• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 600 podpisów przeciwko budowie parkingu pod Podwalem Staromiejskim

Maciej Korolczuk
28 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Petycję z podpisami złożyli w czwartek mieszkańcy Śródmieścia: Wojciech Rudnicki (po lewej), Hanna Kosycarz i Ryszard Bongowski. Petycję z podpisami złożyli w czwartek mieszkańcy Śródmieścia: Wojciech Rudnicki (po lewej), Hanna Kosycarz i Ryszard Bongowski.

592 podpisy zebrali mieszkańcy Śródmieścia Gdańska pod petycją do prezydent Aleksandry Dulkiewicz o wstrzymanie budowy parkingu podziemnego przy Podwalu Staromiejskim oraz związanej z nią planowaną wycinką drzew. Pismo zostało złożone w czwartek w Urzędzie Miejskim. Jego kopia trafi też na biurko przewodniczącej Rady Miasta Agnieszki Owczarczak, wojewody pomorskiego Dariusza Drelicha, marszałka województwa Mieczysława Struka oraz pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków Igora Strzoka.



Który z planowanych parkingów w Śródmieściu jest najbardziej potrzebny?

Przypomnijmy: część mieszkańców Śródmieścia Gdańska sprzeciwia się budowie jednego z czterech kubaturowych parkingów, jakie w ciągu najbliższych kilku lat mają powstać w centrum miasta.

Największe obawy mieszkańców wzbudza planowana budowa podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim (pozostałe parkingi mają powstać na Targu WęglowymPodwalu Przedmiejskim oraz naziemny przy Długich Ogrodach).

Osoby sprzeciwiające się budowie twierdzą, że parking między ul. U Furty a Targiem Rybnym będzie generował większy ruch samochodowy w ścisłym centrum oraz negatywnie wpłynie na stan wód gruntowych, a w konsekwencji będzie stanowił zagrożenie dla okolicznych zabytków.

Mieszkańcy zwracają też uwagę na planowaną wycinkę zdrowych drzew przy Podwalu Staromiejskim.

Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska
- Solidaryzując się z apelem radnych miasta Gdańska w sprawie "ogłoszenia wyjątkowego stanu klimatycznego i pilnego podjęcia działań na rzecz przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu", oczekujemy od władz Gdańska, konserwatora zabytków i wszystkich merytorycznych urzędów i służb skutecznych działań przeciwko degradacji środowiska naturalnego na terenie miasta - czytamy w uzasadnieniu petycji.
Jak podkreśla w piśmie Wojciech Rudnicki, mieszkaniec i radny dzielnicy Śródmieście, planowane do wycinki drzewa stanowią swoiste gdańskie planty dla Starego i Głównego Miasta, ograniczające zanieczyszczenie powietrza w tym rejonie miasta.

- W czasie poważnego kryzysu klimatycznego, z którym mamy już do czynienia, planty te są bezcennym skarbem dla życia i zdrowia człowieka i należy je rozwijać, a nie niszczyć - podkreśla. - Nie zgadzamy się z argumentacją inwestora, że po wybudowaniu parkingu zostanie przywrócony aktualny stan zieleni. Dziś rosnące w tym miejscu drzewa rozwijały się ponad pół wieku. Nowe nasadzenia, dodajmy - posadzone na dachu parkingu, nigdy nie rozwiną się w tak dorodne okazy.
Protestujący mieszkańcy zwracają uwagę, że decyzja miasta o budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim jest sprzeczna z działaniami, jakie podejmują obecnie wszystkie europejskie metropolie, radykalnie ograniczając nie tylko możliwość parkowania samochodów w centrach miast, ale także uniemożliwiając swobodny wjazd do nich aut. Podkreślają też, że dziś priorytetem wielkich europejskich metropolii staje się komunikacja oparta o transport miejski i rowery.

- W takim kierunku powinna rozwijać się także nasza gdańska metropolia - dodaje Wojciech Rudnicki.
Zbiórka podpisów rozpoczęła się pod koniec sierpnia. Ostatecznie mieszkańcom udało się zebrać prawie 600 podpisów, które w czwartek wraz z petycją zostały złożone w biurze podawczym UM w Gdańsku.

  • Wizualizacja parkingu przy Podwalu Staromiejskim
  • Tak ma wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach.
  • Mieszkańcy Śródmieścia sprzeciwiają się wycince drzew przy Podwalu Staromiejskim oraz samej lokalizacji parkingu.

FRAG i rada dzielnicy też przeciw



Warto dodać, że decyzja o budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim i Targu Węglowym na początku grudnia 2018 r. została negatywnie zaopiniowana przed radę dzielnicy Śródmieście.

- Przy Podwalu Staromiejskim stracimy tereny zieleni. Na terenie budowy zostaną wycięte wszystkie drzewa. Dodatkowo budowa wzmocni zagrożenie dla kościoła św. Mikołaja i okolicznych zabytkowych budowli i budynków mieszkalnych. Od wielu miesięcy rośnie ciągle zanieczyszczenie środowiska. Smog spowodowany jest ruchem samochodowym. Stężenie niebezpiecznych substancji w powietrzu Śródmieścia zagraża mieszkańcom. Wprowadzenie zwiększonego ruchu w jego obrębie wzmocni to zagrożenie. Rada dzielnicy Śródmieście reprezentuje przede wszystkim mieszkańców Śródmieścia, których zdaniem budowa wspomnianych parkingów jest niepotrzebna i niekorzystna - napisał w uzasadnieniu uchwały ówczesny przewodniczący rady dzielnicy Leszek Pochroń-Frankowski.
Kilka miesięcy później negatywną opinię nt. planowanej budowy i umiejscowienia parkingu wyraziło też stowarzyszenie FRAG.

Trzy wnioski o decyzję środowiskową



Tymczasem inwestor złożył w urzędzie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy trzech z czterech planowanych parkingów (dokumentacja dotyczy parkingu przy Podwalu Staromiejskim, przy Podwalu Przedmiejskim oraz na Długich Ogrodach). Uzyskanie decyzji środowiskowej jest niezbędne w procesie uzyskania pozwolenia na budowę.

Teraz właściciele, zarządcy i użytkownicy terenów objętych inwestycją, a także terenów do nich przyległych, mają możliwość składania w Urzędzie Miejskim pisemnych wniosków, uwag bądź zastrzeżeń. Można tego dokonać w sali obsługi mieszkańców w Urzędzie Miejskim.

Opinie (347) ponad 20 zablokowanych

  • Za dużo parkingów na śródmieściu.

    Dzisiaj już jest za dużo parkingów na śródmieściu, stoją puste i straszą, ludzie nie chcą płacić, szukają darmowych miejsc, więc na pewno nie będą chcieli płacić 5-7 zł za godzinę w nowo powstałych. Parking na Jana z Kolna pusty tylko straszy szkieletor, parking w Trytonie zajęte kilka miejsc, parking ECS pusty, parking przy Muzeum ll wojny pusty, jedynie Forum ma jakie takie obłożenie. A przecież buduje się nowy parking na Okopowej przy Urzędzie wojewódzkim. Właściwie nie rozumiem czemu miasto marnuje publiczne pieniądze na robienie dobrze deweloperowi dokładając gotówkę do tego nie mającego uzasadnienia ekonomicznego projektu. Kto za to odpowiada? Czemu w nowo powstałych inwestycjach nie wymaga się od dewelopera zagwarantowania miejsc parkingowych odpowiednio do budowanych lokali mieszkalnych?

    • 0 0

  • Parking

    Proponuję zablokować całkowicie ruch w centrum. Pobudować ogromny parking 10 km od centrum z którego to chętni do odwiedzenia starego miasta będą dowożeni dorożkami. To jest super pomysł ponieważ zabytki nie będą zagrożone, powietrze czyste a te 600 osób będzie mogło zbierać efekt spalania końskiego paliwa i chodować ekologiczne pieczarki

    • 0 2

  • parking naziemny na Długich Ogrodach? - gratuluję głupoty

    w miejscu tuż przy historycznej bramie żuławskiej chcą parking naziemny budować gdy cały świat buduje pod ziemią..

    • 1 0

  • anarchia

    gdańsk od kilku lat stoi zakorkowany. zamiast zagwarantować przepustowość to grupa oszołomów uparła się na inicjatywę Gdańska przyjaznego mieszkańcom - najpierw komunikację niezawodną dajcie a potem zlikwidujcie niebezpieczne przejścia naziemne (np. w okolicy dworca głównego, czy okolice hotelu Qubus) ruch gdanska jako przyjaznego mieszkańcom jest antytspoleczny ze względu działania na niekorzyść mieszkańców, na niekorzyść tych, których stać na blachosmród.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane