• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prace nad projektem tramwaju z Moreny do Wrzeszcza jeszcze w tym roku

Maciej Korolczuk
18 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego. Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego.

Jeszcze w tym roku miasto zamierza rozpocząć projektowanie linii tramwajowej prowadzącej z Moreny do Wrzeszcza. Projekt będzie realizowany etapami, ale przygotowana dokumentacja od razu ma uwzględnić całą trasę od ul. Rakoczego do al. Grunwaldzkiej.Mapka. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wciąż jednak nie rozpatrzyła odwołania od decyzji środowiskowej, zezwalającej na budowę tej trasy.



Linia tramwajowa przebiegająca przed blokiem albo kamienicą to dla mieszkańców:

Miejscy planiści i urzędnicy powoli przymierzają się do kolejnego etapu projektowania nowej, długo wyczekiwanej, ale i wzbudzającej kontrowersje wśród mieszkańców części Wrzeszcza, trasy tramwajowej z Moreny do al. Grunwaldzkiej.

W maju jako pierwsi informowaliśmy o nowym pomyśle na inwestycję, która po kilkuletnich sporach z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka o jej przebieg przez tę ulice, wreszcie ma szansę na realizację.

Zgodnie z zapowiedzią urzędnicy chcieliby etapować budowę nowej trasy. Najpierw powstałby odcinek z Moreny do Politechniki Gdańskiej. Dopiero później, po ostatecznym rozstrzygnięciu konfliktu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta, miałby powstać brakujący fragment torów do al. Grunwaldzkiej.

Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - tłumaczył pół roku temu Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GP-W [Gdańsk Południe Wrzeszcz - dop. red.] wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.

Którędy ten tramwaj, czyli problem Królewskiej Doliny



Obecnie realizacja linii oficjalnie nazywanej Gdańsk Południe-Wrzeszcz jest na etapie wydanej pod koniec 2019 roku decyzji środowiskowej, która - także zgodnie z przewidywaniami urzędników - została zaskarżona przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r.
- Odwołanie jest rozpatrywane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Miasto oczekuje szybkiego rozpatrzenia odwołań, co pozwoli na kontynuację procesu projektowego i przygotowanie inwestycji do realizacji. Tę właśnie fazę chcemy uruchomić jeszcze w tym roku - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść prawie 250 mln zł, dlatego, aby w ogóle było możliwe wbicie pierwszej łopaty, miasto chce uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych. Mogłoby to nastąpić w ramach wieloletniego projektu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej na lata 2021-2027, jako pierwszy projekt jego V edycji.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • gdyby budowano taką linię tak w krajach Zachodniej Europy to popierałbym całym sercem (7)

    Ale tu jest Gdańsk. Mieszkam przy torach na Chłopskiej, linia była remontowana 10 lat temu, a przejeżdżająca Pesa powoduje ogromny huk.
    W Europie tramwaj na ulicy to nowoczesne, wyciszone torowisko, estetyczne, często zielone oraz regularna konserwacja infrastruktury. Tramwaj dodaje uroku ulicy, podnosi jej prestiż i cenę nieruchomości.
    U nas wyciszanie torowisk to melodia przyszłości, bieżące utrzymanie nie istnieje, więc puszczenie linii z wysoką częstotliwością wąską ulica między kamienicami, zamieni po paru latach życie mieszkających tam ludzi w piekło, kamienice popękają i spadnie ich realna wartość.
    Tam gdzie mieszkam, na Przymorzu huk jaki wytwarzają tramwaje - zwłaszcza Pesy bo to ciężkie wozy można zmniejszyć poprzez regulację toru, ale powtarzam, w Gdańsku od zawsze nie dba się o infrastrukturę.

    • 86 17

    • Nazwa ulicy zobowiązuje. A tak serio to

      porownujesz blokowiska z PRLu do zachodu? Takie betonowe wysokie blokowiska jak Przymorze są w Paryżu ale tam nie ma prestizu i cichobieznego tramwaju - są przelotówki po 4 pasy z estakadami.

      • 6 1

    • Ależ oczywiście

      Piszesz o dobrych dzielnicach Mediolanu czy Paryża. Podmiejskie slumsy maja glosne w cholery przelotowki i rozklekotane metro oraz tramwaje

      • 2 1

    • piotrze - startuj do um. masz glos moj i tysiecy Gdanszczan co

      nie moga patrzej na ta urzednicza indolencje - przyklad bilet metropolitalny, wszytko to o rydwan rozbic na glowie tego czupiradla

      • 6 0

    • Zgadza sie.Bylejakosc i najtansze rozwiazania?

      A jak bylo ze spalarnia na Szadolkach? Juz przy pierwszych artykolach ludzie sugerowali .ze spalarnia ta bedzie w zlej lokalizacji-bo zbyt blisko miasta a przede wszystkim bedzie budowana w przestarzalej rusztowej technologi ...I co zrobili urzednicy? Przepchneli Rusztowa...byle taniej ,byle bylo ,na zlosc mieszkanca...Prawnicze lobby ma gdzies mieszkancow i najlepsze rozwiazania.Swoi musza zarobic chociaz by inwestycja byla zla i bez sensu.

      • 8 0

    • Pisać skargi i GAIDu.

      • 0 0

    • Może być pięknie i cicho

      Sęk w tym, że to podniesie wartość inwestycji a ponieważ w naszym kraju we wszystkich projektach rozum i funkcjonalność przegrywają z "najniższą ceną" to nie wierzę że będzie cudnie i cicho jak jest np. w Austrii czy Niemczech. Znów szkoda...a tak niewiele potrzeba ;)

      • 1 0

    • Dziwisz sie jak trzeba dostosować trase do kazdego mieszkańca który protestuje?? Jeszcze nie widziałem na tym zachodzie tylu łuków na torach co w Gdańsku. Podobnie jest z drogami, zapraszam choćby na zwykłe "landówki" w Niemczech, jesli juz jest jakis łuk to tak by spokojnie można było przejechać dozwolona prędkością a nie zwalniać do 30km/h ..ale u nas każdy rolnik musi dostać miliard złociszy zanim odda kawałek łąki

      • 0 0

  • Fajna ankieta

    Mieszkańcy zyskają hałas, wibracje. Z drugiej strony będzie szybki dojazd z Moreny

    • 19 13

  • (1)

    Szczerze mówiąc jako mieszkaniec moreny nie sensu. Zrobić szerszą jezdnię o jeden pas i częściowy bus pas (zmienny rano/wieczorem) . Po co wydawać tyle pieniędzy na tramwaj, który jest głośny, wymaga innej infrastruktury i dzieli miasto ? Z tramwajami to jakaś paranoja, prowincjonalny środek transportu, albo Kolej albo autobus.

    • 36 29

    • Zrobić szerszą jezdnię o jeden pas

      GDZIE????

      • 2 3

  • Trzeba zarzucić ten projekt (1)

    Pora pomyśleć o trasie obok UCK

    • 37 12

    • wystarczy UCK rozbic na inne lokalizacje.

      NP zielony trojkat okolice obecnego multikna gdzie masz kazda mozliwa komunikacje i blisko centrum

      • 1 6

  • A nie taniej i szybciej przez Jaśkową? (4)

    Kogo ten tramwaj obecnie będzie wozić, po drodze nic nie ma, a na Jaśkowej trochę więcej by było ewentualnych pasażerów?

    • 28 22

    • Zdziwiłbyś się, ludzie dojeżdżają do pracy, szkoły, na zajęcia i tak dalej. Zapotrzebowanie jest.

      • 2 5

    • Nie po to deweloperka buduje na Jaśkowej ekskluzywne apartamenty, (2)

      żeby teraz robić im pod oknami linię tramwajową.

      • 8 3

      • ale ceny mieszkań

        Pójdą wtedy do góry, bo pojawi się dodatkowy transport pod oknami ;)

        • 1 1

      • Deweloperka wie ,ze na Jaskowej jest autobus a jak pusci tramwaj Wilenska zrobi dobrze deweloperce przy Wilenskiej.

        Wiec szybko tak jak na Jasieniu zabiora emeryta ich ogrodki dzialkowe i pobuduja apartamenty...Wiec nie czaruj.

        • 1 0

  • nie no to jest jakas parodia.... (2)

    10 tramwajow na morene, a cale poludnie doczekalo sie remontu 200m nawierzchni.... po co kolejna trasa z moreny? z moreny w kazde miejsce mozna dojechac w chwile. a na poludniu nie robi sie nic, a mieszka tam tyle ludzi.

    • 59 23

    • tyle ludzi tam mieszka? jakoś nie widać w spisie zameldowanych

      • 9 8

    • Przecież to dla południa

      To linia z "południa" przez "Morenę", Wrzeszcz do Oliwy. Południe dużo na tym zyska.
      Ale fakt - przydałoby się wydłużyć linię z Adamowicza do Osiedla Śeiętokrzyskiego.

      • 9 4

  • na chore projekty kasa zawsze jest, mimo deficytu (1)

    Ukształtowanie terenu i zabudowa są jednoznacznym przeciwwskazaniem.

    • 32 17

    • Szwajcaria

      Przy takim myśleniu w Szwajcarii nic by nie było.

      • 3 3

  • Obecne projekty to niewypał (1)

    Tramwaj turystyczny z Łostowickiej przez Witosa zamiast Armii Krajowej,
    na Lawendowe Wzgórze przez Migowo z objazdem pętli to pomysły, których autorzy powinni siedzieć w wiezieniu za zmarnowanie publicznych pieniędzy.
    Albo wybudujmy coś co realnie rozwiąże problem, albo dajmy sobie spokój. Do Studzienki i dalej do Pl Komorowskiego to byłoby coś, ale wymagałoby wycięcia samochodów z tych ulic więc nie przejdzie.

    Przypominam, że tutaj na tym portalu pisano, że do Wrzeszcza z Ujeściska w 14 min, dzisiaj tyle czasu zajmuje dojazd do Migowa. więc przy tych decydentach, na przełom nie liczcie.

    • 53 7

    • na Lawendowe Wzgórze przez Migowo

      przecież to część linii Południe - Wrzeszcz! Fakt, że jej realizację zaczęto od d strony...

      • 1 0

  • Tylko trasa obok UCK!! Nie poddamy sie i nie damy sie tym cwaniakom z FRAG! (1)

    Opinie mieszkancow są jednoznaczne-trasa do akademii medycznej jast najbardziej potrzebna.Trasa do Wrzeszcza przez Boh. Getta to wyrzucanie pieniedzy w błoto.Nie obchodzi nas ,że kolesie już liczą kasę za wybudowanie tego bubla komunikacyjnego.Przestancie traktowac mieszkanców jak powietrze.

    • 37 20

    • to je jakies dwie kwoki cos tam chca to nie znaczy ze to jest dobre.... wez sie za gary a nie tu urbanistyka sie zajmujesz

      • 6 14

  • Chcecie by bylo tam zielono i spokojnie czy aby Rada Miasta poddala teren pod glosowanie za sprzedaza i wywlaszczeniem

    Chcecie zageszczenia betonozy i blokozy dla kolesi deweloperow reprezentowanych przez Rade Miasta i Biuro Rozboju czy mam byc zielono i spokojnie? Tramwaj to tylko pretekst..Daja wam cukierka a za plecami trzymaja obuch .Nie wierze Bojanowskiemu,jego prawnikom .To ich interesy naszym kosztem.Ten przebieg trasy przez Wrzeszcz nie ma najmniejszego ekonomicznego sensu.

    • 32 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane