• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaniacy zmodernizują gdańskie tramwaje

Krzysztof Koprowski
14 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 16:24 (14 maja 2008)
Obecnie jeden skład Duewag N8C obsługuje trasę na Chełm, drugi został wypożyczony do Krakowa. Docelowo  po Gdańsku będzie jeździć 46 zmodernizowanych Dortmundów. Obecnie jeden skład Duewag N8C obsługuje trasę na Chełm, drugi został wypożyczony do Krakowa. Docelowo  po Gdańsku będzie jeździć 46 zmodernizowanych Dortmundów.

ZKM Gdańsk wybrał firmę, która zmodernizuje 46 tramwajów typu N8C, zwanych Dortmundami. Zajmie się tym poznański Modertrans.



Prace obejmą m.in. wstawienie niskopodłogowego członu, instalacje monitoringu oraz wymianę obu czół składów.

- Być może jesienią tego roku ujrzymy na naszych torowiskach zmodernizowane składy N8C - informuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk. Wszystko będzie zależeć od tego czy wynik przetargu nie zostanie oprotestowany przez oferentów oraz czy Modertrans wykona zlecone prace zgodnie z harmonogramem.

Oprócz Modertransu, w przetargu stanęli: H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych (również z Poznania) oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacje z Łodzi. Najsłabiej została oceniona oferta "Ceglorza", który wcześniej oprotestował poprzedni przetarg na modernizację składów.

Zmodernizowane tramwaje N8C posłużą w pierwszej kolejności do obsługi trasy tramwajowej na Chełm, która przypuszczalnie zostanie przedłużona. Dortmundy zastąpią także najbardziej wysłużone składy Konstal 105N.

Opinie (96) 1 zablokowana

  • A gdzie te 46 (6)

    Dortmundów jeździ? Codziennie jeżdżę 8 lub 13 i jeszcze nigdy nie widziałem na tej trasie żadnego Dortmunda.

    • 0 4

    • (2)

      Większość z tych 46 tramwajów jeździ w Dortmundzie. Poważnie.

      • 1 0

      • mają do Gdańska dopiero przyjechać

        przez Poznań najprawdopodobniej

        • 0 0

      • i jeden w Krakowie

        • 0 0

    • czytaj dokładnie !

      • 0 0

    • Na trasie 8 i 13 nowych tramwajów nigdy nie zobaczysz - na Stogi takowe nie jeżdżą i zapewne nie będą jeździć ;)

      • 0 0

    • na stogi to powinni stare n puszczac a nie nowe tramwaje nie zaslugujecie na to

      • 1 0

  • Można by jeszcze pokazać fotki (5)

    zmodernizowanych przez Modertrans 105-ek w GOP-ie i Poznaniu :)

    • 1 1

    • (4)

      chodzi o te: http://www.modertrans.poznan.pl/foto/tramwaj/23_100dsc_0004.jpg ??

      • 0 0

      • bk, wyglada na starego grata z nowa kabina z przodu;) jakas hybryda uuahh

        • 0 0

      • Ten tram w Twoim linku jeździ w GOPie. (2)

        Na szczęście jest nadzieja - ten jeździ od niedawna w Poznaniu http://www.galeriapgk.com/data/media/43/MA-150_P.jpg

        • 0 0

        • wow (1)

          superowy :)

          • 0 0

          • faktycznie ciekawy ;-)

            faktycznie ten ostatni jest ciekawy ;-) ...

            • 0 0

  • Ta modernizacja (1)

    to konieczność, ale raczej tych starych trupów, które jeżdżą nieremontowane po mieście od dziesięcioleci (i nie chodzi mi o zewnętrze pacykowanie i lifting typu wymiana siedzeń na plastikowy lub wyściełany jakąś burką szajs). Co się wsiądze do takiego rzęcha, to albo szarpie co 10 metrów, że ludzie o 1,5m przesuwają się w środku do przodu lub do tyłu albo trzeszczy i piszczy jak zażynana świnia albo drzwi trzaskają przekraczając wszelkie normy decybeli albo wieje, bo drzwi i okna nieszczelne albo .... dopiszcie sobie dalej. Dlaczego są normy unijne na p... banany, a nie ma norm na poziom dopuszczalnego hałasu i dyskomfortu wszelakiego w środkach transportu miejskiego?

    • 0 0

    • tych starych trupów nie opłaca sie remontować - niemieckie tramwaje, choć też trupy, to są w lepszym stanie technicznym, dlatego je remontują, a nasze polskie po prostu pójdą na złom.

      • 0 0

  • Dlaczego wszystkie nowe tramwaje jezdza trasa na Chelm? (7)

    Denerwuje mnie to, ze jezdzac codziennie z Wrzeszcza na Uniwerek na Przymorzu musze sie telepac rozklekotanymi gruchotami. Raz na 2 miesiace trafi mi sie jakis, w ktorym zamykajace sie drzwi nie ogluszaja a przez szpary nie wieje wiatr. Czy tylko ta jedna trasa sie liczy?

    • 0 0

    • bo te gruchoty pod górkę nie wjadą :)

      • 0 1

    • bo na chelm jest pod gorke i te stare tramwaje nie dadza rady tam podjechac, a nowe tak.

      • 0 1

    • Nie chodzi o to ze tramwaje stare podjada na Chelm czy nie.Bo kazdy tramwaj tam podjedzie.Tylko chodzi oto ze tam musza jezdzic tramwaje ktore podczas hamowania sypia w razie poslizgu piaskiem.Te stare tramwaje nie maja w sobie piaskarki.I po prostu dla bezpieczenstwa tylko jezdza te nowe tramwaje bo tylko one taka funkcje maja.Podczas hamowania z gory w razie sliskiej szyny nie ma zadnych szans zatrzymania tego starego tramwaju.Wiem cos o tym bo pracuje jako motorniczy.

      • 1 0

    • Po pierwsze... (2)

      Dortmundy to nie sa nowe tramwaje, tylko jakis odzysk od sasiadow z zachodu. Te tramwaje sa wiekowe chyba jakos 1983 czy cos takiego ! Sami zobaczcie jak bedziecie jechac tam jest tabliczka znamionowa kiedy zostal wyprodukowany. Po drugie, gdyby one byly nowe to kto by nowy tramwaj modernizowal, chyba sa takie czasy ze juz produkuja tylko i wlacznie tramwaje niskopodlogowe, a gdyby nie to chyba zakupowane tramwaje byly juz tylko niskopodlogowe, czyz nie tak??

      • 1 0

      • Maly,

        dzieki za wytlumaczenie, ze 25 letni tramwaj musial byc wyprodukowany w 1983 roku.
        Sam bym na to nie wpadl.

        • 0 0

      • Z tego co pamiętam ostatnio Warszawa ogłosiła przetarg na tramwaje wysoko podłogowe :P

        • 0 0

    • Ciesz się, że wiatr wieje

      Jak chcesz zobaczyć, co to znaczy brak przewiewu, przejedź się solarisem w środku lata (wiadomo) lub w środku zimy (gdy człowiek wchodzi do autobusu z -10 stopniowego mrozu, ubrany w kurtkę zimową itp, a w autobusie 25 i zero przewiewu). Odkąd zaczęłam jeździć "super hiper wypasionymi" solarisami, zaczęłam doceniać pogruchotane tramwaje.

      • 0 0

  • Złomy Złomy Złomy!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Złomy!!!!!!!!!!!!!!!!!! (6)

    to skandal ze ktos wogole wpadl na posmysl kupna 46 złomow 30 letnich !!!!!! jak mozna tak stare złomy sprowadzac ??? te złomy beda jezdzic po naszych torach minimum 20 lat a to oznacza ze bedziemy jezdzic 50 letnimi złomami!!!! Ludzie to juz w Moskwie maja nowszy tabor uliczny ;/;/

    • 0 2

    • w berlińskim metrze jeżdżą (albo jeździły do niedawna) kilkudziesięcioletnie kolejki i nikt nie robił z tego problemu

      • 0 0

    • (1)

      Te 30 letnie złomy sa w 100 razy lepszym stanie niż nasze dotychczasowe 30 letnie złomy. Do tego przejdą modernizację. A to wszystko za cenę 2-3 nowych trawmwajów.

      • 0 0

      • Dortmundy mają 15 lat!!!

        A eksploatacja takiego składu to 30 lat! Więc Kupimy tramwaje które toczyć się będą kolejne 15 lat bez większych problemów! A modernizuje się je dlatego żeby lepiej spisywały się na Gdańskich trasach, jak i nie odstawały wyglądem od nowszych maszyn!!!!

        • 0 0

    • (2)

      Jak taki madry jestes to daj pieniadze to kupimy nowe tramwaje.A te dortmundy sa wszystkie w bardzo dobrym stanie technicznym i wizualnym niz te stare.

      • 0 0

      • Wizualizacja (1)

        Wizualnie to może jakoś wyglądają, ale co z częściami zamiennymi.Przecież ta modernizacja pochłonie więcej pieniędzy niż to warte gdyż części są innej normy i teraz trzeba będzie jeszcze wybulić na serwis części zamiennych.

        • 0 0

        • Jak ich nie chcecie to Kraków weźmie wszystkie, bo mam je sprzed nosa zgarnęliście.

          • 0 0

  • (4)

    he krakow juz zaczol modernizowac naszego dortmunda

    • 0 0

    • heheeee (1)

      • 0 0

      • Heehehehehheeh dobre :)

        hehehehhehehheh

        • 0 0

    • I jaka nowatorska metoda! Wyklepywanie autobusem :D

      • 0 0

    • szkoda, ze go tam nie skasowali doszczetnie

      byloby jednego zloma mniej

      • 0 0

  • (5)

    Ludzie przecież to jest zwykłe mydlenie oczu, wiadomo że stare i rozklekotane 105N to normalny widok na Gdańskich torach. A czy chociaż ktoś z Was , który pisze podobne bzdury wie chociaż coś o waszych wymarzonych dortmundach? To są takie same złomy jak nasze 105N te same lata produkcji 105N 1973-1973 a dortmundy 1979-1983 ten sam złom. Wierzcie czy nie ale byłem w Dortmundzie i widziałem i jechałem to jest gorsze niż 105 tki.
    A co da modernizacja niccc.... tak samo jakbyście chcieli z Fiata 126P zrobic Maybacha albo inną limuzyne.

    • 1 0

    • (2)

      to może masz 322 miliony na nowe Bombardiery zamiast tych niemieckich "złomów" ,które na pewno są lepsze od każdego polskiego tramwaju nawet obecnie produkowanego ?

      • 0 0

      • (1)

        jakoś na system operacji światłami ulicznymi zanalzały się 345 mln a po co ta organizacja ruchu skoro i tak drogi mamy do dupy i nic ich nie odkorkuje a tramwaje nie stoją w korkach i zamiast na gówno wydać mozna był np na nowe tramwaje

        • 0 0

        • 345 milionów możemy wydac na tristar tylko dlatego że do nie go dokłada się UE. Na tramwaje nigdy nie dostaniemy takiej jednorazowej dotacji

          • 0 0

    • 105N był produkowany do 1979 roku a 105Na - do 1992...

      Swoją drogą, to gdy jeszcze jeździłem tramwajami, to na tabliczkach znamionowych tych maszyn (między środkowymi drzwiami) widywałem daty produkcji od połowy lat 70. do 1986r.

      • 0 0

    • A porównałeś technologią i standardy w jakich zostały one zbudowane? Zapewniam cię N8C jest nowocześniejszy od 105N/Na oraz tańszy w eksploatacji (nie zapominając iż jest np ciszy)

      • 0 0

  • pomyłka Konstal 105N 1973-1979

    • 0 0

  • super !!!

    dobry pomysł z ta częścią niskopodłogową - popieram :-) brawo za decyzję

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane