• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 100 nowych autobusów w Gdańsku w rok

Michał Brancewicz
27 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Po Gdańsku jeździ obecnie kilkadziesiąt mercedesów citaro, a w ciągu dwóch lat pojawią się kolejne 94 sztuki tej marki.
  • Mercedes citaro na ulicach Gdańska to powszedni widok.
  • Mercedesy citaro kursują po całym Gdańsku.

Do lutego 2020 roku w Gdańsku pojawi się 48 nowych autobusów marki Mercedes Citaro, które GAiT wynajmie na osiem lat od prywatnej firmy. Wartość kontraktu, który obejmuje również serwis pojazdów, wynosi 117,3 mln zł. Z kolei wiosną na ulice wyjadą pierwsze z 46 mercedesów, które przewoźnik kupił za 79,4 mln zł.



Tabor GAiT-u powinny stanowić w większości autobusy:

Po tym jak w marcu zeszłego roku rozstrzygnięty został przetarg na dostawę 46 autobusów, jesienią spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje postanowiła zmienić strategię pozyskiwania nowego taboru i kolejne pojazdy wynająć, a nie kupować.

- Zależy nam na tym, by nasze autobusy były zawsze gotowe do jazdy bez konieczności angażowania pracowników GAiT-u i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. To jest główny atut idei dzierżawy - zapewnienie ciągłości działania komunikacji miejskiej - mówi Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów. Dlatego dzierżawa wraz z obsługą techniczną ma opinię doskonałego rozwiązania.

Rozkład jazdy komunikacji w Trójmieście


Podobnie postępują też inne polskie miasta, jak Łódź, Poznań czy Wrocław.

W środę podpisana została umowa na dzierżawę 48 autobusów, w tym:

  • 29 standardowych
  • 13 przegubowych
  • sześciu typu midi

Pojazdy marki Mercedes dostarczy firma EvoBus Polska. Wartość kontraktu wynosi 117,3 mln zł, z czego sam najem na osiem lat pochłonie 90,6 mln zł, a kolejne 26,7 mln zł kosztować będzie utrzymanie techniczne, które zapewni dostawca.

Prezes GAiT Maciej Lisicki i prezes EvoBus Polska Artur Konarski. Prezes GAiT Maciej Lisicki i prezes EvoBus Polska Artur Konarski.
- Pracownicy firmy EvoBus będą mieli do swojej dyspozycji część hali, magazyny oraz biura na terenie naszej zajezdni, gdzie będą mogli dokonywać wszelkich niezbędnych napraw i przeglądów przez 24 godziny na dobę - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
Wszystkie autobusy muszą być fabrycznie nowe, czyli wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy.

Autobusy wyjadą na ulice Gdańska w lutym 2020 roku.

Z kolei od kwietnia zaczną sukcesywnie pojawiać się pierwsze egzemplarze mercedesów citaro zakupionych przez GAiT w marcu 2018 roku. Te pojazdy również dostarczy EvoBus Polska, za co zainkasuje 79,4 mln zł. Zamówienie dotyczy 46 autobusów, w tym:

  • 26 przegubowych,
  • 18 standardowych
  • dwóch midibusów.

Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (257) ponad 10 zablokowanych

  • Ekologicznie w dieslu:) (2)

    Brawo Wy!

    • 8 8

    • (1)

      widać masz duże pojęcie o silnikach diesla najnowszej generacji.

      • 5 5

      • W znaczących miastach transport ekologiczny oparty na elektryku, wodorze (droga inwestycja) lub CNG (naturalny gaz ziemny) jest wizytówką. Są miasta, w których nie zamawia się pojazdów komunalnych na diesla. w warszawie, Paryżu, Londynie, Madrycie, Berlinie jeżdżą smieciarki na zasilane gazem ziemnym, autobusy na EE, CNG i LNG i HH czyli wodór ( jeden autobus kosztuje nawet 3,5 mln zł.)
        Stąd warto zanim się cokolwiek napisze wiedzieć to naprawde nie boli

        • 0 0

  • „Gdańsk miastem wolności” (10)

    Ale dla urzędników robiących wałki. Dlaczego Gdańsk nie zakupił polskich autobusów Solaris Urbino 18 ? Cena podobna a to by była własność miasta. Polskie autobusy tez spełniają normy, może nawet lepiej niż niemieckie, bo wszyscy pamiętamy „wałek” volkswagena, który odkryli Amerykanie. Na papierze było jedno, a w rzeczywistości emisja była wielokrotnie wyższa.
    W Niemczech taka sytuacja by była nie do wyobrażenia, żeby za publiczne pieniądze wspierać firmy zagraniczne.
    A potem płacz ze w Polsce nic nie ma.

    • 38 8

    • Bo to już nie są polskie marki i polskie firmy.

      Dopatrz, doczytaj i potem komentuj, a jak napisałeś bzdury to przeproś.

      • 6 4

    • (3)

      dlatego, że Solaris nie brał udziału w przetargu.

      • 4 0

      • Bo warunki techniczne przetargu były napisane tak że ich nie spełniał.

        • 2 1

      • Bo warunki techniczne (1)

        były napisane tak żeby tylko mercedes je spełniał

        • 0 1

        • Gdyby tak było to by się odwolali

          I na 100% by wygrali.

          • 0 0

    • Bo oni co Polskie to by sprzdawali, oddawali. (4)

      Nawet Polskie Koleje Linowe sprzwdali, ot cała Peło...

      • 6 1

      • A na koniec zbudowali dwie wieże (2)

        i mauzoleum dla kaczafiego.

        • 3 6

        • Kaczafiemu możesz sznurowki czesac.

          • 3 1

        • Jakie dwie

          wieże ? Nie myli ci się z Tolkenem ? Zalecam odstawienie tefałenu i samodzielne myślenie.
          To naprawdę nie boli

          • 0 1

      • karo

        ale wcześniej je wyremontowali za miliony z publicznych pieniędzy. Włożyć miliony publicznych pieniędzy a potem sprzedać to co zawsze przynosiło zysk państwu.
        Metoda PO

        • 0 0

  • Super!!!

    Generalnie to jakiś cud się zdarzył! Nie cena grała główną rolę! Jestem za wspieraniem polskiej gospodarki ale cieszę się że akurat postawiono na jakość dla pasażera a nie dla Prezesa firmy Solaris.

    • 4 13

  • A pan Braun co ?? (2)

    Zamiast autobusów dał by nam osiołki do poruszania się i rózgi na masonów.

    • 20 15

    • Osiolkow w Gdańsku dostatek. Braun nie musi rozdawać.

      • 4 0

    • Nie musi dawać,jeden się już znalazł,ty nim jesteś.

      • 1 1

  • Nówki

    100 nowych,a ile dobrych ???????

    • 6 7

  • Lisicki, człowiek orkiestra...

    • 9 2

  • Lisicki chce zniszczyc Gait (2)

    Mamy swoich mechanikow po co wprowadzac obcych i wynajmowac autobusy kompletna bzdura,ale tak to jest jak jest beznadziejny prezes i slabe zwiazki.Ciekawe czy zostana etaty czy ludzie pojda na bruk

    • 19 5

    • Pewnie wypełnia testament szefa jak mówi Dulkiewicz.

      • 4 1

    • Bo PO

      i powiązane z nimi środowisko gdańskie reprezentuje interesy Niemiec. Tusek załatwił stocznie, czaskowski jest przeciwny CPK „po co nam lotnisko pod Warszawą jak jest w Berlinie” ale za to są twardo za LGBT. Więc proszę się zastanowić na kogo głosować. Bo dotychczasowy układ to tragedia dla Gdanska

      • 0 1

  • (4)

    w Niemczech diesle mają zakaz wjazdu do miast. nie maj co z tym zrobić to opchną mistu gdzie zbrodniarze i ludobójcy maja swoje imie na tramwajach

    • 18 12

    • (2)

      Obudź się. Od kiedy nie wjeżdżają do centrum autobusy miejskie?

      • 1 2

      • Leming maja autobusy elektryczne (1)

        • 1 3

        • Z zasiegiem strarczajacym na kilka godzin

          • 0 0

    • gdzie zbrodniarze i ludobójcy maja swoje imie na tramwajach

      zamknij się parszywa m..do, Conradiemu, Gralathom i Schopenhauerom - polskim patriotom, wiernym do końca Królestwu Polskiego, do pięt nie sięgasz.

      • 0 0

  • Są tacy co na wszystko narzekają. Bo narzekanie mają we krwi. (1)

    Ja 115 codziennie dojeżdżam do pracy w UCK i jestem zadowolona.
    I nie muszę martwić się gdzie zaparkować samochód.
    Z mojego prywatnego punktu widzenia: należy zlikwidować bezpłatną jazdę dla małoletnich.
    A w to miejsce obniżyć ceny biletów miesięcznych. 90zł za bilet na wszystkie dni tygodnia to dużo.
    Wszystkie dzieciaki od lipca będą miały 500plus. Więc zakup biletu to pestka.

    • 11 14

    • jak ci za dużo 90zł, to chodź na pieszo "pielęgniarko", a raczej trolu.

      • 2 1

  • Debata Prezydencka (2)

    Żadnej relacji z debaty prezydenckiej, dziś się ona przecież odbyła.

    • 12 3

    • Nikogo nie obchodzi ta pseudo debata

      • 2 1

    • Taki artykół zaszkodziłby dulkiewicz

      Bo nie wzięła udziału w debacie .... ona twierdzi że już wygrała

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane