• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 100 nowych autobusów w Gdańsku w rok

Michał Brancewicz
27 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Po Gdańsku jeździ obecnie kilkadziesiąt mercedesów citaro, a w ciągu dwóch lat pojawią się kolejne 94 sztuki tej marki.
  • Mercedes citaro na ulicach Gdańska to powszedni widok.
  • Mercedesy citaro kursują po całym Gdańsku.

Do lutego 2020 roku w Gdańsku pojawi się 48 nowych autobusów marki Mercedes Citaro, które GAiT wynajmie na osiem lat od prywatnej firmy. Wartość kontraktu, który obejmuje również serwis pojazdów, wynosi 117,3 mln zł. Z kolei wiosną na ulice wyjadą pierwsze z 46 mercedesów, które przewoźnik kupił za 79,4 mln zł.



Tabor GAiT-u powinny stanowić w większości autobusy:

Po tym jak w marcu zeszłego roku rozstrzygnięty został przetarg na dostawę 46 autobusów, jesienią spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje postanowiła zmienić strategię pozyskiwania nowego taboru i kolejne pojazdy wynająć, a nie kupować.

- Zależy nam na tym, by nasze autobusy były zawsze gotowe do jazdy bez konieczności angażowania pracowników GAiT-u i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. To jest główny atut idei dzierżawy - zapewnienie ciągłości działania komunikacji miejskiej - mówi Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów. Dlatego dzierżawa wraz z obsługą techniczną ma opinię doskonałego rozwiązania.

Rozkład jazdy komunikacji w Trójmieście


Podobnie postępują też inne polskie miasta, jak Łódź, Poznań czy Wrocław.

W środę podpisana została umowa na dzierżawę 48 autobusów, w tym:

  • 29 standardowych
  • 13 przegubowych
  • sześciu typu midi

Pojazdy marki Mercedes dostarczy firma EvoBus Polska. Wartość kontraktu wynosi 117,3 mln zł, z czego sam najem na osiem lat pochłonie 90,6 mln zł, a kolejne 26,7 mln zł kosztować będzie utrzymanie techniczne, które zapewni dostawca.

Prezes GAiT Maciej Lisicki i prezes EvoBus Polska Artur Konarski. Prezes GAiT Maciej Lisicki i prezes EvoBus Polska Artur Konarski.
- Pracownicy firmy EvoBus będą mieli do swojej dyspozycji część hali, magazyny oraz biura na terenie naszej zajezdni, gdzie będą mogli dokonywać wszelkich niezbędnych napraw i przeglądów przez 24 godziny na dobę - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
Wszystkie autobusy muszą być fabrycznie nowe, czyli wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy.

Autobusy wyjadą na ulice Gdańska w lutym 2020 roku.

Z kolei od kwietnia zaczną sukcesywnie pojawiać się pierwsze egzemplarze mercedesów citaro zakupionych przez GAiT w marcu 2018 roku. Te pojazdy również dostarczy EvoBus Polska, za co zainkasuje 79,4 mln zł. Zamówienie dotyczy 46 autobusów, w tym:

  • 26 przegubowych,
  • 18 standardowych
  • dwóch midibusów.

Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (257) ponad 10 zablokowanych

  • A dlaczego nie elektryczne? Tylko te dieslowskie hałasujące kopciuchy. (13)

    • 32 23

    • brak mocy przyłączeniowej do ładowarek (5)

      taki tam mały szczegół

      • 13 7

      • Z niezależnych badań (3)

        Brano pod uwagę diesele, spalinowe, gaz, elektryki. W Polsce na tę chwilę najtaniej na pr?ejechany km wychodzą kopciuchy

        • 6 6

        • A zdrowie mieszkańców dla peowskiej władzy się nie liczy (2)

          • 10 4

          • Podpowiedz wladzy skad wziac tyle pradu. I jeszcze eko. Na rower wsiadziesz i wykrecisz? (1)

            • 1 4

            • Już to kiedyś pisałeś, albo mam deja vu :)

              • 0 0

      • ci z PO zawsze mówią nie da się

        • 12 4

    • (3)

      A gdzie ten elektryk zajedzie? Da rade 18 godzin na dobe jezdzic? Z czego robi sie z Polsce prad? Jest infrastruktura do ladowania?

      • 8 8

      • (1)

        Prąd w Polsce,jak powszechnie wiadomo robi się z węgla.Tylko jest jeden szczegół,że elektrownia nie kopci w Gdańsku i nie zatruwa jego mieszkańców.

        • 9 6

        • No i fajnie

          Niech sie szmaciarze truja, byle prad do nas plynal.

          • 0 1

      • Jakos za granicą coraz więcej jest elektryków no ale tam autobusy jeżdżą pewnie tylko po 30 min więc im się opłaca

        • 2 1

    • (1)

      A może dlatego że nie byłoby 100 autobusów tylko 30 i głównie stały by i się ładowały ?

      • 6 7

      • Stały i lądowały powiadasz? Zapraszam do Skandynawii to zobaczysz że nie stoją tylko jeżdżą

        • 2 1

    • dlatego zeza elektryczne mercedesy kosztują 5 razy wiecej i dostali od mietka łapówkę

      A mogli by kupic Polskie ale nie dostali by w łapę! I jeszcze do buraków elektryczne autobusy są w wielu Polskich miastach i zachodnich i spisują sie doskonale!!

      • 5 4

  • te dzierżawione będą jeździły nawet z awariami żeby wykonać umowę z GAiT zagrażając zdrowiu i życiu pasażerów bo "nie będzie zatrzymywania pojazdów do naprawy " co za nieodpowiedzialne pajace

    • 36 11

  • ale wałek, a wspolnego biletu nie ma i nie bedzie... (1)

    • 32 10

    • A co maGAiT do wspólnego biletu? Oswiec mnie.

      • 2 0

  • No to możecie zacząć zwalniać mechaników bo będą zbędni! (2)

    • 21 9

    • Brawo za blyskotliwosc. Tak, powoli będzie potrzeba ich coraz mniej.

      • 2 1

    • Kogo?

      • 0 0

  • A kiedy debata!!!!!!!!!!

    • 11 14

  • niemiec z niemcem interes kręci!!!!!!!!!!!!!! (1)

    • 33 13

    • Pisior z pisior em sobie pisze trolle kopane

      • 1 3

  • czyli Prezes też nie będzie już potrzebny? (2)

    • 41 4

    • Prezes jest wieczny...

      ...to chodząca "mądrość nieskończona". Kontrakty podpisuje, rozkłady jazdy układa, administruje ostro. Myślę, że nikt mu nie dorówna.

      • 5 1

    • Prezes buduje wieżowce w Warszawie

      • 2 5

  • A dlaczego Westerplatte należy do Hamburga!!? (1)

    • 9 18

    • Bo ma niemiecką nazwę.

      Następne pytanie?

      • 6 1

  • Gdańsk to mafia, misto układów i szwindli!!!!!!!

    • 42 29

  • Budyniowe lody, ciąg dalszy,,,

    skandal jakich mało...

    • 44 21

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane