Fakty i opinie

Prawie 400 kierowców miesięcznie przejeżdża tu na czerwonym

Najnowszy artukuł na ten temat

Mniejszy ruch na ulicach Gdyni, ale nie w godzinach szczytu

Przez skrzyżowanie al. Zwycięstwa z ul. Traugutta przejeżdza na czerwonym świetle ponad 380 kierowców miesięcznie.
Przez skrzyżowanie al. Zwycięstwa z ul. Traugutta przejeżdza na czerwonym świetle ponad 380 kierowców miesięcznie. fot. Trojmiasto.pl

Gdańscy drogowcy zastanawiają się nad montażem pierwszego w Gdańsku sekundnika odmierzającego czas do włączenia się żółtego, a następnie czerwonego światła. Testowo miałby się on pojawić na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z Traugutta w kierunku Sopotu lub przy Bramie Oliwskiej na jezdni do centrum. To efekt badań, z których wynika, że przez te skrzyżowania przejeżdża na czerwonym świetle znacznie więcej aut niż w innych miejscach.



Zdarza ci się przejeżdżać skrzyżowanie na czerwonym świetle?

nie, zatrzymuję się, widząc już żółte światło 28%
czasami, gdy jadę z dużą prędkością i nie zdążę wyhamować 65%
tak, regularnie przejeżdżam na czerwonym 7%
zakończona Łącznie głosów: 2474
Przypomnijmy: obecnie w Gdańsku funkcjonuje 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle. Wszystkie urządzenia działają w ramach systemu Tristar, ale służą jedynie do celów statystycznych. Z gromadzonych danych sporadycznie korzysta policja, która monitoring częściej wykorzystuje do działań operacyjnych niekoniecznie związanych z sytuacjami na drodze.

Wobec tego to my postanowiliśmy skorzystać z przepastnej bazy danych gdańskich drogowców. Na naszą prośbę sprawdzili, czy i na jaką skalę kierowcy na głównym ciągu komunikacyjnym przejeżdżają przez skrzyżowania na czerwonym świetle.

Najgorzej wypadły dwa skrzyżowania: al. Zwycięstwa z Traugutta w kierunku Sopotu oraz al. Zwycięstwa z 3 Maja przy pl. Zebrań Ludowych.

- W zestawieniu miesięcznym przejazdów na czerwonym świetle nie jest dużo - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Ale są miejsca, gdzie jest ich więcej, np. skrzyżowanie al. Zwycięstwa z Traugutta w kierunku Sopotu czy al. Zwycięstwa przy Bramie Oliwskiej w kierunku centrum. Kluczową kwestią jest, w której sekundzie czerwonego światła następuje przejazd. Czy to pierwsza sekunda, czy może druga lub kolejna?
Liczba przejazdów na czerwonym świetle (od 4 listopada do 3 grudnia 2019 r.)

  • Grunwaldzka - Pomorska: 117
  • Grunwaldzka - Kołobrzeska: 29
  • Grunwaldzka - Wojska Polskiego: 118
  • Grunwaldzka - Miszewskiego: 81
  • Grunwaldzka - Miszewskiego: 83
  • Zwycięstwa - Hallera: 123
  • Zwycięstwa - Traugutta (kierunek Sopot): 383
  • Brama Oliwska: 71
  • Brama Oliwska (kierunek centrum): 135
  • Węzeł Hucisko: 44
  • 3 Maja - Nowe Ogrody: 45
  • Elbląska - Głęboka: 30
  • Słowackiego - Budowlanych: 46

Skrzyżowania w Gdańsku z rejestratorami przejazdu na czerwonym świetle.
Skrzyżowania w Gdańsku z rejestratorami przejazdu na czerwonym świetle. graf. Trojmiasto.pl
Niewykluczone, że na zachowania kierowców wpływ ma długość żółtego światła. Obecnie na wszystkich skrzyżowaniach w Gdańsku świeci się ono przez trzy sekundy. Wcześniej było z tym różnie, bo na trasach o podwyższonej dopuszczalnej prędkości żółte światło było wydłużane przez drogowców nawet do pięciu sekund. Teraz mają więc teoretycznie mniej czasu na podjęcie decyzji, czy wjechać na skrzyżowanie, czy może gwałtownie hamować.

- Na razie sprawdziliśmy przejazdy na czerwonym świetle w najbardziej restrykcyjnej formie, a więc system wyłapał kierowców, którzy przejechali przez wyznaczoną linię już w pierwszej sekundzie czerwonego światła. Zdajemy sobie sprawę, że ta statystyka może nie być do końca miarodajna. Dlatego, by zbadać zachowania kierowców na tych skrzyżowaniach, teraz będziemy chcieli sprawdzić, ilu z nich przejeżdża na czerwonym świetle z premedytacją, a więc w drugiej czy trzeciej sekundzie czerwonego światła - dodaje Kotłowski.

Na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z 3 Maja często dochodzi do groźnych wypadków. Część z nich powodują kierowcy przejeżdżający przez skrzyżowanie na czerwonym świetle.


Testy będą odbywać się przez cały styczeń. Na początku lutego drogowcy porównają wyniki do danych z listopada i grudnia. Jeśli statystyki radykalnie nie spadną, na wybranych skrzyżowaniach mogą pojawić się - na razie testowo - sekundniki odmierzające czas do końca zielonego światła, które będą miały pomóc zbliżającym się do skrzyżowania kierowcom w podjęciu właściwej decyzji.

Warto dodać, że przez ostatnie lata drogowcy wzbraniali się przed montażem sekundników, powołując się na badania z innych miast, gdzie sekundniki negatywnie wpływały na zachowania kierowców. Ci, widząc, że kończy się im zielone światło, przyspieszali, zamiast zatrzymać auto.

Obecnie dane o przejazdach na czerwonym świetle, zbierane przez rejestratory, służą tylko do celów statystycznych.
Obecnie dane o przejazdach na czerwonym świetle, zbierane przez rejestratory, służą tylko do celów statystycznych. fot. Trojmiasto.pl
- Wszystko zależy od koordynacji świateł na poszczególnych skrzyżowaniach. Teoretycznie dana liczba samochodów przejeżdżająca przez skrzyżowanie A powinna w takiej samej liczbie pokonać skrzyżowanie B. Różna prędkość aut między punktami A i B sprawia jednak, że część samochodów jadąca w ogonie zostaje "odcięta" zmieniającym się światłem. Chcemy sprawdzić, jak odmierzacz czasu na takim skrzyżowaniu wpłynie na ich zachowanie - dodaje Kotłowski.
Dyrektor GZDiZ powołuje się na przykład Austrii, gdzie już w latach 80. wprowadzono na skrzyżowaniach pulsujące zielone światło, załączające się między zielonym a żółtym sygnałem. Dodatkowy sygnał sprawił, że kierowcy zbliżający się do skrzyżowania z większą prędkością, np. 70-80 km/h (tak jak ma to miejsce na al. Zwycięstwa i Traugutta), zyskali dodatkową wiedzę o tym, co za chwilę wydarzy się na skrzyżowaniu.

O tym, kiedy i gdzie pojawią się sekundniki, drogowcy zdecydują po styczniowych testach.

Opinie (292) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • We Wrocławiu są od dawna. (9)

    Tutaj od lat trwa debata i analizy.

    • 227 15

    • teraz podwładni Mieczysława beda siedzieć i analizować (1)

      a tzw zielona fala na głównych arteriach istnieje w szczatkowej formie na niektórych odcinkach. Ot i cały tristar droższy o jakieś 1/3 przez takie niepotrzebne instalacje jak kamery służące w zasadzie do niczego

      • 24 3

      • Proszę o odpowiedź dlaczego kluczowe jest w której sekundzie światła czerwonego następuje przejazd pojazdu przez skrzyżowanie?

        • 3 8

    • ba, nawet w takim Szczecinie są! (2)

      • 18 3

      • od lat 6 chyba

        • 7 0

      • w Płocku tez tylko ze tam nie ma deweloperland.

        • 6 2

    • w Olsztynie są w Warszawie a tu jak na wsi

      • 17 3

    • sekundniki

      są w każdym większym mieście na Bałkanach odkąd pierwszy raz je odwiedziłem, czyli 8 lat temu. W Gdańsku powinni je zamontować zamiast tego zapyziałego tristara. Ale tutaj nie byłoby tyle kasy do przewalenia.

      • 23 2

    • Piotr

      W Szczecinie także sa od dawna i coraz więcej. Problem z badaniami widać tylko w trojmiescie i ciagle testowanie.

      • 5 0

    • W Szczecinie też są.

      • 0 0

  • Sekundniki to swietna sprawa. (5)

    • 206 13

    • świetna w normalnych krajach, w pl to cwaniactwo nie zna granic i ruszać będą już z 3s, dlatego tego nie wprowadzają

      • 6 11

    • Przykładowo w Austrii przed zapaleniem żółtego, zielone światło miga kilkukrotnie - już samo to jest pomocne dla kierowcy i pewnie tańsze w realizacji, ale sekundniki będą jeszcze lepsze.

      • 10 2

    • Przecież do tego służy żółte (1)

      Jak ktoś nie kuma żółtego, to sekundnik nie pomoże

      • 8 5

      • Polscy kierowcy nie kumają zółtego, niestety nie.

        • 10 3

    • Mandaty znacznie lepiej się sprawdzają.

      • 5 4

  • sekundniki powinny być na każdym skrzyżowaniu (8)

    absurdalne są dla mnie tłumaczenia ministerstwa, że sekundniki sprawiłyby, że ilość ryzykownych zachowań się zwiększy - wręcz przeciwnie, ruch stałby się bardziej płynny

    • 199 28

    • Właśnie chciałem o tym pisać

      Niestety dużo ZDiZ, chociażby w Gdyni, przyjęło też taką merytoryke, żeby nie wprowadzać sekundników. Tylko ryzykowne przejazdy to będą dokonywali kierowcy wariaci i przez takich cierpią pozostali normalni użytkownicy.

      • 11 5

    • Prosta sprawa, beda mieli ciężej z dopięciem budżetu z mandatów :)

      • 8 3

    • Nie zapomniajcie że wiekszośc sygnalizacji są to inteligentne światła czyli...

      Bedzie 10 9 8 7 6 i nagle znów 10 9 8 7 bo system stwierdzi pieszego albo algorytm na kamerze zobaczy auto z podporzadkowanej...

      To nie takie proste jak sie wydaje Kowalskiemu... Jak zwykle najwiecej narzekają ci co nie znają sie na sprawie...

      • 11 2

    • Świat już to przerabiał, kilka miast w PL zresztą też (3)

      Nie wiem, co dla ciebie jest absurdalnego w korelacji sekundników z ryzykownymi zachowaniami. Cześć kierowców widząc kilka pozostałych sekund gwałtownie przyśpieszy, może nawet zmieniając pas tuż przed skrzyżowaniem, inni odpuszczą, wręcz zaczną hamować. Do tego dolicz kierowców, którzy późno odczytają cyferki - chaotyczna reakcja gotowa. Sekundniki - tak, ale dla tramwajów i pieszych

      • 10 11

      • Cyferki (2)

        A cyferki będą czytelne z odpowiedniej odległości np.50 m, czy dopiero jak podjadę pod sygnalizator, miganie chyba czytelniejsze? Gdańsk jest bardzo źle oznakowany (poziomo i pionowo)

        • 6 4

        • Jak źle oznakowany?

          Jestem przeciwnego zdania.
          Ogółem, w Polsce jest problem z nadmiernym oznakowaniem... Ilość znaków przy drogach zatrważa, czy to w trasie czy w mieście...

          • 5 2

        • To ile ty po miescie jedziesz że 50m przed pasami to mało :D

          • 0 0

    • Bo wszędzie ma świecie ruchu staje się bardziej płynny

      Tylko w Polsce jest tak że mając 2 sekundy i 30m to wszyscy nagle przyspieszają :D

      • 0 0

  • Sekundnika są super dla pieszych (7)

    Wiesz ile będziesz czekał na czerwonym, albo czy zdążysz przejść na zielonym, które już świeci. Polecam zobaczyć jak to działa w Toruniu.

    • 150 8

    • "czy zdążysz przejść na zielonym"!?! (6)

      Liczy się wejście na pasy na zielonym potem kontynuowanie przechodzenia jak i zejścia z pasów może być na czerwonym.

      • 12 8

      • Zgadza się

        Również wejście nawet na kilkupasmowe przejście na migającym zielonym jest w pełni prawidłowe. Kierowca ma obowiązek umożliwić bezpieczne opuszczenie przejścia, a jeżeli zmusi do przyspieszenia kroku to już wypełnia znamiona nieustąpienia pierwszeństwa.

        • 8 2

      • W Gdańsku nikt nie zdecydowałby się na wejście, (2)

        bo w każdym miejscu przejście przy zielonym świetle zdąży przejść tylko młody i to przyspieszonym krokiem.

        • 8 1

        • a to prawda, prawie zawsze biegam na tych światłach i zastanawiam się jakie to musi byc denerwujace dla starszych osób

          • 4 0

        • Jeszcze raz i powoli

          Wchodzi się na przejście dla pieszych na zielonym świetle, można też na migającym zielonym. I nawet jak zaraz po wejściu na pasy zaświeci się czerwone to ma się prawo dokończyć swoją przeprawę na drugą stronę w tempie jakim się zaczęło. A kierowcy mając już zielone muszą czekać aż zejdziesz z pasów.

          • 4 0

      • (1)

        na dwuetapowym nawet jak wbiegniesz na pierwszy etap na zielonym a na drugim już bedzie czerwone to nie mozesz przeciez wejsc na ten drugi etap. i wtedy np. ucieka ci autobus. chyba rzadko korzystasz z komunikacji jak nie wiesz o co chodzi

        • 2 1

        • A gdzie jest mowa o przejściach dwuetapowych?

          Zresztą co za różnica, jak się spieszysz na autobus/tramwaj to biegniesz bez znaczenia czy na przejściu jest licznik czy nie. I albo zdążysz albo nie przebiec przez drugi etapem przejścia licznik nie ma tu nic do tego.

          • 1 0

  • zdarza mi się przelecieć na czerwonym ale ja mam dobre auto. (6)

    Jeżdżę szybko ale bezpiecznie.

    • 44 119

    • a to spoko, też mam dobre i mam to samo

      • 7 6

    • Ojciec Muchomor, Toruń (2)

      Ja mam super auto od bezdomnego

      • 11 8

      • lepiej kupić auto niż dac kopertę grodzkiemu (1)

        • 5 6

        • nie lepiej tylko trzeba - latająć na bombach tyle ich juz roztrzaskaliście, nowa elito, że się wam już kończą.

          • 5 4

    • Spoko

      Ja mam tanie ale w miarę zrywne auto. I lubię ruszać szybko na zielonym. Do zobaczenia na skrzyżowaniu.
      P.s. wykup AC, przyda ci się...

      • 5 0

    • Chyba nie umiesz prowadzić, tylko trollować

      • 5 1

  • W Rzeszowie od 10 lat to fun kcjonuje (2)

    Gdańsk jak zewykle opózniony w rozwoju bo tu prywatne interesy wazniejsze jak miasto a teraz polityka.

    • 140 23

    • I Gdynia oraz Sopot

      • 1 0

    • Wracaj do Rzeszowa!!!

      • 1 1

  • Poczytajcie badania (9)

    Po zamontowaniu sekundników więcej aut przejeżdża na czerwonym

    • 42 92

    • Myślisz tu pewnie o badaniach w Grudziądziu. (7)

      Wnioski są takie, że widząc ostatnie sekundy zielonego kierowcy przyspieszają. Nikt nie zbadał czy bez sekundników też nie przyspieszają. Wnioski wyciągnieto porownując rok do roku i zwiekszoną ilość kolizji. Słabe te badania.

      • 7 7

      • Jak dla mnie są ok (1)

        • 8 6

        • Nie są ok bo wyniki nie pasują do założonej z góry przezJanusza tezy.

          • 8 3

      • Błąd logiczny (4)

        Oj, mój dr od analizy by cię zaciukał za takie stwierdzenie.
        Porównanie obejmowało dwa zbiory danych z takiego samego zakresu czasu i z tego samego punktu pomiarowego i porównano gołą liczbę zdarzeń, a ty tu wyskakujesz że nie miarodajne.
        A twój błąd logiczny polega na tym, że kierowcy bez sekundnika nie wiedzą ile mają czasu do zmiany, więc nie zmienią prędkości. Niestety, obawiam się, że sekundniki zwiększa tylko ilość przejazdów na czerwonym i kolizji... Wystarczy że spotka się dwóch asów: jeden stwierdzi że 2s do czerwonego to dużo czasu i może jechać, drugi że 2s do zielonego to już praktycznie pas jego więc gazu...

        • 6 6

        • Nie do końca masz rację.

          Wiele razy nawet mimowolnie przyspieszam, widząc już z daleka, że światło zielone pali się od dłuższego czasu, że jestem "w ogonie", więc jest wielce prawdopodobne, że tuż przede mną włączy się żółte, jeśli nie przyspieszę.

          • 8 4

        • Taki sam wypadek...

          ... widziałem na gdańskiej zaspie bez sekundnika

          • 5 0

        • Wcale tak nie jest jak piszesz

          Ja bez sekundnika trochę przyspieszam jak zbliżam się do zielonego. Z doświadczenia wiem, że często uda się przejechać dzięki temu.

          • 3 1

        • To załozenie, ze kierowcy bez sekundnika

          nie zmieniają prędkości jest tylko błędnym założeniem, nie zbadano tego na populacji reprezentatywnej kierowców. Sam przyspieszam tuż przed skrzyżowaniem na zielonym.
          Zbyt dużo stałych w tym badaniu: założono stałe warunki pogodowe, jednakowe natężenie ruchu. Badania z kilku lat dały by dopiero dobre wyniki. Równie uprawnione jest stwierdzenie w wyniku takiego badania , że wzrost był spowodowany przypadkiem albo większą ilością pijanych w danym roku za kierownicą.

          • 1 1

    • Światla

      Bebilom nic nie pomoże ale normalnemu kierowcy bardzo

      • 0 0

  • Pulsujące światło (5)

    Tylko pulsujące światło. Jest to tańsze rozwiązanie nie trzeba nic montować. Z dużo większej odległości widać, że będzie zmiana świateł. Bardzo dużą ilość zanieczyszczeń powietrza stanowi pył z klocków hamulcowych. To zaoszczędzić nam klocki i poprawi jakość powietrza.
    Mam hybrydę dla mnie nagłe hamowania to ewidentna strata. Dlatego mam nadzieję że to poprawi płynność jazdy

    • 72 25

    • Najprostsze rozwiązanie , (1)

      jednak najtrudniejsze ,dlaczego ?

      • 1 0

      • Hmm

        Może dlatego że wypowiadają się asy nie mające pojęcia o systemie? Może wymagało by to zamiany całości sygnaliztora i oprogramowania? I te pozornie proste rozwiązanie stanowi nie mała przeszkodę? Może łatwiej podpiąć wyświetlacz pokazujący czas do zmiany?

        • 0 0

    • Niektórzy nie potrafią płynnie

      I tak będą cisnąć w wyścigu "kto pierwszy dotrze do czerwonego" i zatrzyma się z piskiem opon ;)

      • 1 0

    • Przecież hybryda lubi hamowanie

      Odzyskuje energię elektryczną.

      • 2 1

    • tak jest w Turcji,zielone miga piec razy i zapala sie czerwone

      • 0 1

  • Tzw. długie pomarańczowe (8)

    Niestety kierowcy wmawiają sobie że na świetle pomarańczowym jeszcze mogą przejechać, widząc że sygnalizator zmienia światła dodają do tego prędkości.

    • 51 7

    • gorsi są ci co na zielonym zwalniają (głównie wędkarze)

      bo a nuż się włączy pomarańczowe, a że zwalniają więc się włączy, logiczne

      • 5 20

    • jakby wszyscy od razu hamowali na pomarańczowym to zatrzymywaliby się na środku skrzyżowania (3)

      zwłaszcza tam gdzie jest podwyższona prędkosc do 70km/h

      • 10 7

      • nie minusujcie tylko zapoznajcie się z prawami fizyki (2)

        jak pomarańczowe światło zapala się odpowiednio wcześniej to nie ma problemu, ale jeśli zapali się gdy pojazd jedzie przepisowe 70 i jest zbyt blisko skrzyżowania, to doliczając czas reakcji kierowcy ma małe szanse na wyhamowanie w taki sposób, żeby nie było gwałtowne (a przez to niebezpieczne dla innych uczestników ruchu drogowego). Poza tym droga hamowania sprawiłaby że i tak zatrzymałby się za światłem ale na środku skrzyzowania a to chyba też jest niewskazane. Naprawdę są sytuacje, że lepiej przejechać na pomarańczowym, zwłaszcza że jest sporo w Gdańsku różnych takich kwiatków inżynierskiich jak np to skrzyżowanie w kierunku Sopotu, tam gdzie tramwaj skręca w Pomorską. Dwa światła w odległości 10m i najpierw zapala sie pomarańczowe w tym dalszym.

        • 21 2

        • Patrz, w całej UE fizyka działa normalnie i zatrzymują się normalnie

          tylko w Polsce inaczej - i tu od razu byłoby gwałtownie ;)

          • 9 7

        • no oczywiśie dlatego jest zapis w przepisach, że ma obowiązek zatrzymać się jeśli nie będzie to gwałtowne

          Niestety częściej niż zatrzymaniem się na żółtym spotykam się z przypadkami jedzie wolno zapala się żółte o muszę przyspieszyć aby jeszcze zdążyć. Widziałam też jak kobieta zatrzymała się na zielonym bo nie miała miejsca by jechać dalej. Samochód przed nią ruszył ona miała już żółte i co zamiast stać dalej ruszyła i przejechała. I jest multum kierowców, którzy jada z taka prędkością i są na tyle daleko, że z łatwością mogli by zahamować na żółtym ale po co.

          • 6 1

    • (2)

      Nie ma światła pomarańczowego.

      • 3 2

      • oczywiście że jest

        tylko że daltony nazywają je żółtym

        • 0 0

      • oczywiście że jest

        pomiędzy żółtym a czerwonym. tzw późne zółte

        • 0 0

  • (9)

    Sekuników nie można stosować przy nowoczesnej sygnalizacji. Nie róbcie stałoczasu jak w Szczecinie teraz zrobili.

    • 26 45

    • (5)

      Co ty pleciesz, sekundnikami zarzadzac bedzie Tristar a nie nakrecany budzik.

      • 4 2

      • tristar niczym nie zarządza (4)

        to umie jedynie wgrać globalnie ustawienia. Tam nie ma dynamicznych zmian nastaw czasu trwania świateł

        • 6 3

        • (1)

          Właśnie w Szczecinie wdrażają system, który będzie reagował na natężenie ruchu i szybciej zmieniał potrzebną sygnalizację.

          • 4 3

          • damy im Tristara gratis. Gdańsk już go sprawdził i wiemy ze jest do d.py.

            • 7 2

        • (1)

          Tristar zarządził milionami polskich złotych w prywatnych kieszeniach. Skoro inwestycja jest nie trafiona to gdzie odpowiedzialny za wywalenie pieniędzy w błoto?

          • 7 2

          • wiesz że do prywatnych kieszeni czy tylko trollujesz ?

            dowiedz się kto projektował Tristara

            • 0 0

    • To bzdura powielana przez urzędników

      Dynamiczna sygnalizacja, NIE oznacza, że sygnalizator, który nadaje już sygnał zielony/czerwony nie wie, przez ile będzie go nadawał. A skoro wie, to może wyświetlić odpowiednią liczbę sekund.

      Dynamiczna sygnalizacja NIE polega na tym, że w trakcie wyświetlania danego sygnału, system odbiera dane o ruchu i nagle każe skrócić wyswietlanie sygnału, który jest już nadawany. Zmiany będą dotyczyć dopiero koleknego cyklu świateł.

      • 4 2

    • W Szczecinie nie widzialem takich korkow jak w trojmiescie mimo staloczadow

      • 0 0

    • To może wprowadzić dodatkowy sterownik, który będzie te sekundniki przyśpieszał lub zwalniał zgodnie ze zmianą czasu trwania świateł ;-)?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.