• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Problemy z przejściem przez tory na Oruni

Maciej Naskręt
25 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Karetka na sygnale nie może przejechać przez tory kolejowe na Oruni. Film pani Karoliny Woźniak.


Mieszkańcy narzekają na zamknięty tunel pod linią dalekobieżną na Oruni zobacz na mapie Gdańska. Do tego na ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańskazlikwidowano przed torami zapory, które umożliwiały szybsze przejście na drugą stronę. Kolejarze uspokajają: podziemne przejście zostanie otwarte na początku marca, a problem z zaporami mają zamiar rozwiązać. Nie ma natomiast szans na monitoring oruńskich tunelów pod magistralą.



Dwa tygodnie temu kolejarze ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosili zakończenie prac budowlanych na głównej magistrali kolejowej w Trójmieście. Zrobili to jednak nieco przedwcześnie. Powód? Wciąż nie otwarto tunelu dla pieszych przy przystanku kolejowym Gdańsk Orunia, który umożliwia przedostanie się z ul. Gościnnej zobacz na mapie Gdańska do budynków w rejonie ul. Junackiej zobacz na mapie Gdańska. Dojście do podziemnego obiektu jest rozkopane, a sam tunel został odgrodzony taśmą zabezpieczającą.

Z tego też powodu wiele osób musi chodzić przez magistralę kolejową jak dotychczas, czyli przez przejazd kolejowy w ciągu ul. Smętnej. - Problem w tym, że także w tym miejscu nie ma dogodnego przejścia. Po przebudowie magistrali zlikwidowane zostało przejście dla pieszych przez tory otwierane osobnymi barierami i teraz piesi muszą czekać tak długo jak auta, by przejść na drugą stronę torów - opowiada Jarosław Kitowski, mieszkaniec Oruni.

Problem z tunelem do rozwiązania, gorzej wygląda sytuacja z przejazdem

O sprawę zamkniętego tunelu postanowiliśmy zapytać kolejarzy odpowiedzialnych za przebudowę linii.

- Właśnie wykonawca jest na etapie układania chodnika do przejścia podziemnego. Nie mogliśmy tego zrobić wcześniej, bo trwały tam prace kanalizacyjne. Na początku marca Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego podejmie decyzję o dopuszczeniu obiektu do użytku. Będzie można więc tam swobodnie przejść - mówi Ireneusz Krzywicki z gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, która jest inwestorem przebudowy magistrali w Trójmieście.

Kolejarze nie potrafią wyjaśnić dlaczego z przejścia przez tory w ul. Smętnej zniknęły zapory dla pieszych. Temat jednak znają i przyznają, że jest to dla mieszkańców spore utrudnienie. - Będziemy rozmawiać z zarządcą linii - Zakładem Linii Kolejowych w Gdyni - o tym problemie. Na razie konkretnych rozwiązań nie ma - mówi Krzywicki.

To Gdańsk powinien budować wiadukty nad magistralą na Oruni

Do tego dochodzą częste i długie zamknięcia zapór. - Czasem stoję przed przejazdem do 20 minut. Czemu przy okazji przebudowy torowiska nie zdecydowano się na budowę chociaż jednego tunelu lub wiaduktu, by zapewnić bezkolizyjny przejazd? - zastanawia się pani Dagmara, czytelniczka.

Magistrala kolejowa przecina tkankę miejską Oruni od kilkudziesięciu lat. Mieszkańcy wschodniej - "odgrodzonej" - części dzielnicy borykają się z wieloma problemami - m.in. z ograniczonym dostępem do komunikacji miejskiej i sprawnym dojazdem do centrum Gdańska lub zachodnich jego dzielnic. Często muszą pokonywać linię dalekobieżną korzystając z dwóch przejazdów - na ul. Sandomierskiej i wspomnianej już raz ul. Smętnej.

Lekarstwem na problemy zdaniem mieszkańców mogły być wiaduktu, ale od realizacji tego zadania podczas planowania przebudowy linii dalekobieżnej odstąpiono. - Inwestycja wychodziła poza nasz zakres. Musielibyśmy poczynić wiele rozbiórek domów na terenie Oruni, by odzyskane w ten sposób tereny miejskie można było wykorzystać. To zdecydowanie zadanie dla władz miasta - mówi Krzywicki.

Czy tory kolejowe w zauważalny sposób dzielą Trójmiasto?

Trudno się z tą tezą nie zgodzić, tym bardziej, że w sąsiednim Pruszczu Gdańskim obok przejścia podziemnego dla pieszych i rowerzystów pod linią dalekobieżną na granicy Gdańska i właśnie Pruszcza zobacz na mapie Gdańska, władze tego ostatniego miasta chcą zbudować własny tunel drogowy. - Mamy gotowy projekt budowlany. Z inwestycją planujemy ruszyć w nowej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej. Chcemy uruchomić w ten sposób tereny położone w miejscowości Radunica - mówi Maria Turska, kierownik referatu techniczno-inwestycyjnego w Urzędzie Miasta Pruszcz Gdański.

Gdańsk ma również plany budowy wiaduktów nad linią dalekobieżną na Oruni, ale to melodia przyszłości. Są one póki co spisane na mapach miejskich planistów. Obiekty nad magistralą miałyby powstać wraz z węzłem przesiadkowym Czerwony Most przy ul. Mostowej. Wtedy obecny przejazd na ul. Sandomierskiej zostałby zastąpiony obiektem, który powstałby w ciągu planowanej ul. Nowej Małomiejskiej, czy ul. Nowej Cienistej. Termin realizacji tych pomysłów to jednak 2030 r.

Na monitoring tunelów na Oruni trzeba czekać

Mieszkańcy Oruni chcieliby także, by cztery tunele, które powstały pod linią dalekobieżną na Oruni posiadały monitoring. Obraz z pięciu kamer miałby trafiać do pobliskiego komisariatu policji. Kolejarze PKP PLK nie przewidzieli tego zadania w projekcie modernizacji linii kolejowej.

Montaż monitoringu na Oruni został wpisany nawet do Budżetu Obywatelskiego, ale w wyniku trwającego niespełna dwa tygodnie głosowania inwestycja nie zebrała odpowiedniej liczby głosów i nie będzie realizowana.

Mieszkańcom pozostaje inwestycję zgłosić w kolejnym budżecie obywatelskim - na rok 2015 - lub przekonać miasto, by zleciło we własnym zakresie realizację inwestycji.

  • Przejście podziemne pod linią dalekobieżną przy ul. Rejtana.
  • Przejście podziemne dla pieszych pod linią dalekobieżną przy ul. Rejtana.
  • Przejście podziemne w rejonie ul. Ukośnej.
  • Przejście podziemne w pobliżu ul. Bocznej.


Warto zaznaczyć, że przebudowa gdańskiego korytarza kolejowego to inwestycja, która toczyła się od marca 2011 r. Modernizację torów od Pruszcza Gdańskiego do wysokości stacji SKM Gdańska-Żabianki (LCS Gdańsk) przeprowadzi konsorcjum firm Torpol (lider) i Feroco z Poznania. Ten kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.

W tym czasie wymieniono nie tylko tory na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Oliwy, ale też zmodernizowano perony w Lipcach, Oruni i Oliwie, wymieniono sieć trakcyjną oraz wybudowano tunele dla pieszych na Oruni.

Miejsca

Opinie (126) 4 zablokowane

  • to straszne jak:

    "magistrala kolejowa przecina TKANKĘ MIEJSKĄ Oruni od kilkudziesięciu lat."
    Powinno sie zamknac magistrale a najlepiej wybudowac jakas obwodnice, a w ogole to powinno sie zlikwidowac pociagi i powinnismy wszyscy chodzic pieszo jak onegdaj bywalo. Dobrze, ze przejscia podziemne sa juz nieczynne, teraz wystarczy je tylko zasypac

    • 3 0

  • A co ma "sąsiedni" Pruszcz wspólnego z Orunią?

    Przecież Pruszcz jest z 5 km dalej od opisywanego w artykule miejsca.

    • 0 1

  • Orunia, Olszynka... dobrze że pociąg tam powoli jedzie...

    ...każdy przyjeżdzający do Gdańska zauważy widoczki za oknem, to go trochę otrzeźwi. Może nawet stąd wynika niezłe postrzeganie Gdańska - bo po pierwszym szoku i sprowadzeniu do parteru dalej jest już (trochę) lepiej.

    • 3 2

  • przejazd

    • 0 0

  • przejazd

    To są jaja !!!!
    a jak kiedyś rakowski powiedział : to są himalaje głupoty !!!
    głupoty planistów !
    aby karetka stała na sygnale przez takie rozwiązanie.
    tu powinien być budowany tunel w pierwszej kolejności

    • 2 3

  • Cały ten Czerwony Most to jakas gigantomania ale

    brak połączenia torów SKM między budowanym Śródmieściem a Orunią to poważny mankament, bo powoduje, że mamy SKMki albo do Śródmieścia albo do Pruszcza/Tczewa. Trzeba jak najszybciej zrobić wpięcie torów SKM za Śródmieściem w tory linii do Tczewa w okolicach Gd. Południowego. Ile wyniósłby koszt takiego połaczenia w porównaniu do budowy dwóch torów do Wejherowa czy budowy PKM - grosze. Mówimy tu o niecałych 1,5km torów, które już przeszły za wiadukt przy Biskupiej Górce. No dodatkowo jakieś trzy tory odstawcze na wolnym terenie Południowego. Zróbcie szybko chociaż projekt, bo środki do wykorzystania na pewno się pojawią w tej perspektywie.

    • 2 0

  • Codziennie na tym przejeździe tracę w dwie strony pół godziny (4)

    Codziennie, pół godziny mógłbym dłużej pospać, pobiegać, miesięcznie 10h na samym przejeździe, co za marnacja życia

    • 6 3

    • (3)

      marnacja zycia jestes ty .... zamiast wozic d*pska w aucie i stac tam jedz rowerem i po klopocie ... prostak z autem 15 letnim ... ohhh wielki pan driver

      • 1 6

      • Samochód 15 letni? Nie mierz wszystkich swoją miarą i (nie)możliwościami finansowymi głąbie. A rowerkiem latem jeździłem, na Sandomierskiej tyle samo będę stał co samochodem, dopóki szlabany były dzielone na pieszych i zmotoryzowanych to można było się przemknąć, teraz stoi się niezależnie czym podróżujesz. Prostaku.

        • 4 0

      • ale kiepsczyzna

        • 0 0

      • ...

        milcz plebsie na instalacji...no kogucik na druciku dosłownie...h... ci do tego kto i co czym wozi, radze takie komentarze zachowac dla siebie a nie obrazać na forum...na żywo też mi to powiesz, czy madry zza monitora jesteś ???

        • 3 0

  • tuneli czy tunelów oto jest pytanie! (1)

    • 0 2

    • flanelelele

      tak jak flaneli, to i tuneli :)

      • 2 0

  • orunia (2)

    orunia to dalej dziki zachod !! co trzeci mieszkaniec to menel stojacy pod sklepem z reka wystawiona na 2 zl.Zwrocic komus uwage to zaraz leca hasla ty chu... szczaja wszedzie i gdzie popadnie ...a tym czasem wyroki juz mijaja i wroca obywatele bijatyk i rozrób ... wyprowadz sie puki jeszcze mozna .. bo pozniej z tej meliny nie dasz rady

    • 4 5

    • o matko...serio serio ???wyroki mają ??? ooo niedobrze ...uciekajmy do domu póki pora...

      • 2 0

    • też mieszkałam

      teraz mieszkam w samym centrum, prawie na Starym Mieście. Jest tu o wiele bardziej menelsko i syfiasto w podwórkach, niż na Oruni. W śmietnikach ktoś grzebie NON STOP, piwo i wódka leją się strumieniami pod moim oknem, darcie mordy małolatów i studentów chcących zaoszczędzić przed pójściem do knajpy...a śmieci latają sobie swobodnie jak mewy s****ące mi codziennie na okna. Bez porównania z Orunią.

      • 0 0

  • Jak zacznie kursować SKM do Pruszcza to jeszcze częściej będziecie stać przed tym przejazdem

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane