiast autobusów trolejbusy!!

    • 0 1

  • A tory tramwajowe???

    Wystarczy przejechać się tramwajem po niedawno modernizowanych torach tramwajowych na al.Wojska Polskiego od Grunwaldzkiej do zajezdni tramwajowej we Wrzeszczu. Czy w Polsce nikt nie potrafi równo położyć torów. Może jednak się mylę, prawdopodobnie chodzi o to, żeby turysta przyjeżdzający do Gdańska czuł już w mieście morski klimat i tramwaj tworzył namiastkę przejażdżki statkiem po morzu. Oczywiście, że przechyły i szarpnięcia w tramwaju są bardziej dynamiczne i gwałtowne jak na morzu.
    Czy na tory tramwajowe jest jakaś gwarancja ???.

    • 0 0

  • (5)

    Ludzie przecież to jest zwykłe mydlenie oczu, wiadomo że stare i rozklekotane 105N to normalny widok na Gdańskich torach. A czy chociaż ktoś z Was , który pisze podobne bzdury wie chociaż coś o waszych wymarzonych dortmundach? To są takie same złomy jak nasze 105N te same lata produkcji 105N 1973-1973 a dortmundy 1979-1983 ten sam złom. Wierzcie czy nie ale byłem w Dortmundzie i widziałem i jechałem to jest gorsze niż 105 tki.
    A co da modernizacja niccc.... tak samo jakbyście chcieli z Fiata 126P zrobic Maybacha albo inną limuzyne.

    • 1 0

    • A porównałeś technologią i standardy w jakich zostały one zbudowane? Zapewniam cię N8C jest nowocześniejszy od 105N/Na oraz tańszy w eksploatacji (nie zapominając iż jest np ciszy)

      • 0 0

    • 105N był produkowany do 1979 roku a 105Na - do 1992...

      Swoją drogą, to gdy jeszcze jeździłem tramwajami, to na tabliczkach znamionowych tych maszyn (między środkowymi drzwiami) widywałem daty produkcji od połowy lat 70. do 1986r.

      • 0 0

    • (2)

      to może masz 322 miliony na nowe Bombardiery zamiast tych niemieckich "złomów" ,które na pewno są lepsze od każdego polskiego tramwaju nawet obecnie produkowanego ?

      • 0 0

      • (1)

        jakoś na system operacji światłami ulicznymi zanalzały się 345 mln a po co ta organizacja ruchu skoro i tak drogi mamy do dupy i nic ich nie odkorkuje a tramwaje nie stoją w korkach i zamiast na gówno wydać mozna był np na nowe tramwaje

        • 0 0

        • 345 milionów możemy wydac na tristar tylko dlatego że do nie go dokłada się UE. Na tramwaje nigdy nie dostaniemy takiej jednorazowej dotacji

          • 0 0

  • Złomy!!!!!!!!!!!!!!!!!! (6)

    to skandal ze ktos wogole wpadl na posmysl kupna 46 złomow 30 letnich !!!!!! jak mozna tak stare złomy sprowadzac ??? te złomy beda jezdzic po naszych torach minimum 20 lat a to oznacza ze bedziemy jezdzic 50 letnimi złomami!!!! Ludzie to juz w Moskwie maja nowszy tabor uliczny ;/;/

    • 0 2

    • (2)

      Jak taki madry jestes to daj pieniadze to kupimy nowe tramwaje.A te dortmundy sa wszystkie w bardzo dobrym stanie technicznym i wizualnym niz te stare.

      • 0 0

      • Wizualizacja (1)

        Wizualnie to może jakoś wyglądają, ale co z częściami zamiennymi.Przecież ta modernizacja pochłonie więcej pieniędzy niż to warte gdyż części są innej normy i teraz trzeba będzie jeszcze wybulić na serwis części zamiennych.

        • 0 0

        • Jak ich nie chcecie to Kraków weźmie wszystkie, bo mam je sprzed nosa zgarnęliście.

          • 0 0

    • (1)

      Te 30 letnie złomy sa w 100 razy lepszym stanie niż nasze dotychczasowe 30 letnie złomy. Do tego przejdą modernizację. A to wszystko za cenę 2-3 nowych trawmwajów.

      • 0 0

      • Dortmundy mają 15 lat!!!

        A eksploatacja takiego składu to 30 lat! Więc Kupimy tramwaje które toczyć się będą kolejne 15 lat bez większych problemów! A modernizuje się je dlatego żeby lepiej spisywały się na Gdańskich trasach, jak i nie odstawały wyglądem od nowszych maszyn!!!!

        • 0 0

    • w berlińskim metrze jeżdżą (albo jeździły do niedawna) kilkudziesięcioletnie kolejki i nikt nie robił z tego problemu

      • 0 0

  • tak a najlepsze macie te sznurki pod sufitem :)

    nie wiem - to chyba jakiś hamulec bezpieczeństwa czy coś .... a moze już tego nie ma bo parę lat temu jechałem,,, :)

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane