• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 100 nowych autobusów w Gdańsku w rok

Michał Brancewicz
27 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Po Gdańsku jeździ obecnie kilkadziesiąt mercedesów citaro, a w ciągu dwóch lat pojawią się kolejne 94 sztuki tej marki.
  • Mercedes citaro na ulicach Gdańska to powszedni widok.
  • Mercedesy citaro kursują po całym Gdańsku.

Do lutego 2020 roku w Gdańsku pojawi się 48 nowych autobusów marki Mercedes Citaro, które GAiT wynajmie na osiem lat od prywatnej firmy. Wartość kontraktu, który obejmuje również serwis pojazdów, wynosi 117,3 mln zł. Z kolei wiosną na ulice wyjadą pierwsze z 46 mercedesów, które przewoźnik kupił za 79,4 mln zł.



Tabor GAiT-u powinny stanowić w większości autobusy:

Po tym jak w marcu zeszłego roku rozstrzygnięty został przetarg na dostawę 46 autobusów, jesienią spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje postanowiła zmienić strategię pozyskiwania nowego taboru i kolejne pojazdy wynająć, a nie kupować.

- Zależy nam na tym, by nasze autobusy były zawsze gotowe do jazdy bez konieczności angażowania pracowników GAiT-u i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. To jest główny atut idei dzierżawy - zapewnienie ciągłości działania komunikacji miejskiej - mówi Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów. Dlatego dzierżawa wraz z obsługą techniczną ma opinię doskonałego rozwiązania.

Rozkład jazdy komunikacji w Trójmieście


Podobnie postępują też inne polskie miasta, jak Łódź, Poznań czy Wrocław.

W środę podpisana została umowa na dzierżawę 48 autobusów, w tym:

  • 29 standardowych
  • 13 przegubowych
  • sześciu typu midi

Pojazdy marki Mercedes dostarczy firma EvoBus Polska. Wartość kontraktu wynosi 117,3 mln zł, z czego sam najem na osiem lat pochłonie 90,6 mln zł, a kolejne 26,7 mln zł kosztować będzie utrzymanie techniczne, które zapewni dostawca.

Prezes GAiT Maciej Lisicki i prezes EvoBus Polska Artur Konarski. Prezes GAiT Maciej Lisicki i prezes EvoBus Polska Artur Konarski.
- Pracownicy firmy EvoBus będą mieli do swojej dyspozycji część hali, magazyny oraz biura na terenie naszej zajezdni, gdzie będą mogli dokonywać wszelkich niezbędnych napraw i przeglądów przez 24 godziny na dobę - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
Wszystkie autobusy muszą być fabrycznie nowe, czyli wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy.

Autobusy wyjadą na ulice Gdańska w lutym 2020 roku.

Z kolei od kwietnia zaczną sukcesywnie pojawiać się pierwsze egzemplarze mercedesów citaro zakupionych przez GAiT w marcu 2018 roku. Te pojazdy również dostarczy EvoBus Polska, za co zainkasuje 79,4 mln zł. Zamówienie dotyczy 46 autobusów, w tym:

  • 26 przegubowych,
  • 18 standardowych
  • dwóch midibusów.

Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (257) ponad 10 zablokowanych

  • Dla dziadków

    Nooo kilka przeszło i już stare dziady obsiadły a stare złomu jak były tak są czyli bez zmian dla młodych kierowców i pasażerów

    • 0 0

  • Wynajem tańszy od zakupu = nowa matematyka. (1)

    • 0 0

    • Widać że masz pojęcie amebo

      • 0 0

  • 100 nowych autobusów???

    To dlaczego stare rupiecie jeżdżą na linii 283??? Jadą albo sie psuja i zamiast godziny trzeba czekać dwie na autobus.

    • 0 0

  • I to jest sukces (27)

    A gdyby rządził Piss?

    1. Unieważnienie dotychczasowego przetargu z uwagi na podejrzenie korupcji.
    2. Rozpisanie nowego przetargu
    3. Wysłanie zapytań ofertowych zbyt późno
    4. Uniewaznienie przetargu
    5. Rozpisanie nowego przetargu
    6. Wielka dyskusja, ze powinniśmy wybrać polski autobus
    7. Cofnięcie poprzedniego przetargu
    8. Rozpisanie nowego przetargu
    9. Unieważnienie przetargu, bo nie ma polskich autobusów
    10. Kupno bez przetargu 20 używanych niemieckich autobusów w cenie 20 nowych, bo szwagier zięcia waznej osoby w partii sprowadza.

    • 218 178

    • Ktoś tutaj wspomina o obecnych włodarzach miasta Gdansk

      • 0 0

    • Zapomniałeś punktu 0 (8)

      Powołanie komisji śledczej

      • 42 11

      • Z wynagrodzeniem 10k na rekę dla czlonków? (7)

        • 26 10

        • (1)

          Oho, widać inteligent antypisowski napisał "10k". Propisowski matoł napisałby "tyś"

          • 7 10

          • Chyba napisałby 10000 tyś

            • 0 0

        • i blondynka u boku za 46ooozł miesięcznie aaaa tak dla robienia kawy (4)

          • 27 7

          • Te pieniądze jej się po prostu należały ;)

            • 6 0

          • (2)

            Z tym że ciężko robi się kawę na kolanach, ale niech będzie, że kawę! :)))

            • 11 3

            • A moż jednak kawę :) (1)

              • 2 4

              • ze śmietanką...

                • 2 2

    • sukces? (1)

      mamy polskie a kupoujemy niemieckie, w ciemie jestesmy bici niestety.,..

      • 0 0

      • to już taki gdański zwyczaj - przelewy za granicę

        Tylko poprzez GPEC wyprowadza się z Gdańska kilkadziesiąt milionów rocznie.

        • 0 0

    • o ile dostałby.... Kopertę od 'Zasłuzonej Córki Leśniczego' :))))

      -

      • 0 1

    • 30 mld. rocznie vatu znikało za czasów PO-PSL?

      szok co sie działo...

      • 1 0

    • Lecz się chłopie. (4)

      Na nienawiść i fobię pomaga terapia.

      • 8 8

      • A na prawde co pomaga? TV-Kurski? (3)

        • 9 8

        • Rosyjski TVN (2)

          • 8 5

          • Ruski trwam albo media" narodowe" z internetu tez ruskie bo to ich porpaganda

            • 2 0

          • Dobra odpowiedz, na prawde naprawde pomaga klamstwo.

            • 1 0

    • opisałeś gdańską patologię i przypisałeś ją PiSowi

      • 7 1

    • Całe PO opisałeś

      • 7 3

    • leki weź

      • 4 7

    • a gdzie ekolodzy walka o czyste powietrze

      to jest oczywiste z e powinniśmy elektryczny autobus a nie niemieckie gów.o

      • 8 4

    • (1)

      w tym mieście i w tej firmie od zawsze rządzi PO i widać z jakim opłakanym skutkiem

      • 44 40

      • Dzięki rządom PO w GD komunikacja istnieje teoretycznie tzn rozkład jest, ale niekoniecznie jeżdżą.

        • 27 13

    • Szacun!

      W punkt!!!

      • 8 4

    • ciekawe czemu jeszcze nie są sprzedane autobusy niemcowi

      bo trzeba dopłacać. Już by były niemieckie jak GPEC

      • 17 11

  • 117miloonów (20)

    dzielone przez 48 autobusów dzielone przez 8 lat i dzielone przez 12 miesięcy daje 25000 miesięcznie kosztów za autobus. do każdego autobusu 3 kierowców pensja 10000 brutto czyli mamy 55000 bez paliwa. Taki autobus 154 ma dziennie 100 kursów w dwie strony to 14 km czyli dziennie 1400 km przy spalaniu 30l/100 km 420l * 5 zł * 30 dni 63000 tysiące na paliwo miesięcznie. Czyli koszt autobusu miesięcznie jakieś 118 tysięcy złotych. 100 kursów w jedną stronę to mamy 200 w dwie dziennie razy 30 dni wychodzi 6000. 118000/6000 wychodzi po 20 złotych za jeden przejazd. Więc wystarczy by każdy kurs przewiózł 7 osób po 3 złote za bilet i już jest samofinansowanie. To ja się pytam kto kradnie?

    • 40 16

    • Dobrze

      Autobus spali od 35 do 55 l /100 km i tu trza wziąć poprawkę, autobus co chwila staje i rusza a to wielkie spalanie robi.

      • 0 0

    • przeczytałem wasze uwagi i poprawiam szasunki (3)

      jeden autobus rzeczywiście nie zrobi 1500 km dziennie potrzeba 3 plus więcej kierowców. Trzech na 3 zmiany po 10000 brutto to 90000 tysięcy kierowcy - 3 autobusy 25000 *3 = 75000
      Liczba kilometrów zostaje ta sama 1400 spalanie zwiększam do 45 l/100 = wychodzi 95000 czyli miesięcznie daje to w sumie 95000+75000+90000= 255000 tysięcy. Gdańsk za wozokilometr liczy ponad 8 zł no to koszt tej trasy wychodzi 8 * 1400 * 30 dni 336000 czyli prawie 100 tysięcy więcej. A drugie pytanie ile kierowca tam dostaje brutto?

      • 1 0

      • Ile km dziennie? 1400?! (2)

        Weź się zastanów, zanim coś publicznie napiszesz. Policz - nawet, gdyby autobus śmigał pełne 24 na dobę, cały czas w ruchu, bez serwisów, przerw nocnych, postojów wyrównawczych na pętli itp., to musiałby osiągać średnią prędkość dobową pracy prawie 60 km/h. Samochodem osobowym po mieście osiąga się średnią prędkość jazdy około 25 km/h. 30-35 km/h to jak podróżuję przeważnie obwodnicami. A autobus musi w czasie pracy zatrzymywać się na przystankach i mieć postoje wyrównawcze na końcach. to redukuje średnią prędkość o około połowę do - powiedzmy 15 km/h. A przecież autobus nie jeździ 24/7, tylko - załóżmy - średnio 12-16/24, bo noce, weekendy, serwis itp. Czyli znów przez 2, co daje średnią prędkość dobową moooże 7 km/h. Czyli około dziesięć razy mniej, niż zakładasz... Mam nadzieję, że tam gdzie pracujesz nie odpowiadasz za plany finansowe, czy ekonomikę. Ja to nawet nie wiem, jak ty możesz domowe wydatki zaplanować z takim pojęciem...

        • 2 0

        • nie podniecaj się bo ci żyłka pęknie (1)

          szacuję koszty autobusów i się zastanawiam czemu to tak badziewnie działa mając do dyspozycji taka kasę. 1400 km wychodzi z rozkładu. Policzyłem to na 3 autobusy na 3 zmiany. czyli na 24 godziny czyli 1400 / 3 /24 średnia prędkość 20 km/h. Wiec to da się wykonać. W godzinach szczytu może nawet 6 autobusów być na tej linii a w wieczorem jeden. Wszystko da się policzyć tylko coś mi się wydaje ze najemnicy miejscy potrafią tylko swoje interesy przeliczać. Z każdym dniem życia tylko się w tej patologii utwierdzam.

          • 0 3

          • Nie jestem podniecony, tylko zażenowany. Jak można pisać takie bzdury, po raz kolejny? To, że ty sobie "coś przyjmujesz" jeszcze nie oznacza, że to ma jakikolwiek sens i odzwierciedlenie w rzeczywistości. Już nawet nie sprawdzam, czy ten twój 154 jedzie rzeczywiście 50 razy w jedną i 50 razy w drugą i czy pełna trasa to rzeczywiście 14 km, bo mam nadzieję że to po prostu przeczytałeś gdzieś. Nie wiem natomiast jak możesz najpierw liczyć "średnio na dobę", czyli zakładając częstotliwość kursowania stałą w dzień i w nocy, na tej podstawie wyliczasz średnia prędkość (oczywiście dalej bez przerw itp.), a potem "dokładasz" sobie autobusy w szczycie (skąd?!) i odejmujesz w nocy. No to teraz powiedz mi - co się dzieje z tym sprzętem w nocy w takim razie? Stoi. I te z innych linii w większości też, bo do obsługi linii nocnych potrzeba jedynie ułamek taboru. Ergo - maszyn musi być przynajmniej tyle, żeby obsłużyć szczyt komunikacyjny, a nie "średnio" i "na 24". I ty mówisz o patologii, najemnikach i przeliczaniu na własne interesy? Owszem - wszystko da się policzyć, tylko trzeba umieć liczyć, a nie się wymądrzać. I jeszcze jedno, co być może cię zaskoczy, bo mam wrażenie, że nie jesteś tego świadomy - komunikacja miejska w większości miast (Gdańsk nie jest wyjątkiem) jest nierentowna, w związku z czym jest dotowana przez samorząd. Wpływy z biletów prawie nigdzie nie pokrywają kosztów działalności. Do tego stopnia, że niektóre miasta biorąc pod uwagę koszty dystrybucji i kontroli biletów zrezygnowały z pobierania opłat od pasażerów.

            • 0 0

    • Abstrahując od zarąbistosci metodologii liczenia (2)

      To autobus przegubowy na 154 nie będzie spalal 30 litrów. C2 spali Ci tam do 45 litrów/100 km.

      • 4 0

      • No to jak podwoimy koszt paliwa kierowców (1)

        Dwukrotnie to będzie potrzeba 14 pasażerów po 3 zł za kurs. To i tak jest niski koszt. Czemu jest takia badziewna komunikacja.

        • 1 2

        • Bo na różnych 100, 108, 512, 268, 195, N9 nigdy tylu płacących nie znajdziesz

          i masz rozwiązanie zagadki.

          Policz też, ile sobie spala na jednym kółku taki 112 - ok. 70 km tam i nazad, a ledwo kilka osób jedzie z biletem.

          Płacisz też za nich.

          • 0 0

    • Skad maszz te i**otyczne dane

      • 0 0

    • 117 milionów bzdur. (1)

      Jakie 100 kursów dziennie? 1400 km dziennie? Większych głupot nie widziałem. Co się dziwić. Miasto lemingów.

      • 6 0

      • zamiast sie wymadrzać popraw szacunki by to doprecyzować

        • 0 1

    • Zapomniałeś o kilku pozycjach w twojej kalkulacji; Pensję prezesa i jego "dworu" , koszty administracyjne Zarządu, no i oczywiście koszty Związków Zawodowych i juz saldo się mniej więcej zgodzi.

      • 0 0

    • A od kiedy jeden autobus wykonuje 100/200 kursów dziennie?! (4)

      Raczej ok 15 -20 kursów dziennie, ale nie 100 (a tym bardziej 200) ;))).

      • 21 3

      • (1)

        1400km dziennie? Takie wyniki to robią busy które latają po eu po autostradach a nie autobus po Gdańsku

        • 7 1

        • to jest szacunek ile moze kosztować jeden przejazd.

          nawet jak podwoimy koszt to kurs wyjdzie za 40 zł - 40 /7 kilometrów = 6 zł za wozokilometr a Gdańsk płaci ponad 8 - czyli 2 złote dla prezesów z każdego kilometra?

          • 0 0

      • to jest szacunek dla kosztów kursu autobusu 154 (1)

        możesz policzyć to samo dla 4 autobusów wyjdzie też 20 zł .

        • 4 6

        • chyba dla kursu linii a nie autobusu

          • 6 1

    • (1)

      Com malutko liczysz na pensje dla kierowcow. I sam autobus to nie calkowity koszt takiego GAiT

      • 5 2

      • jeżeli masz autobus w takiej opcji wynajęcia

        25000 miesiecznie - spłata kredytu plus naprawy i wszelkie koszta - bo nie chce sie firmie nic robić to wystarczy kierownik i księgowa. Reszta do wypieprzenia. Ale w Mafijnym gdańsku rodzina i kolesie muszą mieć stołki. W tym grajdole nigdy dobrze nie będzie Zresztą cała Polska to jedna wielka patologia.

        • 1 0

    • W GAiT pracują całe rodziny

      • 8 3

  • Kto tym bedzie jezdzil

    Ja sie tylko pytam kto tym bedzie jezdzil,ukaincy,cia p aki,dalibyscie ludziom normalne pieniadze za jazde bo w koncu te autobusy to zobacza ale garaze,

    • 0 0

  • Ekologicznie w dieslu:) (2)

    Brawo Wy!

    • 8 8

    • (1)

      widać masz duże pojęcie o silnikach diesla najnowszej generacji.

      • 5 5

      • W znaczących miastach transport ekologiczny oparty na elektryku, wodorze (droga inwestycja) lub CNG (naturalny gaz ziemny) jest wizytówką. Są miasta, w których nie zamawia się pojazdów komunalnych na diesla. w warszawie, Paryżu, Londynie, Madrycie, Berlinie jeżdżą smieciarki na zasilane gazem ziemnym, autobusy na EE, CNG i LNG i HH czyli wodór ( jeden autobus kosztuje nawet 3,5 mln zł.)
        Stąd warto zanim się cokolwiek napisze wiedzieć to naprawde nie boli

        • 0 0

  • „Gdańsk miastem wolności” (10)

    Ale dla urzędników robiących wałki. Dlaczego Gdańsk nie zakupił polskich autobusów Solaris Urbino 18 ? Cena podobna a to by była własność miasta. Polskie autobusy tez spełniają normy, może nawet lepiej niż niemieckie, bo wszyscy pamiętamy „wałek” volkswagena, który odkryli Amerykanie. Na papierze było jedno, a w rzeczywistości emisja była wielokrotnie wyższa.
    W Niemczech taka sytuacja by była nie do wyobrażenia, żeby za publiczne pieniądze wspierać firmy zagraniczne.
    A potem płacz ze w Polsce nic nie ma.

    • 38 8

    • (3)

      dlatego, że Solaris nie brał udziału w przetargu.

      • 4 0

      • Bo warunki techniczne (1)

        były napisane tak żeby tylko mercedes je spełniał

        • 0 1

        • Gdyby tak było to by się odwolali

          I na 100% by wygrali.

          • 0 0

      • Bo warunki techniczne przetargu były napisane tak że ich nie spełniał.

        • 2 1

    • Bo oni co Polskie to by sprzdawali, oddawali. (4)

      Nawet Polskie Koleje Linowe sprzwdali, ot cała Peło...

      • 6 1

      • karo

        ale wcześniej je wyremontowali za miliony z publicznych pieniędzy. Włożyć miliony publicznych pieniędzy a potem sprzedać to co zawsze przynosiło zysk państwu.
        Metoda PO

        • 0 0

      • A na koniec zbudowali dwie wieże (2)

        i mauzoleum dla kaczafiego.

        • 3 6

        • Jakie dwie

          wieże ? Nie myli ci się z Tolkenem ? Zalecam odstawienie tefałenu i samodzielne myślenie.
          To naprawdę nie boli

          • 0 1

        • Kaczafiemu możesz sznurowki czesac.

          • 3 1

    • Bo to już nie są polskie marki i polskie firmy.

      Dopatrz, doczytaj i potem komentuj, a jak napisałeś bzdury to przeproś.

      • 6 4

  • wiem, ze przetargi itp, ale nie dalo sie polskich Solarisow? (2)

    Na calym swiecie miasta je kupuja, ale Polska nieeee, Polska Mercedesa...

    • 1 0

    • Skoro nie stanęli do przetargu widocznie im nie zależy

      • 0 0

    • Jaka Polska?

      Żadna Polska autobusów tu nie kupuje i nie leasinguje. Całą Polska może sie co najwyżej do nich dorzucić, ale tego nie zrobi.

      • 0 0

  • Pan Lisicki gasi światło (1)

    "- Zależy nam na tym, by nasze autobusy były zawsze gotowe do jazdy bez konieczności angażowania pracowników GAiT-u i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy."
    Przecież za takie zdanie powinien być prokurator, skoro prezes miejskiej spółki wprost mówi, że zamawia usługi na zewnątrz po to, żeby pracownicy jego spółki byli zbędni, żeby pozbyć się głównego przedmiotu działalności. Ale wydaje mi się, że ma to swój cel - sprzedaż zajezdni.

    • 4 1

    • Zdecydowanie

      Kompletną zajezdnię na Hallera się rozwali, a na Ujeścisku wystarczy zaasfaltowany plac z kilkoma kontenerami.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane