Fakty i opinie

Prace nad projektem tramwaju z Moreny do Wrzeszcza jeszcze w tym roku

Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego.
Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego. fot. Trojmiasto.pl

Jeszcze w tym roku miasto zamierza rozpocząć projektowanie linii tramwajowej prowadzącej z Moreny do Wrzeszcza. Projekt będzie realizowany etapami, ale przygotowana dokumentacja od razu ma uwzględnić całą trasę od ul. Rakoczego do al. Grunwaldzkiej.Mapka. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wciąż jednak nie rozpatrzyła odwołania od decyzji środowiskowej, zezwalającej na budowę tej trasy.



Linia tramwajowa przebiegająca przed blokiem albo kamienicą to dla mieszkańców:

lepsze skomunikowanie i wyższa wartość mieszkania 32%
trudno to ocenić, ma swoje wady i zalety 35%
uciążliwość, hałas i ryzyko pękania ścian 33%
zakończona Łącznie głosów: 4553
Miejscy planiści i urzędnicy powoli przymierzają się do kolejnego etapu projektowania nowej, długo wyczekiwanej, ale i wzbudzającej kontrowersje wśród mieszkańców części Wrzeszcza, trasy tramwajowej z Moreny do al. Grunwaldzkiej.

W maju jako pierwsi informowaliśmy o nowym pomyśle na inwestycję, która po kilkuletnich sporach z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka o jej przebieg przez tę ulice, wreszcie ma szansę na realizację.

Zgodnie z zapowiedzią urzędnicy chcieliby etapować budowę nowej trasy. Najpierw powstałby odcinek z Moreny do Politechniki Gdańskiej. Dopiero później, po ostatecznym rozstrzygnięciu konfliktu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta, miałby powstać brakujący fragment torów do al. Grunwaldzkiej.

Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. graf. Trojmiasto.pl
- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - tłumaczył pół roku temu Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GP-W [Gdańsk Południe Wrzeszcz - dop. red.] wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.

Którędy ten tramwaj, czyli problem Królewskiej Doliny



Obecnie realizacja linii oficjalnie nazywanej Gdańsk Południe-Wrzeszcz jest na etapie wydanej pod koniec 2019 roku decyzji środowiskowej, która - także zgodnie z przewidywaniami urzędników - została zaskarżona przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r.
Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r. fot. Maciej Kosycarz / KFP
- Odwołanie jest rozpatrywane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Miasto oczekuje szybkiego rozpatrzenia odwołań, co pozwoli na kontynuację procesu projektowego i przygotowanie inwestycji do realizacji. Tę właśnie fazę chcemy uruchomić jeszcze w tym roku - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść prawie 250 mln zł, dlatego, aby w ogóle było możliwe wbicie pierwszej łopaty, miasto chce uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych. Mogłoby to nastąpić w ramach wieloletniego projektu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej na lata 2021-2027, jako pierwszy projekt jego V edycji.

Opinie (409) ponad 10 zablokowanych

  • Nareszcie

    • 185 43

  • Niesamowite...a więc w 2027r. Gdańsk dołączy do Szikago i Nju Jorku)Protest popieram,kto chciałby mieć tramway pod oknem?

    • 99 276

  • Te nowe trasy tramwajowe są tak zrobione, że na piechotę jest szybciej, taniej i zdrowiej a rowerem to już w ogóle przepaść. Trzeba oddać miastu że na Al. Adamowicza droga rowerowa jest pierwsza klasa czego nie można powiedzieć o tramwaju.

    • 281 29

  • Bez sensu..autobus z Moreny jedzie do Wrzeszcza 7 minut.Jedyny sens to tramwaj

    Jedyny sens to tramwaj w tunelu pod stawkiem na Wilenskiej i w gore na Cyganska Gore...Bylo by 5-7 minut do Gdanska...ale do Wrzeszcza to glupota i zmarnowana kasa...Powinien byc kret i tunel w strone Cyganskiej Gorki a drugi do Akademii medycznej..tzn pod nia.Bylo by miejsce ewakuacji polaczone z preznym osrodkiem medycznym...a tak kasa w bloto.

    • 122 124

  • lepiej późno niż później

    cieszę się! tylko niech później nie zabiorą wszystkich autobusów do Wrzeszcza :D

    • 96 20

  • tramwaj do wrzeszcza do placu komorowskiego tylko nową politechniczną jak rezerwacja pasa drogowego

    • 67 17

  • Dlaczego do Wrzeszcza to zmarnowana trasa?

    Proszę o wyjaśnienie. Z mojego punktu widzenia, trasa do Wrzeszcza jest niezbędna.

    • 35 25

  • Gdańsk Południe

    Może lepiej urzędnicy skupili by się na połączeniu w pierwszej kolejności na tramwaju z Południowych cześci Gdańska, np. od Jabłoniowej w dół do Świętokrzyskiej, gdzie ludzie nie maja jak dojechać do centrum Gdańska do pracy, zostaje tylko samochód albo autobus, który i tak stoi w korku. Bezsensu został puszczony trwamwaj z Warszawskiej na Morenę, ktory robi puste przebiegi... bo w tramwaju jest zaledwie kilka osób, a do centrum Gdańska nie ma jak dojechać. Należało by rozważyć w pierwszej kolejności połączenie południowych dzielnic Gdańska, gdzie cały czas przybywa nowych bloków, a w drugiej kolejności skupiać się na połączeniach tylu Morena-Wrzeszcz

    • 187 76

  • trasa tramwaju to od wołkowyskiej do placu komorowskiego w świetle rezeracji drogowej nowa politechniczna

    • 16 1

  • Może w pierwszej kolejności zrobić linię autobusową dokładnie tą trasą i sprawdzić obłożenie? Okaże się, że bardziej opłaca się

    kupić każdemu samochód, niż robić tramwaj

    • 78 62

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.