• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 400 kierowców miesięcznie przejeżdża tu na czerwonym

Maciej Korolczuk
2 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przez skrzyżowanie al. Zwycięstwa z ul. Traugutta przejeżdza na czerwonym świetle ponad 380 kierowców miesięcznie. Przez skrzyżowanie al. Zwycięstwa z ul. Traugutta przejeżdza na czerwonym świetle ponad 380 kierowców miesięcznie.

Gdańscy drogowcy zastanawiają się nad montażem pierwszego w Gdańsku sekundnika odmierzającego czas do włączenia się żółtego, a następnie czerwonego światła. Testowo miałby się on pojawić na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z Traugutta w kierunku Sopotu lub przy Bramie Oliwskiej na jezdni do centrum. To efekt badań, z których wynika, że przez te skrzyżowania przejeżdża na czerwonym świetle znacznie więcej aut niż w innych miejscach.



Zdarza ci się przejeżdżać skrzyżowanie na czerwonym świetle?

Przypomnijmy: obecnie w Gdańsku funkcjonuje 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle. Wszystkie urządzenia działają w ramach systemu Tristar, ale służą jedynie do celów statystycznych. Z gromadzonych danych sporadycznie korzysta policja, która monitoring częściej wykorzystuje do działań operacyjnych niekoniecznie związanych z sytuacjami na drodze.

Wobec tego to my postanowiliśmy skorzystać z przepastnej bazy danych gdańskich drogowców. Na naszą prośbę sprawdzili, czy i na jaką skalę kierowcy na głównym ciągu komunikacyjnym przejeżdżają przez skrzyżowania na czerwonym świetle.

Najgorzej wypadły dwa skrzyżowania: al. Zwycięstwa z Traugutta w kierunku Sopotu oraz al. Zwycięstwa z 3 Maja przy pl. Zebrań Ludowych.

- W zestawieniu miesięcznym przejazdów na czerwonym świetle nie jest dużo - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Ale są miejsca, gdzie jest ich więcej, np. skrzyżowanie al. Zwycięstwa z Traugutta w kierunku Sopotu czy al. Zwycięstwa przy Bramie Oliwskiej w kierunku centrum. Kluczową kwestią jest, w której sekundzie czerwonego światła następuje przejazd. Czy to pierwsza sekunda, czy może druga lub kolejna?
Liczba przejazdów na czerwonym świetle (od 4 listopada do 3 grudnia 2019 r.)

  • Grunwaldzka - Pomorska: 117
  • Grunwaldzka - Kołobrzeska: 29
  • Grunwaldzka - Wojska Polskiego: 118
  • Grunwaldzka - Miszewskiego: 81
  • Grunwaldzka - Miszewskiego: 83
  • Zwycięstwa - Hallera: 123
  • Zwycięstwa - Traugutta (kierunek Sopot): 383
  • Brama Oliwska: 71
  • Brama Oliwska (kierunek centrum): 135
  • Węzeł Hucisko: 44
  • 3 Maja - Nowe Ogrody: 45
  • Elbląska - Głęboka: 30
  • Słowackiego - Budowlanych: 46

Skrzyżowania w Gdańsku z rejestratorami przejazdu na czerwonym świetle. Skrzyżowania w Gdańsku z rejestratorami przejazdu na czerwonym świetle.
Niewykluczone, że na zachowania kierowców wpływ ma długość żółtego światła. Obecnie na wszystkich skrzyżowaniach w Gdańsku świeci się ono przez trzy sekundy. Wcześniej było z tym różnie, bo na trasach o podwyższonej dopuszczalnej prędkości żółte światło było wydłużane przez drogowców nawet do pięciu sekund. Teraz mają więc teoretycznie mniej czasu na podjęcie decyzji, czy wjechać na skrzyżowanie, czy może gwałtownie hamować.

- Na razie sprawdziliśmy przejazdy na czerwonym świetle w najbardziej restrykcyjnej formie, a więc system wyłapał kierowców, którzy przejechali przez wyznaczoną linię już w pierwszej sekundzie czerwonego światła. Zdajemy sobie sprawę, że ta statystyka może nie być do końca miarodajna. Dlatego, by zbadać zachowania kierowców na tych skrzyżowaniach, teraz będziemy chcieli sprawdzić, ilu z nich przejeżdża na czerwonym świetle z premedytacją, a więc w drugiej czy trzeciej sekundzie czerwonego światła - dodaje Kotłowski.

Na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z 3 Maja często dochodzi do groźnych wypadków. Część z nich powodują kierowcy przejeżdżający przez skrzyżowanie na czerwonym świetle.


Testy będą odbywać się przez cały styczeń. Na początku lutego drogowcy porównają wyniki do danych z listopada i grudnia. Jeśli statystyki radykalnie nie spadną, na wybranych skrzyżowaniach mogą pojawić się - na razie testowo - sekundniki odmierzające czas do końca zielonego światła, które będą miały pomóc zbliżającym się do skrzyżowania kierowcom w podjęciu właściwej decyzji.

Warto dodać, że przez ostatnie lata drogowcy wzbraniali się przed montażem sekundników, powołując się na badania z innych miast, gdzie sekundniki negatywnie wpływały na zachowania kierowców. Ci, widząc, że kończy się im zielone światło, przyspieszali, zamiast zatrzymać auto.

Obecnie dane o przejazdach na czerwonym świetle, zbierane przez rejestratory, służą tylko do celów statystycznych.
Obecnie dane o przejazdach na czerwonym świetle, zbierane przez rejestratory, służą tylko do celów statystycznych.
- Wszystko zależy od koordynacji świateł na poszczególnych skrzyżowaniach. Teoretycznie dana liczba samochodów przejeżdżająca przez skrzyżowanie A powinna w takiej samej liczbie pokonać skrzyżowanie B. Różna prędkość aut między punktami A i B sprawia jednak, że część samochodów jadąca w ogonie zostaje "odcięta" zmieniającym się światłem. Chcemy sprawdzić, jak odmierzacz czasu na takim skrzyżowaniu wpłynie na ich zachowanie - dodaje Kotłowski.
Dyrektor GZDiZ powołuje się na przykład Austrii, gdzie już w latach 80. wprowadzono na skrzyżowaniach pulsujące zielone światło, załączające się między zielonym a żółtym sygnałem. Dodatkowy sygnał sprawił, że kierowcy zbliżający się do skrzyżowania z większą prędkością, np. 70-80 km/h (tak jak ma to miejsce na al. Zwycięstwa i Traugutta), zyskali dodatkową wiedzę o tym, co za chwilę wydarzy się na skrzyżowaniu.

O tym, kiedy i gdzie pojawią się sekundniki, drogowcy zdecydują po styczniowych testach.

Miejsca

Opinie (292) 7 zablokowanych

  • SUPER

    Sekunda sekundę goni robi się godzina dwie trzy i można sprzedać czas to piniadz

    • 2 7

  • Nie ma co sie zastanawiać tylko trzeba montować

    Usprawni ruch bardziej niż tristar

    • 27 4

  • Zaniżone dane? (2)

    Skrzyżowanie Podwala Przedmiejskiego z Chmielną w kierunku Śródmieścia, kiedy oczekuję na zielone na przejściu zawsze na czerwonym przejeżdżają 1-2 pojazdy (godz. szczytu). Zakładam, że dzieje się tak przy każdej zmianie świateł o tej porze, co pozwalało by naliczyć jakiś 30-50 przejazdów dziennie, ergo 750-1250 miesięcznie (dni robocze).
    Uważam, iż przedstawione dane są zaniżone lub rejestratory ustawione w miejscach o nie najwyższej przekraczalności przepisów RD.

    • 16 1

    • Rejestrator wykrywa wykroczenie tylko przy wjeździe na skrzyżowanie (1)

      Ty jako obserwator możesz widzieć auto jadące na czerwonym, ale często ono już po prostu pokonało linię graniczną. Nie mówię, że jest to zgodne z przepisami, ale może to zaburzać obserwacje. Natomiast wniosek urzędników, którzy chcą sprawdzać wjazd na skrzyżowanie po 2 sekundach od zapalenia czerwonego jest absurdalny. Jeżeli ktoś wjeżdża w takim momencie na skrzyżowanie, to znaczy, że przepisy oraz bezpieczeństwo ma w głębokim poważaniu i należałoby skierować go na dodatkowe badania, a nie pokazywać mu sekundnik...

      • 7 0

      • Maszbrację o tyle że powinno się sprawdzać nie pp 2 sekundach a natychmiast.

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Swiatła (19)

    Sekundniki owszem, ale do zmiany swiatel z czerwonego na zielone. By poprawić płynność ruszania i przepustowość skrzyżowań. Sekundniki z zielonego na czerowne moim zdaniem niebezpieczne zoieczne, patrząc na kulturę kierowców będzie tylko prowokowało do naciśnięcia gazu by przelecieć. Chyba że razem z tymi Sekundnikami kamera rejestrująca przejazd na czerwonym, lub zmiana przepisów i kara 1000zł za czerowne.

    • 265 64

    • Tam nie trzeba sekundnika, tylko cyklu dopasowanego do poprzednich świateł (5)

      Od razu widać, że coś jest nie tak na tym skrzyżowaniu. Trzeba jechać od poprzedniego 90 km/h żeby zdążyć. Jak jedziesz przepisowo to akurat nadziewasz się na żółte.

      • 29 5

      • Tak jest na wielu świartłach w Trójmieście, właściwie na większości

        Promowani są ci, którzy jadą powyżej górnego limitu. Ilekroć jadę z dopuszczalną prędkością, zostaję odcięty na kolejnym skrzyżowaniu. To tylko prowokuje do ignorowania ograniczeń prędkości.

        • 44 5

      • Skrzyżowanie przy Operze tak ma światła ustawione (1)

        Tam widzę rejestratora nie ma a praktycznie za każdym razem widzę jak ktoś tam na "późnym pomarańczowym" przejeżdża. I dokładnie tak jest, że jak jedziesz 80-90km/h to ledwo zdążysz od poprzednich świateł (tych na wysokości Traugutta), jak jedziesz 70 a poźniej 50, to akurat na czerownym lądujesz (a zmiana tam dość długa, więc kierowcy więdzą, że 'kara' za przepisową jazdę to np. 2 minuty stania)

        • 15 2

        • "więc kierowcy więdzą, że 'kara' za przepisową jazdę to np. 2 minuty stania)"

          ojej coz za ciezka kara az 2 minuty siedzenia w samochodzie?

          zawsze mzoesz ja zamienic na 2 lata siedzneia w wiezieniu jak zabijesz pieszego

          jak ktos lubi ryzykowac swoja wolnoscia dla tych 2 minut to znaczy ze nie ceni swojego zycia

          • 2 3

      • A gdyby wystawiono tyle mandatów to niezła kaska by wpadła (1)

        • 10 0

        • Ile rydwanów można by za te pieniądze nabyć

          • 4 1

    • 100% racji

      • 9 2

    • (2)

      To, co piszesz, wydaje się sensowne, ale...można też wyobrazić sobie taką oto sytuację, gdy kierowcy zamiast spojrzeć, czy np. jakiś pieszy czy kierowca z poprzecznej nie są nadal na skrzyżowaniu wpatrują się niczym kierowcy bolidów F1 w swój sygnalizator/sekundnik i jak tylko żółte się zapali od razu gaz do dechy.

      • 9 7

      • (1)

        I tak powinno być!!. Jest czerwone, włącza się żółte to puszczasz hamulec i jak naciskasz gaz to w tym momencie włącza się zielone i rusza się bez opóźnienia. A ci z poprzecznej mają już obowiązek stać na czerwonym, jak nie to co najmniej 1000zł mandatu. I na każdym większym skrzyżowaniu obligatoryjnie rejestrator wykroczeń!

        • 7 6

        • Przypominam, że opuszczający skrzyżowanie ma pierwszeństwo przed wjeżdżającym na nie

          Niezależnie od tego, że ten wjeżdżający może już mieć zielone światło.

          • 10 6

    • kamery rejestrujące przejazd na czerwonym już są, ale po zmianie prawa odbierającego gminom prawo do wystawiania mandatów, zielone ludziki twierdzą że nie są w stanie odbierać danych z Tristara....

      • 8 2

    • a przepraszam, gdzie jest drogówka? (1)

      pączki żrą? nie mogą sie zaczaic w krzakach czy nie chcą? za poł uposażenia tych dwóch policjantów postawcie tam lumpa z lizakiem, on wyłapie ich wszystkich

      • 12 2

      • Bez "ich".

        Co oznacza, że będzie łapać wszystkich "jak leci".

        • 0 0

    • fajne te drogie rejestratory ...

      takie mało przydatne

      • 6 0

    • Zapraszam na wycieczkę do Kaliningradu, zobaczysz, że (1)

      sekundniki z czerwonego na zielone, oraz z zielonego na czerwone mają sens. Tam na bardzo wielu skrzyżowaniach są takie rozwiązania, zarówno dla kierowców, jak i pieszych. Ruch odbywa się bardzo płynnie i jeździ się naprawdę z przyjemnością. A tak przy okazji, to ograniczenie w mieście wynosi 40km/h i prawie wszyscy się do niego stosują. Jeżdżą spokojnie i płynnie. Zupełnie jak nie w Rosji, którą znamy z filmików w Internecie.

      • 8 2

      • Polak tego nie zrozumie, Polak wie lepiej i w ogole jest najfajniejszy

        A wszystko co ruskie to albo trole Putina albo głupie kacapy

        • 6 4

    • Na tym skrzyżowaniu problemem są niezależne światła które są dla wjeżdżających z Traugutta.

      Stojąc na Al Zwycięstwa ludzie gapią się na kolejny sygnalizator a nie na swój.
      Raz tam stałem na lewym pasie i dla wjeżdżających z Traugutta zapaliło się zielone. Kierowca obok mnie z środkowego pasa ruszył sobie beztrosko i pojechał. Mina kierowcy z prawego pasa bezcenna. Spojrzeliśmy po sobie i zaczeliśmy się śmiać na głos obaj. Po czym odpalił syreny w swoim radiowozie i ruszył za gapciem.

      • 4 0

    • I 2000 zl za ruszanie na zielonym,po kilku sekundach poniewaz fejs,instagram i inne komunikatory wazniejsze.

      • 2 0

    • zbedne raczej

      Jest tyle innych informacji ktore pozwalaja okreslic kiedy zapali sie zielone i byc przygotowany, stac z wrzuconym juz biegiem i wcisnietym sprzeglem. Powszechnym grzechem jest szukanie biegow dopiero jak zapali sie zielone. Niestety zle przyzwyczajenia caly czas jeszcze pokutuja. Ludzie narzekaja na korki smi je stwarzajac. Bo jak na swietle powiedzmy moze przejechac 10 samochodow, w naszych warunkach jak uda sie trzem to czesto juz dobry wynik. Bo jak zapozniony pierwszy ruszy ten za nim tez dopiero zaczyna szukac gdzie on ma jedynke. Niestety. A wystarczy obserwowac inne swiatla i ruch. Mi to pokazywano i wpajano na kursie koncu lat 70-tych. Czego ucza teraz zatem? bo widze mlodych ktorzy prz zielonym dopiero szukaja biegow, albo w ogole tak zajeci telefonem, ze nie widza swiatla z kolei w ogole. Samochody powinny ruszac plynnie razem jeden za drugim. Ale jest jak jest i pomiedzy samochodami mozna by wstawic dwuprzegubowy autobus. Nauczmy sie jezdzic a dopiero narzekajmy na korki. Bo niestety jak widze sprawnie ruszajacych ze swiatel to jest to tylko jakis akurat wyjatek. Samochod ma byc na biegu jeszcze zanim zapali sie zielone. No tak wiem to skuet wpajania o zuzyciu lozyska sprzegla. I jeszcze kilka innych slyszlem ciekawostek od osob robiacych kurs a jakie oni uslyszeli od instruktorow. To nie dziwmy sie ze tak jest. Najpierw trzeba zmienic nauczanie czyli chyba instruktorow jednak, bo i sekundniki nic nie dadza.

      • 0 0

  • (3)

    Badania? Sekundnik? A gdzie jest policja? Co za parszywa kpina z podatników!

    • 27 6

    • Przecież będąc w Srebrzysku

      i tak nie płacisz podatków.

      • 2 0

    • na razie artykuł o badaniach ale jest coś na rzeczy... kasa potrzebna tu i ówdzie więc za chwilę to już nie będą badania tylko pójdą mandaty, czekają tylko na ich podwyższenie i jazda...

      • 1 1

    • Powiem Ci w zaufaniu że ten sekundnik ma pomagać kierowcom przy podjęciu decyzji czy zwalniać czy jechać dalej.To samo dotyczy info o końcu czerwonego światła by być już przygotowanym do ruszenia. Ty zaś postawibys karabiny maszynowe,pomagać a nie strzelać.

      • 0 0

  • Dla mnie to jest chore, co za dziki kraj! (5)

    Widzą dokładnie ile aut przejeżdża na czerwonym bo mają tam kamery nagrywające takie wykroczenia. Dlaczego nie można tym kierowcom wystawić mandatów? To jest naprawdę chory i porąbany kraj!!!
    Mandat na pewno spełnił by funkcję wychowawczą, taki ukarany kierowca drugi raz by się bardziej zastanowił i raczej by nie przejechał na czerwonym, od razu było by na drogach bezpieczniej oraz więcej kasy było by z mandatów!

    • 40 9

    • polecam melisę z pomarańczą

      • 6 13

    • Jedno z najpoważniejszych wykroczeń okazało się być całkowicie bezkarne.

      Kierowcy to najbardziej roszczeniowa grupa na drodze.

      • 10 1

    • (1)

      Glupoty piszesz takie ze az glowa boli. Czesto jest tak ze jade na pomaranczowym i wiem ze powinnienem za hamować i co z tego skoro mam na zderzaku (2m albo i mniej) takiego co wiem ze sie nie zatrzyma bo sie spieszy. Ile razy ja opuszczalem na czerwonym (zona patrzyla dokladnie na sygnalizator z miejsca pasazera) a ja w lusterku widze jeszcze 2 lub 3 co polecialy za mna. Ja nie mam ochoty byc pol roku bez samochodu, bo ktos ma w d przepisy.

      • 1 4

      • Twój komentarz potwierdza tezę: Kraj d**ili!

        Prawo o ruchu drogowym większośc ma za nic a raz zdobyto dokument prawo jazdy upoważnia do jego łamania i stwarzania zagrożenia na drodze.
        Powiem ci tak, mój samochód zarabia na siebie, mam go poobijanego z każdej strony i wszystkie te szkody poszły z czyjegoś OC. Wypłacili mi już tyle za to auto że obecnie mam je za darmo i czekam na kolejnych jeleni.

        • 6 0

    • Bezpośrednio nie mogą wystawić mandatu, ale NIC nie stoi na przesskodzie, aby dowody przekazać policji, która dalej już poprowadzi sprawę. Pieniadze leżą na ulicy...

      • 1 0

  • widać, że ankiete układała osoba bez praktyki w ruchu (2)

    czasami a nawet często trzeba ocenić co za nami jedzie (jeśli chcemy mieć cały tylni zderzak) i po prostu jak widzę rozpędzonego suva, autobus lub tira to wolę przejechać na ciemnozielonym niż dawać po heblach

    • 27 4

    • Terror drogowy działa .

      • 2 0

    • Czasowy brak samochodu, ale wtedy nie płacisz za kowalstwo artystyczne

      • 0 0

  • Zolte (1)

    Jak włącza się żółte to hamuje,a nie wciskam gaz do dechy, bo " sekunda wystarczy"

    • 12 0

    • Włącza się żółte i

      zatrzymujesz się po 2 stronie skrzyżowania ? Sens tego ?

      • 0 0

  • Sekundniki

    Takie sekundniki w Krakowie widziałem już pod koniec lat 90. Tak daleko jest Trójmiasto ?

    • 21 3

  • Sekundniki owszem (1)

    na skrzyżowaniu przy Fashion Hausie, ktore permanentnie jest blokowane przez Karyny i Sebixów podczas wyprzedaży oraz kurierkę dpd i dhl !

    • 7 3

    • Tam to powinna stac budka z armia policjantow i wypisanymi in blanco mandatami, parking jest wiec sciagac tylko osłow blokujacych przejazd i zaraz kasa by sie zgadzala w budżecie.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane