Fakty i opinie

Prawie 600 podpisów przeciwko budowie parkingu pod Podwalem Staromiejskim

Najnowszy artukuł na ten temat

Co dalej z budową kubaturowych parkingów?

Petycję z podpisami złożyli w czwartek mieszkańcy Śródmieścia: Wojciech Rudnicki (po lewej), Hanna Kosycarz i Ryszard Bongowski.
Petycję z podpisami złożyli w czwartek mieszkańcy Śródmieścia: Wojciech Rudnicki (po lewej), Hanna Kosycarz i Ryszard Bongowski. fot. Trojmiasto.pl

592 podpisy zebrali mieszkańcy Śródmieścia Gdańska pod petycją do prezydent Aleksandry Dulkiewicz o wstrzymanie budowy parkingu podziemnego przy Podwalu Staromiejskim oraz związanej z nią planowaną wycinką drzew. Pismo zostało złożone w czwartek w Urzędzie Miejskim. Jego kopia trafi też na biurko przewodniczącej Rady Miasta Agnieszki Owczarczak, wojewody pomorskiego Dariusza Drelicha, marszałka województwa Mieczysława Struka oraz pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków Igora Strzoka.



Który z planowanych parkingów w Śródmieściu jest najbardziej potrzebny?

przy Podwalu Przedmiejskim 8%
na Targu Węglowym 14%
przy Długich Ogrodach 10%
na Podwalu Staromiejskim 5%
wszystkie są potrzebne w równym stopniu 25%
żaden z nich, parkingi powinny powstać z dala od centrum Gdańska 38%
zakończona Łącznie głosów: 1784
Przypomnijmy: część mieszkańców Śródmieścia Gdańska sprzeciwia się budowie jednego z czterech kubaturowych parkingów, jakie w ciągu najbliższych kilku lat mają powstać w centrum miasta.

Największe obawy mieszkańców wzbudza planowana budowa podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim (pozostałe parkingi mają powstać na Targu WęglowymPodwalu Przedmiejskim oraz naziemny przy Długich Ogrodach).

Osoby sprzeciwiające się budowie twierdzą, że parking między ul. U Furty a Targiem Rybnym będzie generował większy ruch samochodowy w ścisłym centrum oraz negatywnie wpłynie na stan wód gruntowych, a w konsekwencji będzie stanowił zagrożenie dla okolicznych zabytków.

Mieszkańcy zwracają też uwagę na planowaną wycinkę zdrowych drzew przy Podwalu Staromiejskim.

Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska
Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska graf. Trojmiasto.pl
- Solidaryzując się z apelem radnych miasta Gdańska w sprawie "ogłoszenia wyjątkowego stanu klimatycznego i pilnego podjęcia działań na rzecz przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu", oczekujemy od władz Gdańska, konserwatora zabytków i wszystkich merytorycznych urzędów i służb skutecznych działań przeciwko degradacji środowiska naturalnego na terenie miasta - czytamy w uzasadnieniu petycji.
Jak podkreśla w piśmie Wojciech Rudnicki, mieszkaniec i radny dzielnicy Śródmieście, planowane do wycinki drzewa stanowią swoiste gdańskie planty dla Starego i Głównego Miasta, ograniczające zanieczyszczenie powietrza w tym rejonie miasta.

- W czasie poważnego kryzysu klimatycznego, z którym mamy już do czynienia, planty te są bezcennym skarbem dla życia i zdrowia człowieka i należy je rozwijać, a nie niszczyć - podkreśla. - Nie zgadzamy się z argumentacją inwestora, że po wybudowaniu parkingu zostanie przywrócony aktualny stan zieleni. Dziś rosnące w tym miejscu drzewa rozwijały się ponad pół wieku. Nowe nasadzenia, dodajmy - posadzone na dachu parkingu, nigdy nie rozwiną się w tak dorodne okazy.
Protestujący mieszkańcy zwracają uwagę, że decyzja miasta o budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim jest sprzeczna z działaniami, jakie podejmują obecnie wszystkie europejskie metropolie, radykalnie ograniczając nie tylko możliwość parkowania samochodów w centrach miast, ale także uniemożliwiając swobodny wjazd do nich aut. Podkreślają też, że dziś priorytetem wielkich europejskich metropolii staje się komunikacja oparta o transport miejski i rowery.

- W takim kierunku powinna rozwijać się także nasza gdańska metropolia - dodaje Wojciech Rudnicki.
Zbiórka podpisów rozpoczęła się pod koniec sierpnia. Ostatecznie mieszkańcom udało się zebrać prawie 600 podpisów, które w czwartek wraz z petycją zostały złożone w biurze podawczym UM w Gdańsku.


FRAG i rada dzielnicy też przeciw



Warto dodać, że decyzja o budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim i Targu Węglowym na początku grudnia 2018 r. została negatywnie zaopiniowana przed radę dzielnicy Śródmieście.

- Przy Podwalu Staromiejskim stracimy tereny zieleni. Na terenie budowy zostaną wycięte wszystkie drzewa. Dodatkowo budowa wzmocni zagrożenie dla kościoła św. Mikołaja i okolicznych zabytkowych budowli i budynków mieszkalnych. Od wielu miesięcy rośnie ciągle zanieczyszczenie środowiska. Smog spowodowany jest ruchem samochodowym. Stężenie niebezpiecznych substancji w powietrzu Śródmieścia zagraża mieszkańcom. Wprowadzenie zwiększonego ruchu w jego obrębie wzmocni to zagrożenie. Rada dzielnicy Śródmieście reprezentuje przede wszystkim mieszkańców Śródmieścia, których zdaniem budowa wspomnianych parkingów jest niepotrzebna i niekorzystna - napisał w uzasadnieniu uchwały ówczesny przewodniczący rady dzielnicy Leszek Pochroń-Frankowski.
Kilka miesięcy później negatywną opinię nt. planowanej budowy i umiejscowienia parkingu wyraziło też stowarzyszenie FRAG.

Trzy wnioski o decyzję środowiskową



Tymczasem inwestor złożył w urzędzie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy trzech z czterech planowanych parkingów (dokumentacja dotyczy parkingu przy Podwalu Staromiejskim, przy Podwalu Przedmiejskim oraz na Długich Ogrodach). Uzyskanie decyzji środowiskowej jest niezbędne w procesie uzyskania pozwolenia na budowę.

Teraz właściciele, zarządcy i użytkownicy terenów objętych inwestycją, a także terenów do nich przyległych, mają możliwość składania w Urzędzie Miejskim pisemnych wniosków, uwag bądź zastrzeżeń. Można tego dokonać w sali obsługi mieszkańców w Urzędzie Miejskim.

Opinie (347) ponad 20 zablokowanych

  • Tak dla zieleni (14)

    Londyn, zakaz wjazdu do centrum miasta w godzinach szczytu 2018,
    Hamburg, zakaz wjazdu do centrum miasta dla diesli Euro 0-5 2018,
    Mediolan, zakaz wjazdu do centrum miasta dla diesli Euro 0-3 01.2019,
    Mediolan, zakaz wjazdu do centrum miasta dla diesli Euro 4 10.2019,
    Oxford, zakaz wjazdu do centrum dla wszystkich pojazdów spalinowych 2020,
    Londyn, zakaz wjazdu do centrum 2020,
    Norwegia, koniec sprzedaży 2025,
    Izrael, koniec sprzedaży 2030,
    Dania, koniec sprzedaży samochodów czysto spalinowych 2030,
    Holandia, koniec sprzedaży 2030,
    Indie, koniec sprzedaży 2030,
    Paryż, zakaz wjazdu do centrum miasta 2030,
    Los Angeles, zakaz wjazdu do centrum miasta 2030,
    Mexico City, zakaz wjazdu do centrum miasta 2030,
    Seattle, zakaz wjazdu do centrum miasta 2030,
    Kopenhaga, zakaz wjazdu do centrum miasta 2030,
    Barcelona, zakaz wjazdu do centrum miasta 2030,
    Vancouver, zakaz wjazdu do centrum miasta 2030,
    Kapsztad, zakaz wjazdu do centrum miasta 2030,
    Auckland, zakaz wjazdu do centrum miasta 2030,
    Szkocja, zakaz sprzedaży 2032,
    Dania, koniec sprzedaży hybryd 2035,
    Wielka Brytania, zakaz sprzedaży 2040,
    Tajwan, zakaz sprzedaży 2040,
    Kalifornia, propozycja zakazu sprzedaży 2040,

    • 41 15

    • (8)

      Aniu - a teraz wróć do rzeczywistości i pokaż mi proszę np. ze dwie - trzy linie metra w Trójmieście oraz zintegrowane z metrem autobusy i tramwaje. W tym metro pozwalające na dojazd do Głównego i Starego Miasta. Tak, żeby było jak np. w Monachium - gdzie z metra wychodzisz przy samym ratuszu.
      Tylko takie metro zbudować.... No przecież "wody gruntowe" i "zabytki się zawalą"...

      I zauważ proszę, że większość zakazów, które podajesz, są "na przyszłość". Podobnie jak milion samochodów elektrycznych w Polsce ;)

      • 15 6

      • Gdańszczaninie - obudź się, zaczynamy! (5)

        Jaka jest odległość między stacją SKM Gdańsk Śródmieście a Urzędem Wojewódzkim i Marszałowskim w Gdańsku? Jaka odległość dzieli stację SKM Gdańsk Śródmieście od Urzedu MIejskiego w Gdańsku? Ile kosztuje wybudowanie kilometra trasy kolejki podziemnej w śródmieściu Amsterdamu? Kto za to zaplaci w Gdańsku? Zamiast wydawać miliony na budowę piętrowych parkingów może lepiej dofinansować modernizację taboru SKM i warunków dojścia do jej stacji na całej trasie od Pruscza do Wejherowa? Ja się tylko pytam.

        • 6 2

        • (4)

          Odpowiadam: piszemy o Głównym Mieście, a nie o Urzędzie Wojewódzkim. Ze stacji Gdańsk Śródmieście do gdańskiego Żurawia masz wg Google 1,5 km. Z Gdańska Głównego 1,3 km. Cóż za "przyjazna" odległość od stacji SKM, co? Pamiętaj, mówimy o centrum miasta.
          W okolice Głównego Miasta jeździ autobus 100. 2 - 3 razy na godzinę - zachęcające, czyż nie? W soboty i święta ostatni kurs o... 17.25 (!)
          To może tramwajem? Ale cóż... Tramwaje na Głównym Mieście zlikwidowano kilkadziesiąt lat temu, nie dając nic w zamian.
          A Amsterdam ma 4 linie metra i system komunikacji uchodzący za jeden z lepszych w świecie.

          • 7 2

          • Jaki Gdanszczanin? (3)

            O czym Ty czlowieku piszesz?
            Jest bardzo dobry uklad komunikacyjny dojazdu do centrum Gdanska.
            Przyjezdzamy czesto z moja 90-letnia Mama z Oliwy 12-stka lub 6-stka;Ona podobnie jak ja uwielbia spacery nad Motlawa.
            Jesli dla Ciebie pokonanie 1,3 km pieszo jest zbyt trudne tzn.ze Jestes osoba o ograniczonej sprawnosci fizycznej.
            Ale jesli piszesz tylko po to aby popisac sie znajomoscia Amsterdamu to:
            1.Jaka skala porownan Gdansk-Amsterdam?
            To tak jak porownanie komunikacji Londynu czy Paryza do Amsterdamu.

            2.Amsterdam z najlepsza komunikacja na swiecie???!!!...no teraz to juz dajesz czadu!
            3.Byles w Tokio.Seulu czy nawet w niewielkim singapurze?
            Najprawdopodobniej Twoj swiat zaczyna sie w Matarni a konczy na 2 -miesiecznej robocie w Holandi
            pozdrawiam

            • 2 6

            • Gdynianka

              Kłamczuch , żadna 90 latka nie pokona 1,3 km na pieszo , żeby jeszcze pospacerować i wrócić na pieszo ponowne 1,3 km.

              • 0 0

            • Do Leśnik z lasu

              A byłeś na księżycu? To ze się zadowalasz dojazdem tramwajem z Oliwy do Gdańska gł. w godzinę bo chyba Ci się nudzi nie znaczy że mamy światową komunikacje. Wręcz przeciwnie mamy fatalną komunikacje. Dla porównania przed wojną sieć lini tramwajowych był bardziej rozwinięty w ścisłym centrum niż teraz a tramwaj do Wrzeszczą odchodził co 5 min do godz 1 w nocy. W Hamburgu czy w Koloni jeździłem metrem z najdalszej pipidówy. Metro odchodziło co 3 min. W święta co 5. W Gdańsku nocny autobus odchodzi 10 min przed SKM jadącą z Gdyni i trzeba 50 min. czekać. Rewelacja nic tylko sprzedać samochód i jeździć spóźnionym zatłoczonymi autobusami i tramwajami.

              • 0 0

            • Jeśli dana dzielnica w ścisłym centrum miasta ma odległości od przystanków ponad 1 km - to trudno mówić, by był to dobry układ komunikacyjny. Wystarczająco często jestem na Stary Mieście i Głównym Mieście, aby to widzieć.
              Gratuluję zdrowia Pańskiej mamie - ale nie każdy się tak dobrze trzyma na starość.
              Amsterdam jest często przywoływany jako przykład (rowery, zakazy dla samochodów itd.) z pominięciem komunikacji miejskiej. Ma o jakieś 300 tys. mieszkańców więcej od Gdańska - więc czemu nie porównywać? Zresztą na Amsterdam wskazał mój przedmówca - a ja do tego nawiązałem.

              • 1 0

      • Skm, tramwaje, autobusy przy bramie wyżynnej (1)

        Do ratusza 5-10 minut pieszo. Za dlugo?
        Jak do tego dodamy bezzałogowe autobusy elektryczne na starowce mamy lepiej jak w Monachium.

        • 2 3

        • Ale u nas NIE MA bezzałogowych autobusów elektrycznych. Jakby były ;) i jeździły co np. 5 - 10 minut - to nie byłoby tej dyskusji. A Główne Miasto na ratuszu się nie kończy.

          • 2 0

    • A jak za 15 lat będziemy jeździć elektrykami to gdzie je zostawimy?
      Dodam, że elektryki są eko.

      • 1 0

    • Okej koniec sprzedaży tzn że będą jeźdiz\c auta elektryczne chcesz powiedzieć że one nie będą musiały parkować:

      • 2 0

    • Gdańsk centrum miasta strefa SOD - zakaz wjazdu

      Więc gdzie widzisz różnicę ?

      • 0 0

    • Gdańsk 2040

      zbudujemy SKM południe i nową drogę.

      • 3 1

    • Gdańsk, wycięcie drzew pod budowę parkingu w centrum miasta, 2021.

      • 6 2

  • Wielopoziomowy parkin naziemny (3)

    powinien stanąć w sąsiedztwie Urzędu Miasta, na ul. 3 Maja na przeciwko Forum Gdańsk. Jest to tak zatłoczony samochodami teren, że nie ma gdzie zostawić samochodu planując wizytę w UM. Podobny parking powinien stanąć również na 3 Maja na zapleczu więzienia. Powód j.w.

    • 6 1

    • Dlaczego naziemny???

      Czy to upiększy architekturę miasta? Nie sądzę.

      • 0 0

    • A nie da się bez samochodu?

      • 0 0

    • Przecież w Forum Gdańsk jest już parking - trudno go nie zauważyć.

      • 0 0

  • anarchia

    gdańsk od kilku lat stoi zakorkowany. zamiast zagwarantować przepustowość to grupa oszołomów uparła się na inicjatywę Gdańska przyjaznego mieszkańcom - najpierw komunikację niezawodną dajcie a potem zlikwidujcie niebezpieczne przejścia naziemne (np. w okolicy dworca głównego, czy okolice hotelu Qubus) ruch gdanska jako przyjaznego mieszkańcom jest antytspoleczny ze względu działania na niekorzyść mieszkańców, na niekorzyść tych, których stać na blachosmród.

    • 0 0

  • parking naziemny na Długich Ogrodach? - gratuluję głupoty

    w miejscu tuż przy historycznej bramie żuławskiej chcą parking naziemny budować gdy cały świat buduje pod ziemią..

    • 1 0

  • Parking

    Proponuję zablokować całkowicie ruch w centrum. Pobudować ogromny parking 10 km od centrum z którego to chętni do odwiedzenia starego miasta będą dowożeni dorożkami. To jest super pomysł ponieważ zabytki nie będą zagrożone, powietrze czyste a te 600 osób będzie mogło zbierać efekt spalania końskiego paliwa i chodować ekologiczne pieczarki

    • 0 2

  • (1)

    600 przeciwko a ile jest za?

    • 1 1

    • Zero, bo do miejsca zbierania podpisów nie dało się dojechać samochodem :-D

      • 2 0

  • Za dużo parkingów na śródmieściu.

    Dzisiaj już jest za dużo parkingów na śródmieściu, stoją puste i straszą, ludzie nie chcą płacić, szukają darmowych miejsc, więc na pewno nie będą chcieli płacić 5-7 zł za godzinę w nowo powstałych. Parking na Jana z Kolna pusty tylko straszy szkieletor, parking w Trytonie zajęte kilka miejsc, parking ECS pusty, parking przy Muzeum ll wojny pusty, jedynie Forum ma jakie takie obłożenie. A przecież buduje się nowy parking na Okopowej przy Urzędzie wojewódzkim. Właściwie nie rozumiem czemu miasto marnuje publiczne pieniądze na robienie dobrze deweloperowi dokładając gotówkę do tego nie mającego uzasadnienia ekonomicznego projektu. Kto za to odpowiada? Czemu w nowo powstałych inwestycjach nie wymaga się od dewelopera zagwarantowania miejsc parkingowych odpowiednio do budowanych lokali mieszkalnych?

    • 0 0

  • Gdańsk to jest stan umysłu. Szkoda że pustego... Skoro parkingi nie są mieszkańcom tych okolic potrzebne to dla kogo mają być budowane? Co niby takiego trzeba załatwiać w centrum żeby aż tyle parkingów tam budować?

    • 0 1

  • (2)

    Podziemny parking przy Podwalu Staromiejskim jest potrzebny i konieczny i to nie dla turystów a dla mieszkańców Starego Miasta. Należy wyprowadzić samochody z podwórek , to nie jest normalna sytuacja gdy mieszkańcy Starego Miasta chcą i parkują pod swoim domem w środku Starego Miasta. Powinny być parkingi na obrzeżach i tam należy przenieść parkowanie mieszkańców Śródmieścia. Bardzo dobrą lokalizacją będzie podziemny parking przy Podwalu Staromiejskim. Jestem za.

    • 3 8

    • Mieszkancy nie chcą aby wyrznieto im kilkadziesiąt starych drzew

      I wolą mieć samochód pod domem. Dokładnie tak jak ty, dlatego nie uszczesliwiaj mieszkańców na siłę

      • 0 0

    • Ciekawe kto z mieszkańców zapłaci 7 zł za godzinę

      Te parkingi nie są dla mieszkańców, to jest czysto komercyjne przedsięwzięcie 7 zł za godzinę żaden z mieszkańców nie zapłaci. Poza tym jak by się ograniczyło wjazd do służb i zaopatrzenia to wystarczyło by tych miejsc naziemnych dla mieszańców.

      • 0 0

  • Zamiast molocha (2)

    W miejscu galerii Forum powinien powstać parking. To byłoby najlepsze rozwiązanie.

    • 13 3

    • w forum Gdańsk jest 1000 miejsc parkingowych

      po co nowe parkingi? parking w forum zajęty nawet nie w połowie....

      • 1 0

    • O, jest w końcu pierwsza koncepcja

      Zawsze tylko czytałem, że centrum handlowe w tym miejscu to nieporozumienie, ale nikt nigdy nie napisał co by tam miało być. Chyba podobała im się Gildia, chaszcze i dziki parking.
      Twoja koncepcja jest bardzo głupia, ale przynajmniej jest.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.