• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 600 podpisów przeciwko budowie parkingu pod Podwalem Staromiejskim

Maciej Korolczuk
28 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Petycję z podpisami złożyli w czwartek mieszkańcy Śródmieścia: Wojciech Rudnicki (po lewej), Hanna Kosycarz i Ryszard Bongowski. Petycję z podpisami złożyli w czwartek mieszkańcy Śródmieścia: Wojciech Rudnicki (po lewej), Hanna Kosycarz i Ryszard Bongowski.

592 podpisy zebrali mieszkańcy Śródmieścia Gdańska pod petycją do prezydent Aleksandry Dulkiewicz o wstrzymanie budowy parkingu podziemnego przy Podwalu Staromiejskim oraz związanej z nią planowaną wycinką drzew. Pismo zostało złożone w czwartek w Urzędzie Miejskim. Jego kopia trafi też na biurko przewodniczącej Rady Miasta Agnieszki Owczarczak, wojewody pomorskiego Dariusza Drelicha, marszałka województwa Mieczysława Struka oraz pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków Igora Strzoka.



Który z planowanych parkingów w Śródmieściu jest najbardziej potrzebny?

Przypomnijmy: część mieszkańców Śródmieścia Gdańska sprzeciwia się budowie jednego z czterech kubaturowych parkingów, jakie w ciągu najbliższych kilku lat mają powstać w centrum miasta.

Największe obawy mieszkańców wzbudza planowana budowa podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim (pozostałe parkingi mają powstać na Targu WęglowymPodwalu Przedmiejskim oraz naziemny przy Długich Ogrodach).

Osoby sprzeciwiające się budowie twierdzą, że parking między ul. U Furty a Targiem Rybnym będzie generował większy ruch samochodowy w ścisłym centrum oraz negatywnie wpłynie na stan wód gruntowych, a w konsekwencji będzie stanowił zagrożenie dla okolicznych zabytków.

Mieszkańcy zwracają też uwagę na planowaną wycinkę zdrowych drzew przy Podwalu Staromiejskim.

Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska
- Solidaryzując się z apelem radnych miasta Gdańska w sprawie "ogłoszenia wyjątkowego stanu klimatycznego i pilnego podjęcia działań na rzecz przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu", oczekujemy od władz Gdańska, konserwatora zabytków i wszystkich merytorycznych urzędów i służb skutecznych działań przeciwko degradacji środowiska naturalnego na terenie miasta - czytamy w uzasadnieniu petycji.
Jak podkreśla w piśmie Wojciech Rudnicki, mieszkaniec i radny dzielnicy Śródmieście, planowane do wycinki drzewa stanowią swoiste gdańskie planty dla Starego i Głównego Miasta, ograniczające zanieczyszczenie powietrza w tym rejonie miasta.

- W czasie poważnego kryzysu klimatycznego, z którym mamy już do czynienia, planty te są bezcennym skarbem dla życia i zdrowia człowieka i należy je rozwijać, a nie niszczyć - podkreśla. - Nie zgadzamy się z argumentacją inwestora, że po wybudowaniu parkingu zostanie przywrócony aktualny stan zieleni. Dziś rosnące w tym miejscu drzewa rozwijały się ponad pół wieku. Nowe nasadzenia, dodajmy - posadzone na dachu parkingu, nigdy nie rozwiną się w tak dorodne okazy.
Protestujący mieszkańcy zwracają uwagę, że decyzja miasta o budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim jest sprzeczna z działaniami, jakie podejmują obecnie wszystkie europejskie metropolie, radykalnie ograniczając nie tylko możliwość parkowania samochodów w centrach miast, ale także uniemożliwiając swobodny wjazd do nich aut. Podkreślają też, że dziś priorytetem wielkich europejskich metropolii staje się komunikacja oparta o transport miejski i rowery.

- W takim kierunku powinna rozwijać się także nasza gdańska metropolia - dodaje Wojciech Rudnicki.
Zbiórka podpisów rozpoczęła się pod koniec sierpnia. Ostatecznie mieszkańcom udało się zebrać prawie 600 podpisów, które w czwartek wraz z petycją zostały złożone w biurze podawczym UM w Gdańsku.

  • Wizualizacja parkingu przy Podwalu Staromiejskim
  • Tak ma wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach.
  • Mieszkańcy Śródmieścia sprzeciwiają się wycince drzew przy Podwalu Staromiejskim oraz samej lokalizacji parkingu.

FRAG i rada dzielnicy też przeciw



Warto dodać, że decyzja o budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim i Targu Węglowym na początku grudnia 2018 r. została negatywnie zaopiniowana przed radę dzielnicy Śródmieście.

- Przy Podwalu Staromiejskim stracimy tereny zieleni. Na terenie budowy zostaną wycięte wszystkie drzewa. Dodatkowo budowa wzmocni zagrożenie dla kościoła św. Mikołaja i okolicznych zabytkowych budowli i budynków mieszkalnych. Od wielu miesięcy rośnie ciągle zanieczyszczenie środowiska. Smog spowodowany jest ruchem samochodowym. Stężenie niebezpiecznych substancji w powietrzu Śródmieścia zagraża mieszkańcom. Wprowadzenie zwiększonego ruchu w jego obrębie wzmocni to zagrożenie. Rada dzielnicy Śródmieście reprezentuje przede wszystkim mieszkańców Śródmieścia, których zdaniem budowa wspomnianych parkingów jest niepotrzebna i niekorzystna - napisał w uzasadnieniu uchwały ówczesny przewodniczący rady dzielnicy Leszek Pochroń-Frankowski.
Kilka miesięcy później negatywną opinię nt. planowanej budowy i umiejscowienia parkingu wyraziło też stowarzyszenie FRAG.

Trzy wnioski o decyzję środowiskową



Tymczasem inwestor złożył w urzędzie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy trzech z czterech planowanych parkingów (dokumentacja dotyczy parkingu przy Podwalu Staromiejskim, przy Podwalu Przedmiejskim oraz na Długich Ogrodach). Uzyskanie decyzji środowiskowej jest niezbędne w procesie uzyskania pozwolenia na budowę.

Teraz właściciele, zarządcy i użytkownicy terenów objętych inwestycją, a także terenów do nich przyległych, mają możliwość składania w Urzędzie Miejskim pisemnych wniosków, uwag bądź zastrzeżeń. Można tego dokonać w sali obsługi mieszkańców w Urzędzie Miejskim.

Opinie (347) ponad 20 zablokowanych

  • protestuję przeciwko protestom (1)

    można, można.
    To proszę budować jak najwięcej podziemnych parkingów za prywatne pieniądze. Wtedy okaże się, że można na tym zarabiać. A na wierzchu poproszę bujną zieleń!

    • 9 10

    • mało rozsądku na tym forum. Masz ode mnie lajka

      • 1 0

  • Tak dla zieleni (14)

    Londyn, zakaz wjazdu do centrum miasta w godzinach szczytu 2018,
    Hamburg, zakaz wjazdu do centrum miasta dla diesli Euro 0-5 2018,
    Mediolan, zakaz wjazdu do centrum miasta dla diesli Euro 0-3 01.2019,
    Mediolan, zakaz wjazdu do centrum miasta dla diesli Euro 4 10.2019,
    Oxford, zakaz wjazdu do centrum dla wszystkich pojazdów spalinowych 2020,
    Londyn, zakaz wjazdu do centrum 2020,
    Norwegia, koniec sprzedaży 2025,
    Izrael, koniec sprzedaży 2030,
    Dania, koniec sprzedaży samochodów czysto spalinowych 2030,
    Holandia, koniec sprzedaży 2030,
    Indie, koniec sprzedaży 2030,
    Paryż, zakaz wjazdu do centrum miasta 2030,
    Los Angeles, zakaz wjazdu do centrum miasta 2030,
    Mexico City, zakaz wjazdu do centrum miasta 2030,
    Seattle, zakaz wjazdu do centrum miasta 2030,
    Kopenhaga, zakaz wjazdu do centrum miasta 2030,
    Barcelona, zakaz wjazdu do centrum miasta 2030,
    Vancouver, zakaz wjazdu do centrum miasta 2030,
    Kapsztad, zakaz wjazdu do centrum miasta 2030,
    Auckland, zakaz wjazdu do centrum miasta 2030,
    Szkocja, zakaz sprzedaży 2032,
    Dania, koniec sprzedaży hybryd 2035,
    Wielka Brytania, zakaz sprzedaży 2040,
    Tajwan, zakaz sprzedaży 2040,
    Kalifornia, propozycja zakazu sprzedaży 2040,

    • 41 15

    • Gdańsk, wycięcie drzew pod budowę parkingu w centrum miasta, 2021.

      • 6 2

    • Gdańsk 2040

      zbudujemy SKM południe i nową drogę.

      • 3 1

    • (8)

      Aniu - a teraz wróć do rzeczywistości i pokaż mi proszę np. ze dwie - trzy linie metra w Trójmieście oraz zintegrowane z metrem autobusy i tramwaje. W tym metro pozwalające na dojazd do Głównego i Starego Miasta. Tak, żeby było jak np. w Monachium - gdzie z metra wychodzisz przy samym ratuszu.
      Tylko takie metro zbudować.... No przecież "wody gruntowe" i "zabytki się zawalą"...

      I zauważ proszę, że większość zakazów, które podajesz, są "na przyszłość". Podobnie jak milion samochodów elektrycznych w Polsce ;)

      • 15 6

      • Gdańszczaninie - obudź się, zaczynamy! (5)

        Jaka jest odległość między stacją SKM Gdańsk Śródmieście a Urzędem Wojewódzkim i Marszałowskim w Gdańsku? Jaka odległość dzieli stację SKM Gdańsk Śródmieście od Urzedu MIejskiego w Gdańsku? Ile kosztuje wybudowanie kilometra trasy kolejki podziemnej w śródmieściu Amsterdamu? Kto za to zaplaci w Gdańsku? Zamiast wydawać miliony na budowę piętrowych parkingów może lepiej dofinansować modernizację taboru SKM i warunków dojścia do jej stacji na całej trasie od Pruscza do Wejherowa? Ja się tylko pytam.

        • 6 2

        • (4)

          Odpowiadam: piszemy o Głównym Mieście, a nie o Urzędzie Wojewódzkim. Ze stacji Gdańsk Śródmieście do gdańskiego Żurawia masz wg Google 1,5 km. Z Gdańska Głównego 1,3 km. Cóż za "przyjazna" odległość od stacji SKM, co? Pamiętaj, mówimy o centrum miasta.
          W okolice Głównego Miasta jeździ autobus 100. 2 - 3 razy na godzinę - zachęcające, czyż nie? W soboty i święta ostatni kurs o... 17.25 (!)
          To może tramwajem? Ale cóż... Tramwaje na Głównym Mieście zlikwidowano kilkadziesiąt lat temu, nie dając nic w zamian.
          A Amsterdam ma 4 linie metra i system komunikacji uchodzący za jeden z lepszych w świecie.

          • 7 2

          • Jaki Gdanszczanin? (3)

            O czym Ty czlowieku piszesz?
            Jest bardzo dobry uklad komunikacyjny dojazdu do centrum Gdanska.
            Przyjezdzamy czesto z moja 90-letnia Mama z Oliwy 12-stka lub 6-stka;Ona podobnie jak ja uwielbia spacery nad Motlawa.
            Jesli dla Ciebie pokonanie 1,3 km pieszo jest zbyt trudne tzn.ze Jestes osoba o ograniczonej sprawnosci fizycznej.
            Ale jesli piszesz tylko po to aby popisac sie znajomoscia Amsterdamu to:
            1.Jaka skala porownan Gdansk-Amsterdam?
            To tak jak porownanie komunikacji Londynu czy Paryza do Amsterdamu.

            2.Amsterdam z najlepsza komunikacja na swiecie???!!!...no teraz to juz dajesz czadu!
            3.Byles w Tokio.Seulu czy nawet w niewielkim singapurze?
            Najprawdopodobniej Twoj swiat zaczyna sie w Matarni a konczy na 2 -miesiecznej robocie w Holandi
            pozdrawiam

            • 2 6

            • Jeśli dana dzielnica w ścisłym centrum miasta ma odległości od przystanków ponad 1 km - to trudno mówić, by był to dobry układ komunikacyjny. Wystarczająco często jestem na Stary Mieście i Głównym Mieście, aby to widzieć.
              Gratuluję zdrowia Pańskiej mamie - ale nie każdy się tak dobrze trzyma na starość.
              Amsterdam jest często przywoływany jako przykład (rowery, zakazy dla samochodów itd.) z pominięciem komunikacji miejskiej. Ma o jakieś 300 tys. mieszkańców więcej od Gdańska - więc czemu nie porównywać? Zresztą na Amsterdam wskazał mój przedmówca - a ja do tego nawiązałem.

              • 1 0

            • Do Leśnik z lasu

              A byłeś na księżycu? To ze się zadowalasz dojazdem tramwajem z Oliwy do Gdańska gł. w godzinę bo chyba Ci się nudzi nie znaczy że mamy światową komunikacje. Wręcz przeciwnie mamy fatalną komunikacje. Dla porównania przed wojną sieć lini tramwajowych był bardziej rozwinięty w ścisłym centrum niż teraz a tramwaj do Wrzeszczą odchodził co 5 min do godz 1 w nocy. W Hamburgu czy w Koloni jeździłem metrem z najdalszej pipidówy. Metro odchodziło co 3 min. W święta co 5. W Gdańsku nocny autobus odchodzi 10 min przed SKM jadącą z Gdyni i trzeba 50 min. czekać. Rewelacja nic tylko sprzedać samochód i jeździć spóźnionym zatłoczonymi autobusami i tramwajami.

              • 0 0

            • Gdynianka

              Kłamczuch , żadna 90 latka nie pokona 1,3 km na pieszo , żeby jeszcze pospacerować i wrócić na pieszo ponowne 1,3 km.

              • 0 0

      • Skm, tramwaje, autobusy przy bramie wyżynnej (1)

        Do ratusza 5-10 minut pieszo. Za dlugo?
        Jak do tego dodamy bezzałogowe autobusy elektryczne na starowce mamy lepiej jak w Monachium.

        • 2 3

        • Ale u nas NIE MA bezzałogowych autobusów elektrycznych. Jakby były ;) i jeździły co np. 5 - 10 minut - to nie byłoby tej dyskusji. A Główne Miasto na ratuszu się nie kończy.

          • 2 0

    • Gdańsk centrum miasta strefa SOD - zakaz wjazdu

      Więc gdzie widzisz różnicę ?

      • 0 0

    • Okej koniec sprzedaży tzn że będą jeźdiz\c auta elektryczne chcesz powiedzieć że one nie będą musiały parkować:

      • 2 0

    • A jak za 15 lat będziemy jeździć elektrykami to gdzie je zostawimy?
      Dodam, że elektryki są eko.

      • 1 0

  • Nawet jak by było 10 000 to nic to nie da

    Tutaj liczą się interesy hotelarzy i deweloperów, więc możecie sobie składać co chcecie i w jakie ilości chcecie.

    • 19 5

  • Dlaczego akcji zbierania podpisów nie zrobiliście ogólnomiejskiej. Znacznie więcej byście ich zebrali. Ja sam chętnie bym się podpisał

    • 24 5

  • znowu muka

    Europejskie miasta ograniczają ruch samochodów w centrach miast, ale gdańscy włodarze i włodarzynie wiedzą lepiej . "Tramwajów" pod ziemią (tzn. metra) się zbudować nie da, a parkingi na samochody tak. Rowery mevo padły, zastąpiły je wszędobylskie hulajnogi, poczekamy jak inwestycje developerskie zostan oddane i ile samochodów z tamtych parkingów na miasto ruszy , no naprawde same sukcesy ma ekipa. Proponuję żeby wycieczki w nagrodę sobie po innych miastach Europy zrobili i o premiach żeby pamiętali

    • 20 7

  • (3)

    Zgadzam się w 100% z uzasadnieniem mieszkańców ! Auta poza centrum stare miasto bez samochodów ! Ogarna zamknięta ,Piwna też czas na Podwale ! Ratujmy zabytki i drzewa !

    • 34 9

    • (2)

      Drogi "gdańszczaninie" - a odróżniasz choć Stare Miasto od Głównego Miasta?

      • 2 5

      • a co to ma za znaczenie w tej dyskusji? (1)

        • 5 1

        • "Auta poza centrum, stare miasto bez samochodów" - tak napisano, czyż nie? A Stare Miasto w Gdańsku to ani Piwna, ani Ogarna. Więc chyba ma znaczenie, gdy ktoś chce "centrum bez aut" nie wiedząc nawet, jak się to centrum nazywa...

          • 2 1

  • (1)

    Te same osoby będą narzekać, że auta są parkowane w centrum na dziko?

    • 8 11

    • NIe

      • 2 2

  • (1)

    Na mapce z parkingami powinniście jeszcze pokazać istniejące kubaturowe parkingi w ramach City Forum - ten koło Scandica i przy dawnym kinie Krewetka. Ciekawe, jaką mają pojemność.

    • 16 2

    • nie tylko chodzi o ich pojemność, ale i stopień wykorzystania.

      Jaka jest wysokość opłat w tych parkingach?

      • 2 0

  • Hania Maćka żona - ciężko poznać po prawie 40 latach.....Protest słuszny!

    • 6 3

  • Murem za mieszkańcami

    Zachodnie metropolie zakazują wjazdu samochodem do centrum miasta, podczas gdy władze Gdańska chcą budować kolejne parkingi i sparaliżować, i tak zakorkowane już Śródmieście. Nie ma zgody na niszczenie historycznej starówki, wycinkę drzew i inne akcje, które w ramach tej inwestycji planuje przeprowadzić "proekologiczna" władza.

    • 27 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane