• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 600 podpisów przeciwko budowie parkingu pod Podwalem Staromiejskim

Maciej Korolczuk
28 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Petycję z podpisami złożyli w czwartek mieszkańcy Śródmieścia: Wojciech Rudnicki (po lewej), Hanna Kosycarz i Ryszard Bongowski. Petycję z podpisami złożyli w czwartek mieszkańcy Śródmieścia: Wojciech Rudnicki (po lewej), Hanna Kosycarz i Ryszard Bongowski.

592 podpisy zebrali mieszkańcy Śródmieścia Gdańska pod petycją do prezydent Aleksandry Dulkiewicz o wstrzymanie budowy parkingu podziemnego przy Podwalu Staromiejskim oraz związanej z nią planowaną wycinką drzew. Pismo zostało złożone w czwartek w Urzędzie Miejskim. Jego kopia trafi też na biurko przewodniczącej Rady Miasta Agnieszki Owczarczak, wojewody pomorskiego Dariusza Drelicha, marszałka województwa Mieczysława Struka oraz pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków Igora Strzoka.



Który z planowanych parkingów w Śródmieściu jest najbardziej potrzebny?

Przypomnijmy: część mieszkańców Śródmieścia Gdańska sprzeciwia się budowie jednego z czterech kubaturowych parkingów, jakie w ciągu najbliższych kilku lat mają powstać w centrum miasta.

Największe obawy mieszkańców wzbudza planowana budowa podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim (pozostałe parkingi mają powstać na Targu WęglowymPodwalu Przedmiejskim oraz naziemny przy Długich Ogrodach).

Osoby sprzeciwiające się budowie twierdzą, że parking między ul. U Furty a Targiem Rybnym będzie generował większy ruch samochodowy w ścisłym centrum oraz negatywnie wpłynie na stan wód gruntowych, a w konsekwencji będzie stanowił zagrożenie dla okolicznych zabytków.

Mieszkańcy zwracają też uwagę na planowaną wycinkę zdrowych drzew przy Podwalu Staromiejskim.

Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska
- Solidaryzując się z apelem radnych miasta Gdańska w sprawie "ogłoszenia wyjątkowego stanu klimatycznego i pilnego podjęcia działań na rzecz przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu", oczekujemy od władz Gdańska, konserwatora zabytków i wszystkich merytorycznych urzędów i służb skutecznych działań przeciwko degradacji środowiska naturalnego na terenie miasta - czytamy w uzasadnieniu petycji.
Jak podkreśla w piśmie Wojciech Rudnicki, mieszkaniec i radny dzielnicy Śródmieście, planowane do wycinki drzewa stanowią swoiste gdańskie planty dla Starego i Głównego Miasta, ograniczające zanieczyszczenie powietrza w tym rejonie miasta.

- W czasie poważnego kryzysu klimatycznego, z którym mamy już do czynienia, planty te są bezcennym skarbem dla życia i zdrowia człowieka i należy je rozwijać, a nie niszczyć - podkreśla. - Nie zgadzamy się z argumentacją inwestora, że po wybudowaniu parkingu zostanie przywrócony aktualny stan zieleni. Dziś rosnące w tym miejscu drzewa rozwijały się ponad pół wieku. Nowe nasadzenia, dodajmy - posadzone na dachu parkingu, nigdy nie rozwiną się w tak dorodne okazy.
Protestujący mieszkańcy zwracają uwagę, że decyzja miasta o budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim jest sprzeczna z działaniami, jakie podejmują obecnie wszystkie europejskie metropolie, radykalnie ograniczając nie tylko możliwość parkowania samochodów w centrach miast, ale także uniemożliwiając swobodny wjazd do nich aut. Podkreślają też, że dziś priorytetem wielkich europejskich metropolii staje się komunikacja oparta o transport miejski i rowery.

- W takim kierunku powinna rozwijać się także nasza gdańska metropolia - dodaje Wojciech Rudnicki.
Zbiórka podpisów rozpoczęła się pod koniec sierpnia. Ostatecznie mieszkańcom udało się zebrać prawie 600 podpisów, które w czwartek wraz z petycją zostały złożone w biurze podawczym UM w Gdańsku.

  • Wizualizacja parkingu przy Podwalu Staromiejskim
  • Tak ma wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach.
  • Mieszkańcy Śródmieścia sprzeciwiają się wycince drzew przy Podwalu Staromiejskim oraz samej lokalizacji parkingu.

FRAG i rada dzielnicy też przeciw



Warto dodać, że decyzja o budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim i Targu Węglowym na początku grudnia 2018 r. została negatywnie zaopiniowana przed radę dzielnicy Śródmieście.

- Przy Podwalu Staromiejskim stracimy tereny zieleni. Na terenie budowy zostaną wycięte wszystkie drzewa. Dodatkowo budowa wzmocni zagrożenie dla kościoła św. Mikołaja i okolicznych zabytkowych budowli i budynków mieszkalnych. Od wielu miesięcy rośnie ciągle zanieczyszczenie środowiska. Smog spowodowany jest ruchem samochodowym. Stężenie niebezpiecznych substancji w powietrzu Śródmieścia zagraża mieszkańcom. Wprowadzenie zwiększonego ruchu w jego obrębie wzmocni to zagrożenie. Rada dzielnicy Śródmieście reprezentuje przede wszystkim mieszkańców Śródmieścia, których zdaniem budowa wspomnianych parkingów jest niepotrzebna i niekorzystna - napisał w uzasadnieniu uchwały ówczesny przewodniczący rady dzielnicy Leszek Pochroń-Frankowski.
Kilka miesięcy później negatywną opinię nt. planowanej budowy i umiejscowienia parkingu wyraziło też stowarzyszenie FRAG.

Trzy wnioski o decyzję środowiskową



Tymczasem inwestor złożył w urzędzie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy trzech z czterech planowanych parkingów (dokumentacja dotyczy parkingu przy Podwalu Staromiejskim, przy Podwalu Przedmiejskim oraz na Długich Ogrodach). Uzyskanie decyzji środowiskowej jest niezbędne w procesie uzyskania pozwolenia na budowę.

Teraz właściciele, zarządcy i użytkownicy terenów objętych inwestycją, a także terenów do nich przyległych, mają możliwość składania w Urzędzie Miejskim pisemnych wniosków, uwag bądź zastrzeżeń. Można tego dokonać w sali obsługi mieszkańców w Urzędzie Miejskim.

Opinie (347) ponad 20 zablokowanych

  • też nie chcę parkingu (5)

    wystarczyłaby mi sprawna, czysta, tania, punktualna komuniakacja miejska - jedna na cąłe trójmiasto

    • 60 16

    • (1)

      Turyści tramwajem nie przyjadą.

      • 4 13

      • Proponuję skorzystanie z danych zbieranych przez Gdańską Organizację Turystyczną

        a także skorzystanie z usług firmy Vision Express.
        Turyści po DŁugiej i Długim Targu zwykle chodzą pieszo. NIektórzy poruszają się na hulajnogach, rowerach i korzystają z usług firm oferujących objazd miasta przy pomocy samochodów napędzanych elektrycznie.

        • 5 0

    • (2)

      a parkingi dla tłumów mogły by być na peryferiach
      i przy podmiejskich stacjach węzłowych SKM

      • 9 1

      • okej tylko urzedy zróbmy na peryferiach

        • 1 0

      • Tam gdzie są urzędy i tak nie zaparkujesz. :)

        (Od razu widać kto teoretyzuje).

        • 0 0

  • Ci w Gdańsku są jacyś dziwni (2)

    Parkowac nie ma gdzie, a jak ktoś chce budować parkingi, to protestują .

    • 35 37

    • dziwny, to jesteś Ty

      I Twoje zero jedynkowe myślenie. Domena prostych ludzi, którzy mało rozumieją, a dużo gadają.

      • 10 3

    • jest bardzo dużo parkingów istniejących

      nie kłam

      • 3 1

  • "dziwne" zachowanie władz Gdańska (4)

    Z jednej strony jak tylko mogą, ograniczają ruch samochodów w Gdańsku (np. zmiana porządku miejsc parkingowych na ul. szerokiej) a z drugiej chcą wpuszczać deweloperów i budować parkingi podziemne przez co kolejne zabytkowe budowle podzielą los kościoła Św Mikołaja.
    Niestety widać gołym okiem że tu wchodzą w grę interesy a dobro miasta niewiele ich obchodzi.

    • 46 16

    • (2)

      Co jest dziwnego w próbie ucywilizowania parkowania na Głównym i Starym Mieście? Samochody tam były, są i będą. Lepiej, aby parkowały pod ziemią niż na chodnikach.
      Argumenty dotyczące wpływu takiej inwestycji na okoliczne budynki są o tyle ciekawe, że w wielu miastach parkingi i inne obiekty podziemne pod zwartą zabudową jakoś z powodzeniem istnieją. Ponadto:
      - czemu nie pamięta się, jak bardzo musiał zmienić się poziom wód gruntowych na Głównym Mieście po likwidacji fos pod koniec XIX w.?
      - a co choćby ze schronem przy Hali Targowej? Spowodował zawalenie się czegokolwiek?
      - kościół św. Mikołaja w obecnej formie to druga połowa XIV wieku? Nie uważasz, że po kilkuset latach po prostu mogą pojawić się problemy ze stabilnością budynku? Zresztą dawni budowlańcy też potrafili coś zrobić źle, czego doskonałym przykładem jest kościół św. Jana. Może nie wiesz, ale on się częściowo zawalił w latach 80-tych.

      • 3 8

      • Nieprawda (1)

        Można zdecydowanie zmniejszyć ilość samochodów w centrum

        • 7 0

        • Jak - stawiając znak "zakaz wjazdu"? Ja w tamte okolice samochodem nie jeżdżę, ale rozumiem tych, którzy czasem muszą.
          Szkoda, że nie widzisz, że tam nie ma komunikacji miejskiej.

          • 0 1

    • Wpuszczaja deweloperów a co sie wiąże z tym to i ciezki sprzet

      A rezultatem jest stan kościóła św. Mikołaja i obsuniecie kawałka nabrzeża Motlawy

      • 1 1

  • ja chcę jeździc mevo!!!!

    kto odpowiedział za mevo???

    • 18 5

  • Taaa (2)

    Nie budujcie dróg,parkingów,postawcie wiecej parkometrow i zrobcie wiecej buspasow.Zakarzcie wjazdu do centrum A zaopatrzenie zaczniecie dowodzić taczkami.W sumie wyjdzie taniej I co najważniejsze EKO

    • 21 26

    • kolejny

      klepie trzy po trzy. Nie chodzi o to, żeby dostawy przybywały na taczkach, a zamiast karetki biegali ratownicy z noszami, tylko o to, żebyś nie pakował się do ścisłego centrum miasta, jak przyjedziesz z "południa Gdańska" czy innej wsi czy sypialni, na jarmark na Targu Węglowym np.

      • 15 0

    • Pan jest z zaopatrzenia czy z karetki?

      czy może lubi pan podjeżdżać pod restaurację i zatruwać powietrze innym i sobie, i wszystko jedno Panu co z zielenią istniejącą od dziesiątków lat

      • 3 0

  • Szczodre oferowanie podaży miejsc parkingowych w pobliżu centrum miasta (6)

    zwiększa korki na dojazdach do niego i ma dewastujący wpływ na jakość życia w mieście. Ta prosta prawda jest znana i rozumiana przez coraz większą liczbę mieszkańców, ale ma trudności z dotarciem do niektórych naszych decydentów, którzy zdają się myśleć kategoriami lat 70-tych XX wieku. Całe szczęście, że jest coraz więcej osób, które wiedzą, że samochód nie jest jedynym i nie powinien być głównym sposobem poruszania się po nowoczesnym, dobrze zarządzanym mieście, zwłaszcza w jego centrum. To w źle zarządzanych miastach biedni poruszają się samochodami, w dobrze zarządzanych ludzie coraz bardziej zamożni poruszają się pieszo, rowerem, komunikacją miejską (najlepiej szynową) lub kombinacjami tych alternatywnych w stosunku do samochodu prywatnego środkami lokomocji.

    • 55 11

    • Przyszłość to małe samochody elektryczne

      Nie masz racji. Nie masz monopolu na stwierdzenie o dobrze zarządzanym mieście i tak w zasadzie jesteś w znaczącej mniejszości.

      • 2 6

    • (2)

      Drogi teoretyku - wskaż proszę na komunikację miejską na Podwalu Przedmiejskim? Jeżeli taki parking będzie oznaczał uwolnienie od parkujących samochodów np. chodników w tamtej okolicy, to jestem za.

      • 5 3

      • Nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria (1)

        Kilkudziesięcioletnia praktyka wystarczy w tym prostym przypadku. Każda podróż sklada się z części pieszej (niekiedy wystarczy na odległość do 2 km); następnie jej składnikiem może być przejazd różnymi środkami lokomocji: hulajnogą wynajmowaną lub prywatną, rowerem wynajmowanym lub prywatnym, samochodem prywatnym lub wynajmowanym (ew. służbowym), tramwajem, autobusem, SKM etc. etc. Ostatni odcinek zwykle odbywa się pieszo. Na Podwalu Przedmiejskim jest tramwaj i autobusy, na Podwalu Staromiejskim nie ma potrzeby tworzenia komunikacji miejskiej, ponieważ leży ona w zasięgu dojścia pieszego od przystanku Hucisko. Można takze korzystać z taksówek, Ubera lub autobusu nr 100.

        • 1 3

        • Chwila, chwila - jak bez samochodów, to bez samochodów. Czyli bez taksówek, uberów itd. Autobus nr 100... Świetny żart - on jeździ 2 do 3 razy na godzinę. W soboty i święta ostatni kurs o 17.25.
          I może wyjaśnię - nie jeżdżę do centrum samochodem, korzystam z roweru albo chodzę pieszo. Ale mam w rodzinie starsze osoby, dla których taki spacerek np. od Bramy Wyżynnej do Żurawia jest dużym wysiłkiem.
          Rower, hulajnoga - tak, jak jesteś sprawny. Weź też pod uwagę, że miewamy zimy.
          Podane przez Ciebie 2 km do przystanku jest nieakceptowalne w centrum miasta.

          Niech ruch samochodów będzie ograniczany - ale w zamian niech będzie sprawna komunikacja, której na terenie Głównego Miasta i Starego Miasta nie ma. O SKM nawet nie pisz, bo to jest nędzna atrapa kolei miejskiej.

          • 3 1

    • bu ha ha

      wkażdym mieście widać jak biedota popyla na rowerach i w śmierdzącej komunikacji a bogaci wożą się S-classe, Audi S8, BMW M7, Land Roverami, Jagami i sportowymi Lambo, Ferarri....
      Takie bujdy to nie do nas. błagam. za stary jestem na takie głodne kawałki.

      • 2 2

    • Z tego co wiem pojazd szynowy to hit lat 70 ale XIX wieku.

      Z tego co wiem pojazd szynowy to hit lat 70 ale XIX wieku.

      • 0 0

  • Ludzie lepiej (4)

    Parking niż mają wam rozjeżdżać trawniki i chodniki.

    • 22 30

    • (1)

      Ale ci, którzy są na "nie", tego nie rozumieją. Albo się boją, że będą musieli tam płacić za parkowanie, zamiast parkować na dziko.
      Do tego nagle wszyscy są ekspertami od budownictwa...

      • 2 3

      • A chcesz im sponsorować bezpłatny parking z miejskich podatków?

        • 0 0

    • lepiej usprawnić komunikację miejską, zapełnić

      parkingi wokół obrzeży. Lepiej ocalić dużo zieleni, która Tobie też służy

      • 2 0

    • i tak nie będą tam parkować bo będzie trzeba zapłacić, a to dla Polaków niedopuszczalne.

      • 2 1

  • Przeciw? Myślałem, że będą zbierać ZA (4)

    Jesteście nienormalni. Zamiast się cieszyć wzorem cywilizowanych krajów, że ktoś chce budować parkingi podziemne i pozbyć się aut z powierzchni, to zbierają podpisy przeciwko. Co za głąby

    • 29 43

    • lata 70 (1)

      Tak myślano w latach 70 XX wieku, teraz jest inna tendencja o wycofywaniu samochodów z miasta

      • 9 3

      • a sam czym jeździsz? Dziecko do przedszkola czym odwozisz? aaa zapomniałem jesteś tęczowy i w lajkrze popylasz na bicyclu

        • 4 5

    • londyn, Paryż, Kopenhaga, Seattle itd (1)

      zakaz wjazdy do centrum w trakcie realizacji

      • 2 2

      • Czy w Paryżu w ścisłym centrum śa takie udogonienia jak urząd skarbowy, urza miejski śady i zusy??

        • 1 1

  • Co za świry to podpisywały. (2)

    Przeciez mial byc podziemny!
    Ja na podziemny sie zgadzam.

    • 21 34

    • o świrach (1)

      Te świry myślą już kategoriami współczesnego miasta. Chcą zieleni, nie chcą zakorkowanego i pełnego spalin centrum Gdańska.

      • 8 3

      • Zieleń jest w lesie. Gdańsk to wąska kiszka między

        obwodnicą a plażą. I tak mamy dużo zieleni.

        • 3 4

  • Bonn (3)

    W Bonn zbudowano parking pod starym miastem. Wjezdzasz na parking praktycznie w samym centrum, wyjeżdżasz winda na środku rynku. A potem wyjeżdżasz z parkingu z drugiej strony starego miasta.

    • 29 12

    • Targ Węglowy

      Taki parking będzie na Targu Węglowym

      • 2 5

    • ile lat temu? 30?

      • 6 3

    • napisz tylko, ile to kosztuje i jak obecnie się władze i mieszkańcy zapatrują na to rozwiązanie

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane