• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezydent zapowiada przystanki kolejowe. Miasto odpowiada

rb
11 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Ostatnie pociągi z pasażerami pojechały przez Letnicę do Nowego Portu w 2005 r. Kilka miesięcy temu linia została rozebrana, obecnie modernizację przechodzi linia dla pociągów towarowych. Ostatnie pociągi z pasażerami pojechały przez Letnicę do Nowego Portu w 2005 r. Kilka miesięcy temu linia została rozebrana, obecnie modernizację przechodzi linia dla pociągów towarowych.

Prezydent Andrzej Duda wraz z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem zapowiedzieli w ciągu 5 najbliższych lat budowę 200 nowych przystanków kolejowych. Spośród 14 przystanków w woj. pomorskim aż 8 miałoby powstać w Trójmieście m.in. Gdańsk Brzeźno, Gdańsk Nowe Szkoty oraz Gdańsk Zaspa Towarowa. W poniedziałek poseł PiS Kacper Płażyński zaapelował do władz miasta o wsparcie inicjatywy prezydenta Dudy i podjęcie decyzji o reaktywacji linii kolejowej do Nowego Portu.



Czy miasto wraz z marszałkiem województwa powinno skorzystać z propozycji ministerstwa i prezydenta Dudy?

Propozycja prezydenta Dudy zakłada w ciągu pięciu lat budowę 200 przystanków kolejowych w całej Polsce. Przystanki mają ułatwić skorzystanie z transportu kolejowego i "wymazać białe plamy komunikacyjne".

- Za kwotę 1 mld zł zamierzamy budować nowe przystanki kolejowe, odbudować te, które od lat nie istnieją oraz wydłużać perony tam, gdzie nie mogą zatrzymywać się pociągi dalekobieżne. Jest to kolejna odsłona walki naszego rządu z wykluczeniem komunikacyjnym - tłumaczy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Prezydencki program budowy przystanków kolejowych zakłada powstanie 200 przystanków w 5 lat. Prezydencki program budowy przystanków kolejowych zakłada powstanie 200 przystanków w 5 lat.
Zdaniem ministerstwa dzięki programowi budowy 200 przystanków podróż pociągiem stanie się powszechniejsza, spadnie też liczba regionów wykluczonych komunikacyjnie. Warunkiem realizacji inwestycji będzie deklaracja regionalnego organizatora przewozów o korzystaniu z wybudowanej infrastruktury. Sama budowa ma być też szansą dla niedużych polskich firm budowlanych na przetrwanie ewentualnej recesji na rynku spowodowanej koronawirusem.

Tramwaj dwusystemowy



W poniedziałek propozycję prezydenta i ministra poparł poseł PiS Kacper Płażyński oraz miejscy radni Andrzej SkibaPrzemysław Majewski. Jak tłumaczyli dziennikarzom na wiadukcie między Nowym Portem a Brzeźnem, przywrócenie linii kolejowej w Letnicy i budowa przystanków Gdańsk Brzeźno, Gdańsk Nowe Szkoty oraz Gdańsk Zaspa Towarowa powinny być jednym z priorytetów miasta w planowaniu transportu szynowego w mieście. Zaapelowali też do prezydent Aleksandry Dulkiewicz, by zamkniętą od 2005 r. linię po reaktywacji obsługiwały tramwaje dwusystemowe.

Na poniedziałkowej konferencji poseł Kacper Płażyński zaapelował do władz miasta i województwa o reaktywację linii przez Brzeźno do Nowego Portu. Na poniedziałkowej konferencji poseł Kacper Płażyński zaapelował do władz miasta i województwa o reaktywację linii przez Brzeźno do Nowego Portu.
- Mając na względzie potencjał rozwoju aglomeracji miejskiej dzielnic Nowy Port, Brzeźno i Letnica, gdzie docelowo zamieszkać może nawet 25 tys. mieszkańców Gdańska, podzielam pogląd gdańskiego samorządu o potrzebie odbudowy powyższych przystanków i reaktywacji pasażerskiej linii kolejowej z Brzeźna do Gdańska Głównego - napisał w oficjalnym piśmie skierowanym do prezydent Gdańska poseł Płażyński.

Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy



W skład planowanych nowych i przebudowywanych peronów wchodzą Gdańsk: Brzeźno, Zaspa Towarowa, Nowe Szkoty, Park Maszynowa, Osowa Północ, Osowa II w rejonie Barniewic, a także w Gdyni Orłowie i Małym Kacku.

Miasto: czekamy na konkrety



Warto dodać, że miasto Gdańsk w uchwalonym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego podtrzymało przebieg tej linii kolejowej.

Jak zauważa Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska to spółka PKP rozbierała perony i torowiska na tej linii.

- Zaangażowanie finansowe samorządu województwa na innych liniach kolejowych spowodowały, że przygotowaliśmy się do obsługi nowej zabudowy na Letnicy komunikacją miejską poprzez zmianę układu linii autobusowych. Nowa propozycja rządu i prezydenta Dudy jest mocno związana z kampanią wyborczą i nie była w żaden sposób konsultowana z samorządami. Czekamy więc na konkrety, aby móc się w pełni odnieść do tej obietnicy - przyznał Borawski.
Dawna stacja kolejowa w Nowym Porcie przy ul. Oliwskiej. Dawna stacja kolejowa w Nowym Porcie przy ul. Oliwskiej.
rb

Opinie (460) ponad 50 zablokowanych

  • Kolej powinna być tam gdzie największe potoki pasażerskie. (1)

    Obecnie pomiędzy Hallera i Marynarki Polskiej nie ma gęstej zabudowy, zaś planowane osiedla za Uczniowską nie zasługują chyba na swoją odrębną linię SKM.
    Do Nowego Portu docierają tramwaje i autobusy, ul. Marynarki Polskiej nie jest zapchana - myślę, że są bardziej pilne projekty komunikacyjne w Trójmieście.
    No chyba, że powstanie wielkie osiedla na dawnym Jeziorze Zaspa - ale czy się znajdą odważni by mieszkać na tym syfie ?

    • 3 6

    • Wieksze potrzeby gdansk dzielnice poludniowe

      Wieksze potrzeby to gdansk poludnie oraz Pruszcz Gdański gdzie zamieszkuje bardzo duzo ludzi - dlaczego się nie przedłuży skm do gdańsk orunia / lipce i Pruszcz Gdański? To by bardzo ułatwiło dojazd południowej dzielnicy. Powiązać tam rozkłady autobusów np ulicą Nowiny (mały bus) oraz ulica starogardzką... wydaje się proste? I tu skm obsługuje Gdańsk dzielnicę południowe pruszcz Borkowo i Straszyn....

      • 0 0

  • na pociągi nie ma, ale na nową drogę albo dodatkowy pas zawsze jest

    • 1 4

  • A za co to budować??

    • 1 3

  • To nie jest przystanek Nowy Port a Brzeżno.

    • 2 2

  • Kacperek

    Kacperek,miernoto polityczna zabieraj swoich koleżków chorągiewki i spadaj z Gdańska na podkarpacie.Może tam tobie uwierzą,że coś chcesz zrobić.

    • 2 0

  • Koleje

    Dla czego pod zdjęciem stacji Gdańsk-Brzeżno piszecie że to Stacja Gdańsk-Nowy Port ?? Czy tam już żadnego Gdańszczanina w redakcji nie ma ??? A linie bezwzględnie należy przywrócić.

    • 1 1

  • Przystanki

    Kolejny już raz pisiarnia kupuje wyborcę za jego własne fundusze. Z pewnością komunikacja szynowa jest potrzebna i tu trudno dyskutować ale fakt ze politycy PiS-owi, próbują ugrać swoje i to nie za swoje a także bez własnego wkładu pracy, niestety jest tu widoczne aż nadto. Płażyński cynicznie gra a suwerennym kupi. Ten wieczny chłopiec jeszcze nie wie ze postawił na niewłaściwego konia. Gdyby jego ojciec żył, z pewnością oberwał by paskiem na pupę.

    • 1 0

  • Jo jo jo....

    Jo jo jo... tym jednym torem dzielonym z wjazdem do portu, to sobie możecie naobiecywać. SKMka by chyba musiała czekać aż się transport z i do portu rozładuje, żeby tam wjechać...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane