• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezydent zapowiada przystanki kolejowe. Miasto odpowiada

rb
11 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Ostatnie pociągi z pasażerami pojechały przez Letnicę do Nowego Portu w 2005 r. Kilka miesięcy temu linia została rozebrana, obecnie modernizację przechodzi linia dla pociągów towarowych. Ostatnie pociągi z pasażerami pojechały przez Letnicę do Nowego Portu w 2005 r. Kilka miesięcy temu linia została rozebrana, obecnie modernizację przechodzi linia dla pociągów towarowych.

Prezydent Andrzej Duda wraz z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem zapowiedzieli w ciągu 5 najbliższych lat budowę 200 nowych przystanków kolejowych. Spośród 14 przystanków w woj. pomorskim aż 8 miałoby powstać w Trójmieście m.in. Gdańsk Brzeźno, Gdańsk Nowe Szkoty oraz Gdańsk Zaspa Towarowa. W poniedziałek poseł PiS Kacper Płażyński zaapelował do władz miasta o wsparcie inicjatywy prezydenta Dudy i podjęcie decyzji o reaktywacji linii kolejowej do Nowego Portu.



Czy miasto wraz z marszałkiem województwa powinno skorzystać z propozycji ministerstwa i prezydenta Dudy?

Propozycja prezydenta Dudy zakłada w ciągu pięciu lat budowę 200 przystanków kolejowych w całej Polsce. Przystanki mają ułatwić skorzystanie z transportu kolejowego i "wymazać białe plamy komunikacyjne".

- Za kwotę 1 mld zł zamierzamy budować nowe przystanki kolejowe, odbudować te, które od lat nie istnieją oraz wydłużać perony tam, gdzie nie mogą zatrzymywać się pociągi dalekobieżne. Jest to kolejna odsłona walki naszego rządu z wykluczeniem komunikacyjnym - tłumaczy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Prezydencki program budowy przystanków kolejowych zakłada powstanie 200 przystanków w 5 lat. Prezydencki program budowy przystanków kolejowych zakłada powstanie 200 przystanków w 5 lat.
Zdaniem ministerstwa dzięki programowi budowy 200 przystanków podróż pociągiem stanie się powszechniejsza, spadnie też liczba regionów wykluczonych komunikacyjnie. Warunkiem realizacji inwestycji będzie deklaracja regionalnego organizatora przewozów o korzystaniu z wybudowanej infrastruktury. Sama budowa ma być też szansą dla niedużych polskich firm budowlanych na przetrwanie ewentualnej recesji na rynku spowodowanej koronawirusem.

Tramwaj dwusystemowy



W poniedziałek propozycję prezydenta i ministra poparł poseł PiS Kacper Płażyński oraz miejscy radni Andrzej SkibaPrzemysław Majewski. Jak tłumaczyli dziennikarzom na wiadukcie między Nowym Portem a Brzeźnem, przywrócenie linii kolejowej w Letnicy i budowa przystanków Gdańsk Brzeźno, Gdańsk Nowe Szkoty oraz Gdańsk Zaspa Towarowa powinny być jednym z priorytetów miasta w planowaniu transportu szynowego w mieście. Zaapelowali też do prezydent Aleksandry Dulkiewicz, by zamkniętą od 2005 r. linię po reaktywacji obsługiwały tramwaje dwusystemowe.

Na poniedziałkowej konferencji poseł Kacper Płażyński zaapelował do władz miasta i województwa o reaktywację linii przez Brzeźno do Nowego Portu. Na poniedziałkowej konferencji poseł Kacper Płażyński zaapelował do władz miasta i województwa o reaktywację linii przez Brzeźno do Nowego Portu.
- Mając na względzie potencjał rozwoju aglomeracji miejskiej dzielnic Nowy Port, Brzeźno i Letnica, gdzie docelowo zamieszkać może nawet 25 tys. mieszkańców Gdańska, podzielam pogląd gdańskiego samorządu o potrzebie odbudowy powyższych przystanków i reaktywacji pasażerskiej linii kolejowej z Brzeźna do Gdańska Głównego - napisał w oficjalnym piśmie skierowanym do prezydent Gdańska poseł Płażyński.

Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy



W skład planowanych nowych i przebudowywanych peronów wchodzą Gdańsk: Brzeźno, Zaspa Towarowa, Nowe Szkoty, Park Maszynowa, Osowa Północ, Osowa II w rejonie Barniewic, a także w Gdyni Orłowie i Małym Kacku.

Miasto: czekamy na konkrety



Warto dodać, że miasto Gdańsk w uchwalonym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego podtrzymało przebieg tej linii kolejowej.

Jak zauważa Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska to spółka PKP rozbierała perony i torowiska na tej linii.

- Zaangażowanie finansowe samorządu województwa na innych liniach kolejowych spowodowały, że przygotowaliśmy się do obsługi nowej zabudowy na Letnicy komunikacją miejską poprzez zmianę układu linii autobusowych. Nowa propozycja rządu i prezydenta Dudy jest mocno związana z kampanią wyborczą i nie była w żaden sposób konsultowana z samorządami. Czekamy więc na konkrety, aby móc się w pełni odnieść do tej obietnicy - przyznał Borawski.
Dawna stacja kolejowa w Nowym Porcie przy ul. Oliwskiej. Dawna stacja kolejowa w Nowym Porcie przy ul. Oliwskiej.
rb

Opinie (460) ponad 50 zablokowanych

  • po co te przystanki niby jak nie było i nie ma tam takiej potrzeby

    pociągi widma mają jeździć czy co? Są linie tramwajowe i zawsze jak będzie potrzeba można puścić więcej tramwajów, ze o autobusach nie wspomnę.

    • 23 34

  • Kapcer Wałek P (2)

    Kacperku, jak tam wałek na dotację z PUP? Masz już jakieś oświadczenie w tej sprawie, czy idziesz linią słusznej partii i potwierdzasz, że "inni też kradli" i tobie się zwyczajnie pieniądze z naszych podatków należały?

    • 39 16

    • ale to dotacje z tej złej UE (1)

      że też się nie brzydził

      • 7 3

      • Brał, ale bez przyjemności

        • 5 0

  • Nie cierpię Pisu, ale ta linia jak najbardziej jest potrzebna dla rozwijającej się Letnicy jak i Nowego Portu (16)

    Jeśli Miasto będzie się kłóciło z Rządem tzn że chodzi im tylko o walke polityczną a nie o ludzi.

    • 52 30

    • (8)

      to czemu Pisowskie PKP właśnie zakończyło rozbiórkę tej linii?

      • 17 10

      • Pewnie wcześniej nie wiedzieli, że taki pomysł padnie. Ale trzeba to wykorzystać i reaktywować linie (4)

        Kolej w PL musi się rozwijać.

        • 5 8

        • (1)

          nie wiedzieli? To czym oni się zajmują. Miesiąc temu burzyli przystanki i wyrywali tory, a teraz nagle chcą budować?

          • 9 7

          • Przed chwilą o tym napisałem. Czytaj ze zrozumieniem.

            • 2 1

        • Nie ma sensu reaktywować tej linii. Nigdy nie będzie tam takiej potrzeby

          Bardziej widziałbym tam tramwaj

          • 8 6

        • Rok temu nie wiedzieli, ze się długopisowi pod rzycia zapali, tak może być.

          • 0 0

      • bo się PO-wskie miasto nie potrafiło dogadać z koleją (1)

        miastu ta linia zawsze zwisała kalafiorem - nie ważne, że osiedli się tu kilkadziesiąt tysięcy ludzi, którzy pewnie będą się teleportować do pracy

        • 0 4

        • Tak, zaraz setki tysięcy.

          Co to znowu za różnica, skoro wierzyliście w milion dronów i miliard samochodów elektrycznych.

          • 0 0

      • Przecież od początku ta linia była do odbudowy.

        Tory towarowe są już odbudowane, na pasażerskie przyjdzie czas. A pomysł z dwusystemowym tramwajem jest świetny. I pisowi czasem coś dobrego wyjdzie. Oby to tylko nie była kiełbasa wyborcza.

        • 2 1

    • no co ty nie powiesz, wcale nie jest potrzebna bo Nowy Port to już jest zbudowany (3)

      i nic tam się nie buduje a do Letnicy gdzie jest potencjał to jednak daleko było by od dworców

      • 12 8

      • Bzdury gadasz, jesteś zwykłym totalniakiem bez mózgu

        • 5 7

      • na dworcu Nowy Port brzózki grube jak moje udo rosną na resztkach torów :-)

        chciał bym tej stacji, ale jestem niewierzący w dudy i wietrzę kolejny kant

        a propos, coś mnie ostatnio wzięło i przed weekendem kupiłem w Oszołomie kiełbasę firmy Duda. "kiełbaski pikantne, idealne do grilla". ja i cała moja rodzina mamy biegunkę do dziś, wszystkich ostrzegam.

        • 3 0

      • Spójrz co się dzieje nad kanałem gdzie kiedyś był prom.

        Spójrz na letnicę, przeciez tam są już takie bloczyska robyga że stadion zasłoniły. A wzdłuż letnickiej powstają nowe 4piętrowce...

        • 2 1

    • (1)

      Standardowo po w mieście coś rozwala a pis musi to naprawiać...

      • 6 9

      • wzruszyła mnie twoja wypowiedź

        • 7 0

    • A ja nie cierpię PO

      • 3 4

  • Pomysł jak najłatwiej trafny (4)

    W dzisiejszej dobie dobrze jest inwestować w transport szynowy. Jest szybszy, ekologiczny i nie stoi w korkach. Brawo!
    P.S. Dobrze by było również przy odbudowie i "odnowieniu" przystanków osobowych na tej trasie wziąć pod uwagę zmianę nazwy dotychczasowego przystanku Gdańsk Zaspa Towarowa na Gdańsk Letnica.

    • 35 10

    • (3)

      Nie ma już co zmieniać bo własnie PKP wszystko rozebrało

      • 8 3

      • Przecież na tej linii nie było już torów od dobrych 10lat. (2)

        Rozkradzione wszystko było. Zostały tylko resztki, to czym byś tam chciał jeździć? Linia do expo została i jest wykorzystywana przy okazji meczów.

        • 4 1

        • Jeśli nie było torów, to najwyrazniej PKP je przywiozło i zamontowało na starych podkładach. (1)

          Żeby je w ubiegłym roku zdemontować i te stare podkłady wygrzebać. W PiS wszystko możliwe, wiec może i masz racje.

          • 0 1

          • Co ty za głupoty piszesz.

            do stadionu było ok jeśli chodzi o tory. Za stadionem, a konkretnie za zaspą towarową tory były zarośnięte i rozkradzione. Były kawałki "torowiska", że nie było w ogóle szyn. Ponownie pojawiały się dopiero kawałek przed przystankiem brzeźno, po czym dalej już nie było bo do nowego portu już dawno zostały rozebrane. SKM nie ma być do n.portu tylko brzeźno ma być ostatnim przystankiem.

            No ale jak się patrzy tylko na to co widać z daleka albo z nieczynnej stacji to można tak sobie pieprzyć.

            • 2 0

  • KRAJ i**otÓW (1)

    niedawno pkp rozebrała przystanek nowe szkoty, a pkp to spółka państwowa a nie miejska / dudzie najlepiej wychodzi jeżdzenie na nartach i niech tak zostanie/

    • 37 15

    • Kraj i**otów, którzy uwierzą Dudzie i Kacperkowi.

      Pierwszy nie ma absolutnie nic do tego typu inwestycji, ani do PKP, a drugi nie ma absolutnie nic do samorządu.

      • 0 0

  • (3)

    Jaja sobie robią? Pisowskie PKP właśnie rozebrało linię, a teraz nagle zapowiadają jej budowę?

    • 38 19

    • (2)

      Kłamiesz. Kolej do Nowego Portu zlikwidowano w latach dziewiecdziesiatych

      • 5 11

      • (1)

        Kłamiesz. Tory i przystanki rozebrano jakiś miesiąc temu

        • 9 3

        • A to ciekawe. Gdańsk Brzeżno jak stał tak stoi. Nawet pozabijali płytami ten budyneczek kasy, żeby go bardziej nie dewastowano.

          • 1 0

  • (9)

    Pilniejsza jest SKM na południe!

    • 42 6

    • Owszem, ale do NP również

      • 5 6

    • (1)

      Tam nikt nie mieszka wg list meldunkowych. Sami turysci na tablicach NBR

      • 8 5

      • Pojedź sobie na południe zanim zaczniesz pisać farmazony - u mnie na osiedlu same GD - w większości młode rodziny których nie stać na 15k za metr we Wrzeszczu, a nie chcą mieszkać z rodzicami na 40m.

        • 7 1

    • I północ Gdyni

      • 7 1

    • (1)

      Północ Gdynii tak samo prosi o to

      • 1 0

      • a co, ma chodzić z drewniakiem w du?

        • 0 0

    • (1)

      Tam wystarczy szybki tramwaj dwie linie jak w Bydgoszczy trasa na Fordon

      • 2 1

      • Tramwaj już mamy. I jedziemy do Oliwy 63 minuty. Kto da więcej? Wstyd dla miasta, serwować ludziom takie g...

        • 2 0

    • Spokojnie tam wystarczy szybki tramwaj

      • 1 1

  • A Gdynia jak zwykle ZERO (2)

    Widać Płażyński coś robi dla swojego miasta i tam mieszkających ludzi, natomiast Horała zachłysnął się tytułowaniem "minister" i nic go los Gdynian nie interesuje.

    • 27 8

    • Bo się mlokos

      Chce dopchac do koryta a wieczny błazen jest i cicho siedzi gegajac jak każą

      • 5 1

    • Robi pod siebie.

      Jak coś się dzieje to się zjawia i opowiada pierdoły a potem nikt go nie widzi. Tutaj czepia się miasta o linie PKP.

      • 6 1

  • Kampania wyborcza

    Bezczelny jest nasz prezydent obiecuje gruszki na wierzbie. A pieniążki to może Rydzyk da na te budowy,bo u rządzących cieniutko z kasa. Kiełbasa wyborcza

    • 34 20

  • A gdzie przystanek Gdynia Obłuże, Gdynia Oksywie i Gdynia Pogórze?

    • 30 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane