Fakty i opinie

Prace nad projektem tramwaju z Moreny do Wrzeszcza jeszcze w tym roku

Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego.
Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego. fot. Trojmiasto.pl

Jeszcze w tym roku miasto zamierza rozpocząć projektowanie linii tramwajowej prowadzącej z Moreny do Wrzeszcza. Projekt będzie realizowany etapami, ale przygotowana dokumentacja od razu ma uwzględnić całą trasę od ul. Rakoczego do al. Grunwaldzkiej.Mapka. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wciąż jednak nie rozpatrzyła odwołania od decyzji środowiskowej, zezwalającej na budowę tej trasy.



Linia tramwajowa przebiegająca przed blokiem albo kamienicą to dla mieszkańców:

lepsze skomunikowanie i wyższa wartość mieszkania 32%
trudno to ocenić, ma swoje wady i zalety 35%
uciążliwość, hałas i ryzyko pękania ścian 33%
zakończona Łącznie głosów: 4553
Miejscy planiści i urzędnicy powoli przymierzają się do kolejnego etapu projektowania nowej, długo wyczekiwanej, ale i wzbudzającej kontrowersje wśród mieszkańców części Wrzeszcza, trasy tramwajowej z Moreny do al. Grunwaldzkiej.

W maju jako pierwsi informowaliśmy o nowym pomyśle na inwestycję, która po kilkuletnich sporach z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka o jej przebieg przez tę ulice, wreszcie ma szansę na realizację.

Zgodnie z zapowiedzią urzędnicy chcieliby etapować budowę nowej trasy. Najpierw powstałby odcinek z Moreny do Politechniki Gdańskiej. Dopiero później, po ostatecznym rozstrzygnięciu konfliktu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta, miałby powstać brakujący fragment torów do al. Grunwaldzkiej.

Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. graf. Trojmiasto.pl
- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - tłumaczył pół roku temu Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GP-W [Gdańsk Południe Wrzeszcz - dop. red.] wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.

Którędy ten tramwaj, czyli problem Królewskiej Doliny



Obecnie realizacja linii oficjalnie nazywanej Gdańsk Południe-Wrzeszcz jest na etapie wydanej pod koniec 2019 roku decyzji środowiskowej, która - także zgodnie z przewidywaniami urzędników - została zaskarżona przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r.
Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r. fot. Maciej Kosycarz / KFP
- Odwołanie jest rozpatrywane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Miasto oczekuje szybkiego rozpatrzenia odwołań, co pozwoli na kontynuację procesu projektowego i przygotowanie inwestycji do realizacji. Tę właśnie fazę chcemy uruchomić jeszcze w tym roku - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść prawie 250 mln zł, dlatego, aby w ogóle było możliwe wbicie pierwszej łopaty, miasto chce uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych. Mogłoby to nastąpić w ramach wieloletniego projektu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej na lata 2021-2027, jako pierwszy projekt jego V edycji.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • Wychodzi brak ogólnego projektu urbanistycznego miasta to co jest planowane to urzędowa bandyterka bez składu i ładu !!

    Za kilka lat trzeba będzi to wszystko przebudowywać !!! Oczywiście na koszt podatników !!!

    • 0 0

  • Powinien się tym tematem zajać konserwator zabytków - na ul Bohaterów Getta Warszawskiego wszystkie kamienice to zabytki.

    Tramwaj doprowadzi do destrukcji tych kamienic zwłaszcza dla tego że cala ulica przebiega po terenie bagiennym co spowoduje zwiększone drgania gruntu w czasie przejazdu ciężkich składów tramwajowych. Po kilku latach kamienice zaczna się rozpadać!!!

    • 0 0

  • Południe Gdańska!

    Przeciez Morena ma super połączenie. Co z Południem Gdańska! Miał być tramwaj na Łostowickiej!!!!

    • 1 0

  • X

    Uważam że w pierwszej kolejności powinno połączyć się Południe Gdańska z Business Center w Oliwie. Tą trasą jeździ codziennie mnóstwo ludzi. Chętnie zamienię samochód na tramwaj ale tramwaj przez Gdańsk obecnie jedzie godzinę. Powinna być trasa np przez Łostowicką i Schuberta...

    • 1 0

  • Nareszcie!

    Ta linia tramwajowa jest konieczna. Mieszkańcy ul. Boh. Getta lepiej niech zadbają o swoją ulicę sprzątając po swoich psach, bo jest to jedna z najbardziej zakupionych ulic Wrzeszcza!

    • 0 2

  • gdyby budowano taką linię tak w krajach Zachodniej Europy to popierałbym całym sercem (7)

    Ale tu jest Gdańsk. Mieszkam przy torach na Chłopskiej, linia była remontowana 10 lat temu, a przejeżdżająca Pesa powoduje ogromny huk.
    W Europie tramwaj na ulicy to nowoczesne, wyciszone torowisko, estetyczne, często zielone oraz regularna konserwacja infrastruktury. Tramwaj dodaje uroku ulicy, podnosi jej prestiż i cenę nieruchomości.
    U nas wyciszanie torowisk to melodia przyszłości, bieżące utrzymanie nie istnieje, więc puszczenie linii z wysoką częstotliwością wąską ulica między kamienicami, zamieni po paru latach życie mieszkających tam ludzi w piekło, kamienice popękają i spadnie ich realna wartość.
    Tam gdzie mieszkam, na Przymorzu huk jaki wytwarzają tramwaje - zwłaszcza Pesy bo to ciężkie wozy można zmniejszyć poprzez regulację toru, ale powtarzam, w Gdańsku od zawsze nie dba się o infrastrukturę.

    • 86 16

    • Dziwisz sie jak trzeba dostosować trase do kazdego mieszkańca który protestuje?? Jeszcze nie widziałem na tym zachodzie tylu łuków na torach co w Gdańsku. Podobnie jest z drogami, zapraszam choćby na zwykłe "landówki" w Niemczech, jesli juz jest jakis łuk to tak by spokojnie można było przejechać dozwolona prędkością a nie zwalniać do 30km/h ..ale u nas każdy rolnik musi dostać miliard złociszy zanim odda kawałek łąki

      • 0 0

    • Może być pięknie i cicho

      Sęk w tym, że to podniesie wartość inwestycji a ponieważ w naszym kraju we wszystkich projektach rozum i funkcjonalność przegrywają z "najniższą ceną" to nie wierzę że będzie cudnie i cicho jak jest np. w Austrii czy Niemczech. Znów szkoda...a tak niewiele potrzeba ;)

      • 1 0

    • Pisać skargi i GAIDu.

      • 0 0

    • Zgadza sie.Bylejakosc i najtansze rozwiazania?

      A jak bylo ze spalarnia na Szadolkach? Juz przy pierwszych artykolach ludzie sugerowali .ze spalarnia ta bedzie w zlej lokalizacji-bo zbyt blisko miasta a przede wszystkim bedzie budowana w przestarzalej rusztowej technologi ...I co zrobili urzednicy? Przepchneli Rusztowa...byle taniej ,byle bylo ,na zlosc mieszkanca...Prawnicze lobby ma gdzies mieszkancow i najlepsze rozwiazania.Swoi musza zarobic chociaz by inwestycja byla zla i bez sensu.

      • 8 0

    • piotrze - startuj do um. masz glos moj i tysiecy Gdanszczan co

      nie moga patrzej na ta urzednicza indolencje - przyklad bilet metropolitalny, wszytko to o rydwan rozbic na glowie tego czupiradla

      • 6 0

    • Ależ oczywiście

      Piszesz o dobrych dzielnicach Mediolanu czy Paryża. Podmiejskie slumsy maja glosne w cholery przelotowki i rozklekotane metro oraz tramwaje

      • 2 1

    • Nazwa ulicy zobowiązuje. A tak serio to

      porownujesz blokowiska z PRLu do zachodu? Takie betonowe wysokie blokowiska jak Przymorze są w Paryżu ale tam nie ma prestizu i cichobieznego tramwaju - są przelotówki po 4 pasy z estakadami.

      • 6 1

  • Gdańsk Południe (25)

    Może lepiej urzędnicy skupili by się na połączeniu w pierwszej kolejności na tramwaju z Południowych cześci Gdańska, np. od Jabłoniowej w dół do Świętokrzyskiej, gdzie ludzie nie maja jak dojechać do centrum Gdańska do pracy, zostaje tylko samochód albo autobus, który i tak stoi w korku. Bezsensu został puszczony trwamwaj z Warszawskiej na Morenę, ktory robi puste przebiegi... bo w tramwaju jest zaledwie kilka osób, a do centrum Gdańska nie ma jak dojechać. Należało by rozważyć w pierwszej kolejności połączenie południowych dzielnic Gdańska, gdzie cały czas przybywa nowych bloków, a w drugiej kolejności skupiać się na połączeniach tylu Morena-Wrzeszcz

    • 190 77

    • Kupiłeś mieszkanie na granicy Gdańska za wysypiskiem, (6)

      i mamy Ci teraz tramwaj pod drzwi ciągnąć? Co jeszcze? Może kanalizację wielmożny Pan z Wólki Wielkiej sobie zażyczy...

      • 29 48

      • a tobie słoiku z Żabianki kto dał??

        • 0 0

      • Gdańsk Południe

        nie każdego stać, żeby kupić mieszkanie we Wrzeszczu czy na Przymorzu, a skoro Miasto wydaje pozwolenia deweloperom na ul. Jabloniowej i ulicach bocznych od niej to powinien zapewnić r ownież możliwość dojazdu komunikacją miejską do centrum.

        • 0 0

      • Nie każdy dostał komunalne po babci na Partyzantów.

        • 35 4

      • kiedy ty zrozumiesz ze w obszarze miasta Gdanska to Gdansk odpowiada za drogi. wydaje sie pozwolenia na budowe nowych osiedli i potem pobiera sie podatki od tych nieruchomosci wiec i obowiazki miasto tez ma.

        • 24 3

      • Kiedy do ciebie i tobie podobnym dotrze do głowy, że wszyscy się w centrum nie zmieszczą? (1)

        Miasto się rozwija i rozrasta i musi za tym iść rozwój komunikacji.

        • 28 9

        • No i się rozwija

          na Morenie .

          • 9 3

    • pierwsze slysze

      odkąd jest tramwaj przy warszawskiej cały czas nim jeżdżę, jest to o wiele lepiej zrobiony dojazd niż jakakolwiek komunikacja w tym rejonie. często jest dużo ludzi, pustki są w późnych godzinach, ale to jest w sumie logiczne.

      • 1 0

    • emm (1)

      Dla kogo dobrze ? Mieszkańcy Moreny i i Górnego Wrzeszcza czekają 25 lat na ten tramwaj .
      Płacimy podatki od lat a nie korzystamy z komunikacji tramwajowej.

      • 0 1

      • macie autobusy

        na wszystkie strony świata.
        Tramwajem możesz też się przejechać.
        Do Brętowa nawet...

        • 1 0

    • (4)

      Dokładnie ten trawmaj jest prawie zawsze pusty a taka inwestycja z rozmachem :D

      • 21 3

      • On będzie pełny właśnie jak zbudują pełne połączenie do Wrzeszcza (3)

        To co zbudowali w Alei Adamowicza to jest środkowy odcinek układanki, trzeba jeszce zrobić (są w planach) odcinki od Świętokrzyskiej do Adamowicza i połaczenie do Wrzeszcza (o którym mowa w artykule)

        • 28 8

        • tramwaj (1)

          turystyczny.
          Nie interesuje mnie krajoznawcze zwiedzanie dzielnic, do ktorego usiluje przyzwyczaic mieszkancow gdanski magistrat.
          Interesuje mnie sprawne i optymalne finansowo przemieszczanie a te od lat jest niszczone w imie interesow tramwajarskiego lobby. Miejska spolka uwaza, ze to zerowisko.
          Gdzie jest wspolna, trojmiejska taryfa, sie pytam?

          • 16 6

          • Weź swojego passata pojedź na pętlę i stamtąd w tramwaj. Albo przyjedź na rowerze. Co za pitolenie.

            • 1 3

        • ale po co kolejne polaczenie z wrzeszczem? morena jest lepiej skomunikowana niz caly gdansk razem wziety...

          • 29 12

    • (1)

      Obecnie trasa Łostowice - Wrzeszcz tramwajem to jakieś 40 minut. Po wybudowaniu Nowej Warszawskiej i Morena-Wrzeszcz i puszczaniu tramwaju Łostowice - Lawendowe - Morena - Wrzeszcz - czas przejazdu to będzie jakieś 30 minut. Opłaca się. A dla Lawendowego to już w ogóle skrócenie - 20 minut zamiast godziny.

      • 7 3

      • To już było przeliczane na trojmaisto.pl

        Realny zysk to 5 minut. Uparli się na kolejkę objazdową przez najruchliwsze skrzzowania Moreny.
        I te teksty, że na tych skrzyżowaniach bedą priorytety dla tramwajów. Priorytet dla tramwaju na skrzyżowaniu w Gdańsku - czujecie to? To prawie tak jak spotkać Yeti.

        Kosztem ogromnej kasy będzie ciut lepiej. Inwestycja dobra dla mieszkańców Moreny, których pozdrawiam.

        • 9 0

    • (1)

      A gdzie jest dzielnica Morena ?może w końcu zaczniecie rozróżniać spółdzielnie mieszkaniowa Morena od dzielnicy piecki migowo!

      • 4 15

      • Jedyny błąd jaki widzę to morena a nie Morena

        Zresztą to i tak tylko słoikom przeszkadza bo na nawigacji nie widać tej nazwy. Miejscowi doskonale wiedzą o co chodzi, nigdy nie mówiłem Piecki/Migowo

        • 13 2

    • Z Moreny do Wrzeszcza można dojechać PKM (3)

      • 11 6

      • Trzeba się jeszcze dostać do PKM. (2)

        Wtedy cały zysk z jazdy pociągiem bierze w łeb.

        • 10 1

        • musisz mieć zysk? (1)

          ciesz sie, że udaje się skomunikować...

          • 1 5

          • Tak, muszę

            Chodzi o to żeby podróż trwała dłużej, a nie żeby się przejechać pociągiem PKM.

            • 2 0

    • Ludzie nie myśleli o dojazdach jak mieszkania kupowali? (1)

      Najlepsi są ci, którzy wynieśli się na wieś, podatki płacą do Żukowa i mają pretensję, że Gdańsk im komunikacji na życzenie nie zapewnia.

      • 33 16

      • Kowale

        Oni płacą podatki do gminy Kolbudy.

        • 23 1

  • A miała być linia pod wiaduktem ul. Rakoczego przy centrum handlowym

    Przecież tam jest na nią pas pozostawiony. I skróciłaby dojazd z ul. Adamowicza

    • 2 0

  • O czym tu dyskutować?

    i**otycznie poprowadzona trasa pkm. Jej śladem mógł biec ciąg tramwajowy z oliwy i ObC do południowych dzielnic. Ulicą słowackiego można było poprowadzić odnogę do wrzeszcza.ale zaprojektowano to wszystko na kolanie, wybudowano w dwa lata i inwestycji nie dokończono. Stadion świeci pustkami, trasa słowackiego prowadząca do niego niedokończona. Pkm jeździ rzadko. Z przystanków niedźwiednik i bretowo nikt nie korzysta. Estakada tramwajowa bez sensu. Nikt z tego nie korzysta. Miał być tam węzeł. I jest. Bezmyślności i niegospodarności.

    • 3 1

  • (2)

    Nowa Świętokrzyska miała być w planach dawno jako pierwsza... Ale Pan Lisicki odpowiadający za komunikację wymyślił by na południu Gdańska powstała zajezdnia i zamieniono grunty z Robygiem. Robyg zyskał grunty na Hallera. W ten sposób priorytetem stała się dzisiejsza Al Adamowicza i Nowa Politechniczna. A Nowa Świętokrzyska poszła w odstawkę ... Teraz wszystko się skupia w okolicach Pętli Lawendowe Wzgórze. Dzięki temu Robyg podnosi ceny mieszkań... Nowa Warszawska ile razy miała przetargi, raz po całości miała być robiona, raz etapami. Teraz znów po całości... Zanim coś zaczną budować ile czasu zajmują projekty, przetargi...A Nowa Warszawska to niewielki kawałek...

    • 24 4

    • A to dlatego wzieli autobusy w leasing...za 120 milionow zamiast kupic na wlasnosc nowe elektryki ... (1)

      Czyli co zaklady naprawcze przy Hallera won? Kupione autobusy z Berlina pare lat temu do kasacji? A teren opchniety?Ja sie pytam co robila prokuratura -przeciez to dzialanie na niekorzysc mieszkancow na wiele milionow? Rozumiem ,ze odbylo sie jak zawsze/ ? Rada Miasta wniosek-Radni przepychaja-zaklepane ? No to prawdziwy prawniczy majstersztyk!!! Brawo!!!...Kto byl ojcem i matka tego sukcesu ? \Kto przepychal i zglaszal pod glosowanie wiadomo chociaz?Mechanicy won? infrastruktura do kasacji? Przeciez te hale na Hallera miliony kosztowaly a ludzie w nich pracujacy straca prace..Wyjatkowe skurwy,sy,nstwo.I powiedzcie ze nie rzadzi uklad deweloperski w tym miescie.Banda!!!

      • 2 1

      • Nie od dziś wiadomo

        co się mówi o Gdańsku...

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.