• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 1,1 tys. drzew przy torach SKM do wycięcia

Krzysztof Koprowski
21 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W Gdańsku do wycinki wytypowano drzewa na odcinku Gdańsk Zaspa - Gdańsk Przymorze-Uniwersytet. W Gdańsku do wycinki wytypowano drzewa na odcinku Gdańsk Zaspa - Gdańsk Przymorze-Uniwersytet.

Prawie 1,1 tys. drzew planuje w najbliższych miesiącach wyciąć wzdłuż swojej linii Szybka Kolej Miejska. Jak tłumaczą przedstawiciele spółki, choć przypadki wstrzymania ruchu z powodu drzew są rzadkością, to ich eliminacja jest niezbędna ze względu na obowiązujące przepisy i bezpieczeństwo ruchu. Część drzew może uratować nowelizacja rozporządzenia dot. usytuowania zieleni wzdłuż torów.



Jaką decyzję powinna podjąć SKM?

Zgodnie z ogłoszonym przez kolejarzy przetargiem do wycięcia przewidziano łącznie 1098 drzew:
  • w Gdańsku (na odcinku Zaspa - Przymorze-Uniwersytet) - 284 drzewa
  • w Sopocie - 294 drzewa
  • w Gdyni (m.in. rejon stacji postojowej w Cisowej, Chylonia, Leszczynki, Grabówek, odcinek w Śródmieściu, Redłowo, Orłowo) - 520 drzew

Zgoda Gdańska na wycinkę



W granicach Gdańska spółka posiada już prawomocną zgodę miasta na wycinkę 176 drzew.

W przypadku pozostałych miast SKM dopiero będzie się o taką zgodę ubiegać (nie wszystkie drzewa wymagają takiego pozwolenia, znaczną część drzew można usunąć bez dodatkowej zgody gminy).

Wśród drzew, które mają pójść pod topór, dominują klony. Topole, które są uznawane za drzewa łamliwe, stanowią tylko niewielką część w zestawieniu przygotowanym dla potencjalnych wykonawców.

Rozkład jazdy pociągów SKM


Drzewa na przystanku Gdańsk Zaspa rosną nie tylko w bliskim sąsiedztwie szyn, ale także ponad siecią trakcyjną. Mimo to nie doszło tutaj do wstrzymania ruchu z tego powodu. Drzewa na przystanku Gdańsk Zaspa rosną nie tylko w bliskim sąsiedztwie szyn, ale także ponad siecią trakcyjną. Mimo to nie doszło tutaj do wstrzymania ruchu z tego powodu.

Wstrzymanie ruchu przez drzewa tylko poza Trójmiastem



Zdaniem Szybkiej Kolei Miejskiej wycinka drzew podyktowana jest przepisami prawa oraz potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa prowadzenia nieprzerwanego ruchu pociągów.

Kolejarze jednocześnie przyznają, że przewrócone drzewa lub ułamane konary, skutkujące potrzebą wstrzymania ruchu, są zdarzeniami incydentalnymi, a w dodatku nie odnotowano ich w ostatnim czasie na trójmiejskim odcinku.

- Dzięki temu, że spółka PKP SKM w Trójmieście na bieżąco monitoruje i pielęgnuje zieleń na zarządzanej przez siebie linii, w tym roku nie mieliśmy takich sytuacji. Zdarzyły się one natomiast na liniach innych zarządców, po których jeżdżą nasze pociągi, np. 25 stycznia z powodu drzewa, które spadło na tory pomiędzy Kartuzami a Żukowem Wschodnim, został wstrzymany ruch pociągów i uruchomiono autobusową komunikację zastępczą. Podobne zdarzenie miało miejsce 21 września między Luzinem a Strzebielinem Morskim - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik trójmiejskiej SKM.
Drzewa stanowią także naturalną barierę przed hałasem. Drzewa stanowią także naturalną barierę przed hałasem.

Drzewa chronią przed hałasem. Co zamiast nich?



Czy jednak tak szeroko zakrojona wycinka drzew nie odbędzie się ze szkodą dla mieszkańców domów w sąsiedztwie torów SKM? Zieleń nie tylko cieszy oko, oczyszcza powietrze, ale również pełni formę naturalnej bariery przed hałasem. Czy niezbędna będzie budowa kolejnych ekranów akustycznych?

- Na przyszły rok mamy zaplanowane pomiary hałasu na naszej linii. Jeżeli okaże się, że w jakimś miejscu będą przekroczone normy, to zastanowimy się, jaką metodą wyciszyć jego otoczenie - zapowiada Złotoś. - Ekrany akustyczne nie są jedyną metodą, którą można wykorzystać w tym celu. Nie jest to też metoda przez nas preferowana.

Nowe rozporządzenie może ograniczyć wycinkę drzew



Ratunkiem przed wycinką prawie 1,1 tys. drzew może okazać się podpisane 10 października br. przez ministra infrastruktury znowelizowane rozporządzenie w zakresie "odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych".

Zgodnie z nową treścią tego dokumentu drzewa oraz krzewy poza obszarami lasów będą mogły być usytuowane w odległości nie bliższej niż sześć metrów od osi toru, a nie - jak dotychczas - 15 metrów.

SKM zmienia terminy w zapisach przetargu



Znowelizowane rozporządzenie wejdzie w życie 14 dni po opublikowaniu w Dzienniku Ustaw, a więc przypuszczalnie już po otwarciu ofert w przetargu trójmiejskiej SKM.

Kolejarze nie wykluczają jednak wprowadzenia zmian w jego zapisach. W piątek, po tym jak otrzymaliśmy odpowiedzi na nasze pytania, przesunięto termin otwarcia ofert w przetargu z 22 na 28 października, a także wydłużono termin realizacji prac z 15 grudnia br. na 30 marca 2020 r.

Czytaj też:

Długoletnia umowa przewozowa kluczowa dla nowych SKM-ek

Miejsca

Opinie (244) 8 zablokowanych

  • Szyszko. (1)

    Byłem pewien że razem z ŚP ministrem zakopano wszystkie piły i topory,jednak w Gdańsku ukryli je i teraz po zmroku wyciągają by nie zardzewiały.

    • 38 1

    • Lasy w powiecie gdańskim

      W gminie Przywidz (Michalin), ciągle wycinaj , z lasów (Natura 2000, lasy wodochronne)
      2 lata temu zrobili parki, teraz pozostają łyse polany.

      • 7 0

  • (3)

    Pozdrawiam eko magistrat w Gdańsku srututu miasto bez plastiku, a cichaczem zgoda na wycinkę setek drzew. Co za bezmózgi tam pracują.

    Ja rozumiem, że np. zgodnie z prawem nie mogą odmówić, ale wówczas można wykorzystać ten obrzydliwie nachalny miejski PR do jednej pożytecznej rzeczy, a decyzję wstrzymać w nieskończoność z głupich powodów.

    Ale nie, miasto wie lepiej. Fałsz, obłuda, brak zastaniwienia, brak pokory. Urzędnicze miernoty. I jeszcze gorsi ich zwierzchnicy, którzy jeżdżą po Polsce, Europie, bawią się w demokrację, politykę zamiast zająć się zarządzaniem miasta. Zero odpowiedzialności.

    Żeby nie było pisiory jeszcze gorsze. Ale czemu nie może nastąpić wymiana pokoleń w magistracie i starych dziadów wymienić na młodych, jeszcze nie zepsutych ludzi?

    I tak największe zastrzeżenia mam do ludzi p. Prezydent, bo to oni powinni brać odpowiedzialność za swoich podwładnych, a nie robią nic.

    • 35 5

    • jaka miernota ekologiczna to napisała? (2)

      Płakac bedziesz dopiero jak sie cos stanie ? bedzie zerwana siec trakcyjna lub spadnie konar na pociag a wtedy bedzie krzyk gdzie była władza i nie wycieła drzew rosnacych za blisko torów ... tez sezon jesienny , deszcz + liscie wydłuzaja droge hamowania pociagów gdyz wpadaja na tych lisciach w poslizg ,,, o tym miernocie nikt nie powiedzial??? Nie znasz sie na kolejnictwie i jego problemach wiec nie zabieraj głosu i nie obrazaj ludzi tylko dlatego ze postepuja zgodnie z przepisami i zdrowym rozsadkiem a nie Twoim widzimisie...wycinka drzew przy torach jest w całej Polsce a nie tylko w Trojmiescie dla bezpieczenstwa na kolei .

      • 8 7

      • Dlatego powinno robić się przeglądy okresowe,stare i chore wycinać,te które zagrażają trakcji obcinać,a tu padło hasło "tniemy jak leci".Czyżby Szyszko wiecznie żywy.

        • 4 1

      • Ty rozumiesz co oznacza ten akapit?

        "Kolejarze jednocześnie przyznają, że przewrócone drzewa lub ułamane konary, skutkujące potrzebą wstrzymania ruchu, są zdarzeniami incydentalnymi, a w dodatku nie odnotowano ich w ostatnim czasie na trójmiejskim odcinku"?

        Gdzie tu zdrowy rozsądek, o którym piszesz? Gdzie te straszne incydenty?

        • 2 1

  • zamieniamy naszą planetę w pustynię (1)

    ale nic to, ważne że są smartfony, festiwale piwa i samochody z klimatyzacją.

    • 48 3

    • fajnie, dużo łapek w górę, mało w dół

      ciekawe czy gdybym wyjaśnił w jaki dokładnie sposób to robimy, to wypowiedź też by była tak popularna.

      • 1 1

  • Ostatnio z wieżowca w centrum Gdańska spadła szyba

    Czy są plany wyburzenia wysokich budynków?
    A nie boicie się przechodząc obok bloku że wam jakiś d**il coś zrzuci z 8 piętra na głowę? Co ztym zrobić? Nic?
    Ale drzewa najlepiej wyciąć, choćby dlatego że liście lecą na samochody (argument z życia wzięty).

    • 54 4

  • Brawo PIS i PKP!

    Tak trzymać

    • 3 26

  • chore tyle lat nieprzeszkadzały teraz nagle przeszkadzają.

    potem narzekają, że smog, że ludzie umierają na płuca.

    • 36 4

  • W rezultacie pomiarów hałasu mieszkańcy dostaną... (1)

    ... Korki do uszu z logiem urzędu Marszałkowskiego i sentencją "hałas szkodzi zdrowiu" po łacinie.

    • 42 0

    • teraz się nawet korków doprosić nie można

      • 1 0

  • ich eliminacja jest niezbędna ze względu na obowiązujące przepisy i bezpieczeństwo ruchu. Część drzew może uratować nowelizacja rozporządzenia dot. usytuowania zieleni wzdłuż torów.

    czyli przepis a nie rzeczywista konieczność

    • 16 4

  • rżnijta ! ! !

    a potem deszcze będą wam rozmywać wysuszone nasypy.

    • 40 0

  • Niedługo sami siebie zniszczymy. Nie ma to jak betonowa pustynia.

    Nie wystarczy tylko przyciąć, ew. usunąć te uschnięte? Przez wiele lat wszystko było OK. Widok z kolejki to już teraz widok nędzy i rozpaczy, wycięte drzewa jeszcze bardziej to spotęgują. Zobaczcie jakie piękne widoki są, podczas podróży PKMką przez zalesione tereny. Jesteśmy beznadziejni.

    • 37 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane